[LØST] Windows 64-bits operativsystem

8 innlegg i emnet

Skrevet

Noen spm her:

- Noen som vet hvordan man ser om operativsystemet på pc-en (windows 2003 / professional) er 32 bit eller 64 bit?

-Det samme gjelder for prosessoren. Hvordan ser man om prosessoren er 32 eller 64-bits?

-Stemmer det at alle AMD-prosessorer støtter 64-bits operativsystem?

- Stemmer det at Intel Itanium IA64-prosessorer ikke støtter 64-bits operativsystem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er kanskje ikke svaret på spørsmålene dine men her finner du litt om forskjellene link

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt svar, DeathAngel.

Det er ikke behov for å føye til noe her, artikkelen besvarte det vesentlige i spørsmålene (selv om det ikke var et DIREKTE svar).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tja, kan vel føye til hvordan man ser om OSet er 32 eller 64bit.

Finner det i kontrollpanel - system i de fleste windows-versjoner.

Slik ser det ut i vista:

162066.jpeg

- Stemmer det at Intel Itanium IA64-prosessorer ikke støtter 64-bits operativsystem?

Sitat fra intel:

Itanium-based servers are incredibly scalable, allowing configuration in systems of as many as 512 processors and a full petabyte (1024TB) of RAM. Together with full support for both 32-bit and 64-bit applications, that capacity provides unmatched flexibility in tailoring systems to your enterprise needs.

Kilde

Angående AMD-prosessorene så er svaret nei. ALLE prosessorer støtter ikke 64bit.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, kan vel føye til hvordan man ser om OSet er 32 eller 64bit.

Finner det i kontrollpanel - system i de fleste windows-versjoner.

Slik ser det ut i vista:

162066.jpeg

Gjelder nok for vista ja, men det hjelpte meg til å finne svar på hvordan man ser det i xp og win2003. Hvis man går på programmer>Tilbehør>systemverktøy>systeminformasjon finner man "Systemtype" Der står det f.eks. X86-BASERTpc som etter en rask google viser meg at dette betyr 32 Bit.

http://support.microsoft.com/kb/933162/no

Sitat "I detaljruten finner du og merker deg Systemtype-verdien i Verdi-kolonnen. Du finner ut versjonen av Microsoft Windows XP ved hjelp av disse kriteriene:

• Hvis Systemtype-verdien er X86-basert PC, kjører datamaskinen en 32-biters versjon av Windows XP.

• Hvis Systemtype-verdien er Itanium-basert system, kjører datamaskinen en 64-biters versjon av Windows XP."

Takker for gode svar og flott link fra DeathAngel! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I XP kan du lett finne ut om det er 32-bit eller 64-bit ved å trykke på WIN+PAUSE (på tastaturet) for å få opp Systeminformasjon.. det står det en av følgende (med min forklaring i parantes):

Windows XP Home Edition (32-bit)

Windows XP Professional (32-bit)

Windows XP Media Center Edition (32-bit)

Windows XP Professional x64 Edition (64-bit)

Værre enn det er det ikke.. Windows Server vil jeg anta har et lignende system.

Og for å oppklare en annen ting; x86 er prossesor-arkitekturen, 64-bit er på en måte et tillegg til x86.. AMD64 og EM64T er henholdvis AMD og Intel sine navn på tilleggene.

Endret av Mex
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I XP kan du lett finne ut om det er 32-bit eller 64-bit ved å trykke på WIN+PAUSE (på tastaturet) for å få opp Systeminformasjon.. det står det en av følgende (med min forklaring i parantes):

Windows XP Home Edition (32-bit)

Windows XP Professional (32-bit)

Windows XP Media Center Edition (32-bit)

Windows XP Professional x64 Edition (64-bit)

Værre enn det er det ikke.. Windows Server vil jeg anta har et lignende system.

Og for å oppklare en annen ting; x86 er prossesor-arkitekturen, 64-bit er på en måte et tillegg til x86.. AMD64 og EM64T er henholdvis AMD og Intel sine navn på tilleggene.

Verre enn det er det ikke, skriver du, men da er det veldig merkelig at jeg ikke får opp

Windows XP Home Edition (32-bit) Windows XP Professional (32-bit) under systeminformasjon... Greit å være sikker i sin sak før man skriver noe her...

Finner ikke noe slikt under systeminformasjon. Mulig det gjør det for 64-bit. Det har jeg ikke fått testet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Altså, det jeg mente med "min forklaring i parentes" var at der jeg skrev (32-bit) betyr det at det er 32-bit.. ikke at det står det.. Lettere forklart: Det er KUN Windows XP Professional x64 Edition som er 64-bit.. (Av alle XP versjonene altså)

Edit: http://helpdesk.gwu.edu/security/images/winver.xp.gif dette er en 32-bit versjon... (Fordi det ikke står x64 Edition)

Endret av Mex
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive