[LØST] Pc'en bråker så utrolig mye.

7 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann.

Jeg tror det er viftene som bråker sånn.

Eller, jeg hører jo luftlyden fra viftene i bakgrunnen, men det er en annen lyd som jeg tror kommer fra vifta jeg har i sidevinduet på pcen.

En slags uling, svakt men irriterende.

Jeg har byttet ut denne vifta en gang, og det kommer samme lyden begge gangene.

Har tenkt på om kanskje det finnes noe program for å redusere hastigheten på viftene, men jeg tror ikke det er så lurt, fordi ifølge SpeedFan så er temperaturene veldig høye inni der. (Det har de alltid vært, skjønner ikke hvorfor, jeg har 2 vifter som blåser luft som bare det.)

Har noen noen tips?

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men cpu kjøleren, da jeg skulle montere den, så gikk ikke den lille spaken på den ene siden helt ned, jeg fikk/får ikke festa den spaken slik det står.

Takker for all hjelp! ;D

God Jul :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du Windows Xp eller Vista?

Du må forklare pc-en din (Ram osv)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei ;)

Speedfan viser feil temp (Versjon 4.33) Den nye Beta versjonen 4.34 viser da korekte tempraturer. Du må registere deg for å laste den ned fra speedfan. Søk på goole

Uansett. Har du skjekket for støv på viftene dine? Min pc har masse støv nå og den pleier ikke å hadet :P Sikkert noe som er galt, fikser det nå snart :P

Men du. Prøv Everest , du får full systemoversikt

Når du har lastet den ned så gjør følgende ;)

Start Everest -> Trykk Maskinnavn -> Trykk Sensor ->Så ser du på tempen på maskinen din ;)

Enkelt og greit.

Jeg ville ha prøvdt å stoppe en og en vite for å vite hvilken som bråker ;)

Lykke til og God Jul Og Godt Nytt år ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ulyden kan også komme fra en disk. Jeg ville tatt av sidedekslet og startet opp med det åpent. Lytt på viftene - og diskene. Synes lyden å komme fra en disk, må du evt. koble ut en av gangen (selvsagt os-disken som siste gjenværende).

Jeg har selv hatt en disk som bråkte enormt. En lettelse å bytte den ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Støy er ofte vibrasjon fra vifter. Jeg bruker en enkel metode: Jeg stopper vifta med fingern for å se om det endrer noe. Hvis ikke er det annet.

I mitt siste tilfelle fikk jeg vibrasjonsstøy på kabinettet, uten at jeg fattet hvorfra til å begynne med... Så etter litt titting og fundering skjønte jeg at det var vibrasjoner fra harddisken som ikke var festet med skruer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei ;)

Speedfan viser feil temp (Versjon 4.33) Den nye Beta versjonen 4.34 viser da korekte tempraturer. Du må registere deg for å laste den ned fra speedfan. Søk på goole

Uansett. Har du skjekket for støv på viftene dine? Min pc har masse støv nå og den pleier ikke å hadet :P Sikkert noe som er galt, fikser det nå snart :P

Men du. Prøv Everest , du får full systemoversikt

Når du har lastet den ned så gjør følgende ;)

Start Everest -> Trykk Maskinnavn -> Trykk Sensor ->Så ser du på tempen på maskinen din ;)

Enkelt og greit.

Jeg ville ha prøvdt å stoppe en og en vite for å vite hvilken som bråker ;)

Lykke til og God Jul Og Godt Nytt år ;)

Tror ikke speedfan viste feil men...

sdfsdfut2.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du bør se over CPU-kjøleren din, da den temperaturen er over det som er forsvarlig. Bør ligge under 50grader uten belastning..

Evt rens kjøleribben/viften for støv, og resten av kabinettet også. Gjerne bruk støvsuger, men da uten metallrøret og på lav styrke slik at du ikke drar med deg noen ledninger.. Og PC må være avslått.

Evt vurder å kjøp deg en ny kjøler til CPU... Tipper den er synderen hos deg (3600rpm er rimelig fort på en liten vifte).

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive