Overklokkingsguide - Samarbeidsprosjekt for alle brukere på ITpro

10 innlegg i emnet

Skrevet

Litt info først:

Som trådtittelen er dette et forsøk på å få til en skikkelig god overklokkingsguide som gjelder alle komponenter internt i maskinen. Meningen er at alle brukerne her på ITpro skal ha mulighet til å komme med info til ting som mangler i guiden. (Dvs. være med å skrive guiden, ikke bare si hva som mangler.)

Dette prøver vi å organisere ved at dere legger til det dere mener mangler i en post under her, så legger jeg, eller noen andre med moderatorrettigheter til dette i førstepost, slik at vi får lagd en eneste stor guide. (For å gjøre alt mer oversiktlig)

Meningen er at guiden skal være mest mulig detaljert(slik at den forklarer det meste rundt hver komponent og hva som skjer når du klokker o.l), og lett forståelig. Dette for å introdusere brukere for overklokking, og forhåpentligvis øke mengden brukere som interesserer seg for overklokking. Håper også at dette vil redusere antall tråder som omhandler overklokking, ved å samle mest mulig info på et sted.

Bilder er også svært ønskelig, for å vise lettere hvordan ting gjøres. På bildene kan dere gjerne også "tegne"/markere hvilke funksjoner som skal brukes. (Med f.eks. en lett synlig sirkel eller pil)

Eventuelle videre spørsmål stilles i "Den store overklokkingstråden" som dere finner her(link), eller via PM med meg.

Håper mange er villige til å bidra! :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Overklokkingsguide:

Merk at ved overklokking bortfaller all garanti på komponentene, og at hverken jeg, ITpro.no eller andre brukere som bidrar med info til denne guiden er ansvarlige for hva som måtte skje ved overklokking.

CPU/Hovedkort

Info om CPU-overklokking:

CPU er hjernen i datamaskinen. Jo raskere CPU, jo raskere PC. (Så lenge resten av komponentene holder følge.) Øker vi CPU-frekvensen får vi altså en raskere PC. Hos noen utgjør ikke dette så mye til normalt bruk, mens til noen kan dette gi en merkbart bedre ytelse til alt PC-en brukes til.

CPU-frekvens regner vi i MHz eller GHz. På dagens CPUer oftest i GHz. For å finne frekvensen må vi vite FSB(Front Side Bus) og Multiplikator(Multiplier på engelsk). For å få frekvensen tar vi FSB x Multiplikator. Dagens CPUer har standard FSB på 200, 266 eller 333. Vanlig multiplikatorer er 7-10.

Merk at Intel gjerne oppgir FSB i QDR. (Quad Data Rate.) Dvs. at du må dele QDR på 4 for å få reell FSB. For eksempel: CPU oppgitt med 1066MHz FSB(QDR). 1066MHz : 4 = 266MHz. AMD har også et lignende system bare at de kaller det HTT(Hyper Transport. (Som dere sikkert skjønner har jeg aldri hatt et primærsystem med AMD)

Som eksempel bruker vi 9 som multiplikator og 266 som FSB. Regnestykket blir da slik: 266 x 9 = 2400. Altså en CPU på 2400MHz eller 2.4GHz.

Økning av CPU-frekvens kan vi gjøre ved enten å øke multiplikator eller FSB. På de fleste CPUene er multiplikatoren låst, med unntak av Intels Extreme-prosessorer og AMDs FX- og Black Edition-prosessorer. Dog kan multiplikator senkes. (Ofte ned til 6)

For de fleste vil dermed økning av FSB være den eneste måten å overklokke på.

Angående V-Core så anbefales det at dere setter den verdien selv, slik at du har litt kontroll over temperaturer, og også levetiden på CPUen. (Høy volt øker temperaturen og senker levetiden på prosessoren.) Til ”normal” overklokking (til dagligdags bruk) anbefales det at du ikke kjører med V-Core på nå mye over 1.45V. Dette for å ”spare” CPU-en, samt at det ofte gir høye temperaturer. Til bare benchmarking kan du gå opp til maks 1.5. Over dette bør du ikke gå med mindre du har litt erfaring. Kjøling har også mye og si her. Dagens quad-CPUer har svært få luftkjølere kapasitet til å fjerne varmen ifra på 1.5V.

Hvis du ikke er noe ivrig på å øke frekvensen på CPU-en din eller synes du har for høye temperaturer, kan senking av V-Core være veien å gå. Det som har størst innvirkning på temperaturen er volten som prosessoren får. Senker du spenningen synker temperaturen også. Men husk at du også her må sjekke om CPU-en er stabil!

Standard V-Core på dagens AMD/Intel-prosessorer:

Intel: 1.25-1.35V

AMD: 1.30-1.35

Det anbefales at du setter en temperaturgrense på full last på rundt 65C med en enkelkjerne/dobbelkjerne, og rundt 75C med en firekjerne-prosessor.

For å sjekke temperaturen anbefales enten CoreTemp eller Everest.

For å kjøre stabilitetstesting/full last på CPU-en anbefales Prime95 25.4 eller nyere. (Støtter også full utnyttelse av firekjerne.)

For å lese av frekvens og V-Core anbefales CPU-Z 1.41 eller nyere.

Overklokking av CPU:

Økning av FSB gjøres i små steg. Gjerne i steg på 5-10MHz av gangen. (10-20MHz av gangen hvis hovedkortet viser FSB som QDR/HTT)

Etter hver økning lar du PC-en starte og kjører et program for å stressteste CPU-en. Dette for å sjekke om den er stabil. Etter kjøring i 15-20 minutter uten feil kan du øke litt til igjen. Feil som kan oppstå under testingen er blåskjerm, spontan restart(restart uten forvarsel), at systemet henger seg, eller at du rett og slett får beskjed i programmet om at noe har feilet. (Ofte en kjerne eller flere som ikke får nok volt til å fungere stabilt.)

Når/Om(du vil garantert få det ved stadig høyere frekvenser på samme V-Core) du får feil betyr det at du må øke V-Core. Du går da inn i BIOS og justerer denne opp et hakk. Slik holder du på til den er stabil igjen, eller til den blir for varm/V-Core blir for høy. Klarer du ikke å få den stabil innenfor temperaturtoleransens grenser eller på ganske høy V-Core, er det bare å senke FSB litt igjen(10-20MHz) og prøve på nytt igjen. Får du den stabil med full last over noen timer(Minst 3-4 timer) kan du prøve å senke V-Core litt og teste om den er stabil igjen. Slik må du holde på til den er stabil i minst 3 timer under full belasting.

Merk at også hovedkortet kan være det som stopper en høy og stabil overklokk på CPU. (Les under.)

Info om hovedkort-overklokking:

Når du øker FSB på CPU-en, økes også frekvensen på chipsettet(Ofte kalt NB, forkortelse for North-bridge, altså Nordsiden på hovedkortet, den som styrer CPU, RAM, og PCI-Express). Selve overklokkingen av hovedkortet skjer derfor når du overklokker CPU-en. Men det er fortsatt noe du må tenke på.

I likhet med CPU, trenger NB mer volt ved høyere frekvenser. Likt med CPU skal dette kun økes når du merker ustabilitet.

RAM

Litt om RAM - Random Access Memory

Ram'en er hovedsakelig det som brukes til midlertidlig lagring av data som kan hentes inn kjapt ved behov. Windows bruker dette mye, samt at den bruker sidevekslingsfilen (page-filen) ved behov, som lagres på harddisken som igjen gir tregere hastigheter. Jo mer ram du har, jo mindre av pagefilen på harddisken bruker den grovt sett.

Info om overklokking av RAM.

RAM er det som er vanskeligst å få klokket bra og stabilt. Og her er det mye og sette seg inn i!

For å få klokket RAMen best, anbefales det å ha brikker på 512mb eller 1024mb minne og helst ha dem i par for å få utnyttet Dual-Channel, da Dual-Channel gir en dobling av minnebåndbredden (10-15% øking av ytelsen).

Med overklokking av RAM er det to ting som gjelder: Minnetidene (populært kallt "timings"), og frekvens (Mhz).

Timings er noe av det som setter hastigheten til ram'en, da dette bestemmer hvor hurtig dataene kan settes inn, og hentes ut. Det vil si jo lavere timings du har, jo hurtigere går lastingen. Men ved lav timing kan normalt sett ikke minnet ha så alt for høy frekvens igjen. Timings kan ses på som "ventetid", altså er lavere bedre.

Minnefrekvensen har også mye å si på hastigheten til RAMen, og her er det høye frekvenser som gjelder. Frekvensen til RAMen regnes ut med et satt forhold til hovedkortets FSB. Altså, når du øker FSB økes også minnets frekvens. Minste forholdet man kan ha er 1:1, som vil si samme frekvens som FSB om man tenker faktisk frekvens. Effektiv frekvens vil bli faktisk frekvens * 2.

Minnetider/tilgangstider

Som standard kjører DDR2-RAM med minnetider fra CL3-2-2-8 til CL5-5-5-15 fra eller til. De tallene som er oppgitt her er tCL, tRCD, tRP, og tRAS.

CL - Cas Latency

CL er også kallt tCL i bios. Den har mye å si på stabiliteten til minnet. Settes den til for lave verdier, vil du mest sannsynelig ikke få startet PCen. Og for å få den lavest mulig, må minnet ha en god del med spenning (volt). Den har litt og si på båndbredden til minnet også.

tRCD - RAS# to CAS# delay

tRCD er blandt det som har mest å si på båndbredden til minnet. Men igjen, settes den for lavt vil du få samme resultat som på tCL med ustabilt system.

tRP - RAS# precharge

Denne har lite å si på stabiliteten og båndbredden.

tRAS - Precharge delay

tRAS har lik egenskap som tRP. Lite å si på både stabilitet og båndbredde.

tRRD- RAS# to RAS# delay

tRRDhar lite å si på båndbredde og stabilitet.

tRC - Row Cycle time

Dette er en viktig timer. Den har i likhet med tRCD ganske mye å si på båndbredden til minnet. En tommelfinger-regel her er at du ikke bør gå lavere enn resultatet av tRAS + tRP. Om tRAS har verdi 12, og tRP 4 kan minste verdi til tRC være 16.

tWTR - Write To Read delay

Denne har stor betydning for stabiliteten, og nermest ingenting på båndbredden. Den bør stå på Auto for mest stabilitet.

tREF -

tREF har minimalt å si på stabilitet og båndbredde.

CR - Command Rate

Denne har du bare to valg på. 1T gir høyere båndbredde, men du kan få problemer når du bikker over rundt 700-800mhz på frekvens. Det er også vanskelig å holde systemet stabilt med denne satt til 1T uten å øke spenningen til rundt 2.2v pluss minus.. Men dette er ganske individuellt for hvert enkelt hovedkort og minne.

Hovedsakelig så er det tRC og tRCD man bør gjøre noe med. Det er disse som har mest å si på effekten til minnet. Nest etter kommer tCL, tRP og tRAS. I likhet med CPU og hovedkort, vil prøving og feiling være essentiellt for å oppnå best resultat. Det er også her nermest individuellt fra brikke til brikke for hva de kan prestere.

Minnefrekvens

På noen hovedkort (NVidias hovedkort) har du muligheten til å sette frekvensen til minnet selv, og det gjøres ved å velge at frekvensen til minnet ikke skal være forbundet med FSB til CPU. I BIOS vil det stå Unlinked om du vil ha denne muligheten. Da kan du justere frekvensen uavhengig av FSB, og hovedkortet vil selv finne den nermeste divideren til FSB.

Diverse ting man bør tenke litt på

Spenningen til minnet bør økes litt når man overklokker dette. Hvor mye varierer, men alt etter hva man får stabilt. Ville kanskje holdt meg under 2.5V, hvis minnet ikke er spesifisert til mer.

En ting man bør være klar over når man øker volten til er at dette vil generere varme. Dette gjelder forøvrig alt man øker volten til. Derfor bør man tenke på å montere kjøling over RAMen slik at man minsker risikoen for ustabilt system, og aller viktigst minsker faren for å ødelegge noe.

Programmer som er nyttige for å teste stabiliteten til RAMen med, samt ytelse:

Memtest86+

Everest Ultimate

Kilde: Overclock.net

Skjermkort

Overklokke skjermkort

Det enkleste å overklokke, per dags dato, er skjermkort. Dette kan gjøres direkte i windows via noen enkle program.

Grunnen til å overklokke skjermkortet er at man vil ha økt prestasjon i spill, og andre programmer som krever mye av skjermkortet. Den enkleste måten å se økt ytelse av skjermkortet på er hvilken FPS (frames per second eller bilder i sekundet) man får i et spill, før og etter en overklokk. Jo høyere FPS, jo bedre flyt. Minste reelle FPS du kan ha før det oppfattes som "lagging" eller hakking, er 24. Går du under denne verdien vil du miste flyten i spillet.

Hvordan overklokke skjermkort

Du kan justere kjernefrekvens (GPU), shaderfrekvens og minnefrekvens. Alt etter hva som støttes av ditt skjermkort.

Ytelsen vil øke smått, i takt med frekvensene. Minnefrekvensen kan som regel økes mest, mens GPU og Shader ikke kan økes så veldig mye, men gir mest økning i ytelsen. Derfor vil du tjene mest på å øke shader og gpu først, for så å øke minnefrekvens. Og forholdet mellom disse frekvensene som gir mest ytelse er også vanskelig å få perfekt.

Med andre ord, så er det prøving og feiling som må utøves her også.

Her gjelder det å justere i små porsjoner til du får ting stabilt, og ikke å justere alt samtidig. Og husk å still viftehastigheten til noe større enn det som er satt til å være standard. På de fleste NVIDIA kort i 8800-serien er dette satt til å være 60% (mellom 1400 og 1700rpm).

Når du har økt frekvensene for mye, vil du se at tunge grafikk-oppgaver vil få små feil i bildet. Det vil vises med hvite og svarte lyn samt muligens prikker over skjermen, eller små misfargede firkanter. Dette kan komme av at minnet/skjermkortkjernen blir overopphetet. Da må du justere ned igjen.

Et eksempel:

artifacts2.jpg

Legg merke til de to svarte "lynene" ved skilpaddens nakke.

For å forhindre disse tingene, kan man også her invistere i ny og bedre kjøling. Jo kjøligere du holder skjermkortet, jo høyere overklokk.

Og man bør justere viften til skjermkortet slik at den går for fullt hele tiden, som sagt tidligere. Da spesiellt for å teste maks overklokk.

Også de nyeste driverne til kortene er anbefalt å ha installert for best mulig resultat. Disse finnes på ATI's hjemmeside og NVIDIA's hjemmeside.

Programmer som kan brukes

Til overklokking av NVIDIA og ATI Radeon kort kan Rivatuner brukes. ATIs kort kan også klokkes av ATITool.

Les her for å finne ut hvordan man kan bruke rivatuner fullt ut: Vaguesofts rivatunerguide.

For å teste stabiliteten og få en viss formening om ytelsesøkningen anbefales det å bruke 3DMark.

Her kan du fortelle om dine prestasjoner med overklokking av skjermkortet, samt se hva andre med likt utstyr har klart å prestere: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=28348

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser ikke så mye som kan legges til det som er skrevet i farten, men jeg kan gi litt info rundt RAM-klokking. :) Gjerne kom med korreksjoner! :thumbup:

---

Litt om RAM - Random Access Memory

Ram'en er hovedsakelig det som brukes til midlertidlig lagring av data som kan hentes inn kjapt ved behov. Windows bruker dette mye, samt at den bruker sidevekslingsfilen (page-filen) ved behov, som lagres på harddisken som igjen gir tregere hastigheter. Jo mer ram du har, jo mindre av pagefilen på harddisken bruker den grovt sett.

Info om overklokking av RAM.

RAM er det som er vanskeligst å få klokket bra og stabilt. Og her er det mye og sette seg inn i!

For å få klokket RAMen best, anbefales det å ha brikker med 512mb eller 1024mb minne og helst ha dem i par for å få utnyttet Dual-Channel, da Dual-Channel gir en dobbling av minnebåndbredden. Grunnen til at minnet ikke bør være større en 512/1024mb er fordi det er disse størrelsene som klokker best, og mest stabilt.

Med overklokking av RAM er det to ting som gjelder: Minnetidene (populært kallt "timings"), og frekvens (Mhz).

Timings er noe av det som setter hastigheten til ram'en, da dette bestemmer hvor hurtig dataene kan settes inn, og hentes ut. Det vil si jo lavere timings du har, jo hurtigere går lastingen. Men ved lav timing, kan ikke minnet ha så alt for høy frekvens igjen.

Minnefrekvensen har også noe å si på hastigheten til ramen, men ikke like mye som timingsene. Frekvensen bør være synkronisert med FSBen til prosessoren for den beste ytelsen, med en divider på 1:1. Altså om du har en FSB på 350mhz (QDR 1400mhz) bør ram'en ligge på det samme. Det vil si at når du har to brikker, vil du få Dual-Channel og minnet vil ha en faktisk frekvens på 700mhz. Når den kjøres usynkronisert med CPU's FSB kan det gi lavere resultater.

Minnetider

Som standard kjører DDR2-RAM med minnetider fra CL3-2-2-8 til CL5-5-5-15 fra eller til. De tallene som er oppgitt her er tCL, tRCD, tRP, og tRAS.

CL - Cas Latency

CL er også kallt tCL i bios. Den har mye å si på stabiliteten til minnet. Settes den til for lave verdier, vil du mest sannsynelig ikke få startet PCen. Og for å få den lavest mulig, må minnet ha en god del med spenning (volt). Den har litt og si på båndbredden til minnet også.

Til overklokking kan man prøve å sette den til 4. Skal du ha høy frekvens kan det være greit å sette denne til 5.

tRCD - RAS# to CAS# delay

tRCD er blandt det som har mest å si på båndbredden til minnet. Men igjen, settes den for lavt vil du få samme resultat som på tCL med ustabilt system. Her kan man også prøve å sette den til 4 for mest stabilitet. Kan prøve med 3 også, men kan risikere at systemet låser seg før POST. For høyere minnefrekvens kan også denne settes til 5.

tRP - RAS# precharge

Denne har lite å si på stabiliteten og båndbredden. Man bør ha denne også til 4, eller 3 om det går. 5 hvis man skal ha høy frekvens.

tRAS - Precharge delay

tRAS har lik egenskap som tRP. Lite å si på både stabilitet og båndbredde. Settes til 12 for stabil overklokk, men er du heldig får du den ned til 10 stabilt. 15 for høy frekvens.

tRRD- RAS# to RAS# delay

tRRDhar lite å si på båndbredde og stabilitet. Men bør stå på auto for stabilitet, eller 4 om du skal ha mulighet for økt frekvens.

tRC - Row Cycle time

Dette er en viktig timer. Den har i likhet med tRCD ganske mye å si på båndbredden til minnet. En tommelfinger-regel her er at du ikke bør gå lavere enn resultatet av tRAS + tRP. Om tRAS har 12, og tRP 4 kan minste verdi til tRC være 16.

Alt etter hva du har satt tRAS og tRP til, vil iallefall 21 gi stabil ram. Skal du ha høy frekvens kan du sette den til rundt 30.

tWTR - Write To Read delay

Denne har stor betydning for stabiliteten, og nermest ingenting på båndbredden. Den bør stå på Auto for mest stabilitet. Kan settes til 10 om du skal ha høy frekvens.

tREF -

tREF har minimalt å si på stabilitet og båndbredde. Denne kan man ha på Auto. Om du skal ha høy frekvens kan den settes til 8.

CR - Command Rate

Denne har du bare to valg på. 1T gir høyere båndbredde, men du kan få problemer når du bikker over rundt 700-800mhz på frekvens. Det er også vanskelig å holde systemet stabilt med denne satt til 1T uten å øke spenningen til rundt 2.2v pluss minus.. Men dette er ganske individuellt for hvert enkelt hovedkort og minne.

Hovedsakelig så er det tRC og tRCD man bør gjøre noe med. Det er disse som har mest å si på effekten til minnet. Nest etter kommer tCL, tRP og tRAS. I likhet med CPU og hovedkort, vil prøving og feiling være essentiellt for å oppnå best resultat. Det er også her nermest individuellt fra brikke til brikke for hva de kan prestere.

Minnefrekvens

På noen hovedkort har du muligheten til å sette frekvensen til minnet selv, og det gjøres ved å velge at frekvensen til minnet ikke skal være forbundet med FSB til CPU. I BIOS vil det stå Unlinked om du vil ha denne muligheten. Da kan du justere frekvensen uavhengig av FSB, og hovedkortet vil selv finne den nermeste divideren til FSB.

Diverse ting man bør tenke litt på

Spenningen til minnet bør settes til rundt 2.0-2.2v eller mer når man overklokker, alt etter hva man får stabilt.

En ting man bør være klar over når man øker volten til er at dette vil generere varme. Dette gjelder forøvrig alt man øker volten til. Derfor bør man tenke på å montere kjøling over RAMen slik at man minsker risikoen for ustabilt system, og aller viktigst minsker faren for å ødelegge noe.

Programmer som er nyttige for å teste stabiliteten til RAMen med, samt ytelse:

Memtest86+

Everest Ultimate

Kilde: Overclock.net

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sover du aldri KongKlykken? :P

Synes dette var et kjempe bra tiltak, dette skal leses og prøves ut.

Veldig bra! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Overklokke skjermkort

Det enkleste å overklokke, per dags dato, er skjermkort. Dette kan gjøres direkte i windows via noen enkle program.

Grunnen til å overklokke skjermkortet er at man vil ha økt prestasjon i spill, og andre programmer som krever mye av skjermkortet. Den enkleste måten å se økt ytelse av skjermkortet på er hvilken FPS (frames per second eller bilder i sekundet) man får i et spill, før og etter en overklokk. Jo høyere FPS, jo bedre flyt. Minste reelle FPS du kan ha før det oppfattes som "lagging" eller hakking, er 24. Går du under denne verdien vil du miste flyten i spillet.

Hvordan overklokke skjermkort

Du kan justere kjernefrekvens (GPU), shaderfrekvens og minnefrekvens. Alt etter hva som støttes av ditt skjermkort.

Ytelsen vil øke smått, i takt med frekvensene. Minnefrekvensen kan som regel økes mest, mens GPU og Shader ikke kan økes så veldig mye, men gir mest økning i ytelsen. Derfor vil du tjene mest på å øke shader og gpu først, for så å øke minnefrekvens. Og forholdet mellom disse frekvensene som gir mest ytelse er også vanskelig å få perfekt.

Med andre ord, så er det prøving og feiling som må utøves her også.

Her gjelder det å justere i små porsjoner til du får ting stabilt, og ikke å justere alt samtidig. Og husk å still viftehastigheten til noe større enn det som er satt til å være standard. På de fleste NVIDIA kort i 8800-serien er dette satt til å være 60% (mellom 1400 og 1700rpm).

Når du har økt frekvensene for mye, vil du se at tunge grafikk-oppgaver vil få små feil i bildet. Det vil vises med hvite og svarte lyn samt muligens prikker over skjermen, eller små misfargede firkanter. Dette kan komme av at minnet/skjermkortkjernen blir overopphetet. Da må du justere ned igjen.

Et eksempel:

artifacts2.jpg

Legg merke til de to svarte "lynene" ved skilpaddens nakke.

For å forhindre disse tingene, kan man også her invistere i ny og bedre kjøling. Jo kjøligere du holder skjermkortet, jo høyere overklokk.

Og man bør justere viften til skjermkortet slik at den går for fullt hele tiden, som sagt tidligere. Da spesiellt for å teste maks overklokk.

Også de nyeste driverne til kortene er anbefalt å ha installert for best mulig resultat. Disse finnes på ATI's hjemmeside og NVIDIA's hjemmeside.

Programmer som kan brukes

Til overklokking av NVIDIA og ATI Radeon kort kan Rivatuner brukes. ATIs kort kan også klokkes av ATITool.

For å teste stabiliteten og få en viss formening om ytelsesøkningen anbefales det å bruke 3DMark.

Her kan du fortelle om dine prestasjoner med overklokking av skjermkortet, samt se hva andre med likt utstyr har klart å prestere: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=28348

------

Denne guiden er litt ufullstendig enda, men gir en viss pekepinn på hvordan det kan gjøres. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OMG.....

kommer de svarte "lynene" av overoppheting???

Jeg har hatt disse lynene siden jeg kjøpte pcn (ca. 2 år siden)

jeg har ikke overklokket skjermkortet engang...

Anbefaler dere å sette ned hastigheten på skjermkortet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Velkommen som ny bruker! ;)

Er nok minnet til skjermkortet, eller kjernen som blir overopphetet ja.. Kan også komme av dårlige drivere, og feil i teksturen i spillet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Genial Guide må jeg si :) Hjelper de som er ny til overklokking, som meg f.eks., og de som har litt mer peiling på det. God og detaljert guide. * * * * *

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må legge til at fremgangsmåten kan variere litt fra hovedkort til hovedkort.. Men hovedprinsippene er like. ;) Grunnlaget er basert på Asus P5N-E SLI med Intels prosessorer som utgangspunkt, noe både jeg og Sindre er i besittelse av. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan øker jeg viftehastigheten på skjermkortet? har Nvidia GeForce 9600 GT

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ett tips er Rivatuner, som det står litt skrevet om lengre oppe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive