Dataelektroniker? Kunnskap, Hjelp!

10 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann, eg har tenkt en stund på hva jeg skal gå på når jeg skal begynne på videregående, jeg skal nå begynne i 10. klasse til høsten. Jeg er interessert i PC, og liker å hjelpe venner som har problem med pc'n, og holder meg oppdatert inn IKT. Så eg har sett at Dataelektronikerfaget kanskje kunne være noe for meg. Har lest en del på VilBli sin nettside.

Men, er det noe eg bør kunne før eg begynner på videregående, programmer som HTML, My Sql, osv.., Eller må eg bare ha interesse for det, og har fakta kunnskaper så lærer eg det meste på skolen?

Er det noen her som har gått på den linja eller vet hvordan dette er, som kan hjelpe meg litt her. Er dette en bra linje å gå på, trenger du spesielle interesser og kunnskaper innen dette faget?

Nå rei ser eg på ferie, eg er evig takknemlig om eg får så et lite svar her, jeg skal prøve å svare så godt eg kan når eg kommer hjem. :). God Ferie!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det holder med interesse for faget. du går jo på skole for å lære, og det ventes ikke at du skal kunne det du skal lære før du begynner på skole. :)

Det skader jo ikke å ha litt kunskaper om det du skal begynne med, selvsagt, men det er ikke nødvendig å kunne det.. :P

Kos deg på ferie.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar :), eg har kanskje mer spørsmål når eg kommer hjem. Snakkes ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.. Hvis du går til 10. klasse til høsten så har du fremdeles 3 år å bestemme deg på hva du vil. Du må uansett først på videregående for å få generell studiekompetanse som trengs for å begynne på høyskole. Deretter kan du for eksempel gå almennefag 3 årig eller elektro, elektronikk også almennefag påbygg. Da skal du være klar til å begynne på høyskole :thumbup:

Dataingeniør er nok en ganske god linje å gå på, men det er helt klart andre valg der ute. Sjekk for eksempel:

www.hist.no

Der har de 4 3årige utdannelser som alle er innen IT.

Dataingenør

Drift av datasystemer

Informasjonsbehandling (denne tar jeg som fjernstudent)

IT-støttet bedriftsutvikling.

Dette er jo bare 1 skole, og det er mange flere tilbud rundt om i landet. Har du gode karakterer og bra pågangsmot ville jeg kanskje siktet mot NTNU. NTNU har veldig godt rykte på seg, og har et godt læringsopplegg (har jeg hørt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.. Hvis du går til 10. klasse til høsten så har du fremdeles 3 år å bestemme deg på hva du vil. Du må uansett først på videregående for å få generell studiekompetanse som trengs for å begynne på høyskole. Deretter kan du for eksempel gå almennefag 3 årig eller elektro, elektronikk også almennefag påbygg. Da skal du være klar til å begynne på høyskole :thumbup:

Regner med det var skrivefeil, trenger strengt tatt ikke gå 6 år på videregående... :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.. Hvis du går til 10. klasse til høsten så har du fremdeles 3 år å bestemme deg på hva du vil.

Nei. Han har bare ett år på å bestemme seg for hva han skal gå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei. Han har bare ett år på å bestemme seg for hva han skal gå...

Har du generell studiekompetanse kan du gå stortsett hva du vil etter videregående.. Så han har nok 3år til etter 10ende ja. Alt etter hva han velger selvfølgelig. :) Mulig du må ha 3mx matte/2fy fysikk på noen studier da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du generell studiekompetanse har du som det blir sagt mulighet til å begynne på det meste av høyere utdanning. Dataingeniør-utdanning krever spesiell studiekompetanse som vil si at du må velge realfag på videregående bestående av matematikk og fysikk (3MX og 2/3FY). Ingeniør-utdanning (høyskole/universitet) er krevende og det forventes kontinuerlig og mye jobbing, men du sitter igjen med en veldig solid utdanning etterpå. De aller fleste som tar ingeniørutdanning sikter inn mot jobber som har med programmering og utvikling og gjøre, men det finnes også spesialisering innen jobber som har mer med nettverk og oppretthold og lederskap over store maskinparker m/software-systemer.

Datautdanninger som ikke går under "ingeniør/sivilingeniør" krever som regel bare generell studiekompetanse, noe du vil få ved å velge allmennutdanning (3 år) eller yrkesfag (2 år) + VK2.

I tillegg har en rekke høyskoler og universitet, bl.a. Høgskolen i Oslo opplegg for et års forkurs før ingeniørutdanning hvor man tar de fagene man ev. mangler fra videregående for å få den nødvendige studiekompetansen for å begynne på høyere utdanning.

Dette er sikkert overveldende å tenke på ang. noe du ikke skal velge før 3-4 år i tid etter videregående. Men tingen er: uansett hva du velger å ta som viderergående så er det alltid en vei å gå for å komme inn på høyere utdanning hvis du vil. Så derfor anbeffaler jeg deg å ta den videregående linjen som frister deg meste, den du tror du vil trives mest med og hvor du ser for deg at jobbingen ikke blir sett på som et ork. Det er tross alt 3 år skole det er snakk om, og det er derfor viktigere at du driver med noe du liker de 3 årene og får greie karakterer, enn at du sliter deg gjennom 3 år med noe du tar kun for å kunne gå fortest mulig til høyere utdanning. Du har et hav av mulighet å ta ev. fag du mangler etter videregående for å komme inn på den høyere utdanningen du vil.

Selv gikk jeg musikklinje på videregående, hvor vi hadde et minimum av allmennfag for å få generell studiekompetanse, bl.a. kun laveste matematikk og generell naturfag (ikke fysikk/kjemi/biologi-spesialisering), og jeg er nå ferdig med sivilingeniørutdanning ved NTNU som krever at mattekunnkapene er i orden. Det løste jeg enkelt med å ta forkurs med 3MX og 2FY før jeg begynte på studiene.

Summa summarum: tenk mer på hva du vil drive med de 3 neste årene enn hvilken videregående linje du bør velge for å komme inn på høyere utdanning. Liker du allmennfag så er jo det glimrende, men ikke velg det for å nødvendigvis få en "lett" vei til høyere utdanning. Dette kjenner du best selv om hvordan du har jobbet på ungdomsskolen, hvilke karakterer du har fått, og om du føler du mestrer hvordan skolen blir mer krevende for hvert år. F.eks. vil en yrkesfag-linje innen IKT + et år med forkurs ta like lang tid som 3 år på allmennfag.

I tillegg kan du se denne tråden hvor Mr. Deus er i den situasjonen du vil være om noen år når du ev. skal velge høyere utdanning:

http://itpro.no/supportforum/index.php?act...=42&t=49806

Lykke til! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for svar. Rune, veldig bra innlegg, etter eg har lest dette ble eg mye mer usikker på hva eg har lyst til.. Utdanning til Dataelektroniker hørres alt for komplisert ut, eg tror eg ser litt mer rundt på Vilbli. Og det beste er nok å snakke med rådgiver på skolen. :)

Hilsen en forvirret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter eg har tenkt meg veldig godt om, så syns eg dataelektroniker hørres gørr kjedelig ut, etter sånn eg har oppfattet det, eg har og lest rune sitt svar en gang til. Nå la eg merke til det med at du skrev at eg måtte gjøre noe som eg liker, ikke bare fortest mulig utdanning og jobb, så syns eg medie og kommunikasjon hørres veldig interessant ut :D.

Dette er kanskje litt offtopic, kanskje eg burde lage en ny tråd om det. Men hva lærer og gjør elevene som går på Medier og kommunikasjon? Er det mye hjemmelekser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive