Sette opp en mail server=)

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg har nå kjøpt domene www.metrofm.no og jeg har satt opp webserver hjemme, men når jeg kom til det stadiet der jeg skulle sette opp en mail server stoppet det opp, håper dere har mulighet til hjelpe meg. Det er selve programmet og kanskje en liten smule veiledning jeg trenger.

MVH

Stefan Bjørheim

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva slags type mail server?

Om du vil ha en linux mail server sjekk de øverste linkene Her

For windows server sjekk microsoft sine sider.

Å sette opp en mail server er ikke bare bare, du trenger en Windows server og du trenger å lage deg et lokalt domene som helst maskinen skal meldes inn i.

Om du gir litt mer info om hva du vil bruke og hva slags løsning du skal ha så si gjerne ifra.

Har både erfaring fra linux og windows relaterte mailservere

Endret av PiLLeN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut MerakMail. Bruker den selv, og er veldig fornøyd. Du kan laste ned en gratis trial, og bruke den fullt i 30 dager. Etter 30 dager kan du ikke konfigurere serveren mer, men den vil fortsatt virke i 30 dager til. Altså totalt 60 dager. Prisen er aldeles ikke uoverkommelig, og er etter min erfaring veldig god (Har brukt det profesjonelt i 5 år)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kort forklart, så må det settes "pekere" (mx record) mot mailserveren din sin ip, så må du åpne port 25 i brannmuren inn mot serveren hvor et mailserverprogramm lytter og behandler det som kommer inn.

Har ikke noe erfaring med noen freeware mailserverprogrammer, så du får ta en titt på det som andre anbefaler.

Regner med du har fast ip adr hjemme som du peker www.metrofm.no mot? Såvidt jeg kan se så peker ikke mail mot samme ip som web... Be de som hoster domenet ditt om å sette mx 10 record mot samme ip som webadr din. Kan være lurt å ha mx 20 etc mot mailserver hos de som hoster domenet slik at hvis serveren din er nede så blir mail fortsatt levert (og disse serverene må da selvsagt prøve å levere mot din mailserver jevnlig).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva slags type mail server?

Om du vil ha en linux mail server sjekk de øverste linkene Her

For windows server sjekk microsoft sine sider.

Å sette opp en mail server er ikke bare bare, du trenger en Windows server og du trenger å lage deg et lokalt domene som helst maskinen skal meldes inn i.

Om du gir litt mer info om hva du vil bruke og hva slags løsning du skal ha så si gjerne ifra.

Har både erfaring fra linux og windows relaterte mailservere

Jeg har en Windows Server 2003 Standard som står rett på siden av web serveren, så jeg ønsker og kjøre dette på Windows Plattform, men skal jeg lage et domene da og prøve meg frem videre etter dette?

Endret av Windows master
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så her: Skal jeg skrive inn domene .local under MX hosts?bildede0.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke prøvd akkurat den før, men ville heller prøvd med IP adressen din. fordi .local er det bare de innen for internettet ditt som har tilgang til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke prøvd akkurat den før, men ville heller prøvd med IP adressen din. fordi .local er det bare de innen for internettet ditt som har tilgang til :)

Det var det jeg også tenkte først men når jeg skriver inn ip så får jeg følgdene svar tilbake: 84.2XX.XX.203 er ikke et gyldig vertsnavn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MX må settes opp med for eksempel mail.dittdomene.no.

Mx skal altid peke til et A record, og der vil du bruke ip.

Altså A record= mail.mittdomene.no peker til ip xxx.xxx.xxx.xxx

MX record peker til mail.mittdomene.no

Logisk ikke sant? :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive