Post din CPU-overklokk her

107 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Ja, denne har jeg lest om! :P

Evt hvor på denne kjøleren skal det monteres vifte? Må vel være på siden, om jeg ikke driter meg på leggen nå... :lol: Hvilken vifte anbefales? Kan vel være maks 120mm størrelse på den?

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan festes vifte på begge sider av den ja. ;) Og maks 120mm som du sier.

En vifte som jeg personlig kan anbefale er Noctua NF-S12-1200. Disse blåser _veldig_ mye luft iht. støynivå, og om du synes den bråker for mye kan du sette på den medfølgende L.N.A-kabelen.(Low Noise Adapter)

Da synker viftehastigheten ifra 1200rpm til 600-800rpm, og vifta blir uhørbar. (Men flytter fortsatt en god del luft.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så lenge som jeg har så lave tempraturer så er det vel ikke farlig om jeg kjører den på dette 24/7 ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil tro det går greit ja. :) Ihvertfall om du ikke skal ha prosessoren i mange år. :P (Levetiden forkortes nok litt med slik høy volt) Men for daglig bruk i et år eller 2 fremover i tid går det nok bra. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nytt maks-resultat:

3465MHz ved klokking i Windows.

vCore på 1.5V er satt bare for å være sikker på at CPUen ikke bremser.

post-17710-1192142340_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

max klokk jeg har klart og starte opp med nå er:

3960,6 mhz(cpuz.jpg)

Prosessoren skal klare 3600 mhz stabilt hvis jeg får byttet ut de svake viftene på prosessorkjøleren.

Tok OCCt på auto(30 min)(overklokking2.jpg) og det ble stabilt på 3708,45 mhz. mulig det er stabilt med prime95 også men har ikke testet det enda. på overklokking2.jpg så viser occt at det er stabilt på auto i 30 min, mens core temp og cpu-z er fra under load

post-10015-1192228781_thumb.jpg

post-10015-1192229029_thumb.jpg

Endret av MAXILA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virkelig bra Maxila. :thumbup:

Har forøvrig hørt at 30min med OCCT tilsvarer 8 timer(!) med Prime95 Small FFT's, så tror nok 3.7Ghz er bortimot stabilt hos deg. Uansett klarer du nok aldri/sjelden å belaste CPUen din like mye som ved kjøring av Prime/OCCT eller. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er utrolig hvor mye G0 steppingen har av potensiale.

Jeg ville da tro du fint hadde mulighet for en 3,9Ghz stabilt om du økte volten? (og komme godt over 4,0GHz ved maks klokk)

Temperaturene var jo heller ikke direkte avskrekkende, så der er det vel bare å fyre på med tyngre krutt?

Edit: Selv må jeg opp i 1,68V-1,66V for å klare nesten samme overklokk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror nok problemet mitt er at rammen ikke klarer raskere hastigheter, og at Det er derfor jeg ikke klarer høyere. dataen vil ikke starte opp om jeg har mer enn 2.05 på ramen :(

Den vil heller ikke starte opp med høyere hastigheter selv om jeg øker cpu volten. men har satt på noen vifter og sånt på rammen nå, og har gjennomtrekk i rommet. Så skal nok prøve og få høyere maksoverklokk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvd å slakke på timingsene da?

5-5-5-18 eller 5-6-6-20 f.eks? Hvilke brikker har du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har brukt 6-6-6-15

Klarte foresten ny maks overklokk, men nå prøvde jeg heller med setfsb, istedet for og bruke biosen.

brukte 1,5 volt i biosen på cpuen. Vet ikke om jeg skal stille på fsb volt og sånt.

Her er noen av tingene jeg har i pceen:

PSU: mist 500 watt

CPU:intel Q6600 g0

CPU kjøler: thermalright ultra 120 xtreme

Ram: 4x1 GB mushkin enhanced 6400

Hovedkort: Asus p5k premium

post-10015-1192232296_thumb.jpg

Endret av MAXILA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den var pen ja. ;)

Men har du 1 stk. 4GB brikke? Isåfall er nok den "problemet" ditt. Brikker med 2 og 4GB(på et PCB) klokker en god del dårligere enn 1GB-brikker. Kommer selvfølgelig ann på hvilke chipper det er også da, men 4GB-brikker er vanligvis mye mindre klokkevillige.

PS: Maks anbefalt CL er 5. (Timings blir da 5-6-6-15) Kan nok også hjelper litt å senke 15 til f.eks 20.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er nok fire 1 gb brikker.

Glemte foresten og skrive stepping, og den er L728A882 og batch g0

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror nok problemet mitt er at rammen ikke klarer raskere hastigheter, og at Det er derfor jeg ikke klarer høyere. dataen vil ikke starte opp om jeg har mer enn 2.05 på ramen :(

Den vil heller ikke starte opp med høyere hastigheter selv om jeg øker cpu volten. men har satt på noen vifter og sånt på rammen nå, og har gjennomtrekk i rommet. Så skal nok prøve og få høyere maksoverklokk

Ahh, skjønner. Kjedelig.

For hos meg så er det heller stikk motsatt. (før rammen min skulle bli en begrensning så måtte prosessoren kjørt på 6750MHz eller mer(750MHz FSB) :P)

Ivhertfall en fordel med DDR3.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er nok fire 1 gb brikker.

Glemte foresten og skrive stepping, og den er L728A882 og batch g0

4 stk 1GB-brikker? Da er nok oddsene bedre. ;)

Om du tar ut et par og prøver så går det nok lettere. Evt. kan du også prøve med det andre paret for å se om det klokker bedre(Bytt ut brikkene slik at du kjører med bare 2stk.)

For høyest mulig klokk kan du også prøve med en brikke. (Og evt. bytte ut dem etterhvert for å se hvilken som klokker best.)

Håper du lykkes bedre med 2(eller 1) brikker. :)

Andrull: Prøv en Celeron eller P4 på HKet med LN2 på toppen da? (WR forsøk) :P (Eller sitter du fortsatt på X38 og QX6850?) Med QX6850 kan du greit nå 5.5Ghz på LN2 ihvertfall.(Så lenge du ikke trenger så ekstreme mengder volt at CPUen dør da. :P) 450*12 klarer vel HKet? (Og CPUen?) Hvor høy multi på QX6850 er mulig egentlig? Før hadde Extreme-CPUene maks på 12, men mener jeg har sett nyere CPUer kjøre på 13...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøvde en minnebrikke og det var like før jeg kom inn i windows :P

satt også først volten opp til 2,1 volt, og så opp til 2,15 volt, og da klikket det.

Måtte til og med resette cmos. asus hovedkortet pleier jo og resette innstillingene, når overklokkingen feiler.

edit: venter litt, og prøver igjen senere, men er veldig tungvindt og få de rambrikkene på plass.

Endret av MAXILA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde en minnebrikke og det var like før jeg kom inn i windows :P

satt også først volten opp til 2,1 volt, og så opp til 2,15 volt, og da klikket det.

Måtte til og med resette cmos. asus hovedkortet pleier jo og resette innstillingene, når overklokkingen feiler.

edit: venter litt, og prøver igjen senere, men er veldig tungvindt og få de rambrikkene på plass.

Økt volten på NB? MCH heter det vel på P5K(tror jeg). FSB-volt kan også økes et hakk.

Et tips for å slippe å ut med batteri/resette CMOS: Slå av maskinen - Hold inne på-knappen til den slår seg av igjen - Start opp. :) (Da virker CPR, slik at du kan justere ned innstillingene igjen.)

Om du ikke får minnet høyere ved økning av NB-volt: Kjør med en brikke på 2.1V 5-6-6-20, forsikre deg om at CPU får nok volt til litt høyere frekvenser, boot opp på en klokk du vet er bootbar og klokk ifra Windows. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er bare cpu volt og ram volt jeg har stilt på resten står på auto.

Skal prøve og øke nb volt og fsb volt litt, men det for bli i morra for nå skal jeg sove.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Klarte ikke og få noe høyere score på maxklokk i dag.

Det gikk ikke noe bedre med 5-6-6-20 ved 2.05, som er det høyeste alle brikkene kan starte opp med. Har ikke testet med en brikke om gangen enda.

Gikk heller ikke noe bedre med og øke chipset og fsb volten.

Prøvde en stabil klokk på 30 min(auto) med OCCT igjen, og kom litt høyere.

På toppen av bilde vises det under load mens nede vises det bare at den er stabil.

Kan sikkert komme enda lenger når det gjelder og få den stabil, men ramen begrenser hastigheten en del.

post-10015-1192292685_thumb.jpg

Endret av MAXILA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3.7Ghz er jo et vanvittig godt resultat til 24/7-bruk, spesielt på luft. :)

TRUE er vel en lett innvirkende faktor også, siden du har maks temp på 60C. ;)

G0-steppingen viser noe av det den er god for. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan teste det jeg får stabilt iallefall.. :P Skal forsøke høyere klokk etterpå nå:

3.037ghz på 1.28v. :)

post-18204-1192383420_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

God klokk det KongKlykken. :)

Testet litt med AMD Sempron 1200MHz (Socket A/462) :lol: :

post-17710-1192384661_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ny stabil klokk. :) 3093Mhz.

112862.jpeg

Temp under maks load. CPU 57grader, og høyeste kjerne 82grader.

vCore er satt til 1.28v (1.165v i bios)...

OCCT forteller at CPU er stabil.. :)

112863.jpeg

EDIT:

Her er forresten minnetidene jeg kjører på. Så lav mhz grunnet 1:1 synkronisering med FSB til CPU. :)

112864.jpeg

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pen den. :)

Hva kjører du på til vanlig? (24/7)

Oppdaterte førsteposten også... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den siste stabile kjører jeg på 24/7.. :) altså 3.093ghz.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive