PCen fryser seg stadig vekk ...

24 innlegg i emnet

Skrevet

Har lenge vært plaget av at pcen fryser seg plutselig og en hard reboot er eneste utvei til å få den på rett kjør igjen.

Den begynte å bli ganske bra, helt til jeg nå installerte windows 2000 på nytt igjen.

Nå fryser den seg med jevne mellomrom uansett hva jeg driver med.

Oppsett:

Asus A7V hovedkort ( det første som kom .. )

AMD tbird 1400mhz

640mb PC133 SDRAM

Zalman Flower kjøler/vifte

Creative Geforce2 GTS 32mb DDR AGP

Diverse tillegg:

CDROM, Brenner, DVD, Nettverkskort, ISDN kort, lydkort, ++

Før hadde jeg en duron 600mhz, og så en tbird 800mhz, og nå tbird 1400mhz.

Har blitt plaget med denne frysinga helt siden jeg bytta ut fra 600mhz duron cpu'n

Har nå lagt inn følgende drivere:

- Nvidia Detonater - Nyeste fra offisielle sidene

- VIA 4in1 4.36 drivere

- ASUS Update drivere 3.26

Samt lasted ned nyeste update og sp til Win2000.

Tempraturen på CPU'n ligger mellom 45-55 grader og der ligger den forsåvidt stabilt.

Tror ikke det er selve CPU tempraturen som er problemet, heller noe med riktig driver kombinasjons, osv

Her trenger jeg hjelp, vil ha en pc som fungerer og fryser seg når jeg har skrevet et par sider med tekst :)

Takker for hjelp ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fryser den seg bare sånn helt uten videre?

Ettersom jeg forstod har du ikke prøvd formatering? Prøv det! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En grei måte å eliminere om du har et hardwarekomponent som feiler er å deaktivere et og et komponent i enhetsbehandlingen, og se om dette forbedrer stabiliteten. Jeg ser du har 640MB SDRAM - hva slags kombinasjon har du her ? Husk at SDram må stå parvis - hvis man har 512mb, så må det være 2x256mb ram. Har du da 2 64mb brikker i tillegg ? Tilsammen 4 minnebrikker ?

Jan Rune

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forveksler du ikke SDram med Edoram? Jeg har aldri hørt om at SDram må stå parvis, og ha heller aldri gjort det på noen av mine maskiner.

Gamle Edoram måtte stå parvis, og nye Rdram må stå parvis ettersom jeg har skjønt, men ikke Sd eller DDRram

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SDRAM har aldri måttet stå parvis og det kommer det heller aldri til å gjøre.

Med gamme SIMS og EDO Ram måtte en gjøre dette, men dette er avlegs mange år tilbake.

Har prøvd mange formateringer, men tror feilen på ligge på visse instillinger i bios og driver kombinasjon.

Men som sagt, jeg postet her fordi jeg ikke vet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MEN der skjedde det igjen, og nå er jeg mektig forbanna.

Jeg skal i militæret 8 januar, så hvis noen gidder å betale porto skal de få hele mainskiten.

Jeg satt å rota rundt med Frontpage og hørte på musikk via Winamp. Da slo is-uhyre til igjen og låste alt. Bildet var urørelig, musa var skutt, tastaturet var dødt.

Men det Winamp som faktisk er gratis, fortsatta å spille. Den startet på en ny sang, som var nokså bra, så jeg tok meg tid til å høre hele sangen før jeg slo til Power-bryteren.

Tror jeg har eleminiert ram-feilen da winamp forsetter å spille?

TRENGER HJELP!!

Jeg er faktisk ikke n00b, men dette blir en ikke klok av, men derimot mer og mer forbanna.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva slags harddisk har du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har samme problem - inimellom låser maskinen seg, men f.eks. winamp fortsetter å spille.

På min maskin vet jeg at det er skjermkortet som lider av et-eller-annet. Ikke så ofte det skjer, så det er til å leve med til jeg har råd til nytt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sa du at du skulle gi vekk maskinen? Hvor mye er porto på da? Jeg vil gjerne ha den! Jeg kan fikse PC-er så jeg tar den gjerne! :lol:

Men hvordan er PC-en din da? Hvilke Harddisk, prossesor, hvor mange ram osv? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så det lenger oppe hvor bra maskinen var! Hor mye kommer porto på da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ikke vil sende den vekk, så kan jeg anbefale deg å prøve å installere OS'et på nytt eller installere et annet OS. Kanskje du bør sjekke ram brikkene! Hvis det er noe galt med CPU'en så bytt til den gamle! Kanskje hovedkortet ikke liker den nye CPU'en, ikke vet jeg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann

Prøv dette:

I Bios, forsøk å sette ned AGP Apature (trur det er sånn det skrives..) size. Den står normalt til 64 Mb. Har iallefall satt denne ned på div maskiner som har vært ustabile, og det har fungert.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis du ikke får fiksa det så send pcen til meg! :):)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fjernet av moderator. Postering kun for å øke status i forumet tillates ikke.

[ Meldingen ble redigert 16.01.2002 23:44 av ITpro ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har hatt samme problemet før, Det jeg gjorde var å ta ut alle kortene og prøvde å starte maskinen med ett og ett kort i.

Til slutt fant jeg ut at 2000 ikke likte skjermkortet mitt (gammelt ati-kort).

W2K kan være skikkelig sært, enkelte kort takkler den bare ikke. Du kan prøve å gå på MS sin side og sjekke hardware-listen, om alle komponenetene i PC'en din er støttet av W2K.

Har du prøvd med et annet OS????

Har selv instalert XP. Har ikke hatt noe kræsj enda (ca 1,5 mnd)

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

prøv og oppgrader biosen din , hadde samme problemet jeg og dte gikk over når jeg oppgraderte biosen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du samme hastighet på RAM brikkene? Jeg hadde forskjellige hastigheter på de, og da va PCen helt på trynet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du sjekket HCL lista om alle komponentene er godkjente??? :oops:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Det er stor sjanse for at problemet ditt er strømforsyningen din... Hvor stor er den..? Du bør MINIMUM ha 300w Amd godkjent.

Grunnen til at jeg tror dette er at en 1.4 tbirden din trekker mye mer strøm enn duronen. Og siden du fikk problemene etter oppgraderingen av cpu, tyder mye på strømforsyninga.

Mvh

AK

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

JEG HAR SJELDEN SETT MER UVETTUGE SVAR PÅ ET SLIKT PROBLEM NOEN GANG. DET ER TYDELIG AT DETTE IKKE ER DET RIKTIGE FORUM FOR DENSLAGS!!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du rørt data delen inne i maskinen i det siste ?

Fordi det kan hende at hovedkortet er skadet av

STATISK ELEKTRISITET!

Det skjedde med meg og jeg måtte kjøpe et nytt Hovedkort :cry:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

JEG HAR SJELDEN SETT MER UVETTUGE SVAR PÅ ET SLIKT PROBLEM NOEN GANG. DET ER TYDELIG AT DETTE IKKE ER DET RIKTIGE FORUM FOR DENSLAGS!!!!

Har du et problem...??

Du får gi noen gode svar du da..

Mvh

AK

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan prøve å sette SDRAM cycle lenght (eller hva det står) til 2. vist ikke den står på det fra før da. Vist denne står på 1, og maskinen er ustabil, så hjelper det vertfall å sette den på 2.

Dette er i BIOS`en

En annen ting som kan gjøre maskina ustabil, er som tideligere nemt i forumet, skjermkort drivere. jeg har selv hatt en del problemer med dette, men dette er helst i spill. Det er ikke alltid de nye driverene er best. så jeg anbefaler deg å teste noen eldre.

Samt laste ned de nyeste VIA 4in1 driverene.

flashe BIOS`en hadde heller ikke vert så dumt. (også tideligere nevnt)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mye bull shit på en gang......!!!!

Start, skjør, msconfig......sett den på selektiv oppstart, fjern så

"last elementer i mappen Oppstart". Stor sansynelighet for at det er et program som ligger i bakgrunnen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive