Jeg fikk en samtale kødd eller ikke ?

16 innlegg i emnet

Skrevet

Hei i dag ringte en dame meg på mobilen. Hun sa at hun ringte fra netcom. Hun sa at hun skulle gi 600 kr gratis ringe tid og en mobil.

Det første jeg tenkte var dette er bare kødd. Så sa jeg. Ja så skal jeg gi poskoden og da skal dere spamme. Dette er noe bullshit.

Og som jeg vet gjemmer proffe telefon nummeret. Så la jeg på. Så skrev jeg nummeret hennes på 1881.

Dette er det jeg fikk: 15n0ocm.jpg Siden dette lixom skulle være et firma tenkte jeg at jeg ikke trenge å gjemme telefon nummeret. Så nå lurer jeg på om dette var kødd eller sant. Jeg bor helt i oslo. Telefunnumeret kom helt fra skien. Hun snakket ikke så veldig tydlig og hun sa ikke feks. Ja hei jeg heter Kristine ...... .

Hun sa bare jeg ringer fra netcom. Hun fniset litt. Og det var noen folk i bakgrunnen. Siden jeg er 99% sikker på at dette var bølleringing. Ser jeg ingen grunn til å ikke legge nummeret på nettet. 31 30 47 08 Navn Unicall as

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Unicall AS

Unicall er etablert med ca 80 ansatte i Skien sentrum. Våre ca 80 ansatte som jobber for oppdragsgivere innen telekommunikasjon,medlemsorganisasjoner og helsekost.

Som kunde hos UniCall vil du oppleve entusiastiske medarbeidere med gode kunnskaper i bruk av TM som salgskanal. I tillegg vil du finne en effektiv samarbeidspartner som løser dine behov for back-officeoppgaver,kundeservice og kundepleie. Gjennom gode teknikkløsninger og kreative løsninger finner vi den løsningen som passer best for deg og din bedrift. Se nærmere informasjon on våre tjenester på undersider om tjenester.

Alle våre salg tjenester er kvalitetssikret av en egen kvalitetsavdeling. Alle salg gjennomlyttes før de sendes til deg som kunde. All vår rapportering tilpasses selvsagt slik at salgene kommer rett inn i dine systemer.

Liste over tjenestene deres

Endret av Ponas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du gikk nok glipp av en god deal der http://www.unicall.no/no/ viser at de driver telesalg, så noen spøk er det nok ikke. Det du hørte i bakgrunn var nok andre selgere

:lol: lav

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:D der gjikk du glipp av en stoooooor sjanse :P

Det derre var ikke noko kødd <_<

har du ikkje lært de at viss du får sånne telefoner så skal du si ja også viss det er feil så går du til forbrukerrådet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jo men jeg har sett mange sånne som det. Gratulerer du har nå fått en gratis xbox 360 gi oss dit postnummer og adresse. Neste dag er den full av spam.

Og hvorfor sa hun at hun var fra netcom da ?

Endret av GTA IV FAN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom du har netcom som teleoperatør så har sikkert netcom plukket ut eit par heldige som får dette :) og de var post adressa ikkje epost adressa?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er der. Har aldri brukt netcom. Har bare brukt telenor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kalles telefonsalg. Netcom ønsker åpenbart å kapre noen kunder. Jeg får også tilsvarende telefoner nå og da.

At nummeret hun ringte fra ikke tilhører Netcom betyr nok bare at Netcom betaler et annet firma for å ta seg av selve selgingen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du gikk ikke glipp av noe.

Dette er helt vanlig telefonsalg - vi er bare litt mer vant til andre typer produkter på dette området (helsekost, loddselgere, osv.). Stilen er langt mer slitsomt på noen av disse andre produktene - spesielt helsekost. Det virker som om stilen tilpasses produktet, men det er stort sett de samme firmaene som ringer (TeleMarketing firmaer).

Metoden med å love "gratis prøvepakke" er velprøvet (du ble riktignok lovt noe annet). Først lenger ut i samtalen får du vite at det dreier seg om abonnement, og at du må betale porto på 39 kroner.

Metoden er lønnsom fordi noen få FORBLIR abonnenter i lengre tid. Noen er abonnenter i kort tid, men nok til å få dekket inn noen kostnader.

Fordelen for Netcom er at du blir registrert som kunde uansett om du fortsetter som abonnent eller avbryter.

Løsningen med å "kapre kunder" ble mer offensiv da det ble strengere regler mot telefonsalg. Telefonsalg er egentlig ikke lovlig lenger, men det er sikkert masse smutthull. ETT av disse er om du er tidligere kunde i et firma - de har selvfølgelig rett til å kontakte deg med viktig info eller tilbud. Det går ikke an å forby alt salg, noe MÅ være lovlig.

Smutthull kan også gjøre det lovlig å kontakte deg om andre produkter. Du havner på listen over folk som sier JA ved telefonsalg, så du får flere slike tilbud enn du normalt ville gjort. Du blir ikke slettet selv om du BER om det, men du kan kreve å bli slettet skriftlig.

Du får telefoner om helsekost, støtte foreninger, medlemsskap i Falken og NAF, tilbud om kabel-TV og bredbånd, og en haug av andre ting - i mange ÅR fremover. De holder på deg som best de kan som "kunde", og forsøker å "matche deg" mot andre typer produkter underveis.

TeleMarketing er årsaken til at regler om telefonsalg ble innstrammet. Dette er vel en av bransjene som har mest klager i Forbrukerrådet

Netcom oppnår at de fritt kan inkludere deg i SINE kampanjer uten å bryte noen regler. Det koster dem1 telefon og noen tellerskritt, men utgiftene for dem er jo langt lavere enn hva de ville vært for deg.

Tellerskritt "produserer" de selv omtrent gratis. Telefoner til kampanjer kjøpes inn i store mengder til lav pris.

Vi "går på" slike tilbud noen få å ganger før vi blir lei av dem. Jeg svarer NEI til samtlige tilbud fra telefonselgere, men de fortsetter likevel å ringe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Løsningen med å "kapre kunder" ble mer offensiv da det ble strengere regler mot telefonsalg. Telefonsalg er egentlig ikke lovlig lenger, men det er sikkert masse smutthull. ETT av disse er om du er tidligere kunde i et firma - de har selvfølgelig rett til å kontakte deg med viktig info eller tilbud. Det går ikke an å forby alt salg, noe MÅ være lovlig.

Telefonsalg er fullt lovlig så lenge man ikke har reservert seg. Dersom du har reservert deg kan de dog, som du skriver, likevel ringe deg dersom de har deg på sin kundeliste. Telefonsalg til noen som ikke har reservert seg mot det er det altså ingen lov mot. Man kan reservere seg her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Telefonsalg er fullt lovlig så lenge man ikke har reservert seg. Dersom du har reservert deg kan de dog, som du skriver, likevel ringe deg dersom de har deg på sin kundeliste. Telefonsalg til noen som ikke har reservert seg mot det er det altså ingen lov mot. Man kan reservere seg her.

Reservere seg mot BREV ? ... adressert reklame i posten ?

Jeg fant ikke noe om telefonsalg der, men jeg sjekket ikke så grundig.

Sjekk den som gidder - er det noen som klarer å finne noe register hvor man kan reservere seg MOT telefonsalg ?

------

Men innlegget mitt var kanskje litt for mye "synsing" og lite fakta, det bør jeg vel innrømme. Jeg sjekket NULL på nettet, alt var "fritt fortalt etter hukommelse". Det er gode sjanser for at jeg har bommet på en haug av detaljer eller til og med hovedpunkter.

Jeg sjekker ikke fakta HER heller - vi tåler sikkert noen "fritt fortalt"-versjoner av saker også. De groveste feilene blir vanligvis korrigert av noen, mens de mindre feilene "kan vi leve med".

------

Spørsmålet om telefonsalg var oppe til behandling for noen år siden. Det var forslag om å endre regelverket til å "snu" reservasjonsløsningen. Reglene ble foreslått endret til at man kunne registrere seg for å GODTA slike telefoner, mens man før var nødt til å reservere seg mot dette.

Pådriver i saken var Forbrukerrådet. Begrunnelse for forslaget var at telefonsalg er en slags "invadering av privatliv" som ikke er ønsket av de fleste. En annen begrunnelse var et stort antall klager på telefonsalg - folk følte seg "pålurt" ting som ikke var nevnt i samtalen.

Dette er ikke MIN "bransje", jeg fulgte kun overfladisk med på saken i perioder (tilfeldig del av nyhetsbildet). Trenden gikk mot at regelverket ville bli endret.

Invadering av privatlivet ?

Telefonen er et litt spesielt medium for salg. Kommunikasjonen skjer direkte fra selger til kunde, og det er selger som bestemmer tidspunktet. Selger er vanligvis godt forberedt for samtalen, mens kunden er lite forberedt. I slike situasjoner er det vanligvis selger som "styrer samtalen".

Vi har litt spesielt forhold til telefoner - noen er omtrent "avhengig" av telefonen og får omtrent panikk hvis de plutselig er uten telefon. Andre kan ha med seg telefonen inn på badet "i tilfelle noen ringer". Mange av oss går ut av dusjen hvis vi hører telefonen ringe, og går dryppende våte inn i stua for å ta telefonen.

Invadering av privatlivet ? I hvert fall ikke så langt unna. Hvis endring i regelen IKKE ble gjennomført for noen år siden er det jaggu på tide å ta opp saken på nytt.

Det er strengt tatt ikke en rettighet for selgere å bestemme tidspunkt på denne måten. Fremgangsmåten er for offensiv, normalt er det kunden som skal bestemme å oppsøke en salgssituasjon. Her er det selvfølgelig unntak, en mengde salgsoppgaver er basert på å ta kontakt direkte (dørsalg, salg på messer, loddsalg, osv.).

Forskjellen på dørsalg og Telemarketing er at dørselgeren kan du stoppe i døren. Telefonselgeren kommer helt inn i stuen uten å være invitert - og er temmelig brysom å bli kvitt. Telefonselgere på noen produkter er "kurset" i å ikke ta nei som et svar, men fortsette inntil du svarer ja. Andre kan være "kurset" i å be om bidrag til organisasjoner (få deg til å "føle" det riktige).

------

På tross av alt jeg skriver - dette er et helt respektabelt yrke som alle andre. Det er forretningslivets regler som gjelder - ikke din personlige smak. Selgerens oppgave er ofte å få JA til noe på vegne av en bedrift, ikke å være "rådgiver" for deg.

Kritikk av bransjen bør egentlig gjelde enkeltsaker hvor regler er brutt. Både bransjen og yrket er helt respektable - like respektable som din egen stilling og arbeidsplass. Noen er sikkert svært flinke til å følge regler også.

------

UniCall sklir ut litt i sine tolkninger av regler.

Om jeg svarer JA til en selger derfra er det fortsatt ikke lovlig å ringe meg i andre saker enn hva jeg har svart ja til tidligere. Telefonselgere presenterer å komme fra bestemte firmaer og organisasjoner. Jeg har aldri noen gang sagt JA til en telefonselger som hevder å komme fra UniCall.

Jeg er ikke kunde av firmaet selv om selgeren jobber i det firmaet. Siden jeg ikke har svart JA til noe på 8-10 år er nesten alle henvendelser på kanten.

Praksisen med å føre opp folk på sin egen "kundeliste" er et forsøk på å "skape et smutthull".

------

Det litt kjipe med telefonsalg er at du havner på slike lister hvis du svarer JA. Plutselig får du langt mer tilbud enn du egentlig ønsker, og noen av disse kan være forferdelig plagsomme. Men yrket og bransjen fortjener likevel samme respekt som alle andre - og det er vel hovedgrunnen til at jeg fortsatt godtar slike telefoner (ikke HVA de tilbyr eller hvordan de tilbyr dette).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Reservere seg mot BREV ? ... adressert reklame i posten ?

Jeg fant ikke noe om telefonsalg der, men jeg sjekket ikke så grundig.

Sjekk den som gidder - er det noen som klarer å finne noe register hvor man kan reservere seg MOT telefonsalg ?

Første settning på siden som er linket til lenger oppe.

Reservasjonsregisteret skal gjøre det enklere for deg å reservere deg mot at nettopp ditt navn blir brukt til adressert reklame i posten eller telefonsalg. Reservasjonen er personlig og gjelder kun deg som person, ikke andre i husstanden. Næringsvirksomheter kan ikke reservere seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg må gi meg her - jeg sjekket nesten ikke noe.

Trolig et forslag som ikke ble vedtatt, eller regler som har blitt mildere. Men saken VAR i nyhetsbildet for noen år siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja så kort sakt det du prøver å si er. De gir deg gaven så en haug av andre ting men de koster penger. Har lært at alt som er free er scam. Ingen ting er gratis her i verden. Visste masse sånt kødd skulle skje. Og som jeg vet. Så har sånne firmaer folk som klarer å snakke norsk. Hun damen jeg snakket med snakket ikke særlig bra norsk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk akkurat en lignende telefon, fra samme telefonnummer som du har lagt inn i første post.

Han som ringte snakket varmt om tilbudet og de 600kr i gratis ringetid som jeg skulle få med, men det forutsatte at jeg kjøpte en ny telefon med 12mnd binding hos dem.

Jo lenger han fikk forklare, og jo mer jeg latet som jeg var interesert, jo flere ganger repeterte han de 600kr i gratis ringetid.

Det abon. han anbefalte meg utifra det han fikk vite om mitt forbruk, og som jeg skulle få en SE W*** med for 400kr kostet 179kr mnd - og jeg har et tilsvarende abon. hos en annen leverandør som koster meg under 50kr i mnd med mitt forbruk, så der ligger som ved de fleste 1kroners eller veldig redusert pris-tilbud en skjult ekstrabetaling i de 12 første månedene av abon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

LOL Gikk visst ikke glipp av noe. Der ser dere lureri. De ringtemeg du får en helt ny telefon + 600 kr ringetid eller noe sånt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive