Sette opp en web, fil server

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har nydelig installert windows 2003 server og linux debian xfce (multiboot slik jeg kan velge) på en eldre bærbar pc.

For å kunne få litt erfaringer med å drifte servere.

Men nå har ikke jeg spesielt veldig god greie på servere.

Har erfaring med apache, php samt samba på linux.

Men jeg lurer på hvordan det enklest og mest stabilt kan opprette server som kan vise internett sider i php, med sql.

Det finnes vel noen programmer i serveren som kan gjøre det, men man kan vel sikkert bruke apache+php+spl også.

Samt sette opp FTP server og fil server, er jo egentlig bare å dele en mappe, men er jo litt sikkerhet også.

Også lurer jeg på hvordan man setter opp serveren mot arbeidsstasjonene, slik at når man logger på så kommer automatisk partisjonene på serveren som lagrings plass i datamaskin mappen, man må vel gjøre noen rettighet endringer i aktive directory samt et påloggningskript til arbeidsstasjonen. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg gjør det.

Noen som også vet fremgangs måten også for linux? slik at man kan få det samme oppsettet også for rene linux miljøer?

Også en siste ting, noen som vet om det er mulig å bruke MUI for xp til å endre språk til norsk?

Har ikke testet men kan være greit å ha operativsystemet på norsk siden det jeg bare jeg som trenger å bruke den.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

kan ikke huske alt dette i hodet, men ivertfal.

oppstartscriptet skrives net use visningsstasjon: \\Server\Plassering...

Du skal vel muligens også ha et $-tegn på slutten, uten at jeg husker hvorfor.

Scriptene skal ligge i WINDOWS\SYSVOL\domain\scripts\

så skricer du bare navnet på scriptet i egenskaper for brukeren i AD (står oppstartscript der en plass).

EDIT: de aktuelle mappene som deles må også deles med windows deling.

Endret av Dj_Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for litt hjelper Dj_Evelen, men har bare så vidt fått til å satt opp boot fra nettverk og oppstartskript, klarte å logge på domene 1 gang men neste boot fikk jeg ikke tilgang.

Kan det være fordi Serveren/arbeidstasjonen bruker DHCP?

Er det noe sikkert hvis jeg bare bruker router som er koblet direkte til arbeidstasjonene og serveren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive