Maskinvaretråden - Generel chat rundt maskinvare

162 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har lenge ønsket en tråd man kan generelt snakke om maskinvare/hardware, som eksempel snakke om et nytt hovedkort, skjermkort osv som skal komme. Ting som har kommet eller bare sprøe generelle ting rundt maskinvare. Et eksempel er et enkelt spørsmål som: Passer den prosessoren på det hovedkorte? Da vil man fort få svar uten å måtte lage ny tråd. Blir noe alle det samme som "Den store overklokkingstråden", bare her er det litt mer snakk om hardware.

Så håper denne tråden blir tatt i bruk, og dere hardware entusiaster kommer med linker/info om ny hardware og sånt som skal komme sånn vi andre kan også holde oss oppdatert. :P

(Kunne ikke se at det fantes noen sånn tråd fra før, og hvis dere admin/mod synes denne tråden er unødvendig så er det bare til slette denne)

---Da kan jeg begynne---

IMG_0986.jpg

IMG_0993.jpg

Flere bilder. Viste ikke at et hovedkort kunne se så sexy ut. Det der var rett og slett rålekkert. Hovedkorte er basert på nForce 790 brikkesett. Asus Maximus || Formula som også skal snart komme ligner veldig på det korte, bare litt annen kjøleløsning. Men det korte skal derimot bruke P45 brikkesett.

aususrampage2_1.jpg

Ikke vanskelig å se at de hører til i samme serie.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt tiltak! Denne tråden ligger nå øverst på maskinvare-forumet.

Pent hovedkort Asus ROG ja. :) Men ser ikke helt for meg at alle prosessorkjølere får plass mellom disse store "kjøletårnene" de har plassert rundt sokkelen.

Utseende på hovedkortene har blitt mer og mer viktig, nå som alle skal bruke PCen sin som "utstillingsobjekt" på LAN o.l.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke mye plass til kjøler nei..

Må nok inn med vannkjøling der tenker jeg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lenge til socket 775 blir utdatert? begynner å bli noen år nå :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ikke mye plass til kjøler nei..

Må nok inn med vannkjøling der tenker jeg ;)

Jepp, ser ut som hovedkorte er tilpasset til folk som har vannkjøling. Men synes det er litt rart de har plassert vanninntaket på hovedkorte med utgangene til USB osv. Hvis man har alt utstyr inni kabinettet blir jo det litt tungvint å få kabler ut av kabinettet for å komme inn på baksiden.

Lenge til socket 775 blir utdatert? begynner å bli noen år nå :P

Hmm, skal ikke Bloomfield bli en ny socket? X58 brikkesettet fra Intel skal nå ihvertfall bruke Bloomfield.

bloomfieldx58.jpg

Endret av aleksanderro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

gtx200_series_performance2.jpg

Laget av en bruker på hw.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, ser ut som hovedkorte er tilpasset til folk som har vannkjøling. Men synes det er litt rart de har plassert vanninntaket på hovedkorte med utgangene til USB osv. Hvis man har alt utstyr inni kabinettet blir jo det litt tungvint å få kabler ut av kabinettet for å komme inn på baksiden.

Hmm, skal ikke Bloomfield bli en ny socket? X58 brikkesettet fra Intel skal nå ihvertfall bruke Bloomfield.

bloomfieldx58.jpg

Bra at volt forbruket går ned da :P blir kanskje litt kaldere også da :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Legg også merke til CPU scoren i 3Dmark Vantage. Det er nesten doblet av hva dagens 4 kjerner klarer på samme hastighet. Det vil si ytelsen har gått veldig mye opp. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

IMG_0435.jpg

Kilde:

link

Skal være GTX280

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nå kan det se ut til at ATI får overtaket med sitt nye X2-kort.

Om det blir lansert samtidig som GTX280 vil vi antageligvis få ganske så billige toppkort! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

HD 4870 X2 skal jo lanseres en gang i august, hvis det ikke har blitt endringer da. :P

Men at HD 4800 X2 slår GTX 280 kunne jeg tenke meg til. Selv om korte fra ATi slår GTX 280 i 3Dmark Vantage, så vil ikke det si det samme som det er bedre i spill. Et eksempel er spill som ikke har støtte for CrossFire, der vil GTX 280 få et godt overtakk. Nå har jo også 3Dmark Vantage veldig god støtte for CrossFire og SLi.

Endret av aleksanderro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, var ikke så mye aktivitet her.

Her er ihvertfall et resultat fra 3Dmark Vantage med GTX 280 i Tri-SLi:

3SLI_GTX280_m.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nesten det dobbelte av hva ett overklokket 9800GX2 klarer, om jeg ikke husker feil. :)

Uansett, en utrolig dyr løsning!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

gtx280_hw-elektronik.jpg

meh

Koster rundt 4500-5000 da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den prisen der skal man ikke ta sånn sikkert:

1. Korte er lagt ut for salg før de har lov, og de har mest sannsynlig overpriset korte.

2. Det kom jo noen rykter idag om at GTX 280 og 260 ville bli solgt billigere enn antatt pga konkurranse fra AMD. Kan lese om det her.

Uansett blir spennende å se hva den endelige prisen blir her til lands. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den prisen der skal man ikke ta sånn sikkert:

1. Korte er lagt ut for salg før de har lov, og de har mest sannsynlig overpriset korte.

2. Det kom jo noen rykter idag om at GTX 280 og 260 ville bli solgt billigere enn antatt pga konkurranse fra AMD. Kan lese om det her.

Uansett blir spennende å se hva den endelige prisen blir her til lands. :)

ATI har utsatt kortene sine litt. Og det der er en tysk side, og teknologi bruker å være litt billiger der :P

SÅ 4500-5000 her i landet er ikke umulig. 9800GX2 ligger på 3500 her nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, korte skal vist bli lansert nå på mandag eller tirsdag, så blir ikke så lenge å vente før vi får svar. :)

20080612_f8241a5989c24d567b35AugURmiIVb3c.jpg

Ja, nå er det bare å ønske julenissen kommer tidlig i år. :P

Endret av aleksanderro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

fridayjune1320082sg7of1.jpg

kind of skuffende :P

Er bare en GPU på kortet, men 3870X2 koster rundt 2,5k nå.

Men den skorte mye mer enn 3870X2 i world in conflict, da

Så venter på flere benchmark før jeg dømmer det.

200 eller 250fps har heller lite å si for ytelsen i et spill. :P

Flere spill

Virket litt for høy der da :P

Endret av Terje P
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, hvorfor får du ikke sove? Venter på GTX 280 skal komme i nettbutikkene eller? :P

Her er noen flere resultater av GTX 280/260:

Hardware-Infos

theinquirer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lest noen tester av GTX 280 nå. Tror jeg hadde alt for store forhåpninger for disse kortene, for i de aller fleste tilfeller ser det ut til at 9800GX2 slår 280.. Selv i urealistiske høye oppløsninger (over 2000pixler i bredden). For tidlige drivere som er årsaken? Uansett, jeg for min del kommer nok til å holde meg til 8800Ultra en stund til fremover, hvis jeg nå ikke skaffer med 9800GX2. GTX 260 er også aktuell..

Her finnes en hel hau med tester for dem som liker lesestoff. ;)

Får se om ITpro's test blir annerledes. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det dokker nå opp et Asus GTX 280 kort i posten på torsdag/fredag, og da kommer jeg med noen resultater. ;)

Endret av aleksanderro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ATI Radeon 4850 gjør det veldig bra i tester her: http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338

Slår GTX 280 i mange områder (crossfireløsning). ATI tilbake på banen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan se sånn ut ja, gleder meg til å se hva HD 4870 klarer. :)

Jeg har nå testet GTX 280 litt, så jeg kommer til å lage en tråd senere i kveld med noen resultater jeg har fått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gjør 4870 det bra vurderer jeg crossfireløsning med det.. Er vel ikke SÅ nøye at ene PCI-ex sporet kjører på 4x, etter hva jeg har lest en plass (tror det var Xbitlabs).. :P

EDIT

Nei, det var Toms hardware

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive