B+ trær index!

4 innlegg i emnet

Skrevet

heisann,

La oss si at man har følgende database:

• Studenter med 3000 innslag

o Studentnummer: Int

o Navn: Varchar(45)

o Studieretning: Char(10)

o Årskurs: Int

• Eksamen med 36000 innslag

o Studentnummer: Int

o Emnekode: Char(6)

o Karakter: Char

• Emne med 1000 innslag

o Emnekode: Char(6)

o Emnenavn: Varchar(45)

o Studiepoeng: Int

o Semester: Boolean

o Institutt: Char(4)

o Lærer: Varchar(45)

Hva blir fan-out og tredybden indexen til Clustered B+ tre indeks på studentnummer i studenttabellen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden dette ser ut som en skoleoppgave la meg først spørre: Hva tror du selv og hvorfor tror du det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Interessant spørsmål !

Ikke det første temaet jeg hadde tatt opp "ute på byen" eller på første daten med en dame, men absolutt en interessant tilnærming til saken.

Hva blir fan-out og tredybden indexen til Clustered B+ tre indeks på studentnummer i studenttabellen?

... noen flere forslag om hva folk sitter og lurer på hjemme i stuene sine klokken 11 om kvelden?

---------

Jeg besvarer ikke spørsmålet ditt, men ...

hvis dette IKKE er en student-oppgave, men en praktisk oppgave ...

... jeg ville delt dette inn i 2 eller flere separate databaser, STUDENT og EKSAMEN/EMNE.

... relational, hente data fra hverandre eller hierarkisk nedover i systemet.

Student er hoveddelen - en oversikt over studenter på universitetet.

Naturlig under denne er ting som studentnummer, navn, studieretning osv.

Neste nivå er ting som vedrører eksamen, men her begynte tingene å bli litt for kompliserte for meg.

(helt ærlig, jeg mistet oversikten før jeg kom halvveis. Jeg er mer av type forhenværende hobby-programmerer enn på dette nivået, men det hender at jeg leser ulike løsninger. Jeg grøsser litt hvis alt dette skal håndteres i en og samme struktur. Jeg var egentlig mer opptatt av muligheten til å slenge inn en "passende kommentar" i starten.)

------------

I en praktisk oppgave starter vi med SLUTTEN - hva databasen skal kunne gi av output på de ulike områder.

Du skal f.eks. kunne taste inn studentnummer for å få opp hoveddopplysninger om student - og kunne bla deg videre inn i mer detaljerte opplysninger om studiepoeng osv.

Hoveddelen bør kunne fungere uavhengig av de andre delene på det nivået som lagres under hoveddel.

-- Det neste nivået inneholder mer detaljer - du kan ha flere ulike områder på samme nivå.

---- Eventuelle etterfølgende nivåer ?

-----------------

EDIT:

Jeg tilføyer LITT mer spesifikt svar her. Jeg var såvidt borte i teori for trestruktur på et tidlig tidspunkt, men forfatteren hoppet temmelig lett over temaet (Tom Swan - Mastering Turbo Pascal).

I DENNE saken ville jeg tolket mye av infoen som "forsøk på å forvirre", men jeg var kun borte i helt overfladisk teori - ikke "clustered B+", "fan out" eller "tredybde".

Tom Swan var mer praktisk orientert enn teoretisk i disse lærebøkene - dette var tross alt et begynnernivå. Fokus lå mer på fordeling av data på hver side enn på kompliserte strukturer.

I en skoleoppgave hadde jeg satt fokus på den delen som var noenlunde enkel å forstå (passer med formler og oppskrifter), og midlertidig valgt å overse alt som forvirrer.

En delvis løsning som er riktig utført kan gi grei nok score, bedre enn en hel oppgave som ender i full forvirring.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden dette ser ut som en skoleoppgave la meg først spørre: Hva tror du selv og hvorfor tror du det?

Eg tenkte litt sånn;

fan out er den gjennomsnittelige nr. av barn til en 'non- leaf' --> F^h der h er hoyden til treet.

dette vet jeg men hvorden må jeg tenke får å kunne svare på oppgaven?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive