OEM lisens - lover og regler

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Når du har OEM-lisens må du nok punge ut hvis du bytter hovedkort. Dette gjelder ikke bare på 2003, men også Vista.

Quota fra Microsoft.com:

En OEM lisens er fysisk bundet til maskinen hvor den ble installert første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC.
Endret av bjaanes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er den lykkelige (??) eier av en Windows 2003 server standard ed. OEM. som jeg kjøpte en gang i tiden sammen med et Tyan Hovedkort og 2 MP1600 cpuer.

Nå har det seg slik at hovedkortet er blitt veldig ustabilt, har prøvd å bytte minnebrikker, har prøvd å bruke en og en CPU, oppdatert bios, byttet skjermkort, fjernet raid-kontrolleren etc. etc. etc. etc. Maskinen henger seg opp under oppstart, fungerer greit i to timer en annen dag. Installerte Windows XP Pro på samme kort, samme feil her og. Altså jeg har feil på hovedkortet kan jeg si med stor sikkerhet. Jeg har prøvd å få ta i tilsvarende hovedkort men det lar seg rett og slett ikke skaffe i noen butikker per nå.

Jeg kjøpte lisensen for egentrening da jeg har lyst til å ta MCP eller MCSE sertifisering. Akkurat nå er jeg litt på stedet hvil da jeg ikke får brukt denne lisensen lengre. Har jeg lovt til å kjøpe et nytt hovedkort, cpu og minne? Eller er det slik at lisensen er bundet til det gamle hovedkortet? Jeg har hørt at man kan bytte hovedkort og slikt på eks. Vista lisens men at på server er det ikke mulig?!

Utrolig kjedelig om jeg må punge ut med nye 10k for hardware og server lisens nok engang spesielt mhp. at dette kun er hjemmebruk. Kan noen som forstår disse EULAENE, evt. noen som jobber med lisenser i MS komme med en avklaring på hva som er lovt å gjøre?

Endret av PASTOR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg fikk flyttet OEM XP home edition i fjor på min jobbpc.......

Eller er det slik at lisensen er bundet til det gamle hovedkortet?
Nei og ja. Lisensen (OEM) er knyttet til hardwaren som du kjøpte/installerte den på.

Når det gjelder OEM XP (kjøpt sammen med hardware) har jeg erfart at man kan bytte alt utenom hovedkort uten at ny aktivering trenges. Aktivering utløses m.a.o idet du bytter hovedkort. Denne kan du ikke aktivere online. Det vil starte en veiviser som guider deg. Du skal ikke velge online-aktivering, men velge "ringe grønt nummer"

Da kommer du til Microssoft suport og du vil bli stilt en rekke spørsmål i forbindelse med at du vil aktivere lisensen på annet hovedkort.

Dette gjorde jeg i fjor med en OEM XP home ed. Jeg sa som sant var at pc'n hadde vært trøblete helt siden den ble bygd og at jeg nå hadde kommet til at hovedkortet var årsaken. Jeg forklarte også at hovedkortet som stod i maskinen ikke lengre lot seg skaffe derfor ble det erstattet av et annet merke. Hovedkortet skulle plasseres i kabinettet fra den opprinnelige pc'n der OEM-stickeren satt. Etter ca 3min på telefonen var den nye installasjonen aktivert.

Jeg fikk det også munltlig bekreftet at det var plasseringen av klistrelappen COA som var linket til lisensen. Man vil ikke få anledning å aktivere lisensen dersom jeg flyttet hovedkort og andre deler til et nytt kabinett.

Lisensen er knyttet til Certificate of Authenticity stikkeren på OEM.

Det er bytting av hovedkort utløser aktivering på OEM versjoner.

Jeg fikk altså gjort dette selv om jeg fant mange mye info på nett som tilsa at dette ikke ville la seg gjøre. Jeg vil tro at det har blitt lempet litt på tolkningen av EULA og at det var strengere før.... Ta en telefon til microssoft norge og sjekk for sikkerhets skyld! :thumbup:

Adresse

Microsoft Norge AS

Postboks 43, Lilleaker

0216 Oslo Telefon

(47) 22 02 25 00

Endret av TheMetalGod
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke bare ta et googlesøk på "Windows OEM Lisensregler"?

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:
  • En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.
  • Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..
  • Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.
  • Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

--- EDIT ---

Bare for å informere: Selv om du ikke trenger ny lisens når du bytter et defekt hovedkort så MÅ du reaktivere lisensen din! (Dette gjør du ved å ringe Microsoft Norge på 22 02 25 00 da det må gjøres manuelt på OEM-Lisenser)

Endret av MrConn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jo bare å prøve - men ingen her vil nok garantere noe. ;)

Til TheMetalGod:

Det du sier er i stor grad riktig. Men dette systemet baserer seg på en slags poengberegning. Hovedkortet trigger OEM-trøbbel uansett - men skifter du ut nok hardware SKAL den faktisk ikke fungere. Det er slik systemet skal være hvertfall ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Joda, vet at om det. Jeg brukte litt tid kan du si for å sjekke ut disse reglene hvordan de fungerte i forbindelse med at jeg planla utbytting av hovedkortet den gangen.

Det viser seg i prasksis ofte vanskelig å nå denne poeng-grensen på en enkel pc ikke sant. Mye er jo integrert i hovedkortene i dag og dermed....

Men det er bra du tar dette opp slik at folk blir oppmerksomme på dette og ikke tar min påstand som den hele og fulle sannhet!

;)

Endret av TheMetalGod
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke bare ta et googlesøk på "Windows OEM Lisensregler"?
Jepp. Du sitterer fra bloggen "runes verden". Her er den for de som vil lese mere: http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

Vel, når man googler kan man risikere å finne mye uriktig informasjon før man finner info som er å lite på..

Les hva Rune skriver 30.nov2007

Om man har OEM lisens kan man bytte all hardware, bortsett fra hovedkort, ute å kjøpe ny lisens. Det kan hende Vista ber om reaktivering, men det krever ikke ny lisens.

Eneste unntaket for kravet om ny lisens når man skifter hovedkort, er om det gamle hovedkortet er gått i stykker. (se teksten i denne artikkelen).

Om det er slik at det gamle hovedkortet ditt ikke har gått istykker så må du kjøpe ny lisens.

All annen hardware kan skifters ut, uten at du må kjøpe ny lisens.

....De samme reglene blir også fulgt om du har en OEM Xp btw....

Endret av TheMetalGod
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fikk flyttet OEM XP home edition i fjor på min jobbpc.......

Nei og ja. Lisensen (OEM) er knyttet til hardwaren som du kjøpte/installerte den på.

Når det gjelder OEM XP (kjøpt sammen med hardware) har jeg erfart at man kan bytte alt utenom hovedkort uten at ny aktivering trenges. Aktivering ....... (osv. osv. osv)

Tror jeg skal ta en råsjangse og installere den på nytt hovedkort. Hovedkortet går inn i kabinettet med stickeren på. Installere og ringe MS direkte og aktivere gjennom telefonen. Begynner han/henne å syte i andre enden så får jeg heller ta å sette inn det gamle kortet igjen og heller leve med at den fungerer "så kom sa".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blander like greit Runez inn på denne. Posta litt i bloggen hans så får vi se hva som skjer her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da har vi fått en endelig avklaring på spørsmålet til PASTOR :

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx ;)

EDIT: nederst på siden....

vet ikke om det er spesielle regler for serverversjoner, men jeg har bytta ut deler og hovedkort og cpu osv, oh har måtte reinstallere eller reparere windows, det har utløst aktivering, ingen problem, bare å ringe Microsoft. De spør riktignok om hvor mange pcer jeg har installert min windows på, men jeg har den jo bare på 1 maskin, så da får jeg ny installasjonsid. om jeg ikke bytter ut noe, men bare må reinstallere windows er aktivering ingen problem.

Endret av bassibil
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La oss prøve å ikke dra opp tråder som er flere måneder gamle.

Jeg stenger tråden. Dersom trådstarter trenger å få den låst opp igjen er det bare å sende en PM til en moderator.

Tråd stengt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive