[LØST] 2x Geforcexxxx gts eller 1x Ultra?

4 innlegg i emnet

Skrevet

Sitter å funderer litt på hva man skal satse på videre med kort.

Har nemlig en følelse av at man får mer igjen for pengene om man velger feks 2 stk GeForce 8800GTS enn om man tar 1 stk geforce 8800 Ultra, altså sett i forhold til pengene man legger i.

Noen som har noen tester eller liknende hvor dette er testet ut? Ikke nødvendigvis for akkurat DE kortene, men SLI medium profile vs single high end kort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ingen tester for hånden ATM - men jeg kan si til deg at 2X 8800 GTS er et bedre kjøp enn 1X 8800 Ultra. Pris vs. Ytelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2 X 8800GT yter ca 60% mer enn et 8800 Ultra ved høye oppløsninger (f.eks 2560x1600) leste jeg en plass, GT-kortene yter vel også en del bedre enn GTS så jeg vil tro at en kommer bedre ut (ytelsesmessig), prisforskjellen er på 450kr mer for et ultrakort. Regner med at Andrull kommer med en par sider med tester og en god løsning til slutt her ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sitter å funderer litt på hva man skal satse på videre med kort.

Har nemlig en følelse av at man får mer igjen for pengene om man velger feks 2 stk GeForce 8800GTS enn om man tar 1 stk geforce 8800 Ultra, altså sett i forhold til pengene man legger i.

Noen som har noen tester eller liknende hvor dette er testet ut? Ikke nødvendigvis for akkurat DE kortene, men SLI medium profile vs single high end kort.

Se ikke noe lengre enn forsiden på ITpro for svaret ditt. :)

Med det mener jeg naturligvis testen av 9800 GX2: http://itpro.no/omtaler.php?op=&id=2132

Legg merke til at 9800 GX2 er et enkelt kort som består av to 8800GTS i SLI (dog litt nedklokket, men det er ikke noe voldsomt), og som er testet opp mot 8800GTX, 8800GT og 8800Ultra.

Skal jeg svare på ditt hovedspørsmål så ville jeg nok valgt 8800 GTS512 i SLI fremfor 8800 Ultra ja.

Men i ditt tilfelle ville jeg nok kanskje gått for 9800GX2 fremfor 8800GTS 512 SLI.

1. Du trenger ikke SLI-hovedkort, og/eller så kan du kjøre 9800GX2 senere for Quad-SLI om du har SLI-hovedkort.

2. Det tar opp halvparten av plassen, og støyer mindre enn to 8800GTS (ville jeg tro).

3. klokker meget bra.

2 X 8800GT yter ca 60% mer enn et 8800 Ultra ved høye oppløsninger (f.eks 2560x1600) leste jeg en plass,

Dette er delvis riktig og feil. Kjører du spill som WIC og Crysis (som er svært krevende spill) i høye oppløsninger og på høyeste grafikknivå, så er 8800Ultra en del bedre. Så om du har tenkt å kjøre i svært høye oppløsninger 1920x1200 ++, så kan nok 8800Ultra eller 8800GTX i SLI være et langt bedre kjøp.

Dette fordi 8800Ultra og GTX har mer minne og høyere minnebåndbredde som gjør at de takkler de høyeste oppløsningene bedre.

I spill som ikke har like høy grafikk så kan det være at minnemengden/minnebåndbredden til 8800GT / GTS holder, (selv i høye oppløsninger), og da vil disse i SLI gjøre kål på 8800Ultra.

Konklusjon:

- Kjøp 9800GX2 om du har planer om å kjøre de fleste spill i en 1680x1050 (eller lavere).

- Kjøp 8800GTX SLI om du har planer om å kjøre de fleste spill i veldig høye oppløsninger (1920x1200 eller 2560x1600)

Ps: Husk å ha SLI hovedkort og en kraftig strømforsyning og god kjøling, da disse utvikler masse varme.

- 8800Ultra er bortkastet penger uansett hvordan man vender på det. GTX er langt billigere, og yter ikke stort mindre. (derfor muliggjør man kanskje også SLI pga, lavere pris)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive