Skrive av PC på bedriften? Enkeltmannsforetak

18 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Driver ett enkeltmannsforetak som driver med salg av diagnoseutstyr til bil. www.bilkabel.com er webshoppen.

En naturlig del av bedriften er jo å ha en PC, og jeg skal kjøpe ny PC fra komplett nå. Bedriften er registrert i foretaksregistret og.

Har enda ikke krysset den magiske 50 000-grensa, så moms er ett ikketema enda. Men kan jeg skrive en pc av på skatten eller noe? Altså, som en utgift? Er veldig ny innen dette.

Så hvis jeg selger utstyr for f.eks 10 000, og kjøper inn en pc til 10 000, vil det da si at jeg slipper å betale skatt av de 10 000?

Mvh

Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Du kan skrive av 30% av pcens kostnad fordelt på anatatt levetid.

Altså kjøper man f.eks. en kopimaskin til kr 100 000 som man antar varer i 5 år, skal man avskrive med kr 20 000 pr år.

Du kan lese mer om dette her

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De facto måte å gjøre dette på for veldig små virksomheter er å betrakte virksomheten som en hobby, hvor inntektene omtrent tilsvarer utgiftene. Da slipper du å føre regnskap, og skatt i noen retning er ikke relevant.

Du kan føre regnskap, og dermed skatte av eventuelt overskudd, eller få et eventuelt underskuff trukket fra din skattbare inntekt. Merk også at hvis du kjøper en PC som bedrift så er du ikke beskyttet av forbrukerkjøpsordninger.

Det greieste er nok rett og slett å kjøpe PC-en privat.

Forøvrig er avskriving av den formen tubheiaboy tenker på noe helt annet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som bliblok påpeker, hvis ikke driften går med økonomisk overskudd, så kan dere muligens betrakte

dette som hobbyvirksomhet. Dette med om det er hobby eller næring, kan være litt vrient og en bør alltid

la likningskontoret ta stilling til det.

I det du begynner å kjøpe inn utstyr og maskiner som skal trekkes fra, blir det en annen sak.

Du får trukket av en PC som en hel utgift samme året du kjøper den inntil 16 000 kr.

Koster den mer enn det, så må den avskrives med 30% årlig, til den står med verdi 15 000 kr i regnskapet.

I det året den har nådd ned til 15 000 kr, kan du skrive av resten i sin helhet.

Husk at den må kjøpes i firmaets navn og adresse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for gode svar.

Virksomheten går med godt overskudd, ligger på rundt 10 000 i mnd. for øyeblikket. Så det er nok gått forbi hobby ja :)

Så for å summere; jeg kan skrive den av i regnskapet i sin helhet med en gang, som en utgift?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så for å summere; jeg kan skrive den av i regnskapet i sin helhet med en gang, som en utgift?

Ja, for et såpass lite foretak så trenger du ikke å gjøre noe mer enn det. Hovedhensikten med avskriving over flere år er at det vil få sluttresultatet ditt for i år til å se bedre ut, men det som teller i din sammenheng er vel å få trekke fra mest mulig på skatten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp. Aller helst ser jeg at jeg går i 0, men tviler for det :)

Takker igjen for gode råd og tips.

Er det noen som har en link til en off. side hvor det står dette med grensen på 15 000?

Mvh

Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ingen link som jeg kan komme på uten å søke selv, men jeg er regnskapsfører og fører selvangivelser

for næringsdrivende som har enkeltpersonforetak.

Diverse tillegg til selvangivelsen, deriblant næringsoppgave, så må det fylles ut et skjema for avskrivning (RF-1084). Der har du forskjellige kolonner for hva du skal avskrive. F.eks en bil i næring, kan du avskrive med med maks 20% årlig.

En PC med 30% årlig.

Uansett hva du avskriver, så kan du skrive av resterende sum i det året varen har kommet ned til rett under 15 000 kr i regnskapsmessig verdi.

Så kjøper du en PC til 20 000 kr, så avskriver du den i det regnskapsåret med 6000 kr. Året etter, avskrives de resterende 14 000 kr.

En helt annen ting (det er mulig at du er klar over det, men...); hvis dere blir momspliktige, så husk å få med

bokstavene MVA bak organisasjonsnummeret (som: 123 456 789MVA) på fakturaer. Så at det manglet på nettsiden, men det er jo ikke aktuelt ennå eller hva?

Mvh Jan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel også en lov som sier noe om at grensen for avskrivning på en datamaskin er satt til 10.000,-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel også en lov som sier noe om at grensen for avskrivning på en datamaskin er satt til 10.000,-

Nei.

Grensen for direkte kostnadsføring av en vare i regnskapet er på 15 000 kr (eksl mva), uansett.

En PC har man satt en levetid i en bedrift på 3 år,

derfor kan også stort sett direkteføre en PC i gjeldende regnskapsår, selv om den koster litt over 15 000 kr.

Man kan prøve å direkteføre en maskin til 20 000 kr også. Det kan gå helt greit. Bare sette den opp med et spesifikasjonsnotat til næringsoppgaven, så får en ligningsfunksjonær ta stilling til det.

Lover og regler endrer seg hvert år. Loven som du henviser til, er muligens regler fra gammel av, og nå foreldet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ingen link som jeg kan komme på uten å søke selv, men jeg er regnskapsfører og fører selvangivelser

for næringsdrivende som har enkeltpersonforetak.

Diverse tillegg til selvangivelsen, deriblant næringsoppgave, så må det fylles ut et skjema for avskrivning (RF-1084). Der har du forskjellige kolonner for hva du skal avskrive. F.eks en bil i næring, kan du avskrive med med maks 20% årlig.

En PC med 30% årlig.

Uansett hva du avskriver, så kan du skrive av resterende sum i det året varen har kommet ned til rett under 15 000 kr i regnskapsmessig verdi.

Så kjøper du en PC til 20 000 kr, så avskriver du den i det regnskapsåret med 6000 kr. Året etter, avskrives de resterende 14 000 kr.

En helt annen ting (det er mulig at du er klar over det, men...); hvis dere blir momspliktige, så husk å få med

bokstavene MVA bak organisasjonsnummeret (som: 123 456 789MVA) på fakturaer. Så at det manglet på nettsiden, men det er jo ikke aktuelt ennå eller hva?

Mvh Jan.

Hei

Pc'n jeg skal kjøpe vil koste 10 000, så den kan da avskrives med en gang altså?

Dette med MVA, jeg er enda ikke momspliktig, da jeg ikke har hatt omsetning for mer enn 50 000 enda. Men dette byr egentlig på ett problem for meg. Jeg selger noe utstyr til bedrifter, og de etterlyser jo selvfølgelig momsen. Hva skal jeg si til dem egentlig? De vil jo naturligvis skrive av 25%..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil du fortelle meg en hemlighet?

Hvordan kan du sitte igjen med over 10000 i mnd, og så har du ikke omsatt for over 50 000 enda?

Hvor mange mnd har du holdt det gående?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei

Pc'n jeg skal kjøpe vil koste 10 000, så den kan da avskrives med en gang altså?

Dette med MVA, jeg er enda ikke momspliktig, da jeg ikke har hatt omsetning for mer enn 50 000 enda. Men dette byr egentlig på ett problem for meg. Jeg selger noe utstyr til bedrifter, og de etterlyser jo selvfølgelig momsen. Hva skal jeg si til dem egentlig? De vil jo naturligvis skrive av 25%..

Ja, du kan føre PCen direkte ut. Føres som andre kostnader og spesifiseres på et tilleggsnotat til næringsoppgaven.

Du kan søke om forhåndsregistrering av momsregistrering for driften din.

Ta kontakt med fylkesskattekontoret (avdeling avgiftsmantallet) i kommunen.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil du fortelle meg en hemlighet?

Hvordan kan du sitte igjen med over 10000 i mnd, og så har du ikke omsatt for over 50 000 enda?

Hvor mange mnd har du holdt det gående?

Ikke lenge egentlig. Blir neppe 50 000 i år i allefall.

Ja, du kan føre PCen direkte ut. Føres som andre kostnader og spesifiseres på et tilleggsnotat til næringsoppgaven.

Du kan søke om forhåndsregistrering av momsregistrering for driften din.

Ta kontakt med fylkesskattekontoret (avdeling avgiftsmantallet) i kommunen.

Så da må jeg betale inn moms før jeg har omsatt for 50 000? Er ikke dette rent tap på 25%? Hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så da må jeg betale inn moms før jeg har omsatt for 50 000? Er ikke dette rent tap på 25%? Hehe

Når det gjelder moms, så gjelder 50 000 kr grensen omsetningen. Det er du klar over. ikke sant?

Om du får godkjent forhåndsregistrering, spørs. Det kommer mest an på at man har store investeringsutgifter.

F.eks at du må ha en bil til å frakte varer. Da snakker vi om utgifter som er betydelig høyere enn du har i løpet av året i normal drift. Dette gjelder vel kanskje ikke for deg ennå, regner jeg med?

Hvis kundene dine skal ha fradrag for moms, så må du betale inn den momsen. Slik er det jo bare (dette er du sikkert helt klar over).

Regner du med å nå momsgrensen i løpet av året, så skal du betale inn momsen for hele årets inntekt og du får fradrag for investeringer og varer for hele året.

På momsterminene føres inntektsmoms mot fradragsmoms. Mellomlegget betaler du inn, eller får tilbake hvis det går den veien, og kundene dine kan trekke fra momsen.

Inntektene og utgiftene som settes opp i næringsoppgaven til selvangivelsen, er da eksl moms.

Hvis sjappa di går veldig bra fremover og du holder utgiftene nede, så er det jo så klart litt surt å betale inn

masse moms... ;)

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Regner du med å nå momsgrensen i løpet av året, så skal du betale inn momsen for hele årets inntekt og du får fradrag for investeringer og varer for hele året.

Dette stemmer ikke helt etter hva jeg har lest. Man skal bare betale moms fra den første fakturaen som overstiger 50 000.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det stemmer det du har lest, men hvis du skal ha fradrag for momsen på varer som du har kjøpt

før du når 50 000 kr grensen, så må du også føre den momsen mot inntektsmomsen og da fra første tjente krone.

For alle våre klienter som vi melder inn i avgiftsmanntallet, må vi legge med kopi av faktura som viser datoen da de overstiger 50 000 kr i omsetning. Ettersom de må investere dyrt, som resulterer i moms til gode på første termin, så beregnes momsplikten (og fradraget) fra første krone.

Starter man en næring hvor en garantert vil overstige minstegrensen raskt, så kan man registrere seg med det samme.

Ta det opp med fylkesskattekontoret deres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

När det gäller moms så är reglerna ganska komplicerade i Norge. Detta dokument hjälpe mig att förstå reglerna. Hoppas att det även kan hjälpa andra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive