[GUIDE] Automatisk installasjon av programmer (også til XPCD)

1 innlegg i emnet

Skrevet

Du har kanskje lest min tidligere guide Unattended Windows på 1-2-3-4? Denne har ihvertfall fått en ny venn: integrering av programmer! Hva skal man vel med XP+drivere ferdig installert og perfekt satt opp i løpet av en halvtime når man fortsatt må bruke flere timer på å installere programmer i ettertid?

Om du bare vil vite hvordan du kan installere programmer stille uten å bruke det på en CD, hopp over til punkt 2. Litt skjønn er påkrevd.

Det er avansert, ja, men det trenger ikke nødvendigvis å bety at det er vanskelig. Jeg kommer til å si rett frem nøyaktig hva du skal gjøre, og forklare detaljene for de som vil gå nærmere inn på det.

Forklaringen vil være formatert som dette.

Jeg tar utgangspunkt i at du har fulgt hele guiden frem til punkt 3. Punkt 4 tar vi etter denne.

Du kommer til å måtte redigere litt skript her, så jeg anbefaler en skikkelig skripteditor fremfor notepad. Det vil gjøre det langt lettere å holde oversikt og se feil i skript. Personlig bruker jeg Notepad++ og PSPad på Windows. Prøv begge, og se hva du liker best. Jeg bruker begge om hverandre.

Steg 1: Forberedelser

Først må vi opprette en del mapper. Fra før av skal du minst ha mappene i386 og OEM i C:\XPCD. Opprett følgende mappestruktur (uthevet):

XPCD -> i386

XPCD -> $OEM$ -> $1 -> Install

XPCD -> $OEM$ -> $$ -> System32

XPCD -> OEM

$OEM$ representerer mapper som vil bli kopiert over på målsystemet etter installasjon. $1 representerer %systemdrive%, som regel C: $$ er %windir%. Du kan også bruke andre ferdige variabler, se mer under $OEM$ Distribution FoldersMSFN's Unattended Windows Guide.

Nå skal du åpne filen XPCD\i386\WINNT.SIF i en teksteditor. Sjekk at "OemPreInstall=Yes" under [unattended]-seksjonen. Hvis ikke, legg til/endre så det ser slik ut:

[Unattended]

OemPreinstall=Yes
Dette for at $OEM$-mappen skal kopieres over. Du kan gjøre en haug endringer i WINNT.SIF, en kjapp oversikt finner du på WINNT.SIF Reference på MSFN og en komplett gjennomgang i filen ref.chm fra Distribusjonsverktøy for Windows XP Service Pack 2. Finn så seksjonen [GuiRunOnce] og legg til følgende før driverpakkene som allerede skal være der, så det ser noenlunde slik ut:
[GUIRunOnce]

"%systemdrive%\install\install.cmd"  

command9="%SystemDrive%\DPsFnshr.exe"
Nå gjenstår det bare å ha klar programmene du vil integrere. Last ned installasjonsfilene, gi dem enkle navn og legg de i mappen C:\XPCD\$OEM$\$1\Install. Pass på at selve mappen C:\XPCD ikke overstiger 700MB hvis du vil bruke CD. Det går dog helt fint å brenne på DVD også. Steg 2: Lage et installasjonsskript Det høres avansert ut, men er egentlig ganske enkelt. Jeg har laget en mal som du kan kopiere. Merk alt inni boksen og lagre det (i C:\XPCD\$OEM$\$1\Install for de som skal ha den på XPCD) som install.cmd. Her tar jeg utgangspunkt i at det du skal installere ligger i mappen "Install" på Windowspartisjonen din.
@echo off

::Eksempelskript for å installere programmer automatisk

::Av Jesus Christ@ITpro

::Setter variabler

SET InstallMappe=%SystemDrive%\Install

::Do the dirty work

ECHO Installerer CCleaner...

START "Tittel" /WAIT %InstallMappe%\ccleaner.exe /S

ECHO Ferdig!

ECHO.

ECHO Fjerner Yahoo! toolbar som følger med CCleaner...

START "Tittel" /WAIT "%ProgramFiles%\Yahoo!\Common\unyt.exe" /S

ECHO Ferdig!

ECHO.

ECHO Installerer Firefox...

START "Tittel" /WAIT %InstallMappe%\firefox.exe /S

ECHO Ferdig!

ECHO.

ECHO Rydder opp...

DEL /Q %SystemDrive%\Install
Som du ser forutsetter skriptet at Firefox heter firefox.exe og CCleaner heter ccleaner.exe. Husk at filnavnene alltid må matche de du la i installasjonsmappen. En kjapp forklaring til de forskjellige linjene: ECHO Installerer CCleaner... --> Beskjeden som vil vises når skriptet kjører ECHO Ferdig! --> Beskjeden som vises når installasjonen er ferdig ECHO. --> Ren estetisk linje - setter inn et linjeskift før neste installasjon startes En gjennomgang av "START"-kommandoen for de som vil leke på egen hånd:
START "Tittel" /WAIT %InstallMappe%\ccleaner.exe /S

• START er et program som åpenbart starter et annet.
  • "Tittel" er nødvendig fordi START ikke alltid vil klare å starte et program uten en egen tittel på dette; best å være på den sikre siden. Den kan du kalle hva som helst. Har ingen ytterligere funksjon.
  • /WAIT forteller START at den skal vente til denne installasjonen er ferdig før den hopper over på neste, slik at ikke alle starter samtidig.
  • %InstallMappe%\ccleaner.exe peker til programmet som startes.
  • /S er brytere du gir til selve installasjonsfilen. De fleste støtter /S, men du må nesten sjekke det opp for hvert enkelt program. Vår venn MSFN har en liste over brytere for kjente programmer.

På slutten av skriptet velger jeg også å fjerne installasjonsmappen, men dette er helt valgfritt.

Husk at dette er helt vanlige batch-skript som kjøres, du kan gjøre alt du skulle ønske. VBscript kan også fyres av for de som ønsker. Det eneste som er vanskelig med dette er å finne bryterne til programmet du vil installere, samt å få presset dette inn i et fungerende skript. Batch og mellomrom er sjeldent gode venner. For å finne brytere til programmer anbefaler jeg Google og AppDeploy.com.

Skulle du lure på noe er det bare å spørre i forumet.

Steg 3: Voilà!

Hvis du fulgte guiden for å legge dette inn på en CD kan du nå hoppe tilbake til Unattended Windows-guiden og fortsette på punkt 4. Husk at du alltid kan teste skriptet ditt på et kjørende system, du trenger ikke å brenne plate for å gjøre dette. Det er bare å opprette C:\Install på din egen maskin og kjøre skriptet.

Lykke til! Tilbakemeldinger ønskes da jeg har begrenset med testmuligheter selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive