Hjelp til å lage ny web side.

8 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann!

Jeg tenkte jeg skulle lage en ny hjemme side igjen men nå med PHP.

Jeg har hørt snakk om Mambo og Joomla som gode utgangs punkt siden meste er gjort og at det er veldig lett å endre ting der.

Er det noen der ute som har forslag til hva og hvor jeg kan finne en løsning som er god.

Er det Joomla eller Mambo best f.eks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tjaa, har vel hørt at joomla skal visst være ganske bra. Men når du snakker om å lage en hjemmeside i php bør du vel kanskje starte med å lage den fra bunn av istedenfor å bruke ferdigscripts? www.w3.org er et godt utgangspunkt dersom du ønsker å lære deg programmering i php etc :)

Bør vel også ha xampp (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html) installert på maskinen for å teste php\mysql etc lokalt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å lage en hjemmeside så kan Joomla (eller lignende CMS (content management system)) være mer enn godt nok.

Dersom du ønsker å virkelig LAGE hjemmesiden din så burde du kode fra bunnen av :)

Dette er i mine øyne morsomt, men tar selvsagt MYE mer tid ;)

Hva ønsker du å gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet er Mambo det gamle navnet på Joomla!. En og samme tingen m.a.o. Om du skal prøve Joomla! anbefaler jeg deg å laste ned en av de norske Joomla! versjonene og ikke bruk nedlastningen her på ITpro som linker til engelsk versjon. Årsaken er vel åpenbar....

Jeg bruker siste Joomla! versjonen 1.5.3 og synes den fungerer godt. Det er lagt mye arbeid ned i oversettelsen i både front og backside (administrasjonen).

Link til Joomla! i Norge: http://www.joomlainorge.no/

Endret av TheMetalGod
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å kode selv (da mener jeg i notepad e.l., ikke Dreamweaver/WYSIWYG) er kjempegøy!

:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig i at notepad absolutt er mest gøyalt, men autofullføring og highlighting skulle jeg gjerne hatt i notepad for å spare litt tid (og ikke minst små idiotiske skrivefeil). :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å kode selv (da mener jeg i notepad e.l., ikke Dreamweaver/WYSIWYG) er kjempegøy!

:D

Jeg vil gjerne presissere at du trenger ikke å bruke Dreamweaver som en WYSIWYG-editor. Jeg bruker faktisk Dreamweaver til KUN koding - og syntes det er greit.

Den har noen funksjoner og triks som man ikke akkurat får i notepad (eller notepad++ (som forøvrig også er veldig fint å kode i)).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et CMS er greit å bruke hvis man ikke vil lære seg alt selv eller har begrenset med tid. Jeg vil anbefale Joomla og PHP-fusion. På sistnevnte er vell det kommet nye versjoner, men de er neppe blitt noe dårligere.

Ellers så kan du lese ITpros' stortest av CMS.

CMS betyr "Content Management System", som bjaanes sier, og kan oversettes til "publiseringssystem".

Det vil si et ferdig grafisk grensesnitt hvor man kan styre hele nettsiden men lite eller ingen koding. Det er en kjapp, grei og enkel måte - samt at det kan brukes av folk uten datakunnskaper (hvertfall de beste). Men du har ikke like stor frihet til hvordan siden din blir, selv om det finnes masse moduler til de største CMSene som kan tilpasse siden mye.

Lykke til! :)

[EDIT]

Enig i at notepad absolutt er mest gøyalt, men autofullføring og highlighting skulle jeg gjerne hatt i notepad for å spare litt tid (og ikke minst små idiotiske skrivefeil). :P
Da kan du jo prøve Notepad++
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive