får ikke meldt maskinen inn i domenet

11 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei.

Har innstalert Windows Server 2003, og alt fungerer perfekt, bortsett fra at jeg ikke får meldt den ene klienten inn i domenet. Den får kontakt med fellesområdet, og jeg innstalerte bl.a. skriver derfra, er på nett og alt er vel, bortsett fra det nevnte.

Får opp denne feilmeldingen:

The error was: "DNS name does not exist."

error code 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR

Det er ikke noe galt med brukernavn og passord, da hun får logget på de andre maskinene med disse.

EDIT: Fant ut etterpå at jeg ikke hadde gått inn på nettverkskortet og valgt å bruke serverens DNS.(Dette var en ny maskin jeg satt opp.), og ikke motta dette automatisk. Fikk da ikke den samme feilmeldingen, men en annen uten lang errorkode,men klarte allikevel ikke å melde den inn i domenet. skjønner bare ikke hva som kan være feil.

Endret av L.M.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres for meg ut som feil instillinger i forhold til nettverket. Har klienten satt statisk IP og/eller DNS? Forsøk isåfall å gjøre denne dynamisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du pinge serveren på navn på klienten? (ping <servernavn>) Og får du da svar fra <servernavn>.<domenenavn>? Bruker du <domenenavn>.no etc? Hvis du gjør det anbefaler jeg deg å endre til .local

Når du melder klienten inn, så skal du ikke ta med .no /.local kun oppgi <domenenavn>. Bruker du administrator for å melde inn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den error'n er relatert til navneoppslag under forsøk på å finne en domain controller. Dvs når klienten forsøker å slå opp SRV, service recorden, for å finne en DC for domenet du vil joine?

Er klienten satt opp til å bruke domenets/lokal dns server? Du taster korrekt domene navn? Dersom dette er i orden, test med programmet nslookup at ordinært navneoppslag av DC fungerer fra problemmaskina. Sjekk at ingen firewall på klienten blokker DNS requests.

i Resource kit'et finner du et verktøy som er flott til å feilsøke sånt, etter at basic nettverkskonfig er validert:

http://support.microsoft.com/kb/158148/en-us

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som nevnt da jeg redigerte innlegget mitt, fant jeg ut dette, jeg gjentar det her:

EDIT: Fant ut etterpå at jeg ikke hadde gått inn på nettverkskortet og valgt å bruke serverens DNS.(Dette var en ny maskin jeg satt opp.), og ikke motta dette automatisk. Fikk da ikke den samme feilmeldingen, men en annen uten lang errorkode,men klarte allikevel ikke å melde den inn i domenet. skjønner bare ikke hva som kan være feil.

Hun har kontakt med nettverket, går på start/kjør på maskinen hennes og skriver \\min ip, så er hun inne på fellesområdet på serveren med en gang. Hun kommer heller ikke på nett hvis serveren er slått av.

Errormeldinga forsvant som sagt da jeg gjorde om på nettverkskortet at den skulle motta DNS fra serveren, og ikke automatisk.

For nå bare opp denne feilmeldinga "The domainname either not excist or can be contacted."

Forøvrig er det lenge siden jeg pinga en maskin, hvordan gjør jeg det igjen?

Men som nevnt har hu så absolutt kontakt med serveren, så om pinging er nødvendig vet jeg ikke da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

akkurat den testen du nevner sier bare at det finnes et fungerende nettverk og tilkobling mot serveren, ikke nødvendigvis at DNS fungerer. når du bruker \\servernavn eller \\ip er det SMB protokollen som benyttes og denne kan også benytte broadcasts til å "finne fram". dvs den ikke trenger DNS.

Hvis du åpner et kommando vindu, cmd.exe og skriver

Ping servernavn

Om det ikke fungerer, prøv ping iptilserver

prøv i samme kommando vindu å skrive

nslookup

Da kommer du inn i et program som kan slå opp navn mot den dns serveren som er angitt som default. (server kan også endres der)

Forsøk derfra å skrive inn ulike navn på nettverket, f.eks navn på domain controller, navn på filserver etc og se at du får riktig ip adresse tilbake.

Fungert fint å melde inn andre maskiner i domenet? DNS server er satt opp som authorative for domain zonen og tillatter dynamisk oppdateringer?

Får du noen nye elementer i loggen enten på domain controller eller client når det ikke funker å joine? kan dukke opp i DC loggen om det er problemer med tilgang etc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen.

Nå har jeg forsøkt flere ping-kommandoer. Pinger jeg servernavn-alt ok, pinger jeg IP´en til serveren -alt ok, pinger jeg DNSen-alt ok, pinger jeg standard gateaway-alt ok.

Men hvis jeg pinger Hostnamet hennes fra serveren får jeg ikke svar. Pinger jeg IP-adressen- er alt ok.

Skifte navn på pc´en hennes og prøve å melde denne inn idomenet, registrere den i AD først selvfølgelig, kan det være noen ide?

Er det noen som forstår noe mer utfra disse opplysningene? :blush:

Ja, det fungerte uten problemerav noe slag å melde de andre maskinene inn i domenet.

Prøvde også NSLOOKUP kommandoen og da kom dette fram:

170987.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen.

Jeg bumper denne tråden jeg, siden det er 3 døgn siden sist, Er det noen smarte forslag? :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Serveradressen/ip som kommer når du kjører nslookup, er dette adressen til intern dns server for domenet?

isåfall vet vi hva problemet er, men ikke hva det skyldes.

Maskina du kjører nslookup fra klarer ikke å prate med dns serveren, derfor finner den heller ikke nødvendig info for å joine domenet.

Dersom adressen er feil, vel da er maskina di satt opp med feil DNS server og det er derfor den ikke finner nødvendig info.

Du har vel ikke svart på spm mine om dns server konfig heller. Er du helt sikker på at det ikke er noen firewall eller noe som blokkerer dns requests på maskina du har problemer med heller?

prøv å be om ny ip adresse fra scratch, "ipconfig / release" og så "ipconfig /renew", kjør så "ipconfig /flushdns". Forsøk så nslookup testen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei ,

har bare skumlest denne posten men test med "domene.local." og se .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å skrive fullt domenenavn er ofte et triks ja.

Et annet er å legge inn domenekontrolleren i hosts-fila på klienten.

Normalt skal det være nok å være på samme nettverk og finne serveren via netBIOS-navn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive