Fagprøve IKT-Driftsfag

21 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Skal snart ha fagprøve i IKT-Driftsfag. Så nå driver jeg å jobber med en oppgave en kompis av meg hadde for en liten stund siden.

Dette er IKKE en fagprøve jeg skal levere inn nå. Så det haster ikke. Hadde bare vært greit å høre deres meninger på det, og eventuelt andre forslag enn det jeg har tenkt på selv på hvordan å løse den :)

Oppgaven lyder som følgende:

Et privat legekontor i Buskerud har bestemt seg for å begynne med å drifte sitt eget IT miljø og du har blitt leid inn som konsulent og skal dessigne og installere løsningen. Utstyr er kjøpt inn og infrastrukturen er i orden.

Siden de ikke har tenkt og ansette noe fast IT-personell er det viktig at systemet skal være lett og drifte samt rulle ut ny programvare (enkel brukeroppretting, enkel utrulling av nye maskiner, lite muligheter for at brukerne kan ødelegge for seg selv). Overlegen skal ha tilgang til å endre passord på alle brukere.

Alle brukere skal ha et privat område for lagring av filer samt at legene og sykesøstrer skal ha et felles område for lagring av filer. Legene skal ha tilgang til og lese/skrive til begge, mens sykesøstrer kun skal kunne lese/skrive til sitt eget område.

Siden ingen har faste maskiner er det viktig at oppsettet følger bruker uansett hvor de logger seg på.

For og ivareta sikkerheten ønsker de å dele nettet i en åpen og en lukket sone hvor kun det åpne nettet har direkte tilgang til internett. Disse nettene skal ikke kunne se hverandre men begge nett skal kunne se server og ha tilgang til sentral printer.

Legekontoret har stilt veldig høye krav til sikkerhet og oppetid. Om du ikke har det nødvendige ustyret tilgjengelig så skal du dokumentere hva som burde kjøpes og hvordan du setter opp en fullt redundant og sikker løsning.

Du har fått en frist til torsdag kl. 16:00 hvor miljøet skal være oppe og godt dokumentert. Prosjektgruppen ønsker å ha kontroll over prosessen og vil derfor ha dokumentert planleggingsdelen og ha den oversend før kl. 15:00 i dag.

EKSTRA: Legene vil gjerne ha tilgang til systemet uansett hvor de er i verden, denne løsningen settes opp og dokumenteres slik at legene kan vurdere denne før systemovertagelse på fredag!

Stikkord for oppgaveløsning: sikkerhet, redundans, logonscript, profiler, nettverksoppsett, rettigheter, programvare, reservasjon, katalogtjeneste, fellesområder, internet tilgang via sentral server, sentralisert printer, underadministratorer + + +

Jeg satt den delen jeg lurer på i Kursiv.

De vil ha nettet delt i 2. En sone med Internett, og en sone som skal være sikker.

Nå passer den oppgaven ganske bra for meg, siden jeg jobber på Sykehuset i drammen. Og vi har det samme oppsettet.

Vi bruker Citrix. Maskinene våre fungerer for det meste som tynne klienter der man logger seg på en Citrix Sesjon som man jobber på. Hvis man skal på internett logger du deg inn på enda en citrix sesjon via den du er logget inn på.

Men jeg er ikke Så god på citrix at jeg klarer å sette opp alt det. Og det er vel litt mye når man bare har 1 uke på Seg.

Løsning nr.1

Kompisen min som hadde denne oppgaven løste den ved at han lagde 2 OU'er. Hvor i den ene OU'en har du tilgang til internett, og i den andre har du ikke. Brukerne fikk 2 brukerkontoer hver.

-Jeg syns ikke dette er en bra nok løsning... og vet ikke helt om den egentlig er godkjent heller... (selv om han stod). Og da er jo ikke egentlig nettet delt i 2.

Løsning nr.2

Sjefen min sier jeg burde dele opp nettverket enten med en Vlan Switch, eller med Subnet mask. Der det

ene nettet har internett og det andre ikke.

- Med en løsning som dette så blir det maskinbestemt hvilken sone du havner på... og da kan du jo ikke få internett eller arbeids sonen uansett hvor du logger på. Så jeg syns ikke dette er en bra nok løsning heller.

Løsning Nr.3

Ha Roaming Profiles på lokale maskinene, og logge seg på en terminalserver for å få tilgang til internett.

- Dette er løsningen jeg kom opp med. Men jeg er usikker på om den er bra nok. Det går jo også ann å gjøre det motsatt. Internett lokalt, arbeidssone på terminalserver.

edit: Det står jo også at nettene ikke skal kunne se hverandre. Men begge skal se Server. Og server skal kunne se begge.

Vil det si at de skal begge ha et lagringsområde hver? Eller skal de ha tilgang til hjemmeområde å sånt? For da kjønner jeg ikke helt meningen med å ha internett i en egen sone, hvis de har tilgang til de samme områdene...

Takker for alle svar\veiledninger ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke om jeg kan hjelpe så mye med akkurat den oppgaven.

Men tenkte hvis du trenger veiledning til noe annet så ligger faprøve-stoffet mitt ute på nett.

Her Finner du det, så er det bare å se om noe her kan hjelpe deg.

Lykke til BTW :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei...

Jeg hadde noelunne den samme fagprøven...den bestod i allefall av veldig lignende saker og ting..unntaket er at det var for en kommune og ikke et legekontor, men nettet skal fortsatt deles inn i åpne og sikre soner etc.

Hvordan nettet KAN inndeles kan du se på vedlagte pdf-dokument *HER*

Du kan selvsagt modifisere en smule på dette her, så du tilpasser denne til ditt behov...

Ang. det med server skal kunne se klienter i en sone men ikke i en annen osv. så kan dette løses ved bruk av TRUSTS osv. Alt sammen står i tegningene i linken over :)

LYKKE til på fagprøven i allefall....tipper du ikke har NOE å bekymre deg for i allefall :)

Mvh.

.:R-M-I:.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk takk ^^

Tror nok ikke Linux Fagprøve er til så mye hjelp akkurat nå. Men interesant å se på, siden jeg ikke har hatt noe særlig linux før :)

Får se om jeg bruker de nettverkstegningene eller ikke :)

Takk ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk takk ^^

Tror nok ikke Linux Fagprøve er til så mye hjelp akkurat nå. Men interesant å se på, siden jeg ikke har hatt noe særlig linux før :)

Får se om jeg bruker de nettverkstegningene eller ikke :)

Takk ^^

Du trenger ikke nødvendigvis bruke akkurat de tegningene som jeg la ved, men de viser i det minste en ganske sikker måte å dele opp et nett i åpne og sikre soner...i tillegg til dette burde du lest litt om "trusts"(om du ikke står ganske sterkt der fra før) :)

Det VIKTIGSTE med en fagprøve er uansett dokumentasjonen din... Legg gjerne ved ting du ville gjordt annerledes om du har noen gode innspill her...få ut alt som kan vere av nytte... putt gjerne inn illustrasjoner for hvordan du har tenkt å gjennomføre det i praksis(enkle skisser holder).... og sist men ikke minst, skriv all dokumentasjon så "ALLE" skjønner det...(som om du skriver en manual til folk som ikke har PEILING) :)

Lykke til...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis bruke akkurat de tegningene som jeg la ved, men de viser i det minste en ganske sikker måte å dele opp et nett i åpne og sikre soner...i tillegg til dette burde du lest litt om "trusts"(om du ikke står ganske sterkt der fra før) :)

Det VIKTIGSTE med en fagprøve er uansett dokumentasjonen din... Legg gjerne ved ting du ville gjordt annerledes om du har noen gode innspill her...få ut alt som kan vere av nytte... putt gjerne inn illustrasjoner for hvordan du har tenkt å gjennomføre det i praksis(enkle skisser holder).... og sist men ikke minst, skriv all dokumentasjon så "ALLE" skjønner det...(som om du skriver en manual til folk som ikke har PEILING) :)

Lykke til...

Stiller nok ikke sterkt på Trusts å sånt nei. Har ikke konfigurert noe av det før. Har egentlig holdt svært lite på med server. Har bare prøvd å lese en del. Og når jeg er interessert i det så holder det seg i hodet mitt... Derfor kan jeg bare de tingene om server som jeg syns er interesant :P

Skal prøve å skrive inn alternative løsninger i slutten av dokumentasjonen ja :)

Men det med at dokumentasjonen skal være så detaljert at ALLE skjønner den er visst forskjellig fra sensor til sensor virker det som.

Jeg har lest i flere forumer, og der har folk fått beskjed om at det skal være så enkelt at bestemoren din skulle kunne sette opp lik server som det du har gjort.

Men av mine sensorer så har jeg fått beskjed om at Dokumentasjonen skal være sånn at hvis noen med like kompetanse som meg skal overta servern, så skal de kunne hente all nødvendig informasjon fra dokumentasjonen. Altså en med samme kompetanse som meg skal kunne sette opp en helt like server ut ifra dokumentasjonen.

De vil ha MAKS 25 sider. En kompis av meg hadde 5 sider (forside og innholdsfortegnelse som er 2 av de sidene). og han fikk bestått.

De har fått dokumentasjon på 125 sider en gang... men det ble alt for mye sa de. Så maks 25 sider. Den beste de har fått var på 20.

Jeg syns det virker mer logisk å ha en Dokumentasjon som er for en med samme utdanning.

For etter min mening, så krever det mer å velge ut alt som er relevenat. I stedet for å skrive ned absolutt alt du gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har fått beskjed om at du skal skrive dok. til en med likt kunnskaps-nivå som deg, så er jo saken grei..da forholder du deg til det :) Mener min dokumentasjon kom totalt i 7-8 sider....og jeg fikk "meget bestått" eller hva det nå heter :P

Btw. det er ikke vanskelig å få jobb i IT-yrket for tiden...så dette er en PERFEKT tid å avslutte læretiden på :) (med mindre du har fått tilbud om å fortsette i den jobben du er i nå da) :)

Mvh.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har fått beskjed om at du skal skrive dok. til en med likt kunnskaps-nivå som deg, så er jo saken grei..da forholder du deg til det :) Mener min dokumentasjon kom totalt i 7-8 sider....og jeg fikk "meget bestått" eller hva det nå heter :P

Btw. det er ikke vanskelig å få jobb i IT-yrket for tiden...så dette er en PERFEKT tid å avslutte læretiden på :) (med mindre du har fått tilbud om å fortsette i den jobben du er i nå da) :)

Mvh.

Ja, får håpe dokumentasjonen blir bra nok da :P

Skal nok få noen til å lese over den for meg :)

Hehe, er ganske godt miljø for å få jobb ja.

I begynnelsen så var det vel egentlig meningen at jeg skulle få beholde jobben min her jeg er lærling. Men så ble det arbeidsstans... :S

Så da søkte jeg ny jobb som jeg har fått :)

Starter i august. Det som er deilig er at jeg allerede har fått den, før jeg har bestått fagprøven :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe..skjønner :P Det sier jo litt om hvor mye folk som egentlig trengs :) selv fikk jeg ny jobb for 2 uker siden :) Systemansvarlig på en stor vg-skole i bergen :) ganske fett egentlig...1 uke på jobb, så var det 3 uker OBLIGATORISK ferie :P hehe..starter igjen 6. aug :P Du får i allefall ha lykke til i den nye jobben da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe..skjønner :P Det sier jo litt om hvor mye folk som egentlig trengs :) selv fikk jeg ny jobb for 2 uker siden :) Systemansvarlig på en stor vg-skole i bergen :) ganske fett egentlig...1 uke på jobb, så var det 3 uker OBLIGATORISK ferie :P hehe..starter igjen 6. aug :P Du får i allefall ha lykke til i den nye jobben da :)

Hehe ja. Men de hadde hatt 16 søkere tidligere. 4 stykker kom inn på intervju, og ingen fikk jobben :P

Så har jeg en fot innenfor som anbefalte meg der :D Så da fikk jeg jobben :D

6.august... Tabu!!! :P

Det er datoen jeg starter fagprøven :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm Nå hadde jeg planer om å sette opp internett tilgang på terminalserversesjonene. Er det noen som har lyst til å gi noen tips til hvordan jeg gjør dette?

Har ikke starta enda, men kommer nok til å sitte å tukle med det en stund før jeg kommer med noe konkret spørsmål. Men tips er alltid velkommen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

WOHOOOOOOOO! går det ann å ha mer griseflaks enn meg!?!?! :P

Tror dere ikke jeg fikk den prøven som står i post 1!!! ;)

Kom gjerne med flere tips! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg sto :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

med resultat?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

med resultat?

bestått ^^

det var noe som tulla seg til litt dagen før som jeg ikke var klar over. noe security rettigheter som ikke var som de skal fordi jeg dreiv å tukla med noe stasjonsbokstaver.

så sensore sa "du var ikke veldig nærme meget godt bestått" :P

Men jeg sto, så nå er jeg i ekstase :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

gratulerer i hauger og lass :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde du strenge og fæle sensorer eller nushi?

De jeg fikk spurte og gravde om alt mulig rart. De satt i flere timer og hamret på med alle slags spørsmål fra Active Directory til RAID løsninger. De prøvde virkelig å "slå hull" i oppsettet mitt

Men nå er jeg forholdsvis god til å svare for meg så det gikk jo bra. Dette var altså siste dagen.

Forrige lærling har enda ikke fått tatt fagprøven. Har har fått "ikke bestått" de to gangene han har prøvd seg.

Endret av Mr. Deus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil anbefale alle dere som nå har tatt fagprøve å ikke gi dere med det.

Ta fagene dere trenger til studiekompetanse som privatist på deltid og så videre på høyskole via nettstudier kombinert med at dere jobber. Slik får dere både erfaring og god utdanning å vise til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde du strenge og fæle sensorer eller nushi?

De jeg fikk spurte og gravde om alt mulig rart. De satt i flere timer og hamret på med alle slags spørsmål fra Active Directory til RAID løsninger. De prøvde virkelig å "slå hull" i oppsettet mitt

Men nå er jeg forholdsvis god til å svare for meg så det gikk jo bra. Dette var altså siste dagen.

Forrige lærling har enda ikke fått tatt fagprøven. Har har fått "ikke bestått" de to gangene han har prøvd seg.

Nei, sensorene mine var kjempehyggelige. Altså de gravde jo litt på en del feil jeg hadde på serveren (ting som faktisk fungerte tidligere, men som ble ødelagt av en stresset liten meg).

etter de hadde sjekket servern og klientene, så kom jeg inn for å høre hva de hadde å si. og da lurte de på hvorfor den ene klienten var anderledes enn den andre..... jeg hadde testet det en time før, og da hadde alt fungerte helt fint.. men når han logget på med den ene brukeren så fikk han ikke hjemmeområde, fellesområde eller skriver... så jeg ble litt svett i trøya... jeg sletta den lokale profilen, og da fungerte alt.

Det var også et par andre ting som gikk skeis. men jeg klarte å forklare hvorfor de forskjellige tingene var feil.

Så ble jeg sent ut igjen, og de skulle ødelegge litt. De fjerna printserver rollen, bytta IP på skriveren og stoppa printspooleren. Jeg overså faktisk at de bytta IP adresse på skriveren først. den var 193.168.0.50

og skulle være 192.168.0.50.

Men akkurat når han sa "skal vi gi han noe mer tid på feilsøkingen nå, eller skal vi si at han er ferdig?" så snur jeg meg og forklarer alt de hadde gjort. og når jeg er ferdig med forklaringen, kommer det en testutskrift fra skriveren, som om den ventet på at jeg skulle forklare ferdig (treg skriver ;P).

Så ga de meg et ark, hvor det sto noe som:

"Hei tor"

"Du er logget på server <navn>"

"Klokka er < >"

"ditt hjemmeområde er < > "

så skulle jeg lage om dette til et batch script.

Heldigvis hadde 2 av kompisene mine fått akkruat den samme herpingen på server, og akkurat den samme script oppgaven, (og den samme oppgaven). Så jeg klarte det :)

Vil anbefale alle dere som nå har tatt fagprøve å ikke gi dere med det.

Ta fagene dere trenger til studiekompetanse som privatist på deltid og så videre på høyskole via nettstudier kombinert med at dere jobber. Slik får dere både erfaring og god utdanning å vise til.

Hadde planer om å ta almenn påbygg ja... me jeg lurer litt på om jeg skal ta noen sertifiseringer først.

Feks Windows Vista, server 2003 eller 2008. kanskje cisco. får se hva slags morsomheter jeg finner ut av :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Grattis med bestått ja :P

Enda en utdannet nerd blandt oss, herlig :D

Selv tok jeg den for 1 år siden, med bestått meget godt. Og det du sier om ekstase skjønner jeg godt. Herlig følelse å høre de ordene ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Åssen i heite hule klarte han det ?

Edit: Oi sann.. dette må være årets necro.

Sorry.

Endret av kadude
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive