[LØST] Programmering/hacking/cracking?

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg er en gutt som skal starte med programmering og har valgt og starte med C++. Jeg har også bestilt en bok: Microsoft Visual C++ .NET. Og jeg lurte på når jeg har lest ferdig boka. Hva er jeg i stand til å gjøre? Og har jeg veldig mye igjen å lære? Hadde vært hyggelig med litt veiledning :rolleyes:

Jeg lurte på også etter jeg er ferdig med å lære om programmering... Er jeg i stand til å cracke og hacke? eller er det helt forskjellig? eller åssen blir det fordi jeg har lyst til å lære om disse tingene xD siden jeg syns det er veldig spennende :D

Takk om noen hjelper meg og gir meg litt tips osv :rolleyes::D:lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva du er i stand til merker du nok selv.

Umulig for meg å vite hva du er i stand til - selv etter lesing av en bok.

Hva som er TEORETISK mulig å gjøre med kunnskapene dine merker du fort selv - tro meg.

Jeg råder deg dog ikke til å gjøre noe særlig ut av dette. Hvis du kun skal teste på din egen maskin så kan det være det samme.

Som sagt, lær deg så mye som mulig - lek og lær. Det er det eneste tipset jeg vil gi deg her og nå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Lese det siste kapitlet først ?

... det som starter med "...etter denne øvelsen behersker du alt det mest grunnleggende, og ...".

------

De fleste programmeringsspråk har vedlagt demo-programmer på ulike nivåer og områder, fra enkle "Sett inn en knapp" til enkel text-editor.

Enkle programmer du kan få raskt "up&go" kan være av type ICONVIEW (vise ett eller flere ikoner), enkle animasjoner, FONTVIEW (vise skrifttyper), osv.

------

EDITORER er betydelig mer komplisert enn VIEWERE, men du har trolig demoer på enkle editorer også (bilder og/eller tekst). Det er ikke særlig fordel å jobbe med ting som ligger for langt utenfor et nivå vi behersker godt - men du har hele tiden mulighet til å "snuse på" andre nivåer som demoer.

Det er helt OK å jobbe med enkle programmer i starten. Dette gir en god "basis-trening" du har nytte av underveis. Et FOR komplisert nivå kan ta fra deg motet - du får mange ufullførte "prosjekter". Fordelen med enkle programmer for øving er at du blir FERDIG med dem, og kan gå videre til neste oppgave.

------

Jeg bruker verken Visual C eller Visual Basic, men jeg har såvidt kikket på Delphi 7. Jeg gir kun en generell vurdering av fremdrift basert på erfaringer med eldre språk.

------

Med god grunnleggende forståelse kan du ta lange steg fremover ved å laste ned kode fra andre (demoer pluss kildekode), og forsøke å sette deg inn i hvordan slike programmer virker (oversette og kommentere direkte i filen).

Dette kommer et godt stykke inn i fremtiden, men du kommer trolig til å bruke en slik metode før eller siden.

------

Nivået vi starter på er vanligvis relativt primitivt - ofte med kompliserte og "trege" metoder. Dette er en normal del av en opplæring. En primitiv måte som FUNKER er helt OK, bedre enn en avansert metode som du ikke forstår. Du finner hele tiden nye løsninger som gjør de gamle foreldet - men det kan være fordel å FORSTÅ løsninger.

En annen regel: Du trenger ikke å FORSTÅ hvordan ting virker, bare AT de virker. Denne regelen gjør det mulig for deg å bruke kildekode som ligger over det nivået du har i øyeblikket.

Ha en viss balanse mellom hva du bør forstå og hva du ikke behøver å forstå i detalj.

------

Håndbøker og andre hjelpemidler for opplæring er dårlig egnet til å lese "Kapittel 1, Kapittel 2, osv." som vi leser en roman. Normal metode er mer å hoppe frem og tilbake mellom kapitler.

Velg områder du synes det er interessant å jobbe med for å unngå å gå lei av oppgaven. Bland gjerne mer kjedelige ting med mer interessante for å "komme igjennom" det kjedelige.

------

Noter fremgang underveis (dato pluss hva du har oppnådd). Fremgang skjer vanligvis i rykk og napp. Du kan trenge en påminnelse om at du er på rett vei hvis fremgangen drøyer i perioder.

"Første gang jeg sendte data til en fil istedenfor skjerm" er et eksempel.

En enkel skriftlig oversikt (i notebook-filer) kan være et nyttig hjelpemiddel. Det kreves ikke noe avansert nivå, men bør inneholde litt om HVOR DU SKAL og HVA DU HAR GJORT TIL NÅ. Dette kan hjelpe deg å holde oversikt eller styring over hvor du er i øyeblikket. Vi mister ofte litt oversikten når vi er inne i et språk og opptatt med konkrete oppgaver. Det er kjekt å kunne ha litt avstand en gang i blant, "se ting i et annet perspektiv".

Rett egen opplæring mot et interesse-område du HAR. Jeg lagde mengder av programmer som modifiserte gamle spill (savegames) på et relativt tidlig tidspunkt, men jeg hadde god erfaring på området ved bruk av Hex-editor (modifisere som tallkoder istedenfor kryptiske "maskintegn").

------

Du TRENGER massevis av grunnleggende innsikt etter hvert, men det går fint å "blande" slike ting inn i mer interessante oppgaver.

Med god grunnleggende innsikt kan du nyttiggjøre deg løsningsforslag fra andre, modifisere løsninger osv.

------

Jeg hadde dårlig tilgang til kildekode i eget språk. Jeg valgte derfor å oversette fra andre språk til eget der jeg trengte gode løsninger.

Metoden er egnet for noen - for andre kan en slik løsning være "gresk". Jeg brukte slike løsninger først da jeg hadde temmelig solid innsikt i eget språk. Enkelte grunnleggende ting er felles i alle språk, så jeg hadde mer nytte av en god løsning fra C eller Basic enn fra ingen løsning i eget språk.

Det kan hende at jeg besvarer spørsmål i C++ med løsninger fra Turbo Pascal. Dette er tilfeller hvor selve metoden kan brukes, men løsningen må "oversettes". Jeg kommer IKKE til å lære meg C++ for å formidle dette i "rett språk", men det er ofte løsninger du bør kjenne på noe lengre sikt.

NB. Jeg "bommer" oftere på slike løsninger enn jeg treffer. Det er normalt hvis du ikke skjønner bæra av løsninger fra annet språk.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ganske bra det der! :D takk mye informasjon :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive