Post din CPU-overklokk her

107 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei godtfolk. :)

Her kan dere poste deres overklokker. Både høyeste og stabile. :)

Etterhvert kan vi også se om vi kan få lagd en oversikt over overklokkene deres her i førsteposten. Sortert etter f.eks. stabilitet og frekvens.

Så kom igjen og post et screenshot av deres overklokker! Hvilken CPU du har spiller ingen rolle.

Kom også gjerne med forslag til ordninger her i tråden, men prøv og hold diskusjoner unna her, slik at vi kan få en ryddig og oversiktlig tråd. :)

I denne tabellen tar jeg med 24/7-klokk og maks overklokk. :) (Resultatene dere får imellom tas ikke med.)

Vennligst oppgi så mye info som mulig. :) (Stepping, batch, vCore, temp osv.)

For å vise av resultanene kan du for eksempel bruke CPU-Z som du kan laste ned herifra(link). Start opp programmet, ta et screenshot, last det opp og legg det inn her. :)

For å vise temperaturer kan du foreksempel bruke Everest som du finner her(link)

Vil du validere overklokken din gjøres det Her(link). I Everest kan du også finne alt mulig annet rart av info som gjelder PCen din.

En enkel og grei måte å teste CPUens ytelse opp imot andres CPUer er å kjøre SuperPI som du finner her(link).

Frekvenser: (Oppgitt slik: CPU - Frekvens - VCore - Stepping - Batch - Stabil/Ustabil - Makstemp - 24/7 / Maks - Bruker

(Makstemp er på høyeste kjerne)

Intel:

Core 2 Duo / Core 2 Quad:

Q6600 - 4109MHz - 1.48V - G0 - L728A882- Ustabil - Ukjent - Maks - Maxila

Q6600 - 3935MHz - 1.688V - B3 - L646G566 - Ustabil - 62C(Idle, høyeste kjerne) - Maks - Andrull

Q6600 - 3737MHz - 1.44V - G0 - Ukjent - Stabil - 60C - 24/7- Maxila

Q6600 - 3479MHz - 1.5V - B3 - L715A725 - Ustabil - 30C(Idle, høyeste kjerne) - Maks - Sindre Aleksander

Q6600 - 3263MHz - 1.392V - B3 - L715A702 - Ustabil - 46C(Idle, høyeste kjerne) - Maks - KongKlykken

Q6600 - 3150MHz - 1.328V - B3 - L715A702 - Stabil - Ukjent - 24/7 - KongKlykken

Q6600 - 3200MHz - 1.296V(Load) - B3 - L715A725 - Stabil - 46C - 24/7 - Sindre Aleksander

Q6600 - 3141MHz - 1.4V - G0 - L727A923T - Stabil - 47C - Maks - Densen

E6600 - 3200MHz - 1.536V - B2 - 04/17/07(Pakkedato) - Stabil - 51C - 24/7 - Oldolo

AMD:

Opteron

170 - 2880Mhz - 1.400 - ukjent - ukjent - Ustabil - 57C - Maks - MSI guy

Endret av Sindre Aleksander
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan være den første som poster resultat her jeg da:

overclockhi5.th.jpg

Dette er hva jeg får stabilt! :wall: Har ikke gjort noe mods enda. Men skal prøve blyant-trikset på mitt HK (asus P5N-E SLI). :)

Ikke så mye å skryte av... enda

Skulle egentlig øke på litt i helgen, men fikk ikke tid.. Ble fylla istedet. :lol:

EDIT:

Ny overklokk... Ikke noe ekstremt, men. :P Har funnet ut at jeg ikke får mer enn 1.36v på vCore (under load er den nede på 1.26v på det laveste) uansett hvor høyt jeg setter den. :o Må vel til med blyantmoden etterhvert nå! :lol:

cpuzui4.jpg

Ram'en er betydelig mye raskere da... Får 5.9 på ytelsestesten i Vista. Originalt 5.4.

EDIT2:

Makstempen er på 56 grader etter 20min med PRIME95..

EDIT3:

Er oppe i 3ghz nå! Konge... Har utført blyant-moden, men skal tegne på litt mer. Er ikke helt stabilt enda. :) Har økt NB-volten til 1.393v og dermed får jeg økt Vcore til så høyt jeg vil... Dette er noe jeg har glemt på mine tidligere resultat! :blush: Skal opp i mer på CPU etterhvert, må bare teste litt først.. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prosessormodell: Intel Core 2 Quad Q6600

Original frekvens: 2400MHz

Original V-core: 1,30V

Revisjon: B3

Maksimal overklokk

Overklokket frekvens: 3708MHz

Overklokket V-core: 1,552V

Temperatur IDLE: 42 grader (høyeste kjerne er 56 grader)

Temperatur LOAD: Ukjent (ustabil)

37ghzv2op4.th.jpg

Beskrivelse:

Den booter Windows, og kjører noen runder Super PI. (og surfe + mindre kontoroppgaver)

Vinduet er oppe, og den store kabinettkjøleren går for full guffe.

Ved stort høyere frekvenser så virker det som om strømforsyningen kneeler.

(henter min nye i morgen på postkontoret)

Edit: Kommer med høyeste stabile frekvens i morgen, og muligens enda litt høyere frekvenser ved maks overklokk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mitt maksresultat hittil:

post-17710-1190748410_thumb.jpg

Mulig RAMen hadde klart høyere frekvens med samme timings, men dette testet jeg ikke. HKet går ikke lengre. (Trolig FSB-vegg.) Kanskje pga. varme. Tror jeg skal bestille ny chipsett-kjøler snart slik at jeg kanskje kommer litt forbi. (Håper på 400MHz FSB/1600MHz QDR ihvertfall.) Vurderer også ny skjermkortkjøler. (Zalman VF-1000LED)

vCore er satt til 1.4V bare for å være "sikker" på at den er noenlunde stabil. (Dvs 3DMark og SuperPi stabil) Under Prime95 henger den seg pga. varm/ustabil NB.

Btw Andrull, congratz med over 10 000 posteringer og 30 000 ProPoeng! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, jo takk.

Med ny strømforsyning i huset så slipper jeg at PCen plutselig skrur seg av ved for høye overklokker, og jeg har nå fått disse resultatene:

Maksimal overklokk

Overklokket frekvens: 3808MHz

Overklokket V-core: 1,640V

Temperatur IDLE: 48 grader (høyeste kjerne er 62 grader)

38ghzwe0.th.jpg

Beskrivelse:

PCen booter greit, kjører super-PI, men henger under Prime 95 testen.

Edit: Nå prøvde jeg høyeste stabile overklokk og den ligger nok på en 3,7GHz.

Grunnen til at jeg ikke helt kan kalle det stabilt, er at temperaturene går så høyt, at sensorene på kjernen viser minusgrader, og forsvinner dem bare. (deretter klokker prosessoren seg ned)

Så hadde jeg hatt bedre kjøling, så hadde nok 3,7GHz vært null problem. :cry

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

bra det her andrul,Sindre Aleksander og KongKlykken når dere nermer deg 4ghz.. med 4 ganger nesten 4gz så går alt normal uansett hva dere driver med selv om dere har 10 program i bagrunnen..

Endret av eirik845
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bra det her andrul,Sindre Aleksander og KongKlykken når dere nermer deg 4ghz.. med 4 ganger nesten 4gz så går alt normal uansett hva dere driver med selv om dere har 10 program i bagrunnen..

Hehe, jepp.

Får liksom 149FPS i BF2, selv med disse aplikasjonene kjørende i bakgrunnen:

P- irates of the Caribbean 3 HD trailer, 1080P (Windows Media Player 11)

- Prison break HD trailer H264, 720P (VLC Player)

- Dekomprimering av 8GB .ISO fil (Winrar)

- Komprimering av 4,7GB .ISO fil (Winrar)

- Virusscan (AVG Antivirus)

- Musikkavspilling (Winamp)

intelcore2q66kombinertytelse.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdaterte førstepost med frekvens-tabell og et par linker. (CPU-Z og validering) :)

Merk at denne tråden ikke er for bare dem med Intel-CPU(eller Q6600 for den del). Så dere med AMD-CPUer, og andre Intel-modeller kan også poste deres resultater. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har nå fått lahttp://itpro.no/supportforum/style_images/1/folder_rte_images/underline.gifppet prosessoren littegran, og temperaturene falt vel med en 10 grader tipper jeg. :)

Så da var det på tide å overklokke lit igjen, og kom da ca 130MHz høyere enn forriga gang.

Maksimal overklokk

Overklokket frekvens: 3934MHz

Overklokket V-core: 1,688V

Temperatur IDLE: 46 grader (høyeste kjerne er 62 grader)

utennavn8wh0.th.jpg

Beskrivelse:

Tatt med åpent vindu... kanskje en 18-19 grader i romtemp.

Lappet base (pusset prosessoren ned med pussepapir), og mulig litt bedre påsmurt kjølepasta. (har ikke fått tid til å tørke enda, så det er vel fortsatt en 3-4 grader ekstra å tjene inn)

SuperPI tidene var jo heller ikke direkte dårlige de heller. :)

Edit: var nok egentlig ikke nødvendig med så høy volt, da jeg bare tjente inn en 9MHz med høyeste volten mulig. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enda et pent resultat Andrull. :)

Hvilken batch/uke er det? (Står på esken)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

FPO/BATCH: L646G566

Hvis du lurte på pakkedatoen så var den 05/17/2007. :P

(men den har vel ingenting å si)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oooh! Nytt resultat med 0 (!!) vDrop! :P

Helt bra er det altså ikke, da volten faktisk øker litt under load... :huh: Vært for gavmild med blyet tro? Gikk fra 1.472v til 1.488v i prime95. I bios er den satt til å være 1.375v.. Litt merkelig.

Tempen idle er på 43grader, og høyeste på en CPU er 62grader.

Under load så gikk tempen opp i 63grader (ville ikke vente til den steg mer), og høyeste på en CPU var 98grader. Ikke helt bra kjøler med andre ord. :o

Uansett, her er resultatet fra CPU-Z:

cpuzff0.jpg

EDIT:

Senket vCore til 1.3 i BIOS, slik at nå viser den 1.424 i CPU-Z... Tenker jeg holder den der jeg. :) Ingen forandring under load eller idle. Blyant-trikset funket tydeligvis bra. :thumbup:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oooh! Nytt resultat med 0 (!!) vDrop! :P

Helt bra er det altså ikke, da volten faktisk øker litt under load... :huh: Vært for gavmild med blyet tro? Gikk fra 1.472v til 1.488v i prime95. I bios er den satt til å være 1.375v.. Litt merkelig.

Tempen idle er på 43grader, og høyeste på en CPU er 62grader.

Under load så gikk tempen opp i 63grader (ville ikke vente til den steg mer), og høyeste på en CPU var 98grader. Ikke helt bra kjøler med andre ord. :o

Uansett, her er resultatet fra CPU-Z:

*Fjernet bildet*

EDIT:

Senket vCore til 1.3 i BIOS, slik at nå viser den 1.424 i CPU-Z... Tenker jeg holder den der jeg. :) Ingen forandring under load eller idle. Blyant-trikset funket tydeligvis bra. :thumbup:

Tror kanskje du hadde på litt for mye bly ja. :P Det som da er så smart med denne mod'en, er at det bare er å fjerne blyet igjen ved hjelp av en finger. Så kan du bare prøve på nytt igjen. ;) Med 1.325 satt i BIOS har jeg 1.344V Idle og 1.296 Load på 3.2GHz. (Med mod) :)

Oppimot 1.5V hørtes mye ut på en eldre Zalman-kjøler. (Ihvertfall i kombinasjon med en overklokket Q6600) :P

Hvilken batch har du? (Står på esken CPUen lå i.)

FPO/BATCH: L646G566

Hvis du lurte på pakkedatoen så var den 05/17/2007.

(men den har vel ingenting å si)

Ok. ;) Synes det er greit å vite hvilke uker(som CPUene ble produsert i) som klokker best. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, :P

Må jo også vite datoen for å kanskje se om teorien om mandagsprodukter stemmer. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

CPU-esken ligger i trøndelag, så det vet jeg desverre ikke. Men den ble kjøpt i slutten av juli.. Hva har den å si da?

Tempen i IDLE nå er 42grader. Under load så steg den til 61grader (på ca 10minutters testing), og gikk ikke noe høyere. høyeste kjerne var 87grader. :) Tenker jeg sier meg fornøyd for denne dagen. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, :P

Må jo også vite datoen for å kanskje se om teorien om mandagsprodukter stemmer. :P

Haha! XD :P

CPU-esken ligger i trøndelag, så det vet jeg desverre ikke. Men den ble kjøpt i slutten av juli.. Hva har den å si da?
Har litt og si når det gjelder hvilke CPUer som klokker best. CPUer som er produsert i enkelte uker klokker bedre enn andre og motsatt. ;) Det er på ingen måte viktig i denne tråden, men gir en liten pekepinn hva du kan forvente av enkelte uker(/CPUer) når det gjelder maksfrekvens og volt. :)

Edit: Tester min Q6600 på 2.4GHz og 1.024V(!) nå. :) Prime95 har kjørt nesten en og en halv time. Screenshot kommer iløpet av kvelden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

såpass ja. Men hvordan fikk du så lav volt?

Mitt hovedkort klarer maks (minst) 1,1V. :(

Trodde ikke P5N SLI klarte noe lavere? Eller er det bare det at du drar nytte av heftig spenningsdrop? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

såpass ja. Men hvordan fikk du så lav volt?

Mitt hovedkort klarer maks (minst) 1,1V. :(

Trodde ikke P5N SLI klarte noe lavere? Eller er det bare det at du drar nytte av heftig spenningsdrop? :P

Har faktisk bare utrolige 0.001V(!) vdropp på så lav vCore. Hadde 1.025 satt i BIOS, og leser av 1.024 i CPU-Z under load. :)

Kortet er såklart vdropp-moddet. ;)

Tror jeg kan gå helt ned til 0.8V elns... :P

Edit: Prøvde 1.0V også(0.992V load), men da feilet 2 av kjernene etter bare noen minutter.

Her er screenshot:

109254.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Må skryte litt av min mod jeg også da... Er litt usikker på om dette er helt bra, men det får tiden vise.. :lol:

Har som sagt 0.000v vDrop uansett hva jeg gjør, noe som er helt merkelig.

Var veldig gavmild med blyet når jeg utførte mod'en, men var forsiktig med å overdrive det helt ut i det blå.

Jeg gjorde kun denne mod'en her. :)

vcorefrwa6.th.jpg

vCore før load, altså idle.

vcoreetterim6.th.jpg

vCore under load med Prime95. Ingen forandring what so ever! :thumbup:

Her er forresten tempen etter 10min med prime95:

tempenvg0.th.jpg

Temp idle:

tempidleku2.th.jpg

dårlig? tja... Zalman CNPS8000 er ikke verdens beste kjøler. :lol:

Det gjenstår å se hvor godt denne mod'en fungerer over tid, og om noen komponenter tar skade av det.. :) Skal bli spennende!

Ryker hovedkortet, er det bare et påskudd til å kjøpe ett nytt et! Skal uansett gjøres i nermeste fremtid. :thumbup:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje litt høyere load-temps enn jeg ville kjørt med til 24/7-bruk men. :P Under spilload blir nok tempen fort 10C kjøligere også.

Tror ikke noe ryker med det første(dessverre? :P ) med den spenningen. ;)

At den ikke dropper i det hele tatt var dog litt merkelig. :huh:

CNPS 8000 er også en ganske gammel kjøler, så skal ikke forvente at den er lagd for å kjøle en glovarm quad. :P

Menmen. Godt jobba! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kom ikke zalman CNPS8000 etter zalman CNPS9500. (som en mid-end kjøler) ?

Må du virkelig så høyt opp med Vcore for å klare 3,1GHz Konklyggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Njah... Har egentlig ikke justert den noe mer etter at jeg fikk den oppegående. Var som sagt tidligere oppe i nesten 1.5v (og da stod vel vCore på 1.375 i bios), så jeg justerte den ned til 1.3 i bios som resulterte i 1.424v... :) er vel noe høyt ja. regner med det går greit på 1.37-1.38 også, men gidder ikke teste det nå. Venter på Crysis beta! :dribble:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, skjønner.

Selv klarte jeg en 3,0-3,1Ghz ved ca 1,216V. Og da snakker vi om svært lave temperaturer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Går ikke det utover ytelsen til prosessoren, når du kjører så lav volt da? :huh:

Som sammenligning fikk jeg ikke høyere enn 2.88ghz med 1.36v.. Riktignok uten å ha endret NB-volten, samt uten blyant-mod'en...

Skal uansett teste med lavere volt, så får se hvordan det går. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Går ikke det utover ytelsen til prosessoren, når du kjører så lav volt da? :huh:

Volt har ingenting med ytelsen å gjøre. Heller omvendt. (jo høyere, jo varmere, og svært høyere temperaturer er vel spesielt bra for ytelsen)

Volt har noe med stabiliteten å gjøre. (fore lite å PCen blir ustabil, for mye og den blir veldig varm)

med andre ord så søker man alltid etter lavest mulig spenning (men fortsatt stabil), og høyest mulig frekvens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive