Den store overklokkingstråden

575 innlegg i emnet

Skrevet

Takk for det Andrull.

Jeg har satt meg godt inn i Riva tuner nå, og satt hardware monitoring til å justere vifta etter grader.

60, 80 og 100 %.

Det virker som det fungerer som det skal.

Når jeg var inne på Low- Level System Tweaks, og på Auto, så stod den faktisk på Duty cycle min som 29 på det laveste.

Det er ikke rart at dette har gått varmt.

Nå har jeg satt den på fixed 60 %

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for det Andrull.

Jeg har satt meg godt inn i Riva tuner nå, og satt hardware monitoring til å justere vifta etter grader.

60, 80 og 100 %.

Det virker som det fungerer som det skal.

Når jeg var inne på Low- Level System Tweaks, og på Auto, så stod den faktisk på Duty cycle min som 29 på det laveste.

Det er ikke rart at dette har gått varmt.

Nå har jeg satt den på fixed 60 %

:thumbup:

Jeg liker også veldig godt rivatuner når det er så mye forskjellige funksjoner og stille på, og veldig god brukervennelighet. Jeg også har viften på 60% og da ligger tempen på 53c. Da trenger du nok ikke en VGA kjøler hvis ikke du tenker og overclocke kortet veldig høyt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har overklokket det til det du oppga her FranzJeger. Fungerer helt greit foreløpig, og ettersom vifta fungerer som den skal nå, så blir ikke kortet skremmende varmt.

Jeg får se etterhvert når jeg får tid til å sitte i lange økter å spille.

Det som er litt moro, er at når jeg byttet ut mitt forrige kort: Gainward GeForce 8600GT 512MB, med dette, så har benchmarken på 3DMark 06 økt med 3000 poeng. Jeg har jo ikke noe høyere enn nærmere 8200 poeng, men det er litt gøy for meg allikevel. :rolleyes:

Skal jeg ha noe mer og kunne øke mer der, får jeg vente til jeg bygger nytt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har overklokket det til det du oppga her FranzJeger. Fungerer helt greit foreløpig, og ettersom vifta fungerer som den skal nå, så blir ikke kortet skremmende varmt.

Jeg får se etterhvert når jeg får tid til å sitte i lange økter å spille.

Det som er litt moro, er at når jeg byttet ut mitt forrige kort: Gainward GeForce 8600GT 512MB, med dette, så har benchmarken på 3DMark 06 økt med 3000 poeng. Jeg har jo ikke noe høyere enn nærmere 8200 poeng, men det er litt gøy for meg allikevel. :rolleyes:

Skal jeg ha noe mer og kunne øke mer der, får jeg vente til jeg bygger nytt...

8800GT er vesenlig bedre enn 8600GT! Åssen system har du egentlig? Synes det var litt lite med ett sånt kort... Vært kort har sin individuelle "maks" clock uansett om du får 2 like kort kan de godt klokkes forskjellig. Gi litt resultater på hvor langt du greier og overclocke kortet. NB: følg med på tempraturen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hovedkort: Asus A8n32-Sli deluxe (socket 939).

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz, som jeg har klokket til 5000+

RAM: 3 stk: Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns

Unbuffered, Non-parity, 2.5V,128Meg x 64

(utgjør 2.5 GB ca)

PSU: Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter,

Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

Prosessoren min trekker nok ned en del på benchmark-resultatat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hovedkort: Asus A8n32-Sli deluxe (socket 939).

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz, som jeg har klokket til 5000+

RAM: 3 stk: Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns

Unbuffered, Non-parity, 2.5V,128Meg x 64

(utgjør 2.5 GB ca)

PSU: Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter,

Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

Prosessoren min trekker nok ned en del på benchmark-resultatat.

Ja det er sant. Det er vel CPU og HK som blir neste opgradering for deg ja...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja. det er synd de ikke utviklet mer for denne socketen... men det blir en liten stund til jeg oppgraderer. Nettopp kjøpt laptop til 10 000 kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og minne.. :)

Men det er en ting jeg tror jeg har oversett angående overklokking.. Frekvensen til PCI-Express? Utgjør den noen spesiell ytelsesforskjell? La merke til den her om dagen da jeg var inne i BIOS, men tenkte ikke spesiellt over det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei ikke noe særlig. Bare husk å ikke sett den særlig over 115-120MHz så skal det gå greit. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok.. Chipset blir en del varmere og da eller? Sliter nemmelig med temperaturer over 50grader ved spilling av crysis. :( PC fryser i ny og ne ved de temperaturene.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har kikket litt rundt etter hovedkort nå. Planen er litt høyere klokk enn det jeg klarer med mitt P5N hovedkort, og har sniffet litt på Abit IP35. Har lest noen godord om dette hovedkortet, da spesiellt Pro-utgaven av det.. Et dårlig valg til 1200kr?

Kikker litt på Asus P5K3 Deluxe også..

Noen andre alternativer i samme prisklasse (opp til 1500kr) som er verdt å titte på?

Slik jeg har forstått det vil P35 chipsettene støtte Penryn-CPUene som kommer etterhvert også, eller er jeg på bærtur?

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har kikket litt rundt etter hovedkort nå. Planen er litt høyere klokk enn det jeg klarer med mitt P5N hovedkort, og har sniffet litt på Abit IP35. Har lest noen godord om dette hovedkortet, da spesiellt Pro-utgaven av det.. Et dårlig valg til 1200kr?

Kikker litt på Asus P5K3 Deluxe også..

Noen andre alternativer i samme prisklasse (opp til 1500kr) som er verdt å titte på?

Slik jeg har forstått det vil P35 chipsettene støtte Penryn-CPUene som kommer etterhvert også, eller er jeg på bærtur?

Abit IP35 Pro er etter hva jeg har hørt et av de beste hovedkortet med P35-chipset, og klokker svært godt.

P5K3 Deluxe bruker DDR3, og blir vel ganske uaktuellt?

P35 støtter Yorkfield og Wolfdale-CPUer ja, med unntak av QX9770 som bruker 1600FSB (P35 støtter alle med 1333MHz).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

P5K3 Deluxe bruker DDR3, og blir vel ganske uaktuellt?

Ups.. Gikk litt fort i svingene her ja ser jeg. Var sikker på at det var DDR2.. Jaja, fint du sa ifra. :P

Blir nok nytt hovedkort på meg snart da. Skal bestille etter nyttår. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ups.. Gikk litt fort i svingene her ja ser jeg. Var sikker på at det var DDR2.. Jaja, fint du sa ifra. :P

Blir nok nytt hovedkort på meg snart da. Skal bestille etter nyttår. ;)

No problem. ;)

Et annet kort du kan se på, dog litt over ditt budsjett, men skal du virkelig fyre opp med overklokking er nok dette veien å gå.

Foxconn Mars(link) er nemlig kortet Stoolman(her på ITpro) og **dp**(på diskusjon.no) brukte under WR-benchingen sin med 3DMark2001.

Ifølge dem coldbugger ikke kortet, samtidig som det klokker svært godt(555MHz FSB på en E6700).

Spørs dog om B3'en din takker for seg lenge før kortet. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, stilig.. Så det var nevnt noe om dette ja... Men 1700kr er jo ikke alt for mye for et godt hovedkort da.. :P Skal absolutt vurdere det. Er en stund til jeg bestiller enda, så har litt tid til å tenke meg om. ;) Blir nytt kabinett i tillegg, så billig blir det ikke uansett.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Verken G0 eller B3'en stopper lenge en stund før de fleste av P35 hovedkortene så jeg tror nok ikke dette skal være noe stort problem. ;)

(varmen vil nok ivhertfall være det største problemet)

Ps: Husk bare å se hvor Sata kontaktene er plassert, da 8800Ultra tar opp stor plass og Sata kontaktene kan bli dekket over. (3 av mine ville blitt det om jeg hadde hatt 8800Ultra)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På de fleste nyere kort(hvertfall de bedre) er dette løst ved enten å legge S-ATA-kontaktene på "siden"(vinklet ut ifra kortet som på Abit IP35 Pro), eller plassere dem lengre ned(som på Foxconn MARS). ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Verken G0 eller B3'en stopper lenge en stund før de fleste av P35 hovedkortene så jeg tror nok ikke dette skal være noe stort problem. ;)

(varmen vil nok ivhertfall være det største problemet)

Ps: Husk bare å se hvor Sata kontaktene er plassert, da 8800Ultra tar opp stor plass og Sata kontaktene kan bli dekket over. (3 av mine ville blitt det om jeg hadde hatt 8800Ultra)

Jeg har bare en harddisk som bruker sata, men ser uansett ikke ut til å være noe problem på IP35 eller Mars.. ;)

Håper ett nytt kabinett med bedre luftgjennomstrømning (sikter til Cooler Master Stacker) skal hindre den verste varmeutviklingen.. ;) Har også Thermalright ultra 120 extreme kjøler på CPU, så den skal vel holde til litt klokking vil jeg tro.. Dog ikke like effektivt som vannkjøling, men. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På de fleste nyere kort(hvertfall de bedre) er dette løst ved enten å legge S-ATA-kontaktene på "siden"(vinklet ut ifra kortet som på Abit IP35 Pro), eller plassere dem lengre ned(som på Foxconn MARS). ;)

Jepp. Asus P5K3 har ikke det, mens Asus P5E3 har det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er CL4 bedre en CL5? siden mine OCZ reaper kjører på 5-5-5-5-15 CL5 (1ghz)

Hvis da CL5 er dårligere en CL4 hvordan stiller jeg den til CL4?

og hva er tjunction i CoreTemp programmet?

Endret av AplussApe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du stiller frekvens og minnetider i BIOS (mest sannsynelig under en meny som heter Chipset). Husk å juster opp spenningen til minnet, om du ikke får startet opp PC, eller får blåskjerm.

Står hva de forskjellige minnetidene er og betyr her: http://itpro.no/art/7398_side3.html

Core tjunction er nok høyeste temperatur på kjernen/CPU før den kutter automatisk.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok siden den stod på 100 celcius. men jeg har et P5N-E SLI. er det lett å finne det der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, du finner det i BIOS på side 2 under jumperfree settings og Chipset, om jeg ikke husker feil... :) Memorytiming heter det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok. takk:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noen som har ett eller flere gode forslag til overklokking av følgende komponenter , gjerne gi en beskrivelse om hvordan du overklokker f.eks, Cpu ( i Bios eller i windows og med hvilke program etc)

•Hovedkort: ASUS P5K-E/WIFI-AP

•CPU: Intel Core2Duo E6600 med Zalman CNPS9500LED

•Skjermkort: ASUS EN8800GTS 320Mb

•Minne: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB 800 mhz

•Kabinett: LianLi Scand

•Strømforsyning: Mist 500

Endret av steinbk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive