Dataparty i vinterferien - Serveroppsett

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Som dere sikkert skjønner, så skal det arrangeres dataparty i vinterferien for rundt 50 personer.

Bare for hyggelig skyld.

Til dette skal vi et 50 Mbit/s nett fra NTE.

Nettet vi får er av type C-klasse, noe som vil si at alle på datapartyet får en egen unik IP-adresse ut mot internett.

Vi i crewet vil gjerne ha kontroll over nettverket.

Da lurer jeg på hvordan vi skal få C-nettet til og gå igjennom en DHCP server som fremdeles skal gi ut C-nett IP videre til deltagerne?

Nettet vi får, går hovedsakelig igjennom routeren til NTE som står i serverrommet på skolebygget, det blir 60 meter unna hallen.

Så vi skal trekke en kabel ut til switchene og deretter gjøre det enkelt.

Men problemet er hvordan vi skal i hovedsak sette opp DHCP serveren til og gi ut C nett videre?.

Vil vi måtte benytte oss av et IP-pool vi eventuelt får tildelt av nettlevrandøren og selvsagt kutte ut routeren helt? f.eks. 11.11.11.10-100.

Trenger litt smått med hjelp her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Disse IP'ene blir jo lokalt... Kun...

Du kan vel ikke sette opp hvilken IP du skal ha UT mot nettet selv. Det kan vel KUN ordnes av ISP.

Eller er det noe jeg missa i det du sa? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Disse IP'ene blir jo lokalt... Kun...

Du kan vel ikke sette opp hvilken IP du skal ha UT mot nettet selv. Det kan vel KUN ordnes av ISP.

Eller er det noe jeg missa i det du sa? :)

De blir ikke lokalt.

NTE gjør det slik at alle får en unik IP hver ut mot internett :P

Det gjør det jo litt vanskelig og kontrollere nettverket når vi i utganspunktet kun trenger deres router.

Men skal vi få kontroll over portene, så må vi jo dele ut IP pool med vår server isteden for deres router.

Har ikke lyst til at torrent skal være tilgjengelig:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det du ønsker å gjøre vil bli langt enklere om du samarbeider med din ISP, fremfor å jukse til en løsning som ikke er i samsvar med det de har sett for seg. Forøvrig er min erfaring fra lignende at torrents er vanskelig å blokkere, og at du gjør lurere i å ta for deg de personene som ikke kan forholde seg til enkle regler enn å prøve å innføre tekniske begrensninger på internettlinjen.

Med en god ruter, som den NTE har forhåpentlig vis er, så vil det forøvrig fungere bra å ha 50 personer på en 50Mb/s-linje, også uten streng kontroll. 50 personer er ikke mange, 50Mb/s er nok til at ruteren får litt å leke seg med, og det er bare billige hjemmerutere som får noia og sliter heftig med å få data gjennom en gang noen prøver seg på torrents.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke tenkt og juske noe i ovenfor dem.

Dette er noe jeg selvsagt må ta opp med dem.

Kan hende at det er tidssparende og gi slipp på den server ideen da.

Gidder bare ikke at nettet skal bli slukt av torrents eller windows fildeling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da sier du bare at på nettet du får tildelt skal torrents og fildeling være SPERRET. Er ikke værre enn det ;)

Så ordner dere en løsning på. Helt sikkert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Juks var ment som i løsning som i å velge en løsning som er teknisk underlegen og mye mer prakk å få til, på grunn av omstendigheter av typen at det er en annen person som styrer med ruteren der endringene burde vært gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive