[LØST] Åpne Port til utorrent

18 innlegg i emnet

Skrevet

Hei :thumbs:

Jeg har lyst å åpne en port til utorrent, jeg vet ikke hvordan man gjør det.

Har funnet en guide: http://www.portforward.com/english/routers...GL/Utorrent.htm

Men pågrunn av min dårlige engelsk og at jeg ikke klarer og finne ruteren min sin driver eller hva det heter, så kan jeg ikke utføre guiden.

Jeg har en Linksys WRT54GL.

Håper noen kan hjelpe =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sett igjennom noen av de andre trådene om akkurat samme problem? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja har bladd gjennom nesten alle... men ingen av de hjelper meg å finne driver til ruteren min. slik at jeg kan bruke guider som er på nett :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du trenger nyeste firmware til ruteren din finnes den her:

http://www-no.linksys.com/servlet/Satellit...d#versiondetail

Du må bare velge et versjonsnummer av noe slag.

1.0 eller 1.1

Dersom du ikke vet selv hva du har - prøv først 1.0, deretter 1.1.

Trenger du virkelig nyeste firmware for å gjøre dette? :o

Syntes det var rart.

Samma det. Sjekk om det funker med nyeste firmware.

Dersom du ikke vet hvordan du oppdaterer firmware så står det nok i manuelen din - som forøvrig går ann å laste ned på AKKURAT samme side som jeg linket til.

Eventuelt noen andre som har god erfaring med dette?

Er dog ganske sikker på at dette gjøre fra WEB-interfacet i ruteren din.

(Det du får opp når du skriver IP-adressen til ruteren inn i nettleseren.)

Endret av bjaanes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

ingen andre som har erfaring på dette desverre, og heller ikke jeg...

Men jeg finner ikke den IP adresser du må skrive inn i nettleseren min... prøvde den vanlige 192,168.*.***

men det fungerte jo ikke...

Endret av julegrisen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å finne ipadressen til ruteren din gjør du slik:

Start -> Kjør -> skriv "CMD"

I dos-vinduet skriver du "ipconfig"

Ip-Adressen til Default Gateway er den du skal skrive inn i nettleseren din.

EDIT: Hvis du har en 192.168.1.*** ip-adresse til vanlig (IKKE Default Gateway) - men DIN egen så skal du skrive inne:

192.168.1.1 (i nettleseren)

Default Gateway er samme ip-adresse som sin - bare et ett-tall på slutten av ipadressen i stedet for det tallene du normalt sett har ;)

Endret av bjaanes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva mener du forresten med driver? Trenger ikke det for å bruke routeren... :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg veit om en easy måte å gjøre det på, funker hvertfall her hjemme men veit ikke helt hvordan det er hos deg,.

jeg var innepå portforward der jeg lasta ned pfconfig.. lett å åpneporter der, har egentlig ikke så mye peil men det gjorde jeg ihvertfall.. søk på pfconfig på google eller no så finner du fram;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kunne gjort det, men han som kjøpte ruteren har ikke noe passord eller noe til den :s

så det er vel egentli ingenting eg kan gjøre... uten passord eller brukernavn.... men internett fungerer da =) tror jeg klarer med meg det for øyeblikket :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis det er et passord som "sperrer" for å logge på ruter - kan dette slettes ved å trykke inn RESET-knapp (skjult i et lite hull på baksiden).

Dropp firmware eller driver til ruter NÅ. Du trenger ikke dette, i hvert fall ikke NÅ..

-----------

Jeg besvarer det du egentlig spør om som neste punkt - men jeg tror du bør lese gjennom hele innlegget før du starter på oppgaven. Her kan det være mange ulike løsninger.

-----------

Åpne porter i Linksys WRT54GL:

- - - - - - Link + screenshots - - - - - -

1. Adresse til ruter: http://192.168.1.1/

2. 805 Linksys_login

3. 806 Linksys_basic

4. 702 Linksys_Port_forward

- - - - - - Forklaring - - - - - -

1. Bruk linken over for å komme inn på ruterens login-screen.

-- Du kan også SKRIVE adressen inn i adresseboks i Internet Explorer eller Firefox, men husk alle skråstrekene.

2. Logg inn som admin

... Sett passord her, eller sett passord blankt (passord for å sikre mot at andre logger seg på nettet)

3. Du er nå inne på basic setup (jeg tror du har bruk for dette også ?)

4. Port_forward finner du under "Gaming & Applications" meny.

-------------------------

Nærmere opplysninger.

Ruteren må være koblet til modemet med nettverkskabel (kabel følger med ruteren).

Linksys WRT54GL har en knapp som søker etter forbindelse med modemet. Trykk inn denne.

--> Et lite LED signallys skifter farge når forbindelse er funnet.

--> Hvis fargen forblir gråaktig (ikke forbindelse) kreves det en spesiell løsning (sette modem i bridge-modus).

--> og da trenger jeg opplysninger om hvilket modem du har (fabrikat og modell)

--------

Herfra kan løsningen variere veldig mye. Jeg anbefaler deg å sette sammen din EGEN manual før du starter på oppgaven. Bruk Word eller annet program du har --> kopier tekst fra kilder herfra --> lim inn i Word som en slags manual.

Grunnen til at jeg anbefaler dette er at du mister forbindelsen med internett en stund på noen av løsningene - og må opprette forbindelsen på nytt. Da er det greit å ha en "oppskrift" liggende på egen maskin.

Fordelen med en egen manual du lager selv er at du kan redigere og beskrive ting med EGNE ORD hvis noe er vanskelig å forstå, dele inn oppgaven på andre måter, osv. - dette gir deg høyere sjanse for å lykkes.

Kopier også screenshots du kan ha nytte av for oppgaven.

Lag gjerne en egen mappe hvor du samler info du kan trenge.

Det er en fordel om du PRØVER løsninger underveis slik at du blir kjent med oppgaven - ikke sitte å vente på en "komplett guide" før du begynner. De fleste oppgaver kan du "backe ut av" uten å lagre noen endringer - så det er mulig å trene på deler av oppgaven.

Jeg styrer unna den delen hvor du mister forbindelse med internett inntil videre - det skjer hvis modemet skal settes i bridge-modus.

--------

Selve oppgaven:

Jeg starter fra der du er NÅ.

Du har trolig en stasjonær PC som er koblet til Internett via kabel til et ADSL-modem ?

... og skal bruke Linksys ruter til å oppnå trådløs forbindelse til en bærbar PC ?

Bærbar PC må ha et kort for trådløst nettverk for at du skal kunne opprette trådløs forbindelse til ruter.

På min ASUS A6F heter dette Intel ProSet Wireless (eller bare Intel Wireless).

De fleste nyere notebooks har slikt trådløst kort.

Jeg stopper midlertidig her slik at du kan bekrefte fakta:

1. Ga jeg en noenlunde riktig NÅ-beskrivelse av tilkobling ?

2. Fabrikat og modell på modem ? (eksempel: SpeedTouch 546T2)

3. Navn på trådløs kort i PC ?

Beskrivelse "Hvordan finner jeg ut ...?" er bedre enn ikke noe svar.

Det er fordel om du sier fra hvis forklaringer blir FOR detaljerte, eller om du får for lite detaljer i beskrivelser. Flere av oss prøver å tilpasse svar underveis til å "stemme" med et nivå du trives med.

---------

Jeg kan gi relativt greie svar når det gjelder Linksys WRT54GL, jeg har samme ruter selv.

Jeg kan også gi EN løsning når det gjelder å koble Linksysen til modem SpeedTouch 546T2, hvor det kreves å sette modemet i bridge-modus - jeg bruker den løsningen selv på eget nettverk. Løsningen er relativt lik på andre modeller av SpeedTouch -

De fleste tråder på forumet blir besvart av flere personer. Dette er en fordel fordi få av oss sitter med spesialisert kunnskap eller erfaring på ALLE områder.

Du får generelt bedre løsninger fra de som har erfaring enn om EN person skulle guidet deg hele veien. Jeg prøver å "styre" tråden over på andre hvis jeg er "blank" på et område.

Mesteparten av oppgaven er det DU som løser - vi bidrar stort sett bare med løsningsforslag og beskrivelser.

Du bør helst ha noe erfaring med data for denne oppgaven - men oppgaven SER mer komplisert ut enn den egentlig er. Du vil trolig klare deg greit nok hvis du er godt vant til helt alminnelige oppgaver på PC (finne frem på harddisk, installere programmer, finne frem i kontrollpanel, o.l.)

Good luck.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som vanlig et konge og beskrivende svar fra Morten58 ;)

Default brukernavn og passord for linksys rutere pleier å være enten:

Brukernavn:

Passord: admin

(altså, blankt brukernavn og passordet "admin")

På nyere rutere pleier det å være:

Brukernavn: admin

Passord: admin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er temmelig overrasket.

Slik saken ble beskrevet forventet jeg meg langt mer kompliserte løsninger enn BARE å åpne porter.

Her var jeg forberedt på "bridge-modus", trådløs nettverks-veiviser, opprette tilkobling til internett på nytt, osv.

Kanskje like bra jeg plasserte det han spurte om TIDLIG i svaret ?

... men jeg er forberedt på "får ikke lastet ned noe" oppfølger her.

-----

For dere andre:

EDIT: Her er en bedre løsning - en link til Linksys USERS GUIDE (pdf-format)

Jeg slenger med SpeedTouch-guide i samme slengen - og Default password list for rutere hvis noen savner dette. Passord-lister er ofte dårlig oppdatert, men ...

Hvis dere mangler screenshots av Linksys setup eller andre screenshots finner dere flere __HER__ (jeg listet opp gamle bilder i en tråd i sandkassa.

Bruk hva dere har lyst til av gamle bilder eller beskrivelser hvis det kan bidra til å løse en oppgave.

Det er riktignok lettere å sette inn nye bilder - men jeg la ved de samme bildene om og om igjen, og da var det kjappere å kopiere enn å legge ved nye.

Straks du har brukt et slikt bilde EN gang i et innlegg er neste gang kjappere og enklere: Kopiere selve url-linken, bare bytte ut nummer på attachmentID ( og gjerne også navn på bilde eller link).

De mest brukte av disse er Linksys-screenshot'ene - med attachmentID 805, 806, 702. Resten er trolig av mindre interesse.

Siden editoren her automatisk lager linker får jeg ikke lagt ut en nøyaktig beskrivelse.

... eller jeg kan prøve en codebox:

[url="http://itpro.no/supportforum/index.php?act=attach&type=post&id=805"]805 Linksys_login[/url
[url="http://itpro.no/supportforum/index.php?act=attach&type=post&id=806"]806 Linksys_basic [/url
[url="http://itpro.no/supportforum/index.php?act=attach&type=post&id=702"]702 Linksys_Port_forward [/url[/codebox]

Jeg fjernet den siste klammen " ] " for å få det til å virke Det som må byttes ut er NUMMER på attachment.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe, ja det var ikke mye mer enn det jeg trengte å vite. har internett å jeg får lastet ned.

Men de portene vil ikke åpne seg selv om jeg har fulgt guiden helt riktig...

Skjønner ikke hva som er feil her :s

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har sansynligvis som alle andre åpnet porter i ruteren, men glemt at ADSL-modemet har en ruter med brannmur som sperrer like forbandet....

Dette er en typisk feil å gjøre. Få er klar over dette når de kjøper ruter istedet for en trådløs switsh. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg var forberedt på at portene ikke ville bli registrert som åpnet i bittorrent-program.

Årsaken er at du har brannmur både på adsl-modem og ruter - men har kun åpnet portene i ruteren.

Brannmur må deaktiveres på EN av disse

Da jeg var borte i oppgaven i august 2007 var enkleste løsning å sette modem i bridge-modus (la ruter overta mange av oppgavene modemet hadde hatt).

Siden den gang er guidene som finnes på online.no blitt vesentlig bedre - men det betyr at JEG ikke lenger er helt oppdatert.

Jeg linker til ulike guider i det forrige innlegget mitt:

1. Linksys ruter WRT54GL (nyere versjon enn jeg har)

2. SpeedTouch 546T2 adsl-modem (fra Telenor / online.no)

3. Passord-liste og påloggingsnavn for diverse rutere.

Du kan sikkert få hjelp fra meg eller en annen hvis du oppgir FABRIKAT og MODELL på adsl-modemet.

Du bør også svare på spørsmålet om dette er "en ekstra PC" som du skal koble til en linje trådløst ( at du allerede har en eller flere PC-er som er koblet til med kabel ) ?

Opplysningen er rettet mot å velge enkleste løsning på oppgaven.

NB. Jeg gjetter på at det er andre som er mer oppdatert enn meg nå - du får trolig svar fra en av de andre (... mens jeg bruker tid på å sette meg inn i det som er nytt).

-------------

EDIT:

TIPS: Klikk på knappen "Ikke løst" for å øke sjansene for at flere leser denne tråden, og at du får flere svar.

Jeg har såvidt kikket på løsninger:

- Det er en relativt enkel sak å skru av brannmur i Linksys, du finner beskrivelse på side 14 i manualen.

... men det er kanskje enklere om jeg beskriver det:

--> Logge inn på linksys

--> menyvalg Security--> Firewall

--> klikke på Disable firewall

... men dropp denne oppgaven inntil videre. Her er det fordel å få oversikt over oppgaven før du gjør noe.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har bare en bærbar pc med trådløst nett, men bor sammen med flere venner som har stasjonær, med alt går trådløst.

På boksen står det: Allied Telesis at-img634 (klistremerke med BKK)

(edit)

(brannmuren på linksys er allerede av) men det fungerer ikke fordi...

Endret av julegrisen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen som har god peiling på UPnP-løsninger i bittorrent ?

Jeg legger inn dette som overskrift - det er trolig en slik løsning han trenger foreløpig.

Resten av innlegget handler om Alied Telesis modem/trådløs ruter/ip-TV "dings".

---------------------------------

Her er en Datasheet i PDF-format (Acrobat Reader). Jeg hadde håpet å finne en manual, men må lete litt mer for å finne dette.

Jeg er omtrent like ukjent med denne som deg, men ved første øyekast ser det ut som om denne har langt flere funksjoner enn et rent ruter-modem ?

Den er tilsynelatende BÅDE bredbåndsmodem, trådløs ruter og mye annet (ip-TV, Voice over Internet, osv.).

Ut fra det jeg SER hadde jeg valgt å droppe Linksys ruter - hvis denne fungerer som trådløs tilkobling (og det er mulig å åpne porter i denne ?).

Her er det på tide at jeg slipper til noen med mer teknisk innsikt eller med erfaring fra denne "dingsen" - jeg er langt utenfor det området hvor jeg har innsikt eller erfaring.

Selv om du kommer INN på setup i Linksys er det godt mulig du mottar signaler fra den andre isteden. De sender i samme frekvensområde - men du kan riktignok velge mellom 11 kanaler.

For å få lastet ned inntil videre vil det trolig holde med UPnP-løsningen (Universal Plug'nPlay) som finnes i bittorrent-program? Jeg har hørt at løsningen fungerer litt tregere enn å åpne porter - men kjenner løsningen dårlig.

Forslag:

Bruk Linksys'en som TRENING en liten stund - en måte å venne seg til setup i en ruter. Du blir langt bedre kvalifisert på oppgaven hvis det kommer noen GODE løsninger i forumet her.

Link til andre saker funnet på nettet- AlliedTelesis (også kalt Jensen modem ?):

- FreakForum - ikke løst

- Diskusjon.no - ikke helt problemfri med ekstra ruter tilkoblet ?

- Flere problemer, men jeg droppet å linke dit (for rotete sak).

- Finner kun "salgs-manual", dropper å linke dit også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive