[LØST] Billig men bra subwoofer.

46 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Er på utkikk etter en subwoofer til rundt 2000kr og helst 8" eller mindre. Den må ha høynivåinngang, da jeg skal bruke en gammel forsterker som ikke har subwoofer-utgang. :) Kan gjerne være byggesett, men da må alle deler følge med. Og kabinett/kasse skal ikke være av plast!

Har søkt litt rundt, men jeg har ikke så mye erfaring med så små subwoofere.

Noen forslag med erfaringer?

EDIT:

er denne noe å satse på? http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,77&id=1230 <-- JBL Balboa 8" til 2000kr+frakt. Tror den er inspirert av "rocky"-filmene. :lol:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er 10"-eren som er aktuell da isåfall, siden den har høynivå-inngang. :)

Med høynivå menes det at vanlig høyttalerkabler kan brukes istedet for phono (RCA).

RCA:

Sub_wound.jpg

Høyttalerkabel (som jeg skal bruke):

319296.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er 10"-eren som er aktuell da isåfall, siden den har høynivå-inngang. :)

Med høynivå menes det at vanlig høyttalerkabler kan brukes istedet for phono (RCA).

RCA:

Sub_wound.jpg

Høyttalerkabel (som jeg skal bruke):

319296.jpg

Ah det var sant... glemte at du sa det i starten.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med andre ord, passiv subwoofer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Med andre ord, passiv subwoofer. :)

Nei, aktiv. Er ikke subforsterker jeg har. Det er en gammel tokanals pioneerforsterker med A og B tilkobling (så i bunn og grunn en firekanals forsterker)... :) Tror den er fra tidlig 90-tallet en gang.. :P

EDIT:

Høynivå ser slik ut, akkurat som vanlige høyttaler-utganger på en forsterker :rolleyes: :

4386originalce0.jpg

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, aktiv. Er ikke subforsterker jeg har.

Har du en didikert forsterker til subben (sub forsterker), så hadde det vel blitt aktiv sub. Siden du ikke bruker en dedikert forsterker, så kalles det vel for en passiv sub. :)

På min "passiv sub utgang" kan velge om den siste 6.1 kanalen skal være til høyttaler, eller passiv sub (på min pioneer reciver)

F. eks så er min romperister en passiv sub, da den ikke har en dedikert forsterker.

Drives dog av en 90 talls stereoe forsterker. :ph34r:

Problemet med så gammle forsterkere er jo at frekvensen er ELENDIG. (min klarer ikke gå lengre ned enn 40-50Hz) Altså klarer høyttalerene min å holde oppe med en eventuel sub som er koblet opp til den gammle forsterkeren)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nja, tror du missforstår (eller jeg missforstår hva du sier :lol: ). Passiv subwoofer er jo en basshøyttaler (med evt kasse) som du selv må anskaffe en subforsterker for å drive, og det er jeg ikke interessert i. Jeg er på utkikk etter en sub med integrert forsterker (en av disse som er linket til tidligere, og de er vel aktiv? :P ) til hjemmebruk. Les her foreksempel: http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/35...passiv-sub.html

Jeg selv har Pioneer-reciever (VSX-D812 6-kanaler, der SB-utgangen kan brokoples og brukes til passiv sub). Men den forsterkeren er ibruk et annet sted i huset. Har også en 12" sub fra før, men den er også plassert en annen plass, så den kan heller ikke brukes og den er for stor.. :)

Kom med forslag folkens! :P PS! Med innebyggd forsterker, og høynivå-inngang.

EDIT:

Forklaring på passiv/aktiv høyttaler: http://avforum.no/forum/hoyttalere/3197-ak...hoyttalere.html

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ahhh, ok, da forstår jeg hva du skal ha. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jepp, nei men jeg tror jeg går for JBL suben.. :) Bestiller jeg i dag, så får jeg den vel over helgen. :) Takk for hjelpen anyways.

BTW, grunnen til sub er pga at jeg har pittesmå bokhyllehøyttalere med heller lite bass (uansett forsterker). Og sub er bestandig kjekt å ha. :P

FLH7cs.JPG

Denne til høyre, bare at den er hakket gamlere. Kjøpte den for 500kr på QXL for 4-5år siden. :P

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, aktiv. Er ikke subforsterker jeg har. Det er en gammel tokanals pioneerforsterker med A og B tilkobling (så i bunn og grunn en firekanals forsterker)... :) Tror den er fra tidlig 90-tallet en gang.. :P

EDIT:

Høynivå ser slik ut, akkurat som vanlige høyttaler-utganger på en forsterker :rolleyes: :

4386originalce0.jpg

Når du kjører høynivå inn i en sub så benyttes _IKKE_ forsterkerdelen som evt sitter i subben, men signalene som kommer fra høyttaler utgangen på forsterkern. Subforsterkern er lagd for og forsterke LFE signalene (Low Frequency Effects). Disse blir ikke gjeldende om du kjører på høynivå. Derfor kreves det enten et godt delefilter i subben, eller at du har mulighet for og "filtrere" vekk de lyse tonene/diskant/mellomtoner og stemmer fra AV kilden din.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så det vil med andre ord si at jeg ikke trenger strøm på forsterkeren integrert i subben, siden den ikke vil brukes?

Synes dette høres litt merkelig ut men... Til sammenligning er det jo highlevel inngang på bilforsterkere også..? Hva er poenget med de da, hvis det fører til at forsterkerdelen ikke brukes? :huh:

EDIT:

Dette har jeg nå testet på sub'ene vi har her i huset (og alle har høynivåinngang), en eltax 12" og en Cervin Wega 12". Lyden kunne justeres via den integrerte forsterkeren i suben, samt at jeg kunne justere delefrekvensen.. Jeg fikk ingen lyd da jeg slo av forsterkeren i sub'en. Dette må jo bety at forsterkeren brukes? :o Litt vanskelig å teste om det er høyttaler-utgangene på hjemmekinoforsterkeren som brukes eller den som er integrert i sub'en. Dette gjaldt begge sub'ene..

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så det vil med andre ord si at jeg ikke trenger strøm på forsterkeren integrert i subben, siden den ikke vil brukes?

-Jo, du trenger strøm på forsterkern ,men den "forsterker" ikke høynivå signalet som sendes til den videre til elementet. (dette ble litt vanskelig forklart så bare spøør om du trenger og vite mer)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kort fortalt så er det høytallerutgangene på AV-forsterkeren (ikke den integrerte sub-forsterkeren) som brukes, altså? :)

Må jo sjekke.. Synes bare det er litt rart at man kan justere (forsterke og dempe) lyden via volumknappen på forsterkeren i suben, hvis det nå viser seg at den ikke brukes. :huh:

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett om ein nyttar høgnivå eller lavnivå inngang på forsterkaren til suben, så reknar suben det som ein linjeinngang til forsterkaren i suben.

Grunnen til at det heiter høgnivå er at signalet som kjem i høgtalarkabelen er ekstremt mykje kraftigare enn det som kjem via RCA. Inndelen på sub forsterkaren må då behandle signalet på ein anna måte før den kan bevege elementet.

Høgnivåinngangen kan i tillegg filtrere vekk ein del av lyden, for så å sende signalet vidare til andre, mindre høgtalarar. I dette tilfellet vil forsterkaren du har, drive dei små høgtalarane, og forsterkaren i suben drive denne.

Dersom det er den eksterne forsterkaren som driv elementet i suben via høgnivå, så skulle det vere merkbar forskjell i lydnivået på suben med ein 2x50w forsterkar og ein 2x200w forsterkar, men det er det jo ikkje...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett om ein nyttar høgnivå eller lavnivå inngang på forsterkaren til suben, så reknar suben det som ein linjeinngang til forsterkaren i suben.

Akkurat. Det var det jeg også mente. Ellers er jo forsterkeren overflødig?

Til sammenligning så har du jo høynivå på noen bilforsterkere også, der du kan benytte vanlige høyttalerkabler istedet for RCA (phono) kabler. Og hvis det fører til at forsterkeren bare videresender signalet direkte til høyttalerne, uten å "bearbeidet" det, er jo hele vitsen borte..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Akkurat. Det var det jeg også mente. Ellers er jo forsterkeren overflødig?

Til sammenligning så har du jo høynivå på noen bilforsterkere også, der du kan benytte vanlige høyttalerkabler istedet for RCA (phono) kabler. Og hvis det fører til at forsterkeren bare videresender signalet direkte til høyttalerne, uten å "bearbeidet" det, er jo hele vitsen borte..

vel, da må det være forskjell på forsterker til forsterker. På den subben jeg har kan jeg nemlig _ikke_ regulere lydnivået når jeg kjører høynivå inn. Da må det filtreres fra forsterkern /AV reciever.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vel, da må det være forskjell på forsterker til forsterker. På den subben jeg har kan jeg nemlig _ikke_ regulere lydnivået når jeg kjører høynivå inn. Da må det filtreres fra forsterkern /AV reciever.

Det er det jeg også begynner å spekulere på... Mulig det er tilfeldig at begge sub'ene jeg testet var slik.. :o

Hvis det ikke funker, kommer jeg til å sende tilbake suben. :(

Men hvilken sub har du da? De to jeg testet var Eltax Atomic A12r, og en Cerwin Vega 12". Begge er ca 2 år gamle. Ikke akkurat "high-end" subber.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er det jeg også begynner å spekulere på... Mulig det er tilfeldig at begge sub'ene jeg testet var slik.. :o

Hvis det ikke funker, kommer jeg til å sende tilbake suben. :(

Men hvilken sub har du da? De to jeg testet var Eltax Atomic A12r, og en Cerwin Vega 12". Begge er ca 2 år gamle. Ikke akkurat "high-end" subber.. :lol:

Den jeg har akkurat nå er en dårlig dantax sub 8 med innebygd forsterker.

Jeg har høy og lavnivå inn. Når jeg bruker lavnivå (LFE) benyttes forsterkern i subben. Ikke når jeg kjører høynivå inn. Om du vil ha bort stemmer osv kreves da enten et delefilter ,foreksempel passivt eller aktivt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

skjønner... Men har du testet fler sub'er og fått samme resultat?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå skumleste jeg riktig nok igjennom tråden, men hva om du kjøper/lager deg et delefilter? Som du setter imellom utgangen på forsterkeren og høytaleren :)

EDIT: Lest hele nå, og i tillegg så nevner jeg at en forsterker må ha strøm, selv om den bruker høynivå-inngangene. Det er som det blir nevnt, så blir det blant annet signalet filtrert av forskjellige filtre og de er helt sikkert aktive. Aktive = trenger spenning for å fungere

PS. Noen forsterker bruker også releer på utgangene. Er strømmen av, er ikke utgangene koblet inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå skumleste jeg riktig nok igjennom tråden, men hva om du kjøper/lager deg et delefilter? Som du setter imellom utgangen på forsterkeren og høytaleren :)

EDIT: Lest hele nå, og i tillegg så nevner jeg at en forsterker må ha strøm, selv om den bruker høynivå-inngangene. Det er som det blir nevnt, så blir det blant annet signalet filtrert av forskjellige filtre og de er helt sikkert aktive. Aktive = trenger spenning for å fungere

PS. Noen forsterker bruker også releer på utgangene. Er strømmen av, er ikke utgangene koblet inn.

Selvfølgelig.. :) Delefilter av den passive typen er ikke helt bra. Har prøvd ett før (riktignok et veldig billig et), og det filtrerte heller dårlig. Diskanten forsvant, men stortsett all mellomtone var der. Og delefilteret var ment til sub. Var en stor spole + en kondensator på det.

Ble ikke akkurat imponert! :lol:

Skal jeg kjøpe aktivt delefilter i tillegg, går det langt over budsjettet mitt også så det vil jeg helst slippe... Regner med sub'en kommer om et par dager, så jeg skal selvfølgelig komme med tilbakemelding på hvordan det gikk. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selvfølgelig.. :) Delefilter av den passive typen er ikke helt bra. Har prøvd ett før (riktignok et veldig billig et), og det filtrerte heller dårlig. Diskanten forsvant, men stortsett all mellomtone var der. Og delefilteret var ment til sub. Var en stor spole + en kondensator på det.

Ble ikke akkurat imponert! :lol:

Skal jeg kjøpe aktivt delefilter i tillegg, går det langt over budsjettet mitt også så det vil jeg helst slippe... Regner med sub'en kommer om et par dager, så jeg skal selvfølgelig komme med tilbakemelding på hvordan det gikk. :)

*kremt* lage selv? :thumbup:

Google-søk

pict16.jpg

pict18.jpg

Så stopper jo dette filtret ved 10 hz, så du må regne litt på noen av komponentene, men det ekke så vanskelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

:lol:

Nå er det begrenset hva jeg kan om elektronikk, hva jeg kan bygge selv og hva jeg har tid til... :P

Jeg har gått almenne fag, og nå går jeg bygg-ingeniør. Elektronikk er ikke akkurat "min greie", iallefall ikke når det kommer til slike ting.. :o

Kan seff prøve, men det blir uansett mislykket. :lol:

Uansett, takk for tipset. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, finnes flere her på ITpro som kan elektronikk da... Innkludert meg, så du skal nok få hjelp :)

Btw.. er virkelig tråden løst? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive