Installasjon av XP fra dos

14 innlegg i emnet

Skrevet

Hei !

Fikk crash på den gamle harddisken og skal installere en ny, og installere XP professional via dos.

Har partisjonert og formatert harddisken som skal inneholde XP (partisjonen heter C: og er 1 GB).

Hadde bare en gammel win 98 boot diskett for å komme meg i dos, og fikk startet installasjonen, vel og merke uten å få startet smartdrive. Dette tok sin tid. Etter at installasjonsprogrammet har kopiert inn på harddisken det det skal, dog med et par errors (filer som ikke kunne kopieres), og maskinen rebootes for og fortsette installasjonen i windows, stopper det opp. Jeg fortsetter med "windows Xp professional installation" i det maskinen startes opp, og kommer inn i et blått windu der det står windows setup oppe til høyre. Så ruller et par valg over skjemen nede, trykk F2 osv. dersom jeg trenger installere SCCi drivere...

jeg venter og teksten nede forsvinner, men installasjonen fortsetter ikke ???

trodde ikke jeg trengte å installere for eks. drivere til cd-rom'en når dos har klart å kopiere fra den ?

og trodde de filene som var kopiert til C, var de som skulle fortsette installasjonen ????

windows Xp cd'en er en upgrade men jeg installerte fra scratch med den forrige gang.

Noen tanker om emnet ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1gb er alt for lite... Du bør ha iallefall et minimum på 2gb. Trolig grunnen for at den slutter installasjonen...

Here's What You Need to Use Windows XP Professional•

PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended

128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)

1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*

Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor

CD-ROM or DVD drive

Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/upg...ng/sysreqs.mspx

Dette er uten SP2.

To install the service pack, your computer must have a CD-ROM drive or Internet connection and meet the following minimum requirements:•

233 megahertz (MHz) processor

64 megabytes (MB) of RAM

1.8 GB of available hard disk space during installation

http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/sysreqs.mspx

Utvid partisjonen din til iallefall 5gb, så er du sikker i fremtiden også... :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hei og takk for svar.

gjorde alt på nytt, med 5GB partisjon, men samme skjer.

Det stopper opp i det jeg skal gå igang med windows installasjonen.

De 2 spørsmålene jeg får som går over nedre skjerm er :

Press F6 if you need to install a third party SCSI or raid driver.

Press F2 to run automated system recovery.

Under oppstarten både finner og gjenkjenner windows harddisk og cd/dvd drive.

Dersom jeg trykker F6, skjer det ingenting.

Dersom jeg trykker F2 kommer jeg inn i :

please insert the disk labeled Windows automated recovery disk into the floppy. Press any key when ready.

Dette siste er jo uansett uaktuelt, men rart at ikke f6 virker.

Endret av gwaihir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen !

har en annen pc tilgjengelig og lurer på om jeg istedet kan installere den nye harddisken som slave, og installere XP fullversjon, ikke update som cd'en min egentlig er, på denne. Eller om installasjonen automatisk går til master harddisken ??? Forøvrig ligger allerede en versjon av XP som kommer fra samme installsjonscd'en på den pc'en.

Etterpå flytter jeg harddisken til min crashede pc som master og starter opp.....

vil det bli konflikter da ikke hardvaren er lik i begge pc'ene ???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det spørs om det kan bli det.. Men siden du uansett ikke får installert XP på den kranglete PCen, så skader det jo ikke å prøve? :)

Men er harddisken din helt ok da? Sjekket for skadede sektorer?

gjøres med å skrive: chkdsk /f

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det spørs om det kan bli det.. Men siden du uansett ikke får installert XP på den kranglete PCen, så skader det jo ikke å prøve? :)

Men er harddisken din helt ok da? Sjekket for skadede sektorer?

gjøres med å skrive: chkdsk /f

Harddisken er helt ny,...men jeg kan sjekke

Angående forrige spørsmål...

Det vil ikke ødelegge allerede installerte xp på den andre pc'en.....at jeg starter en ny installasjon....

husker ikke om jeg blir "promptet" angående hvilken folder xp skal installeres i.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken type harddisk er det? Sata eller IDE? Mulig du må ha en diskett med Sata-drivere for installasjonen, når jeg tenker meg om. Nå har ikke jeg erfart det selv, så det må nesten noen andre svare på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken type harddisk er det? Sata eller IDE? Mulig du må ha en diskett med Sata-drivere for installasjonen, når jeg tenker meg om. Nå har ikke jeg erfart det selv, så det må nesten noen andre svare på.

Dette er en IDE 160GB sak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

og installere XP fullversjon, ikke update som cd'en min egentlig er

-Vel, hvis du forsøker og installere windows xp fra en oppdateringsplate er det ikke rart du får problemer da den er beregnet for og oppgradere fra foreksempel windows 9x til windows Xp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

-Vel, hvis du forsøker og installere windows xp fra en oppdateringsplate er det ikke rart du får problemer da den er beregnet for og oppgradere fra foreksempel windows 9x til windows Xp.

Ja. Men forrige gang fikk jeg problemer med å oppdatere fordi det var forskjell på språket på de 2 versjonene. Det gikk derimot greit å "fullinstallere" som er et valg på installasjonsmenyen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okei, da er det ikke en "oppdateringsversjon" du har av windows XP.

Da hadde du nemlig ikke klart og kjøre ren installasjon av xp.

-Er cdplaten din ren under /ingen riper eller store hakk ?

Er det samme filene som ikke kan kopieres vær gang, eller varierer disse hvor langt du kommer i installasjonsprosessen ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

[quote

-Er cdplaten din ren under /ingen riper eller store hakk ?

Er det samme filene som ikke kan kopieres vær gang, eller varierer disse hvor langt du kommer i installasjonsprosessen ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei !

Kom ikke igang.

Tror jeg prøve å installere harddisken som slave på en annen maskin og installere XP som beskrevet tidligere.

Men igjen !

Vil dette kunne klusse med allerede installerte windows XP på denne maskinen ???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har da klart å installere XP Pro som fullversjon fra en oppgraderingsplate(opptil flere ganger på forskjellige maskiner), så jeg mener nå det skal gå.

Nei, den andre windowsen skal normalt ikke ta skade av at du installerer windows på en annen disk. Ihvertfall ikke så lenge du velger rett disk ;)

Evt. kople fra den disken Windows ligger på i den andre maskina og sett inn den nye. Vel og merke dersom begge er IDE.

edit: skriveleif...

Endret av Skymaster
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive