[LØST] mva og toll?

19 innlegg i emnet

Skrevet

God aften folkens!

Jeg har da tenkt å kjøpe meg en telefon på ebay, og lurer da på om det er noen måter å unngå toll og mva?

Jeg har hørt at dersom det er en brukt vare blir det ikke tatt med mva, som er på 25%, stemmer dette?

Hvis dette er tilfelle, så sitter jeg igjen med tollen, som jeg ikke aner prosenten på, noen som vet den?

Prisen på telefonen er 3035, og frakten er 300.

Noen forslag til å få den billigst frem til meg?

Vil gjerne ha forsikring på den under frakten, siden det er utrolig kjipt om den forsvinner / blir ødlagt.

Takker på forhånd folkens! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ber den som sender telefonen merke pakken som en gave, så slipper du. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ber den som sender telefonen merke pakken som en gave, så slipper du. :)

Har hørt det der før. Men har også hørt at det har blitt tatt toll på de fordi. :thumbd:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Virker dette interessant http://www.jetcarrier.com er et norskt firma som shipper til norge....

Det blir toll på alle tollpliktige varer fra USA

sjekk på http://www.toll.no

Endret av infectedpuma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ebay? Hvorofor ikke fra finn.no qxl.no osv? Tilfelle De sender deg en action man istedenfor? du betaler med kredittkort tenker jeg. Men det lureste er og kjøpe innen Norge, siden da kan du kontakte og klage osv. Onklen min betalte 2500 kr til en fyr over Ebay, da fikk han en sokk tilbake sendt :lol: Hvis det er noe galt med produktet. Det Kan hende at Han/hun sender deg et ødelagt vare -_- Men hvis i utlandet så får du ikke gjort så mye :( Det var tipset mitt :) Men opp til deg hva du vil gjøre ^_^

Edit: Hva har du tenkt til å kjøpe fra Ebay?

Endret av iH@ck3d
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bestilte også telefon fra Norge, å bruke penger på JetCarrier er bortkasta å tar lengre tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ebay? Hvorofor ikke fra finn.no qxl.no osv? Tilfelle De sender deg en action man istedenfor? du betaler med kredittkort tenker jeg. Men det lureste er og kjøpe innen Norge, siden da kan du kontakte og klage osv. Onklen min betalte 2500 kr til en fyr over Ebay, da fikk han en sokk tilbake sendt :lol: Hvis det er noe galt med produktet. Det Kan hende at Han/hun sender deg et ødelagt vare -_- Men hvis i utlandet så får du ikke gjort så mye :( Det var tipset mitt :) Men opp til deg hva du vil gjøre ^_^

Edit: Hva har du tenkt til å kjøpe fra Ebay?

Er iPhone jeg har tenkt å kjøpe.. Hadde tenkt å bruke PayPal til å betale med.. begynner å tvile nå som jeg ser forskjellige kommentarer her :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, jeg kan slenge meg på den pessimistiske gruppen. Er utrygt å kjøpe fra bruktmarkeder, særlig utenlands.

Endret av Haxy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bestilte iPhone fra eBay, fikk ekte vare og ikke åpnet...

Bare finn en med VELDIG gode tilbakemeldiger å mange salg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bestilte iPhone fra eBay, fikk ekte vare og ikke åpnet...

Bare finn en med VELDIG gode tilbakemeldiger å mange salg...

Har funnet en med 99,1% Positive Feedback.. nesten 9000 i sånn "score" greier.. har sykt lyst på den, men så er det toll og mva skepsisene som stopper meg, frykter at det blir utrolig dyrt..

Derfor lurte jeg på om det var mva på brukte varer (da kan han skrive det på pakken) og om hvor mye toll avgiften var på.. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har iallefall hørt mange som har fått senderen til å merke pakken som en gave, og da har de sluppet å betale MVA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har funnet en med 99,1% Positive Feedback.. nesten 9000 i sånn "score" greier.. har sykt lyst på den, men så er det toll og mva skepsisene som stopper meg, frykter at det blir utrolig dyrt..

Derfor lurte jeg på om det var mva på brukte varer (da kan han skrive det på pakken) og om hvor mye toll avgiften var på.. :rolleyes:

Han jeg kjøpte fra hadde også nesten 9000 salg.

Hva heter han?(Kaller han seg?)

Jeg har iallefall hørt mange som har fått senderen til å merke pakken som en gave, og da har de sluppet å betale MVA.

Hvis pakken er værdt under 1000 så slipper du, men alt over det på betales ja.

Men du kan jo be han sette pakken sin værdi til 30$, men det er ulovelig og hvis posten roter den bort får du ikke mer en 30$ igjen.

Endret av Kyogre
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Han jeg kjøpte fra hadde også nesten 9000 salg.

Hva heter han?(Kaller han seg?)

Han kaller seg "gator-tech"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det ikke under 250,-? Jaja, jeg vet ikke så mye om det der, du har sikkert rett. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det stemmer ikke at brukte varer er undratt mva. Vil anbefale deg at du leser pdf filen fra tollvesenet som omhandler "Merverdiavgift ved innførsel av varer"

http://www.toll.no/upload/dokumenter/TMS/m...-apr%202004.pdf

Definisjonen av begrepet vare i mval. § 2 gjelder også ved innførsel, og den har flg. ordlyd:

"Med vare forstås fysiske gjenstander som ikke er fast eiendom. Som vare ansees også elektrisk kraft, vann fra vannverk, gass, varme og kulde. Med tjeneste forstås alt som kan omsettes og som ikke er å anse som vare etter første ledd. Som tjeneste anses også begrensede rettigheter til fysiske gjenstander eller fast eiendom , samt hel eller delvis utnyttelse av immaterielle verdier.” Innledningsvis vises det til Merverdiavgiftshåndboken punkt 2.3, som kommenterer denne

paragraf mer utfyllende.

Definisjonen skiller eksempelvis ikke mellom nye og brukte varer, og levende dyr ansees både etter tidligere og någjeldende rett, som varer

når det gjelder toll så kan du lese;

Netthandel: import av varer kjøpt på Internett

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er 200 som er den magiske summen...

Men litt overmistenksomt om det koster akkuratt 200

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det stemmer

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen.

Bøker, uansett verdi, kan importeres toll- og avgiftsfritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.

Varer fra 200 kroner må fortolles

Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

I tillegg kan det komme et fortollingsgebyr. Dette er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter tar hvis de skal fortolle varen for deg. Gebyret kan variere avhengig av firma.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bare behand du kjøper av skriver gave og ikke ta med noe som helst kvittering fordi da veit ikke toll folka hva som du skal betale moms av da trur de det er gave.. de tar sikkert opp pakken din da vis du er litt ulheldig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive