[LØST] Billig men bra subwoofer.

46 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Skulle jo ha sub, men virker som det kan by på problemer.. :P Kan kanskje vente med å sette den som løst til etter jeg har fått sub'en og virkelig vet at det jeg har tenkt, faktisk virker. :) Begynner selvsagt å tvile litt nå.. :o

EDIT:

Må man ikke ha loddebolt osv for å lage et kretskort slik som det bildet du har over?

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joa, men det er jo en invistering for livet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe, I see. :lol:

men velger å vente til jeg får sub'en før jeg evt bygger meg et delefilter. :P Ser ikke ut som et vanlig delefilter det bildet du har der heller? Trodde det bestod av en spole (er det trekanten der er kanskje?) og en kondensator. Er kanskje et aktivt delefilter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, det er noe som heter OPAMP.. Eller en Operation amplifier, ( operasjonsforsterker på norsk )

Og den er en aktiv komponent ja :) De kan trenge mange forskjellige spenninger, men ofte er det snakk om 8 volt :)

EDIT: Men det trenger ikke du å skjønne, du skal bare kjøpe komponenter og lodde det skjemaet vi lager til deg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

haha! :lol: Får se på det.. :) Så du mener med andre ord at forsterkeren i suben ikke virker på høynivå? Er jo litt synd det å da..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Akkurat. Det var det jeg også mente. Ellers er jo forsterkeren overflødig?

Til sammenligning så har du jo høynivå på noen bilforsterkere også, der du kan benytte vanlige høyttalerkabler istedet for RCA (phono) kabler. Og hvis det fører til at forsterkeren bare videresender signalet direkte til høyttalerne, uten å "bearbeidet" det, er jo hele vitsen borte..

-Egentlig så ser ikke jeg helt problemet. Etter hva jeg har erfart styres ikke lyden av forsterkeren så lenge du benytter hi level input (som du tenker og gjøre) Hvis der blir noe problem må det være at du kan risikere og høre stemmer i subben. (DE fleste avanserte/seriøse hifi produsenter har et såpass godt delefilter at subben har mulighet for og filtrere vekk stemmer /diskant) Dog skal jeg ikke garantere deg noe. Det du kan gjøre er og velge hvilke delefrekvens subben skal spille på. Jo lavere frekvens jo bedre. (Dette bør selvsagt vurderes ut fra hvor dypt frontene dine alene klarer og spille.) Uansett så kan du heller ta det som en investering ,for en eller annen dag blir nok lysten på ny forsterker og melde seg. Så hvorfor ikke bare bruke den slik som du har mulighet til nå via HI level input, og evt bytte til LFE løsningen når den tiden kommer (og ny forsterker)

-Foresten (!!) ,når jeg tenker meg om, om du bare skal ha en kilde så kan det tenkes at du kan kjøre subben på TAPE OUT utgang som da blir som en LFE løsning. (Da må du benytte forsterkern i subben)

-MERK at den utgangen forsterker lyden så du bør være forsiktig med volumkontrollen på subben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

-Egentlig så ser ikke jeg helt problemet. Etter hva jeg har erfart styres ikke lyden av forsterkeren så lenge du benytter hi level input (som du tenker og gjøre) Hvis der blir noe problem må det være at du kan risikere og høre stemmer i subben. (DE fleste avanserte/seriøse hifi produsenter har et såpass godt delefilter at subben har mulighet for og filtrere vekk stemmer /diskant) Dog skal jeg ikke garantere deg noe. Det du kan gjøre er og velge hvilke delefrekvens subben skal spille på. Jo lavere frekvens jo bedre. (Dette bør selvsagt vurderes ut fra hvor dypt frontene dine alene klarer og spille.) Uansett så kan du heller ta det som en investering ,for en eller annen dag blir nok lysten på ny forsterker og melde seg. Så hvorfor ikke bare bruke den slik som du har mulighet til nå via HI level input, og evt bytte til LFE løsningen når den tiden kommer (og ny forsterker)

-Foresten (!!) ,når jeg tenker meg om, om du bare skal ha en kilde så kan det tenkes at du kan kjøre subben på TAPE OUT utgang som da blir som en LFE løsning. (Da må du benytte forsterkern i subben)

-MERK at den utgangen forsterker lyden så du bør være forsiktig med volumkontrollen på subben.

Om ikke forsterkeren brukes på hi-level, så må jeg finne meg en provisorisk løsning ja.. Har jo flere utganger på lydkortet i PCen også, når jeg tenker meg om.. egentlig så vil det ikke være noe problem.. :P Men skal prøve litt forskjellige løsninger av de som er foreslått her. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får sub'en på mandag, så da bærer det ivei! :P Vurderer å lage meg et delefilter også. Ikke avansert som det bildet tidligere, men et vanlig passivt et med spole og kondensator.

Ønsker derfor å kjøpe en loddebolt og evt nødvendig tilbehør. Tips til hvor? :P Det bør ikke være dyrt, da dette er mest ment for testing og utprøving..

Komponentene skal jeg klare å skaffe selv (spoler, kondensatorer og printplate).

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare som en hyggelig hjelp..

Clas ohlson har en Loddestasjon til 695,- Den har jeg og jeg kan varmt annbefale den :)

Skal du handle komponenter, er ELFA Norge definitivt stedet å lete. De er ikke de absolutt billigste, men langt fra de dyreste.

Lykke til :thumbup:

----------

EDIT: Hvorfor jeg peker ut en loddestasjon og ikke en loddebolt, er fordi her har du 7-seg display som viser nåværende temp og fastsatt temp. Du stiller ønskelig temp. med pot-metret som står på toppen.

280-320 C er fint for komponentlodding :) ( Jeg bruker 300 C )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, takk. :) Var jo ikke så dyrt heller. :thumbup: Denne vil vel holde i massesvis. Må vente til neste stipendutbetaling, så begynner jeg å shoppe. :P Begynner å bli litt blakk nå for tiden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Les tråden før du poster gt3, han har allerede kjøpt seg subwoofer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Les tråden før du poster gt3, han har allerede kjøpt seg subwoofer

var så mye å lese <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:lol: forståelig.

Å dessuten var det 10". Var på utkikk etter en liten tass.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å dessuten var det 10". Var på utkikk etter en liten tass.. :P

Haha, nå er jeg litt småtrøtt.. Leste såvidt tittelen... ARGON 6180W Subwoofer...... ARGON 6180W!!

Hahaha, mon tro øya mine sto på vid åpning :lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et 10” element og 100 watt forsterker gjør at 6180W spiller både dypere og kraftigere enn lillebror 6170W. Den fungerer godt sammen med større høyttalere og kan inngå i hjemmekinosystemer i mellomstore rom.

:lol:

EDIT:

Kom over en sub der det stod forklart at man kunne bruke høynivå-inngang: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1279

Innebygd 100 / 50 Watt effektiv forsterker

Innebygd justerbart delefilter, fasevender og nivåkontroll.

Kan kobles både på linjesignal og høyttalersignal

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Frekvensområde 35Hz - 200Hz

Æsj, de går jo ikke lavt nok jo.. -_-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det var litt dårlig til 10" å være ja... :P Sikkert bare søppel uansett.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

04.09.07 15.41 INNLEVERT POSTTERMINAL 0024 OSLO

:nope:

Det tok da svært så lang tid da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det var litt dårlig til 10" å være ja... :P Sikkert bare søppel uansett.. :)

Polk audio er ikke et dårlig merke ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Polk audio er ikke et dårlig merke ;)

Det vet jeg lite om. Har ikke erfaring med det merket..

05.09.07 07.24 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 6025 ÅLESUND

:dribble:

EDIT:

Fikk den på døra nå faktisk... :huh: jaja uansett. Har nå koblet den opp. Med høyttalerkabel. Delefilter funker, og volum funker. :thumbup: Virker ikke som det er AV-forsterkeren som brukes heller. Er ganske sikker på at det er sub-forsterkeren som er i bruk. Rimelig bra lyd til at det er bare en 8" sub.. :P Tar ikke sjangsen på å bruke "tape-out" på forsterkeren da det muligens kan ødelegge LFE-inngangen.

Er ikke noe "longthrow-element", så tror ikke den tåler så mye juling.. Men på et akseptabelt nivå gir den ganske bra lyd. :)

EDIT2:

Forbannet irriterende at når du gir Poeng til noen på side 3, så faller du tilbake på side 1 av innlegget igjen... Tar jo flere minutter å gi poeng jo.. :wall:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive