[LØST] IP adresse spm - Hvordan endre ekstern IP?

91 innlegg i emnet

Skrevet

Nå skjønner jeg ingen ting:

Når jeg sjekker min ip hos IP Chicken og hos whatismyip.com får jeg en ip adresse , og når jeg sjekker under nettverkstilkoblinger hos meg selv har jeg en annen ip-adresse.

Hvilken er riktig?

Den du ser på whatismyip er din IP ut mot internett, det er denne du må få endret.

Den under nettverkstilkoblinger er din lokale IP adresse på det lokale nettverket, denne trenger du ikke bry deg om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den du ser på whatismyip er din IP ut mot internett, det er denne du må få endret.

Den under nettverkstilkoblinger er din lokale IP adresse på det lokale nettverket, denne trenger du ikke bry deg om.

:huh:

Åh herregud.

Nå kommer mer forvirrelse. Hvilen råd jeg har fått her har vært riktig da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Åh herregud.

Nå kommer mer forvirrelse. Hvilen råd jeg har fått her har vært riktig da?

Du har sikkert fått helt OK råd hele veien ?

Ikke alltid godt egnede råd, men OK likevel.

Ulik IP-adresse internt og eksternt er normalt. Du skal kun endre den eksterne IP-adressen.

---

HotspotShield og HideMyAss er kurante forslag på det du spør om, men ingen av disse er egentlig noen veldig god løsning (reklame-popups, utenlandsk IP-adresse,osv.).

Det hadde vært OK om du hadde testet slike løsninger en kort tid for å se om de har noen effekt. Bruk en av de som tilbyr deg å teste gratis en kort periode for å se om det løser hovedproblemet.

Det er fordel å vite om løsningen virker før vi ser etter bedre løsninger. Du behøver ikke ha slike løsninger påslått hele tiden, det holder med å bruke dem på chattekanalen.

De fleste av oss er bare overfladisk borte i "HideMyIP"-løsninger, det er ikke veldig mye brukt i Norge.

-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har sikkert fått helt OK råd hele veien ?

Ikke alltid godt egnede råd, men OK likevel.

Ulik IP-adresse internt og eksternt er normalt. Du skal kun endre den eksterne IP-adressen.

---

HotspotShield og HideMyAss er kurante forslag på det du spør om, men ingen av disse er egentlig noen veldig god løsning (reklame-popups, utenlandsk IP-adresse,osv.).

Det hadde vært OK om du hadde testet slike løsninger en kort tid for å se om de har noen effekt. Bruk en av de som tilbyr deg å teste gratis en kort periode for å se om det løser hovedproblemet.

Det er fordel å vite om løsningen virker før vi ser etter bedre løsninger. Du behøver ikke ha slike løsninger påslått hele tiden, det holder med å bruke dem på chattekanalen.

De fleste av oss er bare overfladisk borte i "HideMyIP"-løsninger, det er ikke veldig mye brukt i Norge.

-

Hei!

Jeg er kjempetakknemlig for alle svar.

Mente bare at jeg ikke visste hva som gir en ekstern IP.

Takk for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ekstern IP får du hos GET. Intern IP får du fra din ruter, (Gjerne i området 192.168.x.xxx) en for hver PC som er oppkoplet mot ruteren.

Eksternt har de samme IP adressen, den som GET gir deg når du kopler opp mot de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei igjen,

Jeg har fått dette tipset:

Gjør dette (hvis du bruker router):

Gå på start menyen og så "kjør" eller "run" på engelsk. Der taster du inn "cmd" (uten " " selvfølgelig), dette åpner så et dos prompt. skriv så "tracert www.vg.no", hvis du er bak en router er det det 2. hoppet ditt som er Ipen til modemet.

Slå så av modemet i 5 min og kjør tracert igjen, så vil jeg tippe du har fått ny IP

Kan dette gå hvis det er ekstern IP jeg ønsker å endre?

Tør ikke å teste det ut. Er redd for å gjøre et eller annet dumt og måtte ringe tekniker igjen :rolleyes:

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skal vi se... du og dine venniner snakker sammen. Du får vite noe fra noen utenfor venninnegjengen og formidler dette til dine venniner. Det er bare du som har kontakt med denne *noen* og dermed er det bare du som kan formidle informasjon om hva det prates om til denne *noen* og til dine venniner. Bare du kjenner altså til både *noen* og dine venniner. *noen* kjenner kun deg og dine venniner kjenner vennegjengen og ikke *noen*, da informasjonen dit går gjennom deg.

Dårlig forklart, men her er du Routeren.

Så alt innenfor routeren (i huset ditt) er vennegjengen.

Alt utenfor routeren er *noen* (som kun tar kontakt med deg og ikke vennegjengen)

Så all kontakt må gå gjennom deg. Du er altså routeren og du har et tlf nr *noen* kontakter deg gjennom. (i router er dette da altså IP nr ... ekstern sådan. Eksternt fordi det er ikke internt mellom deg og dine venniner) Ekstern = på utsiden. Intern = lokalt (kun vennekretsen)

Så du vil vel ikke endre noe på dine venner, vil du vel ^^

Du vil endre tlf nr *noen* har identifisert deg (routeren) med. (altså endre ekstern ip)

Endret av kandasa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det eneste du gjør da er å sjekke 'veien' til aktuelle side.

Det at du slår av routeren er en løsning for å fornye IP eksternt, men som andre her har sagt.... det kommer helt ann på release tid på IP (hvor lang tid du 'leier' IP'n) din ISP har satt.

Det mange her har foreslått, er det samme som at du bruker forskjellige tjenester som 'viderekobler' din kontakt og ikke viser ditt ' tlf nr', men deres når du er på aktuelle sted. På den måten ser fyren du snakker om et annet nr enn ditt.

Nå vet jeg ikke noe om hvordan du har koblet opp din linje, men hvis du har en router fra GET og så har din d-link innenfor der igjen, så hjelper det ikke å slå av d-linken. Det er altså den routeren som er koblet på først på tlf linja/kabelen som viser din eksterne IP. Det er altså utstyret fra din internetleverandør du må slå av og vente en stund (tiden avhenger som sagt av hva de har satt i sine instillinger) for å eventuelt få tildelt ny IP.

For å koble det til det dårlige eksemplet mitt: Du (som router) har ikke kontakt med *noen*, men du kjenner en som du har fått informasjonen fra og det er kun denne som kan videreformidle informasjonen mellom deg og *noen*. (den du her kjenner er routeren fra GET) Dermed er det den personen han fyren du snakker om har tlf nr'et til og som du vil ha skiftet.

internet --------- (ekstern ip her)Router fra get --------- d-link ----------- LAN (vennekretsen)

internet(fyren) ser kun IP fra get's routers eksterne ip,

Slik går info og da ser du her at *internet* kun kan se *router fra get* (utsiden av den, altså eksterne IP'n... ingenting på innsiden)

Hvis det er koblet slik, så er det som sagt *routeren fra get* som trenger ny ekstern ip. (som du kan få ved å ha den slått av xx tid)

Om du slår av d-link, så ser du at det bare er innsiden av *router fra get* som blir påvirket av d-linkens eksterne ip og ikke hva som vises på internet.

internet --------- d-link ----------- LAN (vennekretsen)

internet ser bare d-links eksterne ip

Hvis det er slik, Da hjelper det å slå av d-link.

Endret av kandasa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var jeg deg, ville jeg ha sendt en e-post til GET, forklart situasjonen, og enkelt å greit spørre om de kunne gi deg en ny IP-adresse pga. trakkassering. Skulle ikke tro at dette var noe stort problem for GET..

MVH

Mr. Grenade

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette virket mer som en gåte enn en forklaring for noen som meg, men ingen fare : Sherlock tar saken. ( Sitter og tegner kart og greier her )

:D:huh::angry:;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var jeg deg, ville jeg ha sendt en e-post til GET, forklart situasjonen, og enkelt å greit spørre om de kunne gi deg en ny IP-adresse pga. trakkassering. Skulle ikke tro at dette var noe stort problem for GET..

MVH

Mr. Grenade

Har ringt dem. Benyttet meg av ring-meg-tilbake tjenesten og nå har det gått timer :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her var det veldig mange vanskelige svar som ikke egner seg for ett enkelt problem som dette...

Til dere andre som har svart her må det sies at ingen som driver med IP-spoofing betaler noe for dette.. Dette kan løses på andre måter enn å installere usikre verktøy som inneholder alt fra Trojaner, reklame og virus..

Var nylig innom for å se på tjenesten til SOL, og utifra det jeg kunne se kom jeg frem til følgende:

For det første er Javaklienten til Sol-Chat kryptert på en slik måte at så lenge man ikke har tilgang på serverne via andre klienter enn SOL's egen Javabasserte klienter er det tilnærmet umulig å kunne spore opp eller finne IP-adressen til de man prater med så lenge man ikke har moderator eller administrativ tilgang,

Det finnes noen verktøy for å se hvilken IP-adresser innkommende komunikasjon kommer fra, men dette krever at man faktisk skriver til vedkommende som ønsker å spore deg opp..

Kort fortalt kreves det vesentlige IT-kunnskaper for å kunne finne en annens IP-adresse gjennom SOL-Chat.

En annen ting er at Java aplikasjoner kan også settes opp til å bruke Proxy. Dette kan enkelt sette opp i nettleseren eller i Java kontrollpanelet..

Se bilde nedenfor:

javaproxy.JPG

Her kan du da taste inn en proxy som du eksempelvis du har fått fra din bredbåndsleverandør, eller du kan bare bruke en offentlig proxy som det ligger en liste av her: http://www.my-proxy.com/list/proxy.php

Enkelt nok er mitt svar her til trådstarter, tipper det er bare en såkalt wannabe nerd som terger deg litt..

Men hvis du ønsker å surfe anonymt med Javaklienten er det bare å ta i bruk en proxy :)

Edit:

Jeg ser også at Get benytter d ynamisk IP hos sine kunder, så du vil uansett skifte IP-adresse av og til, Men det kan tenkes at SOL-Chat benytter en ident@IP-adresse.. Denne vil jeg annta kan er tilknyttet brukerkonoten man har med Sol-Chat, og hvis det er tilfellet vil man da aldri kunne være fulstendig anonym på SOL-chat hvis noen skulle finne ut av hvordan man skulle få sett denne..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her var det veldig mange vanskelige svar som ikke egner seg for ett enkelt problem som dette...

Til dere andre som har svart her må det sies at ingen som driver med IP-spoofing betaler noe for dette.. Dette kan løses på andre måter enn å installere usikre verktøy som inneholder alt fra Trojaner, reklame og virus..

Var nylig innom for å se på tjenesten til SOL, og utifra det jeg kunne se kom jeg frem til følgende:

For det første er Javaklienten til Sol-Chat kryptert på en slik måte at så lenge man ikke har tilgang på serverne via andre klienter enn SOL's egen Javabasserte klienter er det tilnærmet umulig å kunne spore opp eller finne IP-adressen til de man prater med så lenge man ikke har moderator eller administrativ tilgang,

Det finnes noen verktøy for å se hvilken IP-adresser innkommende komunikasjon kommer fra, men dette krever at man faktisk skriver til vedkommende som ønsker å spore deg opp..

Kort fortalt kreves det vesentlige IT-kunnskaper for å kunne finne en annens IP-adresse gjennom SOL-Chat.

En annen ting er at Java aplikasjoner kan også settes opp til å bruke Proxy. Dette kan enkelt sette opp i nettleseren eller i Java kontrollpanelet..

Se bilde nedenfor:

javaproxy.JPG

Her kan du da taste inn en proxy som du eksempelvis du har fått fra din bredbåndsleverandør, eller du kan bare bruke en offentlig proxy som det ligger en liste av her: http://www.my-proxy.com/list/proxy.php

Enkelt nok er mitt svar her til trådstarter, tipper det er bare en såkalt wannabe nerd som terger deg litt..

Men hvis du ønsker å surfe anonymt med Javaklienten er det bare å ta i bruk en proxy :)

Hei,

Skjønte alt bortsett fra denne delen:

Hørtes ut som kan-ikke-men-kan. Mulig jeg har misforstått deg.

Med hvilken verktøy kan man se hvilken IP adresse kommunikasjonen kommer fra?

Det hadde vært kjekt å ha. Så slipper jeg å ha en lang samtale med folk for så å finne ut at det var den plageren igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil si at det er umulig/vanskelig å finne IPadressen din på SOL-Chat..

Med andre verktøy mener jeg da; diverse programmer som overvåker komunikasjonen man har ut på nett.. Hvis du skulle skrive til noen, vil du altså sende informasjon til noen.. Dette "krever" toveis komunikasjon kan man si.. Og man kan følge denne informasjonen tilbake til en IP-adresse, en adresse som uansett for din del er Dynamisk og kan ikke linke til deg direkte uansett.. Ønsker ikke å komme med hvilke programmer jeg snakker om her nå, da det er egentlig ikke viktig.. :)

Men kort forklart.. Du har ikke noe å bekymre deg over..

Det er mye enklere å finne en persons identitet hvis du kommer frem med Navn, Sted og Alder.. Er du en aktiv internettbruker kan man kjapt via enkle Googlesøk, Telefonkatlogen, Skattelistene, etc.. Finne mye kjapere frem til hvem du er og hvilken adresse du er fra..

Om din IP-adresse kan spores er etter min mening ens minste bekymringer..

Edit:

Med kryptert mener jeg at SOL-Chat skjuler ipadressene til brukerene, og komunikasjonen foregår på en lukket databaseserver etter det jeg leste meg frem til.. Er dog usikker om privat komunikasjon også foregår via denne databaseserveren, men hvis den er det.. Er det "umulig" å finne en annens IP-adresse selv med privat komunikasjon..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan bruke en web proxy. Her er en lang liste

http://proxy.org/cgi_proxies.shtml

solchatxn8.jpg

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det hadde vært deilig om noen kunne ta ham på det hvis han lyver. Jeg hadde nok gjort det hvis jeg kunne nok om data. Han er der hver kveld og truer alle med å komme inn på deres pc.

Det nytter sikkert ikke å bare si a han prater tull. For da begynner han å prate om proxy osv og da blir vi stille og han "vinner". Alle tror ham, og er redd ham. Dessuten skriver han så fort at man ikke får tid til å si ham imot.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan bruke en web proxy. Her er en lang liste

http://proxy.org/cgi_proxies.shtml

solchatxn8.jpg

Det bildet til Krozmar var veldig bra forklart. Men hvordan skal jeg fylle ut der? Hvilken proxy skal jeg bruke på sol chat?

Og hva skjer når jeg har gjort det?

Sikkert flere dumme spm dette.Huff

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det hadde vært deilig om noen kunne ta ham på det hvis han lyver. Jeg hadde nok gjort det hvis jeg kunne nok om data. Han er der hver kveld og truer alle med å komme inn på deres pc.

Det nytter sikkert ikke å bare si a han prater tull. For da begynner han å prate om proxy osv og da blir vi stille og han "vinner". Alle tror ham, og er redd ham. Dessuten skriver han så fort at man ikke får tid til å si ham imot.

Du har lite og frykte.

Proxy er noe man går gjennom, altså før man kommer til målet.

F.eks i stedenfor a-->b så blir de a-->proxy-->b, a er deg, b er f.eks en nettside.

Tror du godt kan bare la være og tro på hann, han er nok bare en liten gutt som tror han kan hacke pga han kan bruke en proxy.

Endret av Dj_Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fremgangsmåte for å bruke en web proxy:

1. Gå til http://chat.sol.no/solchat/ og velg et chateforum, eksempelvis SOL1. Det åpnes et nytt vindu som er chat klienten.

2. I det nye vinduet, merk adressen som kommer opp i nettleseren og kopier. Her blir adressen

http://alias.ap.sol.no/123flashchat.php?re...f&room=1002

3. gå til http://proxy.org/cgi_proxies.shtml eller http://maskmytracks.com/

jeg velger her maskmytracks

4. i web adress, lim inn adressen du kopierte i steg 2.

5. trykk på click here for more options og set til at huk av remove client side scripting er av.

6. trykk på Browse

7. et nytt vindu dukker opp med sol chat klienten.

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den nye editoren sucks...så legger kun inn en link her;

http://chat.sol.no/solchat/

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fremgangsmåte for å bruke en web proxy:

1. Gå til http://chat.sol.no/solchat/ og velg et chateforum, eksempelvis SOL1. Det åpnes et nytt vindu som er chat klienten.

2. I det nye vinduet, merk adressen som kommer opp i nettleseren og kopier. Her blir adressen

http://alias.ap.sol.no/123flashchat.php?re...f&room=1002

3. gå til http://proxy.org/cgi_proxies.shtml eller http://maskmytracks.com/

jeg velger her maskmytracks

4. i web adress, lim inn adressen du kopierte i steg 2.

5. trykk på click here for more options og set til at huk av remove client side scripting er av.

6. trykk på Browse

7. et nytt vindu dukker opp med sol chat klienten.

Hei igjen,

Og når jeg har gjort dette hva skjer da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da browser du jo med en annen IP-adresse da. På Sol Chat Klienten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Evt. kan du også skifte nettverkskort (siden datamaskiner flest har >1 nettverkskort) og ganske sikkert få ny IP (og ikke minst skifte MAC-adresse).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Evt. kan du også skifte nettverkskort (siden datamaskiner flest har >1 nettverkskort) og ganske sikkert få ny IP (og ikke minst skifte MAC-adresse).

FEILFEILFEIL.

hjelper ikke en dritt.

Og hvorfor skal du ha ny MAC adr?

bare enehter i det lokale nettet kan se den.

Og intern IP har ingenting og se for ekstern IP

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kjenner ikke helt til oppbygningen av java løsningen på sol sin chat, men har vedkommende nok kunskap til å finne ip adressa di der så vil han nok også finne host adressa di og evt. greie å trace mac adressa på wan siden av modemet ditt, som gjør det mulig å gjennkjenne deg uten å vite din nye ip. slik gjorde vi det i gamle irc dager, men tror det er mulig på samme måte enda med den rette kunskapen. noen rett meg om jeg tar feil !

jeg har vært admin på diverse chate sider tidligere, og det er svært sjeldent det er folk der som sitter på kunskap til å gjennomføre det de sier de kan gjøre, det vanlige er at de gjennkjenner folk mest på skrive mønster, å litt gjetting å flaks.

så mitt enkle råd til deg er egentlig bare å ignorere vedkommende. eller logg alle samtaler å være med på leken til du har fått en mail adresse eller et telefonnummer å kontakte han på, å gå vidre med saken da som det er større sjanse å identifisere vedkommende.

å gjerne gjør dette sammen med en voksen om du er ung.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive