Post din CPU-overklokk her

107 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Aight.. :) Var egentlig logisk det. hehe.. :P

Har justert ned volten nå, til 1.328v. Er egentlig satt til 1.2v i BIOS.. :lol:

109342.jpeg

Her er temp og vcore etter ca 10min med prime95.. Bedre enn sist iallefall! :P

Temp idle:

109345.jpeg

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se der ja. :thumbup: Nå begynner det å ligne noe. :)

Blir spennende å se hvor lavt du får den på spenning!

PS: Du trenger ikke å kjøre Prime95 i flere timer imellom hver senking av vCore. 10-15min er det jeg bruker. Før jeg erklærer den stabil kjører jeg Prime i "1 runde" Dvs. den tiden det tar for den å kjøre seg igjennom testene før den kjører samme testene på nytt igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Klar over det, kjører da ikke prime95 i flere timer.. :lol: Kjører mellom 10-20min.. Det er bare for å få stabil makstemp. :)

Har forresten senket volten enda mer. Ned til 1.296v idle ifølge CPU-Z, og 1.312v under load. BIOS er satt til 1.18xx.. :)

Vet ikke om jeg skal sette den noe lavere nå. Holder fin temp også. Ikke så mye forandring fra 1.328v.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

IDLE:

110872.jpeg

Load:

110874.jpeg

Nye resultater. 3.15Ghz og 1.312v stabilt. Ingen V-drop under load enda heller.. :)

Tempen kan det legges til ca 5 grader, da jeg nettopp har startet PC minutter før disse resultatene, samt at det er kaldt på rommet (ca 15-20grader).

CPU-Z validering:

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=252336

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se der ja. :thumbup:

Øker du FSB til 356MHz(1423MHz i BIOS) så har du 3.2GHz. :)

For å teste at CPUen er noenlunde stabil og for å få en mer korrekt makstemp så bør du kjøre Prime i minst en time. (Først etter en stund at kabinettet begynner å varmes opp)

Edit: Oppdaterte førsteposten. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ah.. En hel time med prime? :cry

Thats so boring! men ok..

Men er det flere som driver med overklokking her på forumet? Må da være fler enn bare meg, Sindre og Andrull? :huh: Er ikke "kun" folk med Quadprosessorer som kan legge ut resultat her altså.

Er åpent for alle og enhver! :) Alle AMD og Intel-prosessorer. Hadde vært morsomt å sett flere resultater også!

Programmene vi bruker for å vise resultatene er

CPU-Z viser mer eksakte verdier av spenningen og FSBen til CPU, samt ram-timingsene. Kan skaffes her: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Everest Ultimate (trial-version) for å måle temperaturer og diverse annet. Kan skaffes her: http://www.lavalys.com

Så har du SuperPI som en slags benchmark på hvor raskt prosessoren jobber. Det programmet regner ut PI (ca 3.141588 eller noe) med mange fler desimaler enn det jeg oppgir, ett gitt antall ganger. Jo mindre tid den bruker jo bedre.. :)

Finnes her: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36

EDIT:

Etter 20-22min rundet 2 CPU-kjerner 100grader. Det førte til at everest viste minusgrader tilslutt. Dette var under en test med 800000 M163839 og FFT lengde 8K, om det gir noen mening for noen.. Turte ikke fortsette i tilfelle jeg friterte CPU! :o

Endret av KongKlykken
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg er nesten helt ny på dette med overklokking, men ble innspirert av dere nå. Så tenkte jeg skulle prøve meg litt fram. Etter mange timer og uendelig med restarts, klarte jeg å få en stabil overklokk over 3 Ghz.

overklokk3ys1.th.jpg

NB volt: 1,393 v

Core volt: 1,55000 i BIOS

Tar gjerne imot tips slik at jeg kan få høyere. :)

Som dere kan se på bildet er denne stabil, klarte å kjøre Prime95 i 4timer :P

Prossesor: E6600

Revisjon: B2

Pakkedato:04/17/07

Batch: L639F135

Endret av Oldolo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her kommer det endelig flere resultater vettu. ;)

Må du virkelig opp på 1.47V(nærmere 1.5V satt i BIOS?) for å nå 3GHz stabilt? :o

Sikker på at det ikke er en økning av NB-volt(Chipset volten) som skal til før du kommer lengre? :) Pleier vanligvis å være det på middels høy FSB.

Edit: Der kom det mere info ja. :)

Har du vifte på chipsett-ribba? Hvis ikke så anbefaler jeg at du setter en liten vifte eller 2 der, siden den blir _veldig_ varm under load, uansett overklokk. Kan også være det(at den er for varm) som stopper videre overklokking.

Hovedkortet har også FSB-hull, som gjør at den ikke er stabil på FSB mellom x og x. For å nå 3.2GHz kan du prøve på 1423MHz FSB i BIOS. For 3.4GHz 1510MHz, og for 3.6GHz 1600MHz. Hvis du endrer CPU-multiplier til f.eks 8(ligger under CPU-settings) kan du f.eks. kjøre 1600MHz FSB og RAMen i Linked-modus og med divideren "Sync" slik at RAMen kjører på standardfrekvens. (800MHz) Da kjører CPU også på 3.2GHz. Om HK og CPU klarer det såklart. ;)

Edit2: Oppdaterte førstepost. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nice.. :P Har du utført blyantmod'en på HK? Noe form for fall i spenningen til CPU? Ser du har samme hovedkort som jeg, og jeg plagdes med spenningsfall før jeg utførte blyantmoden...

Ta en titt her for mer info om hvordan.. Anbefales å prøve seg litt fram, om du er usikker. :)http://itpro.no/supportforum/index.php?sho...0&st=0&

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan kanskje senke volten litt. Men går ikke å senke den for mye. Da kommer det en error i Prime95.

Jo tenkte jeg skulle prøve å øke NB-volten litt.

Spennings fall? Hva vil dette si, og hvordan kan jeg se det?

Har ikke utført noen mod nei, tror ikke jeg tør enda heller. Virker litt skummelt, kanskje senere jeg vil prøve blyant mod.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spenningsfall(Også kalt V-Drop) = Forskjellen ifra volt satt i BIOS(der du har satt 1.55V) og til reell volt målt under load(som er 1.472V hos deg).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skal nok "leke" meg litt med overklokking etterhvert, skal nok ikke klokke så mye siden pc'en min blir ganske varm under load og nå har jeg ikke klokket noen ting.

Kom opp i 47 grader når jeg spilte crysis, uten klokk.

Burde vel ikke komme over 55-60 grader.

Men kommer med info i løpet av uken :)

Skal vurdere å prøve blyant moden din KongKlykken, mulig jeg kontakter deg med tanke på hvordan jeg skal gjøre det hvis det er ok? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jaja, kjør på.. Sindre har også god greie på dette (om ikke bedre). MSN-adressen står oppført i profilen min. :thumbup:

Oldolo:

Angående vDrop, så ser du det på CPU-Z også. Hvis den hopper fra f.eks 1.5v (uten påkjenning) til 1.472v (med påkjenning fra prime), har du en vDrop på 0.28v.. som et eksempel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er tilgjengelig på msn jeg også for dem som ønsker kontakt. :) F.eks. om dere har spørsmål.

MSN-adressen min ligger i profilen. (Bare å trykke på p_card.gif knappen for å få opp adressen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har en 80mm kabinett vifte som blåser litt luft mot halve chipsetet kjøleren. Tror det hjelper en god del, men når jeg kjenner på den så merker jeg litt varme ja.

Klarer ikke komme opp 3.2 Ghz(Prime95 gir error), men så ut som jeg kunne klare 3.127.

Den var stabil i 10min. Før jeg stoppet den.

Da øket jeg NB-volt til 1.5xx

overklokk4uq5.th.jpg

Lurer på om jeg skal prøve blyant trikset i morra. :) Må se om jeg har tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nice.. :)

Ville prøvd å senket vCore volten litt iallefall.. 1.472 er litt høyt. Jeg selv har 1.312v på 3.15ghz på Q6600, stabilt.. :) Men har du noen form for vDrop? Hva er volten din i CPU-Z uten at du kjører Prime95?

EDIT:

Blyantmoden tar bare noen minutter å utføre.. Bare sørg for å være stødig på hånden, samt ha godt med lys slik at du ikke tegner på feil motstand eller griser! :)

EDIT2:

For de som har lyst til å se maks og minimumsverdier registrert i CPU-Z mht overklokking: http://valid.x86-secret.com/records.php

Sjekk den minste registrerte målingen! :lol:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja prøver å senke volten litt, men den klarer ikke boote Windows da. Mulig jeg kan klare litt lavere.

Har helt klart vDrop, den faller fra 1.52 uten belastning til 1.47 med balasting. (Tror det var det, er på skolen nå så er ikke helt sikker)

Skal helt klart teste mer når jeg kommer hjem! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

heihei!

Jeg har overklokka litt jeg også, men sitter ikke på den PCen nå, så kan ikke poste bevis.... Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke har fått den høyere, så er det fordi jeg har glemt å sette ned frekvensen på RAM-brikkene (skal gjøre det neste gang jeg kommer i nærheten av PCen.) Prosessoren var på 2000Mhz default.

Uansett, her er resultatene, bevis kommer snart:

AMD Opteron 170 - 2800Mhz - 1.350 - ukjent - ukjent - Stabil - 55C - Maks - MSI guy

AMD Opteron 170 - 2880Mhz - 1.400 - ukjent - ukjent - Ustabil - 57C - Maks - MSI guy

EDIT: Hva er Stepping og Batch? Kan ikke hsuke å ha stilt inn på disse.

Endret av MSI guy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser bra ut dette MSI Guy. :)

Stepping er revisjonen av CPUer. Intel og AMD lager nye revisjoner etterhvert som de forbedrer dem/retter feil. Stepping kan du lese av i CPU-Z som det er link til i førsteposten.

Batch er en "kode" med tall og bokstaver som forteller hvor og når CPUen er produsert. Dette står vanligvis på selve CPUen og på esken den kom i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da klarte jeg 3,2Ghz :) Må ha en sinnsyk volt i forhold til dere her da!

cpuoverklokk32gw1.th.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da klarte jeg 3,2Ghz :) Må ha en sinnsyk volt i forhold til dere her da!

cpuoverklokk32gw1.th.jpg

najs :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nice... :P Må bare si at det var ganske høy volt ja! :o

Prøvd med noe lavere?

Forresten bra temperatur vs volt! :o Prøvd noen mods enda?

EDIT:

Er forresten opp i 3.2ghz selv nå.. Skal kjøre en liten runde med prime, samt annet for å se hvordan det går. :)

Skal bestille ny kjøler den 15-16.oktober..

EDIT2:

Idle temp og volt:

111171.jpeg

1.312v idle, 36grader kjerne med høyeste 49grader

Her er resultater etter en runde med prime.

111170.jpeg

1.324v load. og uant makstemp... :o

Når disse 8K testene hadde holdt på i 4min runnet tempen på de to første kjernene 100grader, så jeg stoppet stresstesten.. :o

Men hva kommer det av at kjerne 3 og 4 holder 10grader lavere temp enn 1 og 2? Ujevnt påsmurt kjølepasta?

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oldolo: Litt vel høy volt iht. 24/7-bruk vel? :P Men temperaturene er jo greie, så egentlig skal det ikke være noe problem å kjøre den slik, selvom det kanskje ikke er anbefalt.

KongKlykken: Oldolo utførte vDrop-modden nesten perfekt nå i ettermiddag. ;) Grunnen til at han har gode temps iht. volt er også at han har E6600 og ikke Q6600. E6600 lager 30-40% mindre varme på samme frekvens og spenning som Q6600.

Temp-forskjellen på kjernene hos deg er mest sannsynlig pga. skjev/konkav base(IHS) på din CPU eller kjøler. Konkav IHS er et kjent problem på alle Q6600 B3. (Dvs at kantene på IHS er høyere enn kjerneområdet på midten) På G0-revisjonen virker det som om at det er motsatt, dvs at IHS er høyere på midten. Skjev/konkav IHS kan løses med f.eks. plansliping av CPU/kjøler. Selv tjente jeg 5-10C på dette. :) (Har fortsatt tempforskjell på 2 kjerner på ca. 5C, antagelig pga. fortsatt litt skjev IHS)

Grunnen til at tempen din øker så drastisk er trolig pga. at kjøleren din ikke klarer å lede bort all varmen CPUen lager. Dvs. at heatpipene ikke klarer å overføre varmen ut i kjøleområdet med alu-finner. Da øker dermed temperaturen hurtig.

Med bedre kjølere(gjerne også med flere heatpipes) er ikke dette et problem. Hvilken kjøler skal du bestille? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tenker på Zalman CNPS9700... Men må måle litt for å se om det er plass. :) Vet ikke om det finnes noe alternativ som er bedre kanskje?

Skal i tillegg bestille et par-tre vifter for å montere på chipset, og kabinett. Samt muligens over ram'en... :)

EDIT:

Var forresten opp i 3,25ghz nå.. Det fikk jeg ikke til å bli stabilt.. Økte også volten gradvis opp til 1.4, men kom såvidt inn i windows før den frøs. Dette må forskes på! :P

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

TRUE (Thermalright Ultra Extreme) anbefales virkelig! Bedre luftkjøler finnes ikke! Med en stillegående vifte og god gjennomstrømming i kabinettet yter den veldig godt iht. støy/kjølenivå. Finnes på Netshop til ca. 500kr. + vifte ~ 100kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive