"Hacker-filmer" :)

15 innlegg i emnet

Skrevet

Heyhey...

Har alltid vert fan av filmer som har med datamaskiner å gjøre(ganske morsomt å høre på feil-terminologien og merkelige "fagutrykk" ingen noen gang har hørt om :P (og det er jo underholdning også) :P

Og det jeg lurer på er: er det noen som har peiling på flere enn de filmene jeg har listet under her....som er av skapelig kvalitet?

De jeg HAR sett er:

Hackers

Takedown

Freedom Downtime

Firewall

Die Hard 4 - Live free or die hard

Er det noen flere jeg har gått glipp av? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ta en titt på denne siden her du. fin liste over noen filmer. husker at jeg så en film for lenge siden fra 80-tallet tror jeg. En gutt som starter et program som viser seg å være et "spill" som er i direkte kontakt med USAs forsvarsnett, og han klarer nesten å avfyre atomraketter via dette spillet...

så aldri ferdig hele filmen, men den kan være interressant også.

ellers glemmer jeg aldri ene sitatet fra Jurassic Park: "This is linux! i know this!" og så hamrer han ivei på tastaturet for å åpne dører...

datafilmer er magisk på en trist trist måte! hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Swordfish

ellers glemmer jeg aldri ene sitatet fra Jurassic Park: "This is linux! i know this!" og så hamrer han ivei på tastaturet for å åpne dører...

UNIX ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ta en titt på denne siden her du. fin liste over noen filmer. husker at jeg så en film for lenge siden fra 80-tallet tror jeg. En gutt som starter et program som viser seg å være et "spill" som er i direkte kontakt med USAs forsvarsnett, og han klarer nesten å avfyre atomraketter via dette spillet...

WARGAMES med Mattew Broderik, anbefaler den jeg også selv om den er gammel!

Hva med Lawnmover man?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Huff..SELVFØLGELIG har jeg sett Wargames!! :P Og Tron og alle sånne gamle(tror jeg) :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med Swordfish da? Var noe hacking og noe data greier med 10-15 flatskjemer rundt ene kisen som sitter å tuller seg på dataen :eek:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med Swordfish da? Var noe hacking og noe data greier med 10-15 flatskjemer rundt ene kisen som sitter å tuller seg på dataen :eek:

Swordfish er en av de aller dårligste filmene jeg har sett noensinne..så den GJELDER ikke på denne listen en gang....

De beste jeg har sett til nå er : Takedown(selv om den ikke er helt historisk korrekt), Hackers(selv om selve crackingen/hackingen var litt voldsomt grafisk) , Freedom Downtime og wargames...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg likte Antitrust (går òg under namnet Hackers 3, sjølv om det ikkje er korrekt), nokon vil vel kalle den propaganda frå open kjeldekode-rørsla, eg tykkjer den var underhaldande. Sitatet som sit att frå filmen er: "What, you got a real three-dimensional girlfriend? That's really rare around here." :D

(Er ikkje sikker på om det var ordrett, men innhaldsmessig er det rett)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med Lawnmover man?

Lawnmover Man kan vel strengt tatt ikke kategoriseres som en hackerfilm (med mindre man skal snakke om Matrix som det samme) men heller som en tankevekker til hvor mennesket er på vei.

Og med på vei mener jeg det uhorvelig festelige spørsmålet som reiser seg rundt naturlig evolusjon og menneskets ønske om å bli bedre. (Terminator-serien havner også delvis inn under denne kategorien dersom man strekker begrepene litt.)

Det som er litt skremmende er at, dommedagsprofetier i samtlige filmer til tross, vi begynner å bevege oss nedover i denne retningen. Ikke som hypermentale tidligere tilbakestående vesen (men ettersom vi egentlig bare bruker 10% av hjernekapasiteten slik vi forstår den hvem vet) men heller som fysisk forbedrede vesen.

Alt til side må det også påpekes at Lawnmover Man er en festelig film. (Nr. 2 gikk på den samme smellen som de fleste oppfølgere.) Wargames, som du også nevner er derimot spot on. I mine øyne er dette den grunnleggende definisjonen av en hacker-film til tross for at den nesten er like gammel som meg.

RMI slenger dritt om swordfish, og det har han selvfølgelig lov til, men personlig likte jeg den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Swordfish

UNIX ;)

Er det ikke hun jenta som gjør det da? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Deja Vu - bedre enn man kanskje tror den er. Virker veldig realistisk :)

Endret av Kjeppen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Syns faktisk Firewall med Harrison Ford var litt bra.

Ikke spesielt mye hacking, men litt data og litt Harrison Ford i skjønn forening.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg så en film en gang... Leeenge siden. Det var et virus som ble "levende"! :o Kom ut av ledningene og ble synlig... Skikkelig skummel! :lol:

Tror den het for Virus eller noe.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg så en film en gang... Leeenge siden. Det var et virus som ble "levende"! :o Kom ut av ledningene og ble synlig... Skikkelig skummel! :lol:

Tror den het for Virus eller noe.. :P

Tenker du på den med en eller annen TV-boks tingest som overførte virus til folk som hadde negative brukeropplevelser? (fant på imdb etter noe leting Fatal Error) Latterlig film. Men ettersom det er litt datanerd/programmerer/hacker/psykopat-karakter med i den hører vel den til på listen...

PS: Tror ikke du tenker på denne filmen forresten. Tror du tenker på Virus fra 1999.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Deja Vu - bedre enn man kanskje tror den er. Virker veldig realistisk :)

Ja du :P Deja Vu er jo bare KJEMPEREALISTISK *irony overload*

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive