Smartest valg av språk i 8 klasse?

33 innlegg i emnet

Skrevet

Hei jeg må da nå velge et språk.

Det kan være tysk,engelsk fordyning, fransk, spansk. Dette må jeg velge på fredag. Men jeg vet ikke vilket språk jeg skal ta.

Jeg vil ta et språk som har mange jobb muligheter. Da tenker jeg ikke på it. Venter på svar. Men skriv hvorfor jeg bør ta det språket å. :wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har selv spansk og er fornøyd med det, jeg valgte det fordi det er utrolig mange steder folk snakker spansk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er veldig greit å kunne tysk - men enda bedre å være GOD i engelsk :)

Dersom du ikke er flink i engelsk så er mer engelsk bare flott.

Tysk er veldig kjekt å kunne, i noen jobber så er det en fordel hvertfall. Men engelsk MÅ man være god i for tiden, nesten i alle jobber.

Så valget er jo ditt, men jeg foreslår Tysk eller Engelsk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hast do telefon? ja naturlich!

Tysk er best! (Selv om jeg ikke kan skrive noe tysk da. hehe)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har selv spansk og er fornøyd med det, jeg valgte det fordi det er utrolig mange steder folk snakker spansk.

enig :thumbup:

Og spansklæreren vår er tilbakestående, han lager regelboker til oss på prøver, og hvis ca 4-5 stk prøver å overtale han så funker det- uansett hva :dribble:

halvparten av klassen få 6 :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er motsatt <_<

Jeg praktisk talt HATER spansk... Prøver,prøver, lekser, lekser og mere lekser :wall:

De som har engelsk fordypning på skolen vår ser film og har mange spennende prosjekter.. helt motsatt av spansk. Dog dette er nok læreren sin skyld.

Engelsk er viktigst, men det er jo alltid greit å kunne et språk til ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg valgte selv tysk og vil si at dette er det "letteste" da tysk er i samme språkfamilie som norsk, noe som vil si at bøyninger osv er på samme måte. Altså delt opp i hannkjønn, hunnkjønn og intetkjønn.

Når sant skal sies synes jeg det var waste med tysk så jeg droppet det etter et halvt år.

Var jeg deg ville jeg valgt engelsk fordypning da du vil ha mest bruk for dette språket i ALLE år :)

Det er mange utdannelser som krever gode engelsk ferdigheter, da både snakke og skrive.

Endret av Gamezor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til nå så tror jeg tar engelsk første valg. Og tysk andre valg. Selv ville jeg engelsk. Klarer engelsk ganske så greit. Men har hørt at det er veldig stor fordel å kunne et ekstra språk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har spansk, men hadde jeg kunnet velge Engelsk fordypning ville jeg definitivt valgt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men er det ikke noe slik. At i vg skole får du et nytt valg. At om man har valgt tysk så kan man ta tysk to i vg ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hos oss er det oppdelt i begynner- og videregående- deler av tysken etter hvor lenge du har har hatt tysk på ungdomsskolen. Jeg har begynnertysk og må ha to år med faget før jeg er ferdig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt klart råd; du trenger å ha kjennskap til minst ett latinsk språk. Derfor velger du fransk eller spansk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg foreslår at du tar engelsk fordypning, fordi det er mange plasser det blir snakket engelsk. Og ikke minst er det jo verdens språk B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til nå så tror jeg tar engelsk første valg. Og tysk andre valg. Selv ville jeg engelsk. Klarer engelsk ganske så greit.

IKKE gjør det!! Jeg valgte engelsk fordypning fordi jeg trodde at jeg skulle lære mer engelsk enn de andre og bli bedre i det. Men neida, vi sitter å lager power-point fremvisning på NORSK! Ellers så spiller vi spill, har ekstra musikk-timer, et par turer ute osv.. Altså ikke noe engelsk! Til sammen i år har vi hatt tre engelsk-timer. Og det lille vi lærer av engelsk er det samme som det vi lærte i 5-6 klasse!

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt tysk. Det er veldig enkelt å lære og det ligner en del på norsk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eh.. Har du ingen rådgiver som du kan snakke med? Jeg snakket med rådgiveren på skolen vår, og fikk litt mer info om de forskjellige språkene før jeg valgte. Tar du engelsk fordypning er det ganske ålreit for dem som ikke har lyst til å legge så mye i sråkfaget. I engelsk fordypning repeterer man ting man har lært på de tidligere klassetrinnene. Og når du skal over på vidergående så er du pålagt å ha et fremmedspråk, men jeg vet ikke helt åssen det er med engelsken, om den går innenfor den gruppen, eller utenfor. Velger du noe annet en tysk, fransk eller spansk må du bruke masse tid på vidergående å lære dette fordi dette er pålagt! Ny regel for et par år siden tror jeg.. Rådgiveren som sa det ihvertfall! Jeg har selv tysk, syns det er et spennende språk, men har en lærer som gjør språket mindre morsomt -.-. Med tysk så kan du jo faktisk gjette deg til oversettelsen til norsk er, siden norsk og tysk er nokså likt! Men valget er opp til deg! hehe

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joa har snakket med søstra mi. Hun er vel snart ferdig megf skolen. Hun synes at jeg enten burde ta tysk eller engelsk. Hun sier at jeg er ganske lat til å lære et annet språk nå. Men det som er ulempen med engelsk fordypning er. Vis du tar engelsk fordypning i 8 klasse. Må du da bytte språk når du går vg. Fordi i vg finnes ikke engelsk fordypning.Så da må jeg ta et nytt språk nybegynner i vg.

Jeg har snakket med en god del folk om dette. De fleste vennene mine tar spansk,fransk. Og det som stianbe sier har jeg hørt flere folk si. At man ikke lærer noe særlig på engelsk 2. Jeg er helt blakk i hode. Jeg må velge på torsdag.Bare kom med flere forslag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt riktig det du sier om at du må lære et fremmedspråk på vg, enten du fortsetter på det du hadde fra før(Spansk, Tysk, Fransk), eller starter på ny(hvis du har hatt eng. tilvagsfag.

Engelsk er bare repitisjon, litt nye ting men ikke mye. De andre språkene starter fra bunnen av, jeg har hatt spansk fra 8kl og går nå i 10.kl. Holder på å knekke, alt for hardt,

Tysk virker greit synes jeg ;) , da dette(som sagt tidligere) ligner mye på norsk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du skal IKKE tenke på hva du skal bruke det til når du velger språk, da går alt galt .. :S

Språk er ikke lett å lære, og alle språk har sine bruksområder. Sett deg ned og se noen filmer på de forskjellige språkene, også gjør du noen basic oppgaver på internett og se hva du liker best. Du skal bry deg fint lite om at folk sier at tysk er lett, om du ikke liker tysk er kanskje spansk lettere.. o.O Jeg vet du tenker veldig på hva du skal bruke det til å slikt, det gjorde jeg også i 8. klasse men prøv og kast bort alt det der, og fokuser bare på hva du liker best. Som sagt se filmer, hør radio, gjør oppgaver på de forskjellige språkene og ta det du syntes høres finest ut, og/eller liker best ^^

Eksempel: Jeg har valgt spansk, syntes ikke det var fint men så at det var utbredt, resultat: hater språket nå, syntes det er noe usansynelig stygt og gruer meg til hver spansk time ..da jeg skulle velge språk fikk jeg valg mellom spansk, tysk, japansk og fransk. nå i senere tid har jeg begynt å lære meg japansk på fritiden fordi jeg syntes det høres fint ut og er litt logisk, og jeg har lært mer japansk på 1 måned med selv-lære enn jeg har gjort av 2 år med spansk.

Så ta det du liker best! Om du hater det kan du skifte når du starter på VGS uansett, at tysk ligner på norsk betyr ikke at du liker tysk .. liker du i det heletatt norsk?

Vel, håper det hjalp litt. Om du ikke liker faget klarer du ikke få en god karakter (om du ikke jobber noe umeneskelig mye), personlig har jeg bare valgt fag jeg liker til neste år på skolen (IT - biologi - engelsk literær fordypning)

Men nå skal jeg se en Japansk film, lykke til med valget.

Edit: Jeg vet ikke hvordan engelsk fordypning er på ungdomskolen, men på videregående er engelsk fordypning vanskelige greier og krever mye jobb, alle engelsk timene frem til 1. VGS (siste år med obligatorisk engelsk) har bare vært som forberedelse til det...

Endret av skaperen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Svaret ditt var supert. Selv har jeg likt tysk. Eller jeg har hatet spansk og fransk. Selv skulle jeg ta engelsk fordypning. Men vil ha noe å jobbe med. Vil ikke repitere 5-6 klasse pensum. Du har hjulpet meg med endelige resultatet i dag vertfall. Det er TYSK B) Som du sa man må like å jobbe med stoffet.

Så kan jo jeg da tyrkisk å. :D

Endret av GTA IV FAN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje litt seint å svare nå, men det kan jo være greit om andre støter på det samme valget og finner frem til denne tråden.

Det er viktig å huske på at man ikke nødvendigvis tjener mest på å velge "det viktigste språket". Jeg vil påstå at både fransk og tysk er viktigere språk enn spansk. Det betyr derimot ikke at man bør velge en av dem. Man må også bli god i språket for at det skal ha noe som helst nytteverdi. Dersom man gjennomfører tysk, men ikke kan verken skrive eller snakke det etter endt utdanning, hadde man tjent mer på å velge et annet språk. Dermed må man velge et språk man har interesse for og som man har pågangsmot til å lære. Dersom man avskyr tysk, fransk og spansk eller er ekstremt dårlig i engelsk, velger man engelsk fordypning. Engelsk er tross alt det viktigste språket.

Selv har jeg tidligere hatt tysk i 5 år, men føler meg ikke egnet til å kommunisere verken skriftlig eller muntlig. Jeg burde muligens valgt et annet alternativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men engelsk klarer jeg meg passe i. Så jeg tar tysk. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har Spasnk og jeg HATER det grunnet av læeren vår er så bitchy som det absolutt går ann.

Skjønner ikke hvorfor du sier at du liker Spansk Gamer14, du har sagt til meg at du ikke gjør det :P

Anyways så annbefaler jeg deg ikke å ta engelsk fordi du omtrent ikke lærer noe, men hvis du skal velge språk etter hvor morsomme timene er så hadde jeg tatt engelsk.

Bare synd det at du må stå å snakke 20 min ++ i 10. klasse til læreren det språket du valgte :)

Dette er min mening om vaskelighets grader:

Engelsk - lett som bare det når du kan det basiske (alt er lett når du kan det)

Tysk - ligner litt på norsk i flere sammenhenger. Men etter min mening høres det dumt ut :P

Spansk - iHola! que tal? some se llama la capital de España? Nei da:P Vanskelig uttale, men greit i den forstand.

Frank - Vanskelig, vanskelig og vanskelig. Vanskelig uttale, å skrive ordene, og møkka gramatikk.

Valge er ditt!

Mvh

BigRed

EDIT

Svar til deg Stian. M

Det er MANGE flers som snakker Spansk en Fransk, mens Tysk og Spansk ligger sånn midt på treet :)

Endret av BigRed
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svar til deg Stian. M

Det er MANGE flers som snakker Spansk en Fransk, mens Tysk og Spansk ligger sånn midt på treet :)

Vel, jeg vil tro at fransk og tysk er mer attraktivt i jobbsammenheng. - Det var dette jeg mente.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har Spasnk og jeg HATER det grunnet av læeren vår er så bitchy som det absolutt går ann.

Skjønner ikke hvorfor du sier at du liker Spansk Gamer14, du har sagt til meg at du ikke gjør det :P

Anyways så annbefaler jeg deg ikke å ta engelsk fordi du omtrent ikke lærer noe, men hvis du skal velge språk etter hvor morsomme timene er så hadde jeg tatt engelsk.

Bare synd det at du må stå å snakke 20 min ++ i 10. klasse til læreren det språket du valgte :)

Dette er min mening om vaskelighets grader:

Engelsk - lett som bare det når du kan det basiske (alt er lett når du kan det)

Tysk - ligner litt på norsk i flere sammenhenger. Men etter min mening høres det dumt ut :P

Spansk - iHola! que tal? some se llama la capital de España? Nei da:P Vanskelig uttale, men greit i den forstand.

Frank - Vanskelig, vanskelig og vanskelig. Vanskelig uttale, å skrive ordene, og møkka gramatikk.

Valge er ditt!

Mvh

BigRed

EDIT

Svar til deg Stian. M

Jeg liker ikke læreren VÅR nei, men det er jo et bra språk hvis man ikke har en sånn lærer som vi.

Det er også et praktisk språk å kunne hvis du skal være i utlandet med jobben,

fordi det er jo så mange som snakker det.

Og han får jo ikke samme lærer som oss :P

Det er også fint fordi da slipper man å begynne å bytte på videregående.

Jeg ville valgt spansk. ;)

EDIT: så ikke at du hadde valgt :blush:

Endret av Gamer14
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er motsatt <_<

Jeg praktisk talt HATER spansk... Prøver,prøver, lekser, lekser og mere lekser :wall:

De som har engelsk fordypning på skolen vår ser film og har mange spennende prosjekter.. helt motsatt av spansk. Dog dette er nok læreren sin skyld.

Engelsk er viktigst, men det er jo alltid greit å kunne et språk til ;)

Vet, Spansk suger!

Det er bare lekser, og dritmange prøver!

Velg heller engelsk fordypning hvor du bruker 2 mnd. på å skrive en 4 siders stil. (Ved mindre du elsker prøver, lekser og pugging) :wall: :wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive