Interessert i å lage program for elever med lese- skrivevansker?

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg leter etter noen som er interessert i å lage program/spill som kan brukes i skolen for elever som sliter med lesing og skriving (dysleksi). Jeg har en del erfaring med det, men vil ikke ta programmeringsjobben. Dette skal være "enkelt", men må ha litt innslag av belønning som "fanfare, ballonger, diplom" osv...

Ser for meg at oppgavene kan hentes fra en orddatabase med flervalgsmuligheter.

Det finnes svært få nye slike programmer som kan spilles/installeres fra cd. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke en web-løsning.

Vel, finnes det noen som kan være interessert i et samarbeid eller har du noen gode tips om emnet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan desverre ikke gi deg noen konkrete tips om programering, men ideen tror jeg er såpass bra at du bør holde dette litt anonymt.

Dette kan det ligge penger i....

Bare en tanke... :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan desverre ikke gi deg noen konkrete tips om programering, men ideen tror jeg er såpass bra at du bør holde dette litt anonymt.

Dette kan det ligge penger i....

Bare en tanke... :thumbup:

Takk for oppmuntringen :) Joda, det kan nok bli noen kroner av det, selv om Bill ikke behøver å føle seg truet!

Jeg har ganske klare og konkrete ideer (og har fagkunnskapen), så det hadde vært moro å samarbeide med en som kan lage programmet.

Men egentlig er det ikke penga som styrer dette, det er faktisk det å få noe som kan være til hjelp for de som strever med knekke lesekodene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva lags oppgaver skal f.eks være med?

Og hvorfor skal noen gidde og jobbe gratis for at du skal tjene på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt poeng! Jeg snakker om et samarbeid, så skulle det bli penger av det, så må det lages en samarbeidsavtale.

Jeg kjenner litt til markedet og distributører av sånt til skolen, men akkurat den biten bør vel komme i "neste omgang".

Når det gjelder oppgaver, så gjelder det først og fremst spesifikke lese- og skriveoppgaver, f.eks at det står et ord på skjermen som skal deles opp i stavelser ved at eleven skriver dette inn i faste felter. Eller skal stokke om på setninger osv.. Jeg har konkrete ideer og tekstmaterialet, men detaljer vil jeg ta med ev. en som melder konkret interesse. Enkle matte-oppgaver kan også være interessant. Håper det ga noen hint!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sånn på generell basis bør du gjøre deg noen tanker om hvordan programmet ditt skal fungere.

Du kan f.eks. skrive noen såkalte "brukerhistorier". Det er beskrivelse av de forskjellige tingene en bruker skal gjøre og hvordan brukeren skal gjøre. Men ikke noe om hvordan programmet skal løse det. Det kan f.eks. være slikt som "Brukeren velger et spill fra en meny" eller "Brukeren ser et ord presentert på skjermet og bruker musen til å sette en ring rundt de forskjellige stavelsene".

Dette er ting som vil hjelpe en utvikler til å lage noe som passer til din visjon.

En annen ting som du må tenke grundig igjennom før dere begynner å utvikle er grafikik. Hvordan vil du at programmet skal se ut, rent grafisk? Skal det være som et vanlig Windows program eller skal det være mye mer grafikk og fancy farger/tegninger? Det kan nemlig legge en del føringer for hvilket utviklingsmiljø som er raskest å lage programmet ditt i.

Til slutt, sørg for å ha en god avtale med utvikler(ene). Med god så mener jeg god for begge parter. Det vill dere tjene på i fellesskap senere når det ikke blir noe vondt blod eller kranglig som ender med at en part forsvinner og resten står med skjegget i postkassen etterpå.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for gode tips!

Dette med brukerhistorier var nyttig å vite.

Jeg ønsker ikke veldig fancy saker a la lek&lær som du kjøper i butikken. Det blir for mye lek og lite lær.

Kunsten blir nok å gjøre noe som egentlig kan være tørt og kjedelig (men nødvendig!) litt mer motiverende og til dels artig å bruke.

Har du noe forslag på hva slags miljø jeg burde gå for?

Dette med gode avtaler blir viktig, men først må jeg finne noen som melder konkret interesse. Vi får se.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes en leverandør som har etablert seg i det norske markedet:

LingIT

De har ett program som heter LingDys. Det skal gi skrivestøtte til dyslektikere og andre skrivesvake. Programmet kan brukes til Microsoft Office og OpenOffice.org.

Men du skal jo også lage spill, så det kan være at du kan hente noen tips fra denne leverandøren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

LingITs programmer en stavekontroll på engelsk og norsk og som er spesielt tilpasset dyslektikere. Det har en håpløs syntetisk norsk tale, (Arne Talsmann!), men er ellers et veldig bra hjelpemiddel. MEN - det er ikke noe øvringsprogram, kun til å rette opp feilskrevne ord (a la Words stavekontroll)

Det finnes en del bra hjelpeverktøy som dette, men jeg jakter på å lage bedre øvingsprogram

Jeg kjenner til andre leverandører. Hvis noen vil vite hvilket marked vi snakker om, så ta gjerne en titt på sidene til

Mikrodaisy

Griegmultimedia

Mikroverkstedet

Normedia

Kanskje noen ser at her var det jammen mye. Tja, mye ble laget for 10-15 år sida, og da skjønner du kanskje ikke alt er like up-to-date.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei, Jeg er spesialpedagog og utvikler i dag programvare mot de målgruppene det ser ut for at du også tenker på. Produktet er enda ikke å finne i "butikken" men nærmer seg slutten. Hvordan kan jeg få kontakt med deg, slik at vi kan se om det er grunnlag for et samarbeid?

Endret av PedProg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive