[LØST] Hvor mye er PC'n min verdt?

18 innlegg i emnet

Skrevet

Noen som har noen som helst ide om hvor mye jeg evt kunne solgt pcn min for?

Vurderer å selge for å få penger til lappen :P

spørs da hvor mye jeg kan få for den :)

Thermaltake Kandalf LCS,

CORSAIR TX750W,

Asus P5K Premium,

Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3.6GHz, stabilt 24/7,

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5,

XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3,

Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional,

1x WD Raptor X 150GB, 2x WD Caviar SE16 500GB

-- 14454 3dMark06

CPU temp ligger normalt på 30 grader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skal du selge pcn din så er jeg sikker på at mange ville ha kjøpt den for 15000kr eller sikkert mere. Ut fra det jeg så, så er pcn ganske bra!

Lykke til :)

Endret av hysen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg ville ikke betalt 15000kr for å si det slik. Halvparten er nok mer oppnåelig. :) Men når du legger den ut legger du på en 1000-lapp på prisen og sier at prisen er diskuterbar. På det viset kan du få kjøperen til å "tro" han har gjort en god handel, når han pruter og får det som han vil. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg ville ikke betalt 15000kr for å si det slik. Halvparten er nok mer oppnåelig. :) Men når du legger den ut legger du på en 1000-lapp på prisen og sier at prisen er diskuterbar. På det viset kan du få kjøperen til å "tro" han har gjort en god handel, når han pruter og får det som han vil. :)

Hehe, du er morsom noen ganger KongKlykken.

La oss si at han kan prøve seg på 12000,- kr Det er en god pris :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La oss si at han kan prøve seg på 12000,- kr Det er en god pris

Ja - for selgaren. :P

Eg kan setje saman ein tilsvarande PC, men med nyare teknologi, for under 10000 (Q9450/9800GTX, bare å plukke eit hovudkort til ca. same pris). Så noko røvarkjøp er det nok ikkje. Men det går mange overprisa PC-ar på Finn o.l., så du kan jo prøve deg. Det spørs om du vil vere snill eller slem. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, du er morsom noen ganger KongKlykken.

La oss si at han kan prøve seg på 12000,- kr Det er en god pris :)

Nei, det er nypris: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=73636

7-8000kr sier jeg iallefall. Men du kan jo være hyggelig å kjøpe den for 15000kr. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

7-8000kr sier jeg iallefall. Men du kan jo være hyggelig å kjøpe den for 15000kr. ;)

Hehe, jeg skal kjøpe meg 2x 4870 og kjøre det i Crossfire :)

Hvis du samenligner den pcn med en fra elkjøp så vil du kunne se stor forskjell. Hadde den pcn vært til salgs på elkjøp så tipper jeg den ville ha kostet rundt 20000kr :)

Her er en pc på elkjøp til en pris ca 10000 kr http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...E8AAAEOjOI03xiL

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pc har deler for ca 10-11000,- med priser i dag eks. frakt?

I tillegg så er den skrudd sammen, har OS (+ annen programvare?) og er testet godt ut. Jeg synes du skal legge deg på en pris mellom det DU betalte og dagens pris. Pruting vil det alltid bli. Alternativt så kan man sette høytbydende uten at du selv oppgir pris, men nevner hva du betalte (tidspunkt) for delene (inkl frakt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle delene er ca. 4 måneder gamle.. så de er ganske nye fortsatt..

kabinettet betalte jeg 2500kr for på komplett før de slutta å selge det.

resten av delene kjøpte jeg på shg.no for rett over 13000

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg står på mitt fortsatt (PCen er verdt ca 10 lapper ny), men du kan prøve Norbats forslag og se om det slår igjennom.

Overklokking hjelper heller ikke særlig på prisen, sånn til info. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm.. droppe å skrive at den er overklokka.. bare skrive at det er en 3,6 GHz quad core prosessor :P sikkert noen blir lurt av det (a) :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, når de finner det ut blir de vel ikke så happy.. :) Tror det lønner seg å levere den i "original" tilstand. Altså nullstill overklokkingen.

Skal du selge PCen med skjerm, programvare osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bedre å heller være ærlig og la det være med at prosessor er overklokket, enn at de ikke får den varen de tror de får, som da vil være 3,6Ghz stock.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

var bare ment som en spøk å lure folk sånn :P skal mye til for å tru på det :P hehe.. alt av programvare følger med... har desverre ikke skjerm.. hmm.. fikk mye kjeft av TH_Trinity for å i det hele tatt vurdere tanken på å selge :P

var han som plukka ut delene :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finn det riktige markedet.

Peil deg inn på hvilket marked hvor PC'en er attraktiv, og rett salget inn mot slike deler av markedet.

Velg de riktig konkurrentene:

En 4 måneder gammel PC kan være konkurransedyktig overfor helt nye - hvis maskinen er totalt sett bedre tilpasset det kjøper ønsker. Produktet du selger bør være "helt OK / problemfritt" for å konkurrere mot nye PC'er.

"Rå spill-PC" gir en høyere pris enn "pent brukt hjemme-PC" - der treffer du et marked som er villig til å punge ut for å få rask PC. En høy pris kan være like real som en lav - inntil et visst nivå (unngå et nivå som minner om "svindel").

Sammenlign dette med f.eks. populære og sporty biler for 18-20 åringer, de ligger ofte høyt i pris hvis merke/modell er populært nok.

Unngå å sammenligne med pris på deler nå - sammenlign med hva som tilbys i butikker isteden av nye PC'er. Det er jo litt kjipt å konkurrere med sin egen PC når du skal selge den - konkurrer mot andre isteden. Plukk ut noen fra Elkjøp og andre til priser som ligger i nærheten av det du regner med å få for din, og VIS kjøper hvilke punkter hvor din PC er bedre.

"Kjappere grafikk-kort enn xx konkurrent til samme pris" (kjøper får mer for pengene hos deg)

""500 Gb mer lagringsplass en yy konkurrent som er 1500 kroner dyrere"

------

... og følg tipsene om å nullstille overklokking, og andre metoder for å få maskinen til å virke "ren" og "lite brukt". Hvis noen er interessert i noe av dette kan du tilby løsninger på kjøpet.

------

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig med Morten!

Jeg står fortsatt for 12k :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

... og hvis kjøper er interessert i overklokking så tilby en guide på hva som er egnet - men unngå dette hvis de er lite interessert.

I salg regner vi også egen innsikt og arbeid som en form for verdiskapning - men det avhenger av hva kjøper er interessert i. Å sette sammen deler som passer godt sammen er en slags verdiskapning - det sparer kjøperen for egne tabber.

Du kan "treffe" enkelte kjøpere på de samme punkter som du bommer på andre. Opplysninger om overklokking vil få noen til å "snu i døra", mens andre blir dypt interessert.

Jeg aner ikke hvilken pris du kommer til å få, men du bør i hvert fall sørge for å ha best mulige sjanser for en OK pris.

NB. La alt av papirer og garantier følge med "pent ordnet" slik at kjøper kan kontrollere at dette er ekte (unngå at de må sjekke noe selv).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan også bruke vannkjølingen som et argument om at det er en maskin med et lavere støynivå enn de fleste maskiner med samme hardware.

Har/er det vifte kontroller er det også et pluss. Er GPU kjølt av vann er det også et pluss. Men vannkjøling kan ofte være ekstremt negativt.

Personelig ville jeg aldri ha kjøpt en pc med vannkjøling da at folk ofte ikke har lagt mye arbeid ned i sette den sammen og kvaliteten på themaltake produkter har aldri imponert meg. Mange tenker også at vann har noe å gjøre i PCen. Hvis du kommer over dette kan det være lurt å bruke litt tid på å forklare kjøper hvordan dette fungerer og er satt opp slik at vedlike hold kan lett gjøres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive