Virtualisering av Database.

3 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. Kan noen gi meg en "oppskift" på om man skal velge en virtualisert løsning på en database eller en fysisk server? Jeg har fått i oppdrag å designe en løsning for et nytt program, som er en database osv. Virtualisering er jo så inn for tiden, men samtidig er vel databaser det område som man skal være litt forsiktig med denne type teknologi. Jeg er ikke mye erfaring innen dette område fra tidligere og trenger hjelp fra en guru eller to. Setter stor pris på all tilbakemelding. (Hardware server vil bli HP ProLiant 580 (g4), med Windows 2003 Server, med Oracle 10 g)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du et reelt krav som gjør det hensiktsmessig å benytte virtualisering, eller gjør du det kun fordi det er "in"? Hvorfor vil du kjøre Oracle-instanser på virtuelle servere? Skal det brukes til testing, kontinuerlig integrasjon, kopiprod-miljøer? Hadde nok vært fordel om du redegjør for hvorfor du ser på virtualisering som noe du bør innføre i løsningen din før noen kan bidra med tilbakemelding.

Uten at jeg er veldig ekspert på databaser og Oracle, så ser jeg ikke umiddelbart noen hensikt med å kjøre Oracle på en VM, med mindre det kreves flere fysiske Oracle-instanser i et utviklings-/test-/kopiprod-miljø. Hver utvikler kan bruke et eget schema på Oracle som man bruker fritt mens man utvikler, man kan ha et eget schema til en kontinuerlig integrasjons-/bygg-server, og eget schema til kopiprod-miljø. Hvis det f.eks. er ønskelig at kopiprod skal ha en eget isolert Oracle-instans så vurder om det er mest hensiktsmessig med en VM kontra en egen fysisk maskinnode.

Deploy av applikasjonen til ulike test- og kopiprodmiljøer kan sikkert med fordel gjøres på VM-instanser. Hvis man trenger et nytt testmiljø for applikasjonen kan man da enkelt duplisere en eksisterende VM.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virtualisering av databaser er de fleste tilfeller en dårlig idé. Databasens viktigste ressurs er vanligvis I/O, hvilket også vanligvis er den knappeste ressursen i et virtualisert miljø. Det er også andre utfordringer - databasens optimaliseringsalgoritmer liker at ulike operasjoner tar like lang tid hver gang, dette er ofte ikke tilfelle i et virtualisert miljø hvor tilgangen til ressurser varierer.

Oracle har også en lisensmodell som tilsier at det er lite å hente på virtualisering rent kostnadsmessig.

Om du likevel ønsker å virtualisere gjelder det altså å ha rikelig med I/O og minne. Utover dette er det vanskelig å komme med gode råd uten nærmere spesifikasjoner på den konkrete løsningen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive