[LØST] Lage 3D spill

10 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

er helt nu på å lage 3D spill eller spill i det hele tatt. hadde vært artig å prøvt å lage noe a la super mario på nintendo 64.

noen her som vet om guider som nesten sier steg for steg va du skal gjøre??

hvis du trenger mer info så bare spør ;)

Endret av Rune Flobakk
Flyttet til mer passende forumkategori
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke dette veldig avansert og vanskelig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

For å si det sånn, så vil du ikke klare å lage et Super Mario-spill til feks. Nintendo, hvis du ikke har kunnskaper til å lage spill fra før.

jeg kan anbefale deg å starte å kode "vanlige" spill først som fungerer på nett eller PC i kanskje Flash?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

pointet til trådstarter var vel "noe a la Super Mario til nintendo... altså et 3d-spill

prøv å lære deg et programmeringsspråk som c / c++

deretter kan du prøve å lage noen enkle spill og så gå videre til de mer avanserte spillene

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

antar at du har lite erfaring med programmering ?

Koster penger:

Darkbasicpro er å anbefale som en start. Det er et basic programmeringsspråk, og veldig lett å begynne 3d programmering - her er link: http://www.darkbasicpro.com

Gratis:

Om du ønsker c++, kan du bruker darkgdk som nå er støttet av microsoft. Du må i så fall laste ned og installere visual c++ express. -mere info her : http://www.microsoft.com/express/samples/GameCreators/

Om du så ønsker å ta steget videre, er det jo alltids c# og xna som lar deg lage pc og xbox360 spill. link til forumet for det er her : http://forums.xna.com/ (dårligeste forumløsning i historien ?)

Xna var en god ide, men imo er informasjonen alt for dårlig presentert og en blir lett frustrert om en skulle stå fast.

Edit: litt tillegsinfo.. om du går for xna så finnes det en del bøker, med de er alle (som jeg har sett) skrevet for xna 1.0 og kildekoden du finner i de bøkene vil ikke fungere i nåværende versjon av xna 2.0.

Å lage spill -3d eller ikke er en omfattende prosess og krever mye tid og struktur fra deg. Om du ikke er grafisk anlagt, bruk standin grafikk. Ikke bruk tid på å lære deg å tegne/modellere om du ikke kan det fra før. I spillet jeg holder på med fortiden er det mange firkanter og spheres som flyter rundt -ikke noe pent å se på, men fungerer for testing. Så snart du har fått en fungerende game-engine, team opp med en eller flere som kan grafikk og musikk.

Endret av singsing
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vanligste løsning for "Lag dine egne spill" er såkalte Level-editorer.

Det finnes en haug av disse, også for 3D-spill.

Et godt kjent eksempel er Duke Nukem 3D (relativt gammelt nå, men KJENT).

Editoren for å bygge opp levels heter Build.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_3D

Det går forferdelig lang tid hvis du skal lage et OK level med en slik editor, men oppgaven er morsom hvis du nøyer deg med å teste ulike løsninger uten å ta oppgaven for seriøst. Du kan bytte ut grafikk, lyd, osv. - og lage egne levels helt fra bunn.

Det finnes helt sikkert nyere utgaver enn den jeg nevnte, det ble etterhvert vanlig å sende med editor til slike spill.

---------

Build var temmelig komplisert å lære hvis du ønsket avanserte effekter, men en rekke morsomme oppgaver var rimelig lette å sette seg inn i. Mange oppgaver ble løst med tastetrykk (komplisert å huske masse taster).

Selve byggingen av levels skjedde i 2D modus (tegne streker for å avgrense områder), og i 3D modus ( sette inn grafikk, justere mønstre, vegghøyder, lys osv.)

Du kan TESTE levelet i 3D modus mens du bygger det, gå rundt som i et vanlig level (du kan til og med fly).

Spesielle effekter er VANN (over og under vann), gjennomsiktige vegger, lysbrytere og andre brytere som utløser noe, masse effekter. Tog som går på skinner, conveyor-belt, vegger som sprenges, jordskjelv, massevis av effekter. Et nivå foregår i verdensrommet med utsikt ned på jorden.

Spillet hadde også massevis av lettkledde babes, langt mer interessant enn hauger av monstre.

Bymiljø - mer interessant enn mørke "dungeons".

Ooops. Jeg sjekket Wikipedia. Spillet har blitt klassifisert som "harmful for young people" i noen land. Du får overse dette forslaget som best du kan, og finne noe som er mer egnet. Jeg vil ikke være ansvarlig for at du får se lettkledde babes - slik opplevelse kan være traumatisk for noen.

De fleste er "up&go" med enkle løsninger rimelig kjapt (minutter, lese litt i guiden). Du kan gjøre masse interessant på et rimelig enkelt nivå.

---------

Jeg anbefaler å unngå FOR kompliserte oppgaver i starten, det er mer OK å ha det litt gøy med å teste ulike ting. Start med et morsomt demo-level hvor mesteparten er ferdiglaget.

---------

The game has been heavily attacked by some critics, who allege that it promotes pornography and murder. Media Watch made the following comments about the game.

"Duke Nukem 3D moves the 'shooter' through pornography stores, where Duke can use XXX sex posters for target practice. Duke throws cash at a prostituted woman telling her to 'Shake it, Baby' his gun ever ready. In the game bonus points are awarded for the murder of these mostly prostituted and partially nude women. Duke blows up stained glass windows in an empty church or goes to strip clubs where Japanese women lower their kimonos exposing their breasts. Duke is encouraged to kill defenseless, often bound women.

— Media Watch, Teaching Boys To Kill

---------

Å lage selve motoren i et spill ligger langt over nivået til de fleste av oss.

Det samme gjelder stort sett oppgaven med å lage grafikk til et helt spill.

---------

2D spill:

Såvidt jeg husker hadde Warcraft 2 en editor som fulgte med.

--------

Jeg har ikke drevet særlig med nye spill de siste årene. Jeg ble lei av spill i 1997, og har stort sett holdt meg til gamle "kjedelige" spill.

Den tabben de fleste gjør når de lager slike ting er å overdrive effekter i alt for stor grad. Gøy å lage sikkert - men kjedelig for en som har sett flere hundre slike. Mange godt designede levels er rett og slett blitt kjedelige pga. for mange overdrivelser.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

singsing Postet Idag, 00:27

antar at du har lite erfaring med programmering ?

Koster penger:

Darkbasicpro er å anbefale som en start. Det er et basic programmeringsspråk, og veldig lett å begynne 3d programmering - her er link: http://www.darkbasicpro.com

Gratis:

Om du ønsker c++, kan du bruker darkgdk som nå er støttet av microsoft. Du må i så fall laste ned og installere visual c++ express. -mere info her : http://www.microsoft.com/express/samples/GameCreators/

Om du så ønsker å ta steget videre, er det jo alltids c# og xna som lar deg lage pc og xbox360 spill. link til forumet for det er her : http://forums.xna.com/ (dårligeste forumløsning i historien ?)

Xna var en god ide, men imo er informasjonen alt for dårlig presentert og en blir lett frustrert om en skulle stå fast.

Edit: litt tillegsinfo.. om du går for xna så finnes det en del bøker, med de er alle (som jeg har sett) skrevet for xna 1.0 og kildekoden du finner i de bøkene vil ikke fungere i nåværende versjon av xna 2.0.

Å lage spill -3d eller ikke er en omfattende prosess og krever mye tid og struktur fra deg. Om du ikke er grafisk anlagt, bruk standin grafikk. Ikke bruk tid på å lære deg å tegne/modellere om du ikke kan det fra før. I spillet jeg holder på med fortiden er det mange firkanter og spheres som flyter rundt -ikke noe pent å se på, men fungerer for testing. Så snart du har fått en fungerende game-engine, team opp med en eller flere som kan grafikk og musikk.

Håvard Gjøsund Postet I går, 23:13

pointet til trådstarter var vel "noe a la Super Mario til nintendo... altså et 3d-spill

ja jge har ingen erfaringer med dette her. er veldig gira på å lage et lite spill som hadde vært mulig å spilt :D men vet ikke va jeg skal gjøre ;) har fått mange tips så tror jeg bare jeg skal kaste meg uti det å begynne...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

" http://www.microsoft.com/express/samples/GameCreators/" når jeg lasta ned alt der fra var det sikkert 20 visual studio ting bare alle har forskjellige navn f.eks: simplesmple, state manager, shadow map osv... Hvilken av dem skal jeg bruke??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare å prøve seg frem det, hvis det ikke ble laget en shortcut på skrivebordet?

TIPS: ha et eget prg som er noe lignende Valves HAmmer editor, det kan du lage selve "hoved rommet". men det ble lagd til CSS hvor du har Kodingen og det at du kan styre noen i rommet du har laget! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive