Den store overklokkingstråden

575 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann folkens. :)

Har lenge tenkt på en slik tråd, og på oppfordring av brukeren KongKlykken fant jeg ut at å ha en slik tråd kanskje ikke ville være så dumt. :)

Hovedgrunnen til at denne tråden blir opprettet er for å holde resultattrådene mest mulig "konsentrert/rene" og oversiktlige med nettopp resultater, samt at vi kanskje slipper alle trådene som blir opprettet som omhandler overklokking. Men ikke misforstå, det er fortsatt lov og opprette tråder ang. overklokking, men jeg håper at "småting" som omhandler overklokking kan taes her. (Dvs. mindre spørsmål.)

Så har du noen mindre spørsmål eller sitter litt fast på et enkelt punkt kan du spørre her, så skal vi svare så godt vi kan. ;)

Mvh

Sindre Aleksander aka Sagart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Bra med en slik tråd! :thumbup:

Tar spørringen om Thermalright ULTRA120 Extreme her.

Bestiller den nå jeg, så får jeg leve på fattig-grensen frem til den 15.. :lol:

Evt hvilken vifte kan monteres på kjøleren?

EDIT:

Ser du svarte i den andre tråden.

Noctua NF-S12-1200 it is! :P

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Copy-paste ifra svaret mitt i CPU-overklokkingstråden:

En vifte som jeg personlig kan anbefale er Noctua NF-S12-1200. Disse blåser _veldig_ mye luft iht. støynivå, og om du synes den bråker for mye kan du sette på den medfølgende L.N.A-kabelen.(Low Noise Adapter)

Da synker viftehastigheten ifra 1200rpm til 600-800rpm, og vifta blir uhørbar. (Men flytter fortsatt en god del luft.)

Artic Silver 5 er også å anbefale om du ikke har det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tror ikke lydnivå blir noe problem... Kjøleren jeg har nå (CNPS8000) går for fullt på 3000rpm og bråker en god del! :P

Men kjekt å vite.. Synd de ikke har den på lager hos netshop!

Får bestille et par fra amentio istedet.. :)

Samt noen til kabinett og chipset.

Thanks a bunch for the tip!

EDIT:

ooh.. Holdt på å glemme kjølepasta! :o

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

NP. ;)

God kjølepasta hjelper faktisk endel. Merket selv et temperatur-dropp på 5-10C etter at pastaen var innkjørt.

Fått CPUen stabilt foresten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Satte den tilbake til slik den var. 3.2ghz... :) Stabilt på 1.312v. Men kan ikke kjøre prime95 lenger enn til den starter med 8K testene (etter ca 20min). Tempen på kjernene skyter opp fra 75-80 til over 100 om jeg venter ett par-tre minutter.

Tør ikke fortsette i tilfelle CPU takker for seg! :o

Hvor stor er forresten nortbridge på P5N-E? lengde x bredde. Om du nå har målene i hodet... :)

Er så trangt i kabinettet, slik at jeg må slå av PC for å gå inn å måle..

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener du hele ribba eller selve chippen?

Ribba er ca. 8-9cm x 5cm, mens selve chippen er langt mindre. Tok av ribba engang, men husker ikke hvor stor den var.

Skal du kjøpe vifte er 80mm perfekt med standardkjøler, men med TRUE går maks 60mm. (Såvidt jeg får trykket en 60mm-vifte under min Noctua-kjøler)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jepp, da er det bestillt... :)

De hadde ingen chipset-vifter, så jeg bestillte en "kabinettvifte" på 60x60x25. Dreit meg på leggen? :P

PS bestillte alt fra Netshop.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres helt kurant ut det ja. ;) (Skal litt til for å drite på leggen :P ) "Alle monner drar" er det vel noe som heter, og alle kabinettvifter(også om dem er til chipsetkjøling) hjelper på. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finfint. :lol:

Da er det bare å sette seg ned og vente på at godsakene kommer i posten. Blir vel sendt ut den 15oktober. så om jeg er riktig heldig har jeg delene rundt den 20. :thumbup:

Neste jeg bestiller blir kraftigere PSU.. Men det blir en stund til enda. Skal da ha en på over 700w.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gled deg. :thumbup:

Men hmm, lukter det 8800Ultra SLi her? :P (Pga ny PSU)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hehe, det frister! :P

men da snakker vi om en invistering på rundt 7-8lapper tilsammen, hvis ikke prisene faller drastisk. Det er jo lov å drømme om prisfall.. :lol:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe. Skader ingen med å ha 2x Ultra i SLi nei. :P

6-7k må du nok regne med for et Ultra-kort + PSU ja.

Håper at nVidia slipper nytt ultra-highend-kort(9800GTX f.eks) i November sammen med 8800GT. Da synker nok prisene på dagens 8800-kort endel. :) Men det gjenstår å se. Dem som vet noe om Novemberlanseringen er under NDA så... :(

Hva er hittil maks-klokk på Ultra-kortet ditt hittil da KongKlykken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, blir spennede å se! :P

Overklokkingen av skjermkort har stagnert. Høyeste jeg har vært oppe i er 680 på GPU-kjernen, og 1670 på shaderen, og 1200 på ram.. Ikke stabilt, da det var tydelige tendenser til hvite og svarte lyn på 3Dmark testen, men bare under "firefly-testen".. Og det gir ikke spesiellt høy score på 3dmark heller, av en eller annen merkelig grunn. :)

Det som er stabilt pr dags dato står i signaturen.. :P Minnet er satt til 1180mhz, og ikke 1200 som det står i signaturen.

Ser du er oppe på over 2.2ghz på ram'en? Åssen i alle dager får du til dette? :o

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2214MHz er effektiv frekvens. :P DDR = Dual Data Rate. Effektiv frekvens hos deg blir dermed 1180*2 = 2360MHz. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hehe, oj.. :blush: Selvsagt... Tenkte ikke på det! :lol:

EDIT:

Hvordan kan man overvåke effektforbruken i en PC ved load og idle? Er det eksterne målerinstrumenter som må taes ibruk da også?

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

:thumbs: Fin tråd detta!

Kommer til å bruke den mye XD

Endret av MSI guy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, oj.. :blush: Selvsagt... Tenkte ikke på det! :lol:

EDIT:

Hvordan kan man overvåke effektforbruken i en PC ved load og idle? Er det eksterne målerinstrumenter som må taes ibruk da også?

Hehe. :P

For å måle effektforbruket bruker vi gjerne et eksternt instrument ja. Hva det heter husker jeg ikke, men du får kjøpt det på de fleste elektrobutikker vil jeg tro. :) Det en liten dings som du setter imellom stikkontakten og PCen din.

:thumbs: Fin tråd detta!

Kommer til å bruke den mye XD

Bra! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å måle effektforbruket bruker vi gjerne et eksternt instrument ja. Hva det heter husker jeg ikke, men du får kjøpt det på de fleste elektrobutikker vil jeg tro. :) Det en liten dings som du setter imellom stikkontakten og PCen din.

Ok. :) Må sjekke litt på dette der. Vært morsomt å se hva det egentlig ligger på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fant en effektmåler her: Link... :)

Kanskje litt OT dette nå men. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ps: Til de som har tenkt å få seg SLI på P5N SLI, så ha rjeg merket meg at både 8800Ultra og 8800GTX dekker over alle Sata inngangene om man setter den i nederste slotten. Kan hende også at 8800GTS dekker over store deler av Sata inngangene.

For å få koblet til harddiskene da så må du ha en litt spesielt Sata kabel med 90 graders vinkel. Eneste negative er naturligvis at denne 90 graders vinkelkontakten dekker over den nærmeste Sata inngangen, og det er derfor maks mulig med to Sata enheter i SLI.

Med QX6850 på 3,67GHz på P5N SLI så merket jeg helt ekstreme voldrop. Satte 1,57V i BIOS.

Idle så var den da 1,47V og under laod så droppet den igjen ned på 1,37V. Og på grunn av dette (og pga hovedkortet heller ikke liker altfor høye frekvenser) så kommer jeg meg nok ikke stor lengre enn 3,7GHz på SLI systemet. :(

Faktisk så var det så stor volt dropp, at Load temperaturen kun var 3-4 grader over Idle. (fordi spenningen synker under load) :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aktiverte du +100mV-funksjonen da? Kjørte du uten vDrop-mod?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anbefaler deg ta blyantmod'en på hovedkortet, og overdrive litt slik jeg gjorde (ved et uhell).. :P Volten øker gjerne litt under load hos meg forskjellige ganger.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kva er blyantmod? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kva er blyantmod? :P

At du drar en eller flere ganger over en resistor(motstand som styrer spenningen en komponent skal få) slik at spenningen øker/stabiliseres. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive