Photoshop

14 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, jeg skulle lage en logo med transparent bakgrunn..

Å jeg lagret den så .gif å jeg prøvde, det funket fint. men dette var for noen dager siden.

Å når jeg skulle lage en i dag ble bilde helt rart etter jeg lagret det, å det funket heller ikke som transparent. :thumbd:

Hvilken instillinger må jeg ta? eller hva tar jeg feil? Noen som kan skrive deres instillinger, når dere lager en .gif fil med transparent bakgrunn?

Men kan jeg heller bruke png fil? Men da blir bakgrunnen grå på websiden. Er det noe i CSS jeg kan skrive for å få png til å bli transparent?

Takker svært for svar! :)

Endret av Espen1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan ikke pohtoshop, men jeg mener og huske at IE ikke støtter transparente png-bilder. Mulig det funker hvis det kun er én farge som er transparent (husket ikke ordet for det, heter det ikke noe som alpha channel?).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, men noen som kan photoshop? og kan det med .gif?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke Photoshop foran meg nå, men hvis du har et bilde med en transparent bakgrunn, lagrer du bare filen som .png ved å trykke Ctrl+S og velger .png som filformat. Det er ikke verre enn det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du skal ha bildet med gjennomsiktig/transparent bakgrunn så holder det ikke bare å velge transparent bakgrunn når du oppretter filen.

Jeg mener at du må velge "Save for web", og videre når det nye vinduet åpner seg må du passe på at det står haket av på "Transparency" :thumbup:

der har du i tillegg en del forskjellige alternativ, der du kan bestemme hvor "tung" fila skal være. Absolutt å anbefalle å sette seg inn i dette dersom det er snakk om større filer. Man vil jo helst at de lades inn fort :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, det funket. Men kvaliteten på bilde ble litt dårligere. hvordan fikse dette? Sist jeg fikk dette til var det jo helt fint.

Når jeg lager ett speil under liksom.. Sånn at det reflekterer fra en tekst. Det blir jo ikke rett. funket før.. :/

Nå blir jo ikke det gjennomsiktigt. berre helt blått!

Endret av Espen1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men finnest det en kode i CSS som gjør at jeg kan vise .png filer i IE?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fant ikke noe, kode kunne vell kanskje leggest ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det funket ikke.. :/ :(

Endret av Espen1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det funket ikke.. :/ :(

la du inn alle java kodene som det står om i how to guiden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan ikke pohtoshop, men jeg mener og huske at IE ikke støtter transparente png-bilder. Mulig det funker hvis det kun er én farge som er transparent (husket ikke ordet for det, heter det ikke noe som alpha channel?).

IE 6 støtter ikke dette, men 7 støtter det.

Hjemmesiden min f.eks ser helt føkka ut på skolen der vi bare har IE 6 siden jeg har grå bakgrunn og bilde med gjennomsiktige elementer, så blir de plutselig lyseblå :nope:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, men da får jeg bruke .gif. Men som sagt. Hvordan få fikset det problemet med gif i photoshop. jeg får det til. men det som skulle vere ette speil under teksten ble berre den fargen den teksten var. (blått)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive