Spørsmål ang. Excel

6 innlegg i emnet

Skrevet

Lager et "regneark" hvor jeg skal sortere resultater etter poeng og tid.... Det går greit å sortere etter dette, men problemet er at jeg ikker får til det med plassering...

Kan forklare litt nermere.....

Per har 50 poeng og en tid på 120 sek

Ole har 50 poeng og en tid på 120 sek (altså samme som Per)

Hans har 55 poeng og en tid på 119 sek

Ivar her 40 poeng og en tid på 140 sek

Altså Hans er på første plass, Per og Ole på delt andreplass og til slutt Ivar på tredje plass.

Hvordan får jeg sortert kolonnen slik at den automatisk setter Per og Ole med (delt) 2. plass og Ivar på 3. ?

1 Hans 55 poeng 119 sek

2 Per 50 poeng 120 sek

2 Ole 50 poeng 120 sek

3 Ivar 40 poeng 140 sek

Er svært takknemmelig for svar :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1. Merke hele DATA-området (og eventuelt overskrif)t. VIKTIG.

2. (Menylinje) Data --> Sorter --> Etter kolonne du velger, stigende eller synkende rekkefølge

---> deretter etter en annen kolonne ved behov

PRØV DEG FREM i liten skala til det sitter. Prøv ulike sorteringsmetoder som "trening".

Jeg fulgte ikke helt ditt eksempel når det gjaldt NAVN, POENG, TID. Jeg bare "rablet ned" noe med like mange tegn - for å få det til å se ut som celler i Excel.

Du må sortere POENG i synkende rekkefølge (høyeste øverst på listen). Du kan velge om du vil sortere Ole før Tor alfabetisk?

Original

A_________B_______C____

NAVN____TID____POENG_ Merk. Fornuftige navn i overskrift gjør det lettere

Iva______140______40____ Merk

Ole______120______50____ Merk

Tor______120______50____ Merk

Per______119______55____ Merk

Sorter etter POENG ( synkende rekkefølge )

Hvis noen har like mange poeng kan du velge å sortere disse alfabetisk ? Ole før Tor

Sortert POENG (synkende rekkefølge) og alfabetisk på navn.

A_________B_______C____

NAVN____TID____POENG_ Skal IKKE sorteres, men gir navn til hver kolonne.

Per______119______55____ Per havnet først i listen pga. høyest poeng

Ole______120______50____ Ole før Tor pga. alfabetisk rekkefølge på navn

Tor______120______50____

Iva______140______40____ Ivar sist med minst poeng. Du får avgjøre om dette er 3. eller 4.plass

Det viktige er å merke det området som skal sortere, ikke bare EN kolonne (da blir det rot i data).

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmmm.... ikke helt det jeg spør om.... det du svarer på er det jeg egentlig har funnet frem til allerede.....

Problemet jeg sliter med er at jeg ikke får sortert dem etter riktig plassering (ut fra poeng og forbrukstid).

Hvordan får jeg satt opp/sortert at Hans har første plass, Per og Ole har andre plass (delt - ettersom de har samme poengsum og forbrukstid) og at Ivar har tredjeplass??

Er det kanskje lettere å lage dette i acess ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmmm.... ikke helt det jeg spør om.... det du svarer på er det jeg egentlig har funnet frem til allerede.....

Problemet jeg sliter med er at jeg ikke får sortert dem etter riktig plassering (ut fra poeng og forbrukstid).

Hvordan får jeg satt opp/sortert at Hans har første plass, Per og Ole har andre plass (delt - ettersom de har samme poengsum og forbrukstid) og at Ivar har tredjeplass??

Er det kanskje lettere å lage dette i acess ?

Jeg tror at du må forklare nærmere eller legge ut regnearket, for løsningen bør være som Morten58 sier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Bruke funksjonen HVIS

De havner selvfølgelig etter hverandre i en liste, men du skal ha en rubrikk som viser hvilken PLASS de har fått ?

... og at begge får 2. plass når de har lik sum ?

Når listen er SORTERT er dette relativt kurant, men jeg vet ikke helt hvilken løsning DU ønsker.

Du trenger heller ikke en DETALJERT beskrivelse såvidt jeg ser..

Kolonne D er hvilken plass de har fått:

A_________B_______C_______D______

NAVN____TID____POENG____PLASS

Per______119______55_______

Ole______120______50_______ HVIS(... ) C3 = C2 --> spesiell løsning (min BESKRIVELSE, ikke en løsning)

Tor______120______50_______

Ivar______140______40_______

Det er lettere og raskere hvis du sjekker selv i hjelpefil.

Jeg må skrive inn data på nytt for å få testet løsninger. Det over er tatt fra hukommelsen uten å være detaljert, men jeg bruker selv hjelpefil når det kommer til formler og funksjoner.

Funksjoner inneholder en haug av parenteser, semikolon, anførselstegn. Det er litt sært å ta fra hukommelsen.

Jeg dropper å starte Excel NÅ fordi jeg tror du klarer mesteparten selv (og på grunn av TID jeg vil bruke på dette)

Det som er litt spesielt er at funksjoner kan NESTES inn i hverandre til et komplisert nivå.

I starten kan det være lettere å dele slike løsninger inn 2 separate celler istedenfor 1, bruke en midlertidig omregning eller annen løsning som funker. Under trening med Excel LØNNER det seg å dele oppgaver inn i enklere deler (lettere å rette opp feil)

A_________B_______C_______D__________E____

NAVN____TID____POENG____midlertidig___PLASS

Per______119______55_______

Ole______120______50_______Omregne plass her i kolonne D ?

Tor______120______50__________________Formatert output av plass i kolonne E ?

Ivar______140______40_______

NB.

Du får opp ALLE funksjoner hvis du søker på EN, eller i hvert fall alle som har lignende formål.

... men du lurte sikkert på hvordan du får Excel til å sette inn tallet 1 i celle D2 osv. ?

---------------

Jeg tror Excel er bedre egnet for å håndtere slike data, men jeg har ikke brukt Access på flere år.

---------------

NB. Jeg har ikke stort mer peiling på Excel enn deg - men jeg løste noen "seriøse" oppgaver for noen år siden.

---------------

Til kommentaren i innlegget under:

Helt RIKTIG - jeg forsøkte å antyde det samme.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare en liten kverulering:

Ivar kom ikke på 3. plass, men på 4. Det er jo tre stykker som har bedre resultat enn ham, selv om to av dem tilfeldigvis har samme poengsum.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive