Lage en domenebruker

22 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei jeg har en Windows Server 2003 Standard som er eneste domenekontroller i et lite domene, jeg har prøvd å lage en domenebruker men når jeg prøver å logge på domene står det, står det noe sånt som serveren kunne ikke utføre denne operasjonen.

Kan noen fortelle meg vordan jeg kan lage en domenebruker som virker?

Endret av PØB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken DNS-Adresse har klienten du skal koble til serveren?

Du kan prøve og bruke IP-Adressen som serveren har som DNS og se om det blir bedre da. Mulig du ikke får internett da, men isåfall er det bare og sette opp en DNS-Tjeneste på serveren om dette ikke er gjort allerede

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du skriver at du har prøvd å opprette en bruker. Fikk du opprettet en bruker i Active Directory før du prøvde å logge inn med den?

Når du skriver prøver, så vet jo ikke vi sikkert om du faktisk fikk opprettet en bruker. Og da vil du jo såklart heller ikke få logget inn med den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fikk opprettet en bruker. men vet ikke riktig om jeg har stilt inn riktig når jeg ikke får logge på domenet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du meldt inn klientmaskinen i domenet?

sjekk også at du faktisk har kontakt med domenekontrolleren via dosbox eller noe.. (ping)

kjørte du bare *dcpromo* når du kjørte opp serveren, eller installerte du DHCP, DNS etc i samma slengen?

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei jeg får ikke meldt klienten inn i domenet. det står operasjonen kunne ikke utfjørest på serveren eller noe sånt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du installert DNS og DHCP på serveren? har et nettverk hjemme med router til internet? er dette koblet sammen, eller står server + klient adskilt fra router?

Får du pinget ip-adressen til serveren? prøv å ping ip adresse til server fra klienten. Har du installert DHCP på server, samt kjører router med DHCP tjeneste på, kan det fort bli krøll med ip adresser etc..

Om du ikke er så erfaren med server, så kobl server + klient fra resten av nettverket, og koble bare dem sammen en switch eller liknende, da er det mange færre feilkilder som er ute å går.. så tar man det derfra.. det skal i utgangspunktet gå ganske så smertefritt.. men trenger svar på sprøsmålene over..

1. Har du installert DNS og DHCP, eller bare kjørt dcpromo?

2. Står server koblet på resten av nettverket? evt sammen med router, switcher etc. Er DHCP tjenesten aktivert på router?

3. Er DNS installert på server?

4. Får du pinget serveren? skriv gjerne inn på adresse + subnet mask til server og klient her i forumet, så kan vi se mye ut av det..

5. Hadde du laget en bruker i AD på serveren?

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Akkurat nå kan jeg svare på følgende:

1. jeg haket av for att den skulle installere DNS når jeg satt den til å vere domene kontroller.

2. serveren er koblet til klienten med en kysset kabel og serveren tar brebåndst tilkoblingen gjennom denne pc-en. (det til jeg får serveren opp å gå)

3. før brukte jeg en switch men en det funket ikke riktig (tror den ene kablelen fra switchen var defekt) men når jeg bruker en krysset kabel finner jeg serveren.

Va vil det si å lage en bruker i AD?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok, AD (Active Directory) er databasen for alle brukere, maskiner etc, som blir registrert på serveren (for å si det på en enkel måte)

Alle brukere, f.esk når du har en klient maskin, som skal kobles opp til serveren, må du ha en konto på serveren for å få tilgang, disse lagres (og lages) i AD. Her snakker vi om brukerkontoer.. ikke maskinen fysisk, den melder vi inn i domenet.

Når du går på Serveren, klikke rpå start, deretter på administrative tools, så finner du det som heter Active Directory for users and computers... den menyen ligger helt øverst i listen.. Men det forutsetter at du har kjørt DCPROMO først..

Har du ikke kjørt dcpromo i RUN, gjør du dette først..

Start, RUN så skriver du *dcpromo* og klikker enter. da spør den nokk etter en cd plate og litt slikt, så installerer den AD til deg... bare kjør deg gjennom installasjoen.. trenger du bilder eller hjelp under installasjonen til promo, så si fra, så kan eg legge opp noen bilder..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Active Directory users and computers står i administrative verktøy på startmenyen men jag har ikke kjørt "dcpromo"

Men skjer ikke de automatisk når jeg konfigurerer serveren til å vere domenekontroller i configure your server?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jo, om du har kjørt wizarden så, det ser du ganske enkelt om du klikker på start->manage your server og add or remove a role..

da kommer det opp en liste, samme som på wizarden, med hva du har installert og ikke på serveren..

da skal det stå domain controller (active directory) YES, og DNS YES på din tenker eg...

DNS trenger du egentelig ikke å kjøre så lenge du bare skal bruke serveren hjemme... 

Om dette stemmer kan du gå inn på serveren, start->administrative tools, Active directory users and computers..

så får du opp en boks for active directory... det er her du legger til brukere i AD.. som skal ha tilgang til serveren..

klikk på + tegnet til venstre for servernavnet, slik at du får opp listen under der, og deretter klikker du på mappa (OU) som heter users. Når du har klikket på den får du opp en haug med brukere i boksen på venstre side.. her ser du alle brukerene som er default lagt til i serveren.. for å lage en ny, høyreklikker du i feltet og velger new -> user , fyller inn navn og etternavn, passord etc.. og klikker OK til slutt, da ser du brukeren er lagt til i listen over brukere..

se bildet : her

servernavnet er det navnet du skal bruke når du melder klienten din inn i domenet..

se her for servernavn: servernavn

Gå på klienten, høyreklikk på min datamaskin, velg egenskaper, deretter datamaskinnavn.

så huker du av på domene, istedenfor på workgroup, taster her inn domenenavner/servernavnet som bildet viser.. men da selvfølgelig ditt servernavn og ikke mitt:) så skal tingene gå sin gang... mulig eg ville ha avinstallert DNS først..

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal sjekke det med reglene inne på manager your server. ellers tror jeg da jeg la til brukeren på den måten du sa. men kan jo hende det var noe jeg gjorde feil så jeg lager en ny.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men hadde du router tilkoblet, eller er det kablet rett fra klienten til adsl modem, og server via klienten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bredbåndsruter til klienten så til serveren. men på klienten står det ingenting på standard gataway på tilkoblingen til serveren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

får du skrevet ned hva den eksakte feilmeldingen som kommer frem når du prøver å melde maskinen inn i domenet er? det kan nok hjelpe oss godt på veg..

tipper du har problemer med tcp/ip mellom maskinene, enten som følge av feil instillinger eller en defekt crossover kabel.. har du mulighet til skrive ned følgende info på server og klient. IP-adresse, subnetmask, default gateway, dns..

evt om du har stilt disse inn på automatisk konfigurering ?

Er DHCP enablet på routeren din?

--------

EDIT:

kunne også godt tenkt meg merkenavnet og typenummer på routeren din.

forstod eg deg rett at serveren er koblet til router via din klient?, altså du har 2 nettverkskort på klienten, 1 til server og en til router?

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Klient:

Tilkoblingen til internet: (Trådløs)

Adressetype Tilordnet av DHCP

IP-adresse 192.168.1.35 (statisk)

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.1.1

Tilkoblingen til server:

Adressetype: Manuelt konfigurert

IP-adresse: 192.168.0.1 (dynamisk)

Standard gateway: det står ingenting her

Server:

Tilkoblingen til klienten:

Adressetype: Tilordnet av DHCP

IP-adresse: 192.168.0.227 (dynamisk)

Standard gateway: 192.168.0.1

Skulle gjerne ha satt alle til å vere statisk men husker ikke vordan jeg gjorde det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ops litt mange, ja en zyxel prestige 600 series trådløst til klienten delt og men en kabel til serveren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT:

Hadde eg vert deg hadde eg gjort følgende..:

1. Kjøpt meg/laget en ny cat5 kabel, for tilkobling mellom routermodem og server. (Liker ikke crossover kabler, via klienter til router..)

2. Hatt klienten slik den er i dag, med wlan tilkobling til routermodem. (motta innstillinger for nettverkskort automatisk)

3. Avinstallert alt som er av DNS, DHCP etc, MEN IKKE Active Directory på server.

4. Konfigurert nettverkskortet på server til å motta innstillinger automatisk. (IP, DNS, Default Gateway etc)

5. Kjørt DHCP tjenesten fra routermodemet.

Alt dette over forenkler oppstarten og igangkjøringen av en Server i hjemmenettverk (evt små bedrifter med ikke for mange klienter..)

Om dette er gjort rett, så kan man begynne å utforske tjenestene som serveren har å tilby under *configure your server*, dette være som DHCP, DNS, Print server, File Server, Mail Server, osv...

6. Opprettet en ny bruker i Active Directory på Server. gi de evt tilgangene og tillatelser som er nødvendig.

7. Deretter meldt inn klienten i domenet med den nye brukeren.

Deretter kunne du begynt å leke deg med DHCP (sette opp DHCP scoope og konfigurere dette) samt DNS forwarding tjenestene på serveren, bare vær ops på at du må da disable DHCP på routermodemet. Samt sette statiske IP adresser til Server, evt nettverksprintere eller andre enheter som kan bruke Statiske IP adresser..

Er du helt fersk i Server2003, ville eg kjøpt DENNE boken, og lest den 2 ganger. Kjøpte selv denne før eg begynte på skolen og leste den (3 ganger), her står det grunnleggende du trenger å vite om Server 2003, samt en haug oppgaver og liknende..

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jeg vet ikke så mye om bredbåndsruteren i og med att den kom ferdig innstilt fra bredbåndsselskapet meg passord.

Endret av PØB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er du helt fersk i Server2003, ville eg kjøpt DENNE boken, og lest den 2 ganger. Kjøpte selv denne før eg begynte på skolen og leste den (3 ganger), her står det grunnleggende du trenger å vite om Server 2003, samt en haug oppgaver og liknende..

Den stod på boklisten på VK2 Serviceelektronikerfaget. Enig i at det er en god bok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det høres kanskje slemt ut, men det er godt ment..

Jeg tror nok desverre ikke du har satt deg godt nok inn i dette med Server, TCP/IP, DHCP og DNS, hvordan alt dette fungerer og henger sammen...ut fra hvordan du beskriver ting og tang.. Så om du har interesse for server og ønsker å teste ut dette hjemme, så vil eg nokk anbefale deg å lese den boken som eg refererte til over.. knakendes bra bok, og er selvsagt på norsk, så den er lett og forstå..

Det er utroligt vanskelig å gå gjennom et oppsett via et forum, feilkilden kan være så mangt, og det kan ta 'uker' med skriving før vi er i boks.. så jeg ville ha gjort som beskrevet over, om jeg var deg.. og tatt stegene skritt for skritt..

Server er litt mer komplisert en XP, og det er fremdeles mye jeg ikke kan om dette emnet, slik er det for flere også.. men eg liker å rote litt med det, feilsøke, og finne ut hvorfor ting ikke virker som det skal.. Spennende hobby:) Så blir man deretter mer HAPPY når ting virker som det skal..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stemmer det, har ikke beskrevet alt like godt. men det var ikke så lett for jeg hadde ikke serveren for honden hele tiden. Serveren jeg testet dette på er en gammel laptop som står på gulvet i ett rom hjemme skjønner du.

Og DHCP har jeg ikke lert helt hva er fornoe før i dag. og så er det mange kommandoer i dos som jeg ikke kan.

Men jeg skal ikke gi opp. om noen dager skal jeg kjøpe meg en kabel så jeg får koblet serveren rett til ruteren via en switch så skal jeg prøve på nytt. etter å ha lest litt på nettet/i bøker.

men tusen takk for all hjelpen i vetfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive