Redde RAID 0 Harddisk

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg har en PC som har blitt ødelagt i dag.. Den hadde 2x250GB HD som kjørte på RAID 0 og hadde ingen backup.

Jeg er veldig avhengig av at HDene funker (maskinen kan vente). Maskinen hadde Nvidia RAID kontroller innebygd.

Er det noe måte å redde dataen på de diskene??

Tusen takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mulig i massevis og lassevis, kommer an på feilen, og om du er villig å betale.

Om diskene ikke er fysisk ødelagt, kan du redde data med feks File Scavenger (søk på nedlastinger eller nettet).

Om diskene er fysisk ødelagt, kan Ibas, Reconsult (www.reconsult.no) og Ahlberg (ahlbergdata.no) redde den. Pris: fra ca 12.000 og opp. Er du heldig dekker forsikringen din dette ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen,

Er nok villig til å betale men kansje ikke så mye som 12 000kr. Tenkte mer på en løsning som å koble diskene til en annen maskin eller noe liggnende... Er bare litt usikker på hvordan raif fungerer i forhold til kontrollere og bios på maskiner,,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ah, det er jo ikke store problemet.

En vanlig raid-kontroller koster ikke mange kronene, og da er det jo bare å putte diskene i en annen masking og hente det ut derfra :)

Om det er SATA/IDE raid kontroller, koster det noen hundrelapper

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fleste av dagens maskiner har Sata/ide raid kontroller, og er dette tilfelle slipper du å punge ut noen penger overhode.

Det dårligste tegnet som en kan teste er jo da å sjekke om harddiskene starter opp/spinner opp når du skrur på maskinen.

Dette gjør du enklest ved å høre/kjenne på harddisken(e) mens den ligger ute av kabinettet.

Spinner den opp, så er det større sjangs for at den kan reddes uten å legge i altfor store summer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal du gjenopprette et RAID0, er det utvilsomt en stor fordel at diskene blir satt i en annen maskin med helt identisk RAID kontroller, i ditt tilfelle en NVIDIA kontroller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Takk for alle svarene..

Det er ingenting galt med diskene... Det som skjedde med maskinen min er at den vil ikke gå vide re fra BIOS startup screenen. Det dukker opp ACER logo når jeg slår på PCen (har en ACER maskin) også står det "DEL: Setup" og "F12 Boot menu" og der bare henger den seg.. Har prøvd å starte den med kun RAM, CPU og skjermkort men det hjalp heller ikke... Når PCen er på hører jeg diskene klart og tydelig... Så diskene er greie..

Saken er bare at den hadde innebygd SATA RAID kontroller fra Nvidia og på den kjørte jeg RAID 0 for å få dem til å bli funnet som en fysisk disk i Windows (som ikke var så god ide). Om jeg får PCen min til å virke igjen er jo alt greit, men siden jeg ikke er så kjent med RAID system så er jeg bare redd for at vis PCen aldri starter igjen så vil jeg ikke miste min data på diskene..

Som jeg har forstått nå er at jeg kan bare koble diskene mine til hvem som helst data med SATA RAID kontroller og finne dataen min igjen.. Stemmer det? Må de være koblet på samme portene da?

Tusen takk igjen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive