[LØST] bygge en pc...hva trenger du?

23 innlegg i emnet

Skrevet

Hey! jeg vil bygge en pc..men hva må man ha da(deler)? Hvilkne internett butikker er billige på datadeler?

-ChriXz^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Når du skal bygge en PC trenger du følgene deler:

• Hovedkort
  • Ram
  • CPU
  • Hardisk
  • CD/DVD-Rom
  • Skjermkort
  • Strømforsyning
  • Et kabinett
  • Pluss det kan være lurt med noen ekstra kabinett vifter.

Når man bygger PC er det også viktig at man bestiller deler som passer sammen. Det kan du bare spør om her i posten :)

Hvilken nettbutikker som er billigst er vannskelig å svare på. Hardware sin pristest sommeren 2007 sier at xd.no er billigst, med Amentio og Netshop på andre og tredje plass.

Men anbefaller deg å kikke rundt på de forskjellige butikkene og finne ut selv hvem som er billige på de delene du velger.

Eller så kan du bruke Prisguiden :)

Lykke til med PC byggingen :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan være lurt å skaffe en annen CPU-vifte enn den som følger med også... De originale bråker som regel ganske mye, og kjøler mye dårligere enn de du får kjøpt som tillegg.

Hvis du ikke har skjerm fra før, bør du anskaffe det også. :lol:

Jeg har stortsett god erfaring med SHG.no.. Har erfart at de er ganske billige på det meste.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser du har fått alle tips til deler man trenger, men skal bare nevne at www.psdata.no er en grei plass og handle. Rask levering og kurrante priser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok jeg tenkte på dette:

Hovedkort heer

Ram 2x disse

CPU her

Hardisk her

CD/DVD-Rom her

Skjermkort her

Strømforsyning her

Et kabinett her

kan dere sjekke om dette funker ilag +er det plass til 1 vifte inni der og??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Alle delene passer ihoop. Den ram'en du velger der er kjempe bra skal jeg si deg... Den har en Cas Latency på bare 3.

Og harddisken er også bra..

Egentlig ser alt bra ut, men ville vell kanskje ha byttet ut hk'et og lagt til 1 par hundre kroner ekstra og fått mest mulig valuta for pengene D:

Istedet for å kjøpe en kabinett vifte til, ville jeg heller ha brukt pengene på en CPU kjøler. Les mer: http://itpro.no/supportforum/index.php?sho...mp;#entry430410

Les om CPU'en du har valgt: http://itpro.no/test/1833.html

Min mening: Det kabinettet er stygt :P

Lykke til

Endret av Anders Gill
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bytter ikke ut HK av delene du har valg vet du.

HK er på langt nær den viktigste delen av pc'en din.

Det HK du har valg er veldig bra og vil holde lenge, bytt ut skjermkortet ditt du.

Det er en STOR "flaskehals" i oppsettet ditt altså det vil holde igjen ytelsen i prosessoren.

Heller vil jeg anbefale deg å kjøpe 8800GTS 320/640mb

eventuelt GTX hvis du vil grave litt ekstra i lommeboka.

hvertfall ikke bytt HK når det er skjermkort som er det som vil holde igjen pc'en din.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvor mye har du til å kjøpe skjermkort for??

Endret av MoJo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sier det samme som Gamezor, ville byttet ut det skjermkortet med http://prisguide.itpro.no/product.php?productId=58906 det eller det med 640 mb ram, selv har jeg det med 640 og den samme prossesoren du har valgt, og den er jeg kjempe fornøyd med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor mye har du til å kjøpe skjermkort for??

ikke så mye kansje 500 kr mer enn det andre...er det noen andre som er bedre til gaming for den prisen??

er denne prossesoren jeg har valgt bedre enn denne? heeeeeeer eller heeer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den du har valgt er mye bedre, du må huske at det er wuad core (4 kjerner) og at amd hittil ikke har kommet med noe slikt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja Q6600 er bedre enn den prosessoren. Siden Q6600 har fire-kjerner.

Men du kan ikke bruke den RAMen du har valgt på hovedkortet! Det du har valgt er DDR og du må ha DDR2. Så jeg ville tatt disse.

Ellers ville jeg tatt 8800GTS 320/640MB istedenfor det skjermkorte du har valgt. Mye bedre og framtidsrettet.

Ellers ser det veldig bra ut, og den prosessoren du har valgt er kjempe bra! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja Q6600 er bedre enn den prosessoren. Siden Q6600 har fire-kjerner.

Men du kan ikke bruke den RAMen du har valgt på hovedkortet! Det du har valgt er DDR og du må ha DDR2. Så jeg ville tatt disse.

Ellers ville jeg tatt 8800GTS 320/640MB istedenfor det skjermkorte du har valgt. Mye bedre og framtidsrettet.

Ellers ser det veldig bra ut, og den prosessoren du har valgt er kjempe bra! ;)

men har nokk ikke råd til nvidia skjermkortet noe til 1500kr kansje??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ta 8600GTS for kroner 1609. Det kortet får ca 9000 i 3Dmark05 (Hvis jeg ikke husker helt feil nå), har en venn som har det korte. Det tar ihvertfall BF2 osv på full grafikk. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ta 8600GTS for kroner 1609. Det kortet får ca 9000 i 3Dmark05 (Hvis jeg ikke husker helt feil nå), har en venn som har det korte. Det tar ihvertfall BF2 osv på full grafikk. ;)

Det kommer jo an på hvilken prosessor/ram du har også da.. Ikke bare skjermkort.

Hvis det er en gaming-pc du er på utkikk etter, så kjøp et skjermkort fra 8800-serien. Da er du litt bedre rustet for fremtidens spill også.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kommer jo an på hvilken prosessor/ram du har også da.. Ikke bare skjermkort.

Hvis det er en gaming-pc du er på utkikk etter, så kjøp et skjermkort fra 8800-serien. Da er du litt bedre rustet for fremtidens spill også.. :)

Han har veldig dårlig deler iforhold til det trådstarteren har tenkt å kjøpe. Så han vil nok får enda mer.

Men er helt enig, 8800GTS bør du går for. Hvis du ikke har nok penger så kan du jo gå ned på eks RAMen, istedenfor 4GB så kan du ta 2. Men husk at du må ta noen andre RAM-brikker siden de du hadde valgt først ikke passer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg satt sammen et lite forslag for deg.

Her har jeg spart 600kr på hovedkortet, pluss noen hundre lapper tror jeg :)

Forslaget

Du får en litt bedre gaming PC for dette, siden skjermkortet er en god del bedre. Koster rett over 8000 på Amentio, dette er da uten kabinett.

EDIT: Tok bare med 2giga med ram, du trenger ikke mer enda. :)

Endret av Oldolo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg satt sammen et lite forslag for deg.

Her har jeg spart 600kr på hovedkortet, pluss noen hundre lapper tror jeg :)

Forslaget

Du får en litt bedre gaming PC for dette, siden skjermkortet er en god del bedre. Koster rett over 8000 på Amentio, dette er da uten kabinett.

EDIT: Tok bare med 2giga med ram, du trenger ikke mer enda. :)

derfor det ble så billig...MEN har du tenkt på all den frakta fra 5 butikker da?

men er det trådløst internett i den da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Amentio og Multicom har alle varene. ;)

Men de har ikke alle varene på lager.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

derfor det ble så billig...MEN har du tenkt på all den frakta fra 5 butikker da?

men er det trådløst internett i den da?

Du bestiller alle varene fra Amentio, de har alle varene. La også til Trådløs internett nå. Så da kom denne opp i 8300kr, dette er da uten kabinett! Men du kan jo finne et du selv liker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bestiller alle varene fra Amentio, de har alle varene. La også til Trådløs internett nå. Så da kom denne opp i 8300kr, dette er da uten kabinett! Men du kan jo finne et du selv liker :)

tenkte på dette kabinettet her men en venn av meg lurte på om vi får inn psu inni der siden den dingsen oppe i venstre hjørne blokkere litt tror han...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ingen dings oppe i venstre hjørne..

jeg har selv dette kabinettet og har GOD plass til PSU, og alle andre deler som skal inn der.

Er et utrolig stort kabinett som har rom for hva du vil putte inn ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive