[LØST] Bytte av server

11 innlegg i emnet

Skrevet

- Jeg skal igang med og bytte server ifra en 4 år gammel dell med sbs 2003, til en ny dell 2003 sbs. Det er ca. 20 klienter tilkoblet den gamle serveren. Det jeg lurer på er hva som lønner seg for og gjøre dette både enkelt og sikkert ?

Her er hva jeg har tenkt : sette opp en ny switch for den nye serveren som er isolert i fra den gamle, deretter bruke samme domene , samme DHCP og IP adresser, deretter flytte over de mest aktive brukerne først for og se at alt fungerer som det skal for deretter og flytte over resten ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan være en god ide! ;)

Personlig ville jeg satt opp en testklinet som du kobler til det isolerte switchen - bare for å teste at alt funker. Hvertfall FØR du kjører inn de mest aktive brukerene. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva slags serverrolle er det snakk om?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva slags serverrolle er det snakk om?

Det er en filserver, SQL ( superoffice ) og etterhvert Exchange.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rollen filserver er enkel å flytte.

Exchange er ikke enkel å flytte, pga at du må få over basen og sikre at den er konsistent

Det samme gjelder også SQL for Superoffice, men den siste er nok enklere enn Exchange.

For øvrig er framgangsmåten din helt riktig, bortsett fra at du må ta den gamle serveren HELT av nett før du setter opp den andre med samme navn og IP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er hva jeg har tenkt : sette opp en ny switch for den nye serveren som er isolert i fra den gamle, deretter bruke samme domene , samme DHCP og IP adresser, deretter flytte over de mest aktive brukerne først for og se at alt fungerer som det skal for deretter og flytte over resten ?

Tror dette vil skaffe deg mer bry enn glede. Jeg har ikke erfaring med SBS, men tidligere når jeg har byttet Windows-domenekontroller har jeg først meldt ny server inn i domenet (som domenekontroller), ventet til alt er replikert skikkelig, begynt å flytte over alt som skal flyttes over og oppdatere skript/baner samtidig, for så å oppgradere denne nye til Master, og etter hvert fjernet den gamle når alt er på plass på den nye. Klienter trenger ikke engang å merke overgangen dersom det gjøres riktig.

Om du lager et domene med samme navn og brukere vil det være mye som går galt underveis. Navnet er bare "pynt" for en SID, og rettigheter/medlemsskap/generelt alt under "panseret" benytter seg av SID for å verifisere maskiner og brukere. Det kan dog hende at Microsoft/SBS tilbyr effektive verktøy for å overføre klienter fra ett domene til et annet, men selv har jeg kun brukt metoden jeg beskrev over for å slippe å melde maskiner og brukere inn og ut.

EDIT: Doh. Trodde det var en domenekontroller. Databaser og filer er noe helt annet. My bad :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror dette vil skaffe deg mer bry enn glede. Jeg har ikke erfaring med SBS, men tidligere når jeg har byttet Windows-domenekontroller har jeg først meldt ny server inn i domenet (som domenekontroller), ventet til alt er replikert skikkelig, begynt å flytte over alt som skal flyttes over og oppdatere skript/baner samtidig, for så å oppgradere denne nye til Master, og etter hvert fjernet den gamle når alt er på plass på den nye. Klienter trenger ikke engang å merke overgangen dersom det gjøres riktig.

Om du lager et domene med samme navn og brukere vil det være mye som går galt underveis. Navnet er bare "pynt" for en SID, og rettigheter/medlemsskap/generelt alt under "panseret" benytter seg av SID for å verifisere maskiner og brukere. Det kan dog hende at Microsoft/SBS tilbyr effektive verktøy for å overføre klienter fra ett domene til et annet, men selv har jeg kun brukt metoden jeg beskrev over for å slippe å melde maskiner og brukere inn og ut.

EDIT: Doh. Trodde det var en domenekontroller. Databaser og filer er noe helt annet. My bad :)

Høres jo ut som jeg kan få noen problemer ja, men jeg mener jeg leste et sted at man ikke kunne ha flere servere i samme nett når det var snakk om sbs ??

Det er domenekontroller det er snakk om ja, jeg leste/tenkte feil.... :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hm. Det er visst ikke mulig med flere domenekontrollere i SBS nei. Et kjapt søk på nettet viser at det ikke er spesielt enkelt å bytte en SBS-server, men jeg fant et par linker du kan se på:

How to move SBS

SBSmigration.com (koster penger, men anbefales av veldig mange)

Migrate Exchange

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, sånn jeg skjønner så ligger vell alle dataene lagret lokalt på den gamle serveren?

SBS 2003 er jo noe spesiell med tanke på at den ikke støtter å snakke med andre SBS servere i samme nett.

Dette gir deg noen utfrodringer.

Men hvis målet kun er å bytte hardware så kan en backup/restore gjøre jobben for deg. Dog ikke uten noen utfordringer.

Du kan restore system_state, som skal gi deg bruker databse, profiler m.m. sql og exhange er litt værre.

Du kan be brukeren dine lagre alle mail ned på lokal disk som pst filer også importere de tilbake til exchange igjen etter på. ( kall det en workaround )

sql basen skal du kunne exportere og importere igjen. via sql admin verktøy.

Største utfordringen er å få med alle applikasjons instillinger.

Du kan så klart prøve å ta en full backup fra gammel server, skru denne av.. ( slik at ingen endringer kan skje )

Detter restore alt på den nyemaskinen din, da med grunn os installert uten noen slags modifiensering på exchange sql osv.

I prinsippet skal dette løse problemet ditt. Men pass på at patch nivå er likt på begge serverene. Bare som en forsikring at OS ikke får problemer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er en link til flytting av Exchange til ny server med samme navn og IP. Funker, jeg har gjort det.

http://support.microsoft.com/kb/155216

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er en link til flytting av Exchange til ny server med samme navn og IP. Funker, jeg har gjort det.

http://support.microsoft.com/kb/155216

Takk for bra tips folkens ! , jeg kommer helt sikkert tilbake med flere spørsmål når jeg skal bytte servere om ca. 1 mnd. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive