[LØST] Antivirus, brannmur og andre verktøy?

18 innlegg i emnet

Skrevet

Eg skal akkurat til å formatera ein datamaskin, og lurer derfor på kva de meiner eg treng av antivirus-program, brannmurar, spyware-verktøy og liknande. Desse må helst vera gratis, men viss dei som må kjøpast er mykje betre, er jo dette og eit alternativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

NOD32 er det suverent beste antivirus programmet, men det koster noen kroner etter prøvetiden på 30 dager. Hvis du vil ha et gratis alternativ så gå for Avast

Når det gjelder brannmur så har jeg ikke peiling på hva som er bra for tiden. Så det får noen andre svare på.

Gode anti-spyware programmer er lavasoft og spybot som begge er gratis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er Norman Internet Control Plus eit bra alternativ? Dette kan eg nemleg få gjennom banken. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er Norman Internet Control Plus eit bra alternativ? Dette kan eg nemleg få gjennom banken. :D

Bruk den du, den er bra nok! Dette har blitt sagt om Normann tidligere, dette er versjon 5.8 som kom i januar:

Norske Norman har forbedret produktet sitt mye siden sist. Programmet har mange lure løsninger som skiller det fra konkurrentene. Men brannmuren har noen små sprekker, og virusskanningen er tregest av samtlige.

Men dette har blitt rettet opp i. Og en ting.. betalvare er alltid bedre enn gratis alternativer.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men korleis fungerer denne med tanke på unntak og fildeling?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På samme måte som andre sikkerhetspakker. Velg enten automatisk konfigurasjon eller egendefinerte innstillinger for tjenester og programmer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Følger det med brannmur i dette? Og viss ikkje, er Windows-brannmuren bra nok?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Følger det med brannmur i dette? Og viss ikkje, er Windows-brannmuren bra nok?

Ja, det følger med brannmur. Den er bedre en Windows sin fordi denne blokkerer også utgående trafikk, det gjør ikke Windows sin brannmur. Men for å holde dritt utenfor maskinen så er begge like gode. Mao de slipper ikke dritt inn.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Norman Antivirus, den er for tung å dra rundt. Treg på skanning er den også. Har brukt Norman i jobbsammenheng i 6 år :thumbd:

Brannmur vil jeg anbefale Comodo Firewall. De har også Antivirus program som er gratis, men den er fortsatt i Beta. Dessuten har jeg testet den forrige versjonen av Comodo Antivirus, og den var litt for tung og langsom på skanning.

Har tidligere benyttet både ZoneAlarm og Kerio. ZoneAlarm hadde en tid mye feil, det skal vist nå være rettet.

Men både ZoneAlarm og Kerio er tyngre å dra rundt på enn Comodo Firewall.

Antivirus vil jeg anbefale Avira AntiVir. Den krever lite ressurser, og skanner svært raskt. Etter min mening en av de bedre blant de som er gratis.

Ellers er Avast også OK, men personlig foretrekker jeg Avira AntiVir.

Anbefaler ikke AVG, har hatt noen uhell med den ved at virus (orm) har greid å sneket seg inn.

Skal du kjøpe noe vil jeg anbefale NOD32 :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

tek det meir eller mindre ressursar enn Norton?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har ikke brukt Norton selv, men av den informasjonen som finnes på nettet kan det virke som Norman og Norton er ganske likestilt når det gjelder ressursforbruk. Altså av den tyngre garde.

Har forstått det slik at den nye Norton 360 skal både være mindre ressurskrevende, samt rasker på skanning.

Endret av Frode64
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker denne og er fornøyd.

Brannmuren er hysterisk nøye så du får endel jobb med å fintune brannmuren. Men blir du vant til bruken og behersker innstillingene tror jeg den er en av de sikreste å bruke.

Håper oppdateringen kommer snart (6.0). (jeg har testet Beta-versjonen og det ser lovende ut)

Jeg gir :thumbup:

Nei. Versjonen som Norman bruker nå trekker mye mindre enn Norton anti-virus 2007

Endret av TheMetalGod (Mr.Meko)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Norton Internett Security 2007 bruker faktisk ikke så mye ressurser som jeg hadde trodd. Jeg har brukt NIS 02, 03, 04 og de var skikkelige tunge å dra. NIS 07 glir glatt på denne laptopen med Vista installert.

Så ressurs bruken skal du ikke være noe redd for.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det fleste "installerte" brannmurer er det en del arbeid med, spesielt i starten. Derfor bør ikke "newbees" bruke 3. parts firewall, men heller holde seg til Win XP sin innebygde brannmur.

Tviler litt på at Norton "trekker mye mindre" TheMetalGod. At den "trekker mindre" kunne jeg vært med på.

Det kan være at jeg har litt dårlige erfaringer, spesielt rett etter at DNB Nor (jeg jobber ikke i DNB Nor!) hadde problemer med viruset som slapp inn i deres maskinpark, for ikke lenge siden. Rette etter dette gjorde Norman ett eller annet med antivirusprogrammet sitt, som førte til mye ressursbruk. Det har blitt litt bedre i det siste.

Endret av Frode64
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg anbefaler dette:

Sunbelt Keiro Firewall Denne fungerer utrolig bra og er meget brukervennlig.

Ad-Aware 2007 edition tar det meste av spyware/malware, er veldig brukervennlig.

Avast 4 home edition er et godt og brukervennlig antivirusprogram som jeg har brukt i 2 år nå, uten problemer.

Spywareblaster hindrer spyware/malware å komme inn på maskinen din.

I tilegg til disse kan du scanne din pc en gang iblandt med:

Bitdefender som tar vekk virus veldig effektivt.

Ewido som tar vekk spyware/ malware utrolig effektivt.

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg skal akkurat til å formatera ein datamaskin, og lurer derfor på kva de meiner eg treng av antivirus-program, brannmurar, spyware-verktøy og liknande. Desse må helst vera gratis, men viss dei som må kjøpast er mykje betre, er jo dette og eit alternativ.

Jeg selv bruker Avast antivirus... Passer meg perfekt, siden det jobber stille i bakgrunnen og er nermest selvregulerende. Det oppdaterer seg selv og er sanntidssøkende, som vil si at det søker igjennom de fleste nye innkommende filer på harddisken. Har aldri hatt noe virus med dette. Det er selvsagt gratis, og det kreves at man registrerer seg for å motta en "hjemmelisens". Avast finner du her.

Uansett hvilket virusprogram du velger, så kan din PC bli "infisert" allikevel. Du vil aldri være 100% beskyttet uansett hvilket du velger, men du vil være bedre beskyttet om du har et. :)

Måter du kan unngå å bli infisert på er enkle å følge. Det du bør være obs på da, er f.eks å være kritisk til hvilke sider på internett du går inn på. Ikke tro på alt som popper opp som forteller deg at du har blitt infisert av virus/spyware og slikt. Du bør også slå av forhåndsvisningen av mail, om den er slått på. :)

Som spywareverktøy bruker jeg Lavasoft Adaware. Det er enkelt og greitt, og tar det meste. :)

Lykke til! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hør nå her. Den pakken du får bra banken er helt genial tatt i betraktning at den er gratis. Du trenger ikke betenke deg om når det gjelder resursbruk. Jeg har den pakken installert på en Dell Inspiron 1300 (billigste alternativ av lapptopper den gangen jeg bestilte den)

Husk at du i pakken får Antivirus, Brannmur og Norman Ad-Aware pluss Ad-Watch (dette er egentlig et Lavasoft produkt i "Norman-skinn".

Jeg har tidligere hatt trailversjon av Northon 2007 på en annen laptop. Den fungerte svært tregt og det endte med å innstallere AVG-programmer i stedet for Norton. Oppstartstiden ble kortet ned ca 2 min. (dette er en Acer Wista-laptop).

Jeg bruker dette dette produktet fra Norman på 3 pc'er (2 jobb-pc'er og en privat)

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for alle svar! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive