Grub fjernes ikke helt etter fjerning av Ubuntu

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Etter å ha prøvd Ubuntu på egen partisjon men på samme harrdisk som Vista ligger inne på , skulle jeg fjerne ubuntu.

Sletta Partisjonen den lå på og oppretta ny og formaterte. restarta med vista DVD og reparerte MBR med Bootrec /fixmbr og bootrec /fixboot. reatart alt tilsynelatende ok .

Etter neste restart kommer der Fremdeles lastin av grub men den går videre å starter Vista .

Greit nok men jeg ville ha den bort for godt. Tok å å starta ny innstallasjon av Vista , ved å slette og opprette og formatere stasjon C: og fikk den innstallert.

Happy trodde jeg nå at jeg var kvitt alt smuss som evt lå igjen fra Ubuntu , men etter første restart var f...skapet tilbaket igjen.

Har prøvd Gparted uten å finne noen som ligger der.

Kan noen komme med et supertips til meg. disken er på 500 GB med masse Stuff av Bilder å musikk å programmer å håpte jeg skulle slippe å måtte få alt over på en annen disk av samme dimensjon for å få fjerna dette. har det noe med at partisjonen Ubuntu lå på var ext3 partisjon eller hva?

Håper noen skarpe hoder der ute kan hjelpe med dette . :wall:

--------

utroppk1.jpg

Unødvendig formatering av tekst - farge og store bokstaver - samt overdreven bruk av tegnsetting er fjernet av moderator. Håper vi slipper å se dette en gang til.

Endret av Fredrik Fornes (Fedda)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hei. når man installerer visse linux operativsystemer så legger det seg usynelig partisjon på harddisken. får å slette dette, må du bruke et program. Ultimate Boot CD er jo et valg. men du får ikke slettet det med Windows cden. du må kraftigere til verks. sett harddisken i en annen data, og formater den derifra, om det er en stasjonær, bli litt vankelig med bærbar. for du skal ikke bruke os'et på den harddisken, den skal bare ligge på dataen, så du kan formatere den ordentlig.

HER finner du et program som sletter harddisken.

Mvh DearDevil90

Endret av DearDevil90
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DearDevil90 sitt innlegg inneholder bortimot ikke korrekte utsagn overhodet.

Problemet ditt er at Grub fortsatt er det som ligger inne i MBR-sektoren. Det er der BIOS leter etter oppstartslaster. Den enkleste måten å reparere det på er å starte fra Windows CD-en, velge Recovery Console (Gjenopprettingskonsoll), logge på systemet, og kjøre kommandoen "fixmbr", som legger inn Standard MBR (NTLDR) igjen, slik at systemet igjen booter Windows på vanlig måte. Formatering er ikke nødvendig.

EDIT: Ovenstående er ikke testet i Vista, men jeg regner med at det vil fungere utmerket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive