Trøbbel med trådløs tilkobling - internettforbindelsen

16 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har en Belkin Wireless G router (modell F5D7230-4, om det skulle si noen noe) og har Canal Digital Bredbånd tilkobling via en Thomson-modem.

Har Windows XP.

Det var det tekniske...

Jeg har i den senere tid hatt trøbbel med nettverkstilkoblingen, eller rettere sagt internett-tilkoblingen. Det trådløse nettverkstilkoblingen viser Utmerket i signalstyrke, har 54 Mbps i hastighet og alle søylene er farget. Går jeg inn på status for trådløs nettverkstilkobling(høyreklikker på ikonet på linja), viser den at "Aktivitet" - sendte og mottatte pakker da er svært lav - hhv f.eks 124 og 14. Forsøker jeg så å koble meg på internett, får jeg beskjed om at den ikke kan koble seg til denne nettsiden. Har så forsøkt å utføre den "diagnose-sjekken" man blir forespurt om man vil gjøre - noe som bl.a. innebærer at man må skru av og på modem og router. Deretter får jeg beskjed om at den igjen er koblet opp mot http:\\ og htp:\\ (?), men at jeg ikke kan gå på internett via FTP (?)...

Men slik kan jeg jo ikke fortsette...

Har i lengre tid også hatt problemer med at tilkoblingen til internett har tatt usannsynlig lang tid - lang tid å finne nettsiden (og noen gang heller ikke funnet dem), og har også da sett at dette tilsynelatende har hatt en kobling opp mot "Aktivitet" på sendte og mottatte pakker (se over jf. Status trådløst nettverk).

Hvorfor er det slik, er det noe jeg kan gjøre?

Håper på snarlig svar da spesielt barna trenger pc-bruk i skolearbeid, og ikke får til å "reparere" dette selv uten at jeg er hjemme...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du prøv å koble til ruteren din med en helt vanlig nettverkskabel?

Har du prøv å slå av ruteren din, i noen sekunder også slå den på? (dra ut strøm pluggen)

Har du prøv å restarte ruteren til fabrikk innstilling? (bruk en nål eller binders, dytt den i den lille reset knappen i noen sekunder)

Fungerer ruteren på andre pcer? Eller blinker ruteren din når den er på?

Det med pakker, er bare at den sender informasjon mellom enhetene, selv om du har lite pakker, så betyr det at du har små bevegelser på lan hastigheten. Dvs at du ikke overfører store filer i nettverket.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstod alle spørsmålene. Det jeg beskrev over gjaldt min bærbare pc Dell inspiron 6400 som er koblet trådløst. Når det gjelder den stasjonære pc'n så har vi også problemer med denne. Har riktignok ikke sjekket mot den om det samme problemet oppstod nå sist på den også.

Ja, jeg har forsøkt å skru av både Modem og Router ved å koble av strømtilførselen i flere sekunder - det er måten å få orden på det samt at jeg utfører diagnosen (kanskje holder det også å gjøre det uten diagnostiseringen?).

Har ikke restartet routeren, husker da jeg installerte den at det tok en hel evighet - og jeg er ikke spesielt datakyndig - ringte den gang til en Belkin-"hjelpemann" som insisterte på at jeg ikke skulle bruke cd som fulgte med, men følge hans instrukser pr telefon (i England...).

Hvilke lys skal blinke eller ikke blinke når pc er på eller ikke på - og bare når bærbar er på eller når stasjonær er på?

Hvordan kobler jeg til router med en helt vanlig nettverkskabel - for å si det sånn - har etter noen år fått et utall kabler - spiller det noen rolle hvilken kabel det er om jeg bare får den plugget inn i både pc og router?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du har både problemer med internett på begge pcer, er nok høyes sansynlighet for at det er ruteren som er problemet.

Jeg mener på ruteren er det Power, status, eventuelt wlan som skulle lyse.

Sjekk om pcen din mottar ip adresse?

Prøv f.eks start meny - kjør også skriv CMD.

Skriv: ipcofig

Da skulle det stå f.eks ip adresse 192.168.0.1

Det kan også være internett levrandøren din som har tekniske problemer, det må du i så fall ta kontakt med de, også kan de hjelpe deg.

Det med kabel det må nok være rette kabel, (krysset kabel er for å koble sammen to pcer).

Men i de fleste tilfeller skulle du ha riktig kabel, så sant de passer.

Prøv den som er koblet til den stasjonære pcen.

Du kan egentlig koble direkte til internett modemet, så sant at kabelen passer, men bare husk på at du bør på det sterkeste aktivere branmuren eller legge inn et bedre brannmur f.eks zone alarm.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er Thompson modem satt om som DHCP server (altså til å dele ut ip-adresser til alle som koplar seg til nettverket) så kan du med fordel slå av DHCP funksjonalitet i Belkin routeren. Det at du får ful connect, men ingen kontakt med internett kan nemleg tyde på at Belkin har blitt satt som std gateway, og ikkje modemet.

-> LAN settings - DHCP off

Har du siste firmware på ruteren?

Endret av oykleppe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er jammen ikke sikker på hvordan oppsettet på Modemet er. Det var det en mann fra canal digital som satte opp. Hvordan kan jeg sjekke det?

Nei, jeg tviler på at jeg har noen ny firmware på routeren, hvordan kan jeg sjekke det evt legge det inn igjen?

Her må alt mates inn med t-skje...dessverre (klikk der og gjør sånn, da vil du se at...osv)

En annen ting, som kanskje kan ha noe med dette å gjøre - ofte når barna går inn på sine ikke-administrative kontoer - så skjer det at de ikke får tilgang på internett, mens går jeg inn på min administrativ-konto så gjør jeg det. Er det noen sammenheng, og er det ikke - hvorfor skje dette?

For ordens skyld, her er kanskje nyttig info?:

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Medietilstand. . . . . . . . . . : Medium frakoblet

Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Belkin

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.3.2

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.3.1

Endret av novise31
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Manual til Belkin ruter F5D7230-4 finner du her.

Du har temmelig sikkert samme manual også på CD.

------

Jeg tar de punktene du lurte på (lysene på ruteren og kabler):

Blinkende lys = aktivitet

Fast lys = forbindelse

Lys av = mangler forbindelse

Nettverkskabler du har er temmelig sikkert av riktig type (feil type er langt mer sjelden - brukes på PC --> PC )

------

Jeghar bare såvidt satt meg inn i saken, men dette var noe du lurte på ?

------

EDIT: (2,5 timer senere)

Jeg trodde tråden var aktiv - så jeg holdt meg unna for å unngå kaos.

Det er en haug av mulige feilkilder her - det hadde vært fordel å avgrense muligheter noe. Jeg "feilsøker" fra start for å finne mulige "krasj-punkter" i tilkoblingen.

Vanlig tilkobling uten trådløs ruter er omtrent slik:

Linje inn --> SpeedTouch modem --> kabel til PC (fungerte OK ?)

Vanlig tilkobling med en trådløs ruter kan være:

Linje inn --> SpeedTouch modem --> kabel til Belkin --> trådløst til bærbar PC

Linje inn --> SpeedTouch modem --> kabel til Belkin --> kabel til stasjonær PC

Stemmer dette ?

... og er decoderen fra Canal Digital "blandet inn" i noe av dette ?

Belkin ruter - fra manualen:

Kabel fra 1 av 4 porter på modemet til GRØNN port på Belkin

Kabel fra BLÅ port på Belkin til nettverkskort på PC (du har trolig bare 1 slik port på PC-en)

PC-en bruker vanligvis noe tid på å konfigurere tilkoblingen hvis du har koblet fra og til noen kabler, 1 til 2 minutter er helt normalt. Det samme gjelder hvis du har skrudd av strøm på ruter eller modem.

------

I følge manualen ser installasjons-CD helt OK å bruke når du skal sette opp ruteren.

Før du starter installasjon fra CD:

Stasjonær PC må være koblet til Belkin med kabel

Bærbar PC bør være påskrudd. Ruteren søker trolig etter trådløse kort i nærheten

Kommentar: Manualen var tynn på å konfigurere trådløs forbindelse her i starten. Den anbefaler nesten å hoppe over dette ? Merkelig.

Her har jeg funnet 1 sannsynlig feilpunkt når det gjelder trådløs forbindelse - det mangler trolig å sette opp noe i ruteren.

------

Jeg er fortrolig med en enkel internett-tilkobling fra Telenor (online.no). Der er det KUN telefon og Internett på samme linje. Canal Digital-pakken inneholder bredbånd og TV, og ikke noe annet ?

Jeg sjekket selv med tilbud fra Canal Digital - du har trolig bredbåndspakken eller noe lignende ? Der trenger jeg en forklaring på hvordan modemet er koblet i forhold til det andre utstyret (decoder eller hva det er).

På en enkel tilkobling blir signalet splittet i data-del og TV-del FØR det når frem til modem eller decoder. Det er verre hvis noe av dette går "gjennom" den andre delen. Linje inn --> decoder --> modem er forsåvidt greit nok.

Erfaringen min er fra Thomson SpeedTouch 546T2 modem fra Telenor, og fra Linksys trådløs ruter.

Jeg kan trolig guide gjennom det viktigste på Belkin ruteren ved å bruke manualen jeg fant på nettet. Dette kan bli en tung oppgave å følge siden jeg ikke er kjent med ruteren eller har noen bilder å forklare med.

Du får trolig innspill fra andre på deler av denne oppgaven. Du får bedre svar fra de som har erfaring med samme utstyr.

En nødvendig opplysning kan være modell på modemet - Thomson SpeedTouch _____ ? Jeg trenger modellnummeret får å sjekke om Canal Digital har spesiell løsning eller en guide.

----

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg kommer ikke inn lengre hjemme på nett, tross at jeg har forsøkt alt fra å koble strømmen av både modem og router adskilt og samtidig, samt forsøkt å koble direkte mellom router og bærbar pc og mellom modem og bærbar pc. Kom heller ikke inn på den stasjonære. Forsøkte med diagnostisering av tilgangen, og får opp på den bærbare at det ikke er kontakt med FTP-portene. På den stasjonære er det ikke funnet noe galt. Har sjekket lysene på router og modem, og alle lyser. Til slutt fikk jeg en kortvarig tilkobling på Internett på stasjonære, før den falt ut igjen (finner ikke siden). Det samme gjalt den bærbare etter at jeg gikk inn og la inn fast IP-adresse og ikke at den skulle tildeles automatisk, men heller ikke det varte - kun noen minutter.

Det jeg er litt usikker på er om jeg burde skru av pc'n mellom hver gang jeg bare koblet til en nettverkskabel fra hhv modem og router til pc'n? Jeg visste heller ikke hvordan jeg skulle gjøre det med de ulike nettverkstilkoblingene, forsøkte å deaktivere trådløse tilkobling og aktivere de andre to adskilt og samtidig, men ikke noe hjalp.

Er nå på jobb, og har derfor ikke fullstendige data om Thomson - modellen, men syns å huske at det var Thomson digital broadband Mod: TC420 (tror det skulle være en bokstav til før tallene).

Jeg har følgende kobling:

Modem ----> Router -----> Trådløs til både bærbar og stasjonær pc

Det er så vidt jeg kan se ett inntak inn til huset som går til en type splitter, hvor det er tre kabler ut - en til modem, en antenne (tv) og en til radio (kanskje?). Altså ikke via noe annet apparat.

Hva er galt???? Trenger akutt hjelp!

Endret av novise31
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Akutt hjelp.

Koble deg til med nettverkskabel: PC --> modem (høyest sjanse til å få forbindelse der).

Jeg gjetter på at dette er likt den tilkoblingen du hadde tidligere. PC-en vil trolig opprette forbindelsen under oppstart, eller når du kobler til kabelen.

Dette er rettet mot å få deg på internett igjen, ikke å løse resten av oppgavene. Tilkoblingen av trådløs ruter kommer i neste omgang.

------

Søk på nettet antyder visse problemer med å opprette forbindelse til Internett, men dette burde gå greit hvis du har vært tilkoblet på denne måten tidligere.

Tråd om Thomson TCM420 fra 19. mars - trolig løst ?

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke vært koblet direkte tidligere. Har alltid hatt trådløs tilkobling. Av en eller annen grunn så får jeg nå opp nettet igjen - først bare på den stasjonære. Men jeg gikk inn og la inn endring om fast DNS-serveradresse på den bærbare og nå er jeg på nett igjen. Men jeg er fryktelig usikker på om dette er et permanent utfall.

Jeg lurer på følgende:

1. Hvordan kan jeg få siste firmware på router'n - om den skulle være problemet?

2. Hvorfor har jeg fått opp denne feilmeldingen etter diagnose-søk om at jeg ikke har FTP-portene aktive? Hvilken betydning har dette, og hvordan endrer jeg evt på dette?

3. Hvorfor har det ofte vært slik at jeg tidligere har hatt problemer med å komme på internett via andre kontoer som har begrenset tilgang (barna sine kontoer), mens min administrative konto får tilgang?

4: Kan det være at jeg har feil på innstillingene for tilkoblingene på pc'ene?

5. Hvorfor kommer det opp "feil på siden" nederst på internett-sidene når de kommer opp?

6. Kan det være feil i instillingene til router'n? Har hentet fram en side i router'n og lurer på hvilken tilkobling jeg bør avkrysse på:

Select your connection type:

Dynamic

A Dynamic type of connection is the most common. If you use a cable modem, then most likely you will have a dynamic connection. If you have a cable modem or you are not sure of your connection type, use this.

Static

A Static IP address connection type is less common than others. Use this selection only if your ISP gave you an IP address that never changes.

PPPoE

If you use a DSL modem and/or your ISP gave you a User Name and Password, then your connection type is PPPoE. Use this connection type.

PPTP [European Countries Only]. This type of connection is most common in European countries. If your ISP has specifically told you that you use PPTP and has supplied you with the proper PPTP information, then use this option.

Telstra BigPond

[Australia Only] Users of Telstra BigPond Cable or DSL will use this option to configure the connection

Endret av novise31
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er Thompson modem satt om som DHCP server (altså til å dele ut ip-adresser til alle som koplar seg til nettverket) så kan du med fordel slå av DHCP funksjonalitet i Belkin routeren. Det at du får ful connect, men ingen kontakt med internett kan nemleg tyde på at Belkin har blitt satt som std gateway, og ikkje modemet.

-> LAN settings - DHCP off

Har du siste firmware på ruteren?

Hvordan finner jeg ut om Modemet har blitt satt opp som DHCP server? Routeren har denne på. Belkin tror jeg er satt som std gateway.

Nei, jeg har ikke siste firmware - dersom dette er den informasjonen jeg får opp når jeg ber den sjekke etter siste oppdatering. Jeg har F5D7230v4_UK_6.00.14, og jeg får beskjed om:

Update Available

An updated version of firmware is available for your Router

Model:

F5D7230-4 54g Wireless Cable/DSL Gateway Router

Firmware Version Information:

Belkin Wireless Router Version : 4.05.03

Release Date : 09/30/2004

Image location :http://networking.belkin.com/update/files/usa/BELKIN_RT_54G_USA_4.05.03.bin

Det jeg derimot er litt usikker på er om alt vil virke etterpå? Trenger jeg bare å laste den ned og lagre, så ordner alt seg selv? Hvorfro står det USA i denne nye og UK i den "gamle"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I saker med modem + trådløs ruter prøver jeg først og fremst å få folk på nett igjen, uten å endre på noe oppsett i modem eller ruter hvis det er mulig.

Den enkleste tilkoblingen er PC direkte i modemet med kabel. Det fjerner også 1 mulig feilkilde (trådløs ruter).

Oppsett på modem (alene) skal være

PPPoE-protokoll

DHCP enabled

- Manual til modemet - TCM420 (PDF-format)

Oppsett modem + ruter:

DHCP - må være deaktivert i en av disse (tror jeg, forklaring fra andre)

Firewall - må kanskje skrus av på en av disse

------

I arbeidet med å få alle delene opp igjen starter jeg i EN ende, vanligvis modemet.

------

DHCP på både modem og ruter er blitt antydet som den vanligste årsaken til problemer, men jeg er ikke "teknisk" nok til å avgjøre om dette er riktig.

Den fornuftigste løsningen er vanligvis å sette ting tilbake slik det var da det virket. Unntak fra dette er hvis du har hatt problemer hele tiden, eller må foreta endringer pga. nytt utstyr.

En mulig årsak til trøbbel kan være at modemet er satt opp riktig fra start, men at strømbrudd eller annet kan ha resatt utstyret tilbake til fabrikk-innstillinger. En slik ting kan vanligvis rettes opp med å installere modemet på nytt fra CD som fulgte med.

På utstyr jeg er kjent med velger jeg vanligvis enklere metoder = sette opp riktige innstillinger direkte i modemet. Dette krever at jeg er kjent med utstyret - løsningen er litt verre her selv om jeg fant en manual.

------

Ble det opprettet forbindelse da PC ble koblet direkte til modem ?

Det kan tyde på at DHCP-tjeneste er aktivert i modemet.

En mulig løsning er å skru av DHCP-tjeneste i enten Belkin ruter eller i Thomson modem

Av disse 2 tror jeg Belkin-ruteren er enklest å jobbe med. Jeg er riktignok mest vant til å sette modem i bridgemodus og la trådløs ruter overta DHCP-tjeneste, så jeg er ikke sikker på om metoden er egnet.

------

Jeg foreslår følgende løsning:

1. La Thomson-modemet være i fred hvis du har forbindelse med nett via kabel.

Det er mye mer vrient å løse oppgaver hvis du ikke har forbindelse med nett.

2. Deaktivere DHCP-tjeneste i Belkin ruter

Ruteren kobles til modem og strøm og settes på. Du bør kunne logge inn på ruteren fra en bærbar PC via trådløs forbindelse. Kabel er en løsning hvis ikke det funker.

Ruteren settes på først. Trådløst kort på PC vil oppdage trådløse nettverk i nærheten under oppstart av PC. Der er det mulig å logge seg på manuelt hvis det ikke skjer automatisk.

Belkin-manualen oppgir adresse til trådløs ruter til http://192.168.2.1/ - men dine tall viser noe annet:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Belkin

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.3.2

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.3.1

Du skal altså komme til innloggings-skjerm på ruteren via http://192.168.3.1/

Resten må jeg sjekke med manualen

- Hvordan logge på - brukernavn og passord.

- Hvordan skru av DHCP-tjeneste

Jeg har problem med at manualen er utydelig på bilder. Du skal skru av DHCP, og dette finnes vanligvis under WLAN eller LAN settings.

Lagre oppsettet og logg ut.

PC-er som kobler seg til trådløst vil forhåpentligvis få tildelt IP-adresse av modemet. Hvis dette ikke virker så sett på DHCP-tjeneste igjen.

-------

Et mulig problem kan være ulikt oppsett på PC-er og trådløs ruter når det gjelder kryptering. Alle må bruke samme krypteringsmetode og -nøkkel. Mest vanlig er WPA-PSK hvor alle deler samme nøkkel.

-------

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for lange svar...

Jeg lurer på hvordan jeg kan sjekke om DHCP er påslått på modemet og hvilke andre instillinger som står på der?

Av en eller annen grunn er jeg ennå tilkoblet nettet, men for hvor lenge??? Har jo ikke gjort noen endringer som skulle tilsi at jeg nå skulle komme på og ikke før...

Har ikke koblet meg direkte til modemet i dag, for sist hjalp det jo ikke og nå er jeg jo på...

Er det noen som kan svare på dette med at ikke-administrative konti ikke kommer på nett, mens admin.konto gjør det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen som kan svare på dette med at ikke-administrative konti ikke kommer på nett, mens admin.konto gjør det?

Det høyres ut som det er 'Norton internet security' eller tilsvarande program som har begrensa det. Så sjekk oppsett av slike program.

Jeg lurer på hvordan jeg kan sjekke om DHCP er påslått på modemet og hvilke andre instillinger som står på der?

Når du skriv inn gateway adressa 192.168.3.1 i nettlesaren din, då hamnar du på oppsettet til Belkin, eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På den ene pc'n har jeg McAfee og den andre har jeg F-secure, hvor sjekker jeg så dette? Det gjelder begge pc'ne...

For det andre - ja fyller jeg inn de tallene så kommer jeg inn på min router Belkin.

Er det Belkin-routeren som er utgått på datoen, som er skyld i disse ustabile forholdene, eller hva er grunnen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Model:

F5D7230-4 54g Wireless Cable/DSL Gateway Router

Firmware Version Information:

Belkin Wireless Router Version : 4.05.03

Release Date : 09/30/2004

Du har ein kjempegamal firmware. Så dersom du ikkje har oppdatert enno så bør du gjere det snarast.

Her har du detaljerte instruksjonar for nedlasting av firmware

Her finn du firmware til versjon 4.

Antar at du har europeisk utgåve av den?

Eit generelt tips på Belikin kan vere å skru av auto-channel-vejlar. Det kan gi meir stabilt trådlausnett. Logg deg på Belkin brukargrensesnittet (192.168.3.1) og velg Wireless - Channel - og velg ein kanal manuelt, f.eks. 10.

Har du ustabil forbindelse på kabla nettverk så kan jo det også bety at det er ein kabel som er dårleg. Så dobbelsjekk alle kablane inklusive den som går i veggen. Og snu gjerne nettverkskablane mellom modem og ruter, evt bytt dei ut med andre kablar. Då får du iallfall eliminert bort den feilkjelda.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive