Hvilket programm er Jibberish laget av?

3 innlegg i emnet

Skrevet

jibberish er et ski spill : http://jibbingame.com/index.php?menu=home&page=home

noen som kan se ved å laste ned spillet og finne ut av hvilket program det er laget av og osv..

er det mulig å bruke selve spill motoren til dette spille, bare gjøre det om til snowboard??

eller må du begynne helt fra begynnelsen av?

Er det mulig å f.eks skifte graber til spillet, istend for at ski kjøreren tar "mute" tar han " truck driver" (en spesiell grab)

håper dere forstår hva jeg mener ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slikt er ikke nødvendigvis så lett å se.

Jeg foreslår at du spør folka selv:

http://jibbingame.com/forum/

Jeg bare sier deg - dersom du ønsker å gjøre endringer i spillkoden (dersom du får den) så er ikke det kjempelett.

Det kan hende du kan lage MODS til spillet slik at du kan få til det du trenger. Jibbingutta vet sikkert det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvilket program-språk det er skrevet i ?

Mest sannsynlig Jibberish ?

EDIT:

Du kan endre grafikk i mange spill - i noen er det beregnet at folk skal ha det litt gøy med slike ting.

Et eksempel er Duke Nukem 3D. Her fulgte det med program for å lage egne levels, og program for å tilføye eller endre bilder (Build / Editart). LINK

Jeg har endret bilder i en haug av gamle spill som IKKE tilbød slike løsninger. Det krever litt innsikt i bilde-formater, og enkel innsikt i programmering - tilstrekkelig til å kunne plukke ut bilder fra en stor fil, og skrive bilder tilbake til filen.

Jeg hadde ikke MYE innsikt i programmering da jeg løste de første oppgavene, men jeg hadde OK innsikt i selve oppgaven.

----------

Det er trolig ikke noen egnet løsning kun å bytte ut grafikk - men du kan sikkert få til mange artige visuelle effekter.

Tastesekvenser i spill utløser bestemte animasjoner. Det er lettere å bytte ut både KEYINPUTS og grafikk samtidig.

---------

Animasjoner er satt sammen av en serie med enkelt-bilder. Det er en langt mer "tråkig" oppgave å endre animasjoner enn å endre enkelt-bilder.

---------

Oppgaven var betydelig enklere under DOS enn under Windows. I Windows installeres spill, mens det holdt med å KOPIERE under DOS.

Når vi starter på en slik oppgave KOPIERER vi spillet til en "arbeids-mappe", dvs. at vi beholder en uskadet kopi av det originale spillet uten å røre dette. Alle endringer skjer med kopien.

Lag en ny kopi hvis du har fått noe til å funke OK, dvs. ta vare på arbeid som funker. Lag en ny arbeids-kopi som du jobber videre med.

På denne måten slipper du at mislykkede forsøk overskriver arbeid som funker. Du kan kjapt overskrive dårlig løsning med forrige kopi, istedenfor en håpløs oppgave med å rette opp feil.

----------

Jeg brukte en HEX-EDITOR for å identifisere bilde-formater i grafikk-filer. Ulike formater har ulik "signatur" somforteller hvilket format det dreier seg om. Du trenger innsikt i hvordan filer er bygd opp for en slik oppgave.

Eksempler:

GIF inneholder signatur GIF87a eller GIF89a tidlig i en HEADER (info om filtype, filstørrelse, bredde, høyde, antall farger, komprimert, komprimeringsmetode, osv.)

BMP inneholder signatur BM

PCX har signatur (hex) 0A 05 01 08 (forteller at det er PCX versjon 5, komprimert, 256 farger)

LBM har en signatur langt inne i Header - ILBM pluss masse mer.

Du finner detaljert informasjon om slike ting på nettet - lær deg å søke etter det du er interessert i.

Jeg la ved et eksempel fra PCX, hvordan HEADER er oppbygd.

-------

Det er fullt mulig å endre ting i et spill med en hex-editor, men oppgaven krever trening og innsikt.

De vanligste løsningene er å endre poeng og slike ting.

Jeg redigerte rundt 100 spill på 90-tallet på denne måten. Formålet var å få mer fart i spill - slippe kjedelig oppbygging av en spiller på spill jeg allerede hadde rundet.

Endring av savegames er det enkleste, men i en rekke spill endret jeg EXE-filen isteden.

Løsningen er vanlig blant de som cracker spill som krever koder eller lignende for å spille - hoppe over hele passord-sjekken. Dette krever vanligvis innsikt i assembler-programmering hvis man er førstemann på oppgaven, men løsningen blir kjapt synlig på nettet (bare følge en oppskrift).

---------

Noe mer du lurte på ?

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive