Notepad hypen må dø!

20 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Ja jeg veit, overskriften er provoserende, men jeg gjorde det med vilje.

Til gjentakelse leser jeg både i dette forumet og andre steder at "Du må bruke notepad når du designer" og "Kan du ikke kode i notpad, så kan du ikke kode!"

Her kommer min påstand...

Klare?

VRØVL!

Det finnes det ene verktøyet etter det andre som hjelper deg å gjøre jobben, og å gjøre den bra!

Notepad er IKKE et utviklingsverktøy slik jeg ser det. Det er etter mitt syn et feilsøkingsverktøy i beste fall, om enn knapt nok det.

Påstanden om at sider utviklet i notepad er så meget bedre en sider utviklet i utviklingsverktøy som Frontpage, Dreamweaver eller lignende mener jeg er konkret feil, og jeg tror den stort sett blir brukt av mennesker hvis mening med livet er å fortelle andre hvor hardcore flinke de er i å huske alle obskure tags fra html 1.01.2,4C beta og utover...

Så hvorfor ikke notepad?

I de aller, aller fleste utviklingsverktøy i dag finnes det det som kalles "html view", hvor man får full innsikt i, og kontroll over html koden, helt på lik linje med notepad!, bare enda bedre! For det er både linjenummerering, fargekoding og ikke minst, du ser endringene med en gang. WYSIWYG ikke sant? Det er faktisk ikke en dårlig ting, tro meg!

Konklusjon?

Har du lyst til å bruke hammer og meisel for å knuse stein? Gjerne for meg, men jeg vil ha trykkluftbor!

EDIT: Fra Moderator

Fjernet upassende tekst

Endret av LieX
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha! Er så enig!

Har nå sittet siden kl. 11 i går kveld å arbeidet på en nettside. Hadde det ikke vært for Dreamweaver og dens fabelaktige hjelp når det gjelder å kode hadde jeg sittet til etter nyttår.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jøss - det er visst noen som er enige med meg jo. Det der med notepad er nesten like dumt som folk som sender meg bilder i et Word-dokument. ARGH! :thumbd:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenker du spesifikt på Notepad eller teksteditorar generelt?

Sjølv brukar eg Notepad++, og har linjenummerering, fargekoding, og tilgang til mange plugins (brukar ingen, men om eg lagde nettsider som levebrød hadde eg nok leita etter nokon som gjorde livet lettare).

og ikke minst, du ser endringene med en gang. WYSIWYG ikke sant? Det er faktisk ikke en dårlig ting, tro meg!

- Skrive kode i Notepad++

- Ctrl+S

- Alt+Tab (for eg har jo nettlesaren oppe, som peikar til den aktuelle sida)

- F5

Der er det visuelle resultatet av endringane. :)

Eg skriv kode fordi det er lettare for meg å forhalde meg til tekst enn til grafikk pga. nedsett syn. I tillegg tykkjer eg at eg har meir kontroll over koden. Kva ein vurderar som ei "bra" side er vel individuelt, nokon ser kun på det visuelle, nokon ser på kodekvaliteten (lettlest, ryddig etc.), og andre vurderar totalinntrykket. Eg vil påstå at det er lettare å halde ryddig kode når ein skriv kode enn med WYSIWYG-redigering - eg er framleis litt usikker på om du er mot koding eller mot Notepad, så kanskje det er litt på sida.

Eg skal ikkje nekte nokon å støtte seg blindt til WYSIWYG-verktøy, men då skal det generere kode som er i tråd med W3C-standardane. Ikkje fordi Ola Nordmann må ha XHTML 1.1-kode, men for at det skal vere enkelt å jobbe med. "Det er ikkje noko problem å lage ein nettlesar som støttar standardar, men det er eit helvete å lage ein nettlesar som støttar all den dårlege koden på nettet."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenker du spesifikt på Notepad eller teksteditorar generelt?

Sjølv brukar eg Notepad++, og har linjenummerering, fargekoding, og tilgang til mange plugins (brukar ingen, men om eg lagde nettsider som levebrød hadde eg nok leita etter nokon som gjorde livet lettare).

- Skrive kode i Notepad++

- Ctrl+S

- Alt+Tab (for eg har jo nettlesaren oppe, som peikar til den aktuelle sida)

- F5

Der er det visuelle resultatet av endringane. :)

Eg skriv kode fordi det er lettare for meg å forhalde meg til tekst enn til grafikk pga. nedsett syn. I tillegg tykkjer eg at eg har meir kontroll over koden. Kva ein vurderar som ei "bra" side er vel individuelt, nokon ser kun på det visuelle, nokon ser på kodekvaliteten (lettlest, ryddig etc.), og andre vurderar totalinntrykket. Eg vil påstå at det er lettare å halde ryddig kode når ein skriv kode enn med WYSIWYG-redigering - eg er framleis litt usikker på om du er mot koding eller mot Notepad, så kanskje det er litt på sida.

Eg skal ikkje nekte nokon å støtte seg blindt til WYSIWYG-verktøy, men då skal det generere kode som er i tråd med W3C-standardane. Ikkje fordi Ola Nordmann må ha XHTML 1.1-kode, men for at det skal vere enkelt å jobbe med. "Det er ikkje noko problem å lage ein nettlesar som støttar standardar, men det er eit helvete å lage ein nettlesar som støttar all den dårlege koden på nettet."

Tviler på at han er imot koding generellt siden han nevner html-view i f.eks WYSIWYG-verktøy...

Selv er jeg 100% enig med trådstarter her, da du likevel har FULL kontroll på koden din i html-view el.code-view så ser jeg ikke den store forskjellen :) Selv er jeg større fan av programmer/editorer med mer fleksibilitet enn notepad osv. og du kan jo skrive AKKURAT den samme koden i en hvilken som helst annen editor(bare at en gjør det litt mer knotete for seg selv med BARE bruk av Notepad) :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

notepad FTW! ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er IKKE enig med trådstarter.

dvs. akkurat notepad er kanskje ikke den aller beste løsningen, men notepad++ og lignende er etter min mening meget bedre enn Frontpage.

Har du noengang laget noe i Frontpage for så å gjøre endringer i koden med ett annet program? Hvor mange linjer med fullstendig unødvendig og uvoersiktlig kode ligger ikke der da?

WYSIWYG editorer er som regel boss (søppel) om du har tenkt å lage noe mer enn en helt helt enkel side. Det ligger litt i navnet. What You See Is What You Get... Det er ikke alt som fungerer like bra i slike editorer.

Dreamwaver og lignende stiller forøvrig i en litt annen klasse enn Frontpage.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker mye teksteditor men for guds skyld ikke notepad.

Notepad gjør ikke skikkelig linjeskift, og fargekoder ingenting.

Jeg bruker EmEditor på Windows og Smultron på Mac.

Noen sider lager jeg med WYSIWYG programmet RapidWeaver, med CSSEdit for å manuelt redigere CSS filene slik jeg vil ha dem.

Så moralen min er; Ikke notepad, men gjerne en kombinasjon av WYSIWYG og en anstendig texteditor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Støtter TS 100% her. Å anbefale Notepad for webutvikling er som å anbefale en nyttårsrakett for månelanding...

Likeledes synes jeg det er helt bortinatta å komme med forslag om å bruke programmer som koster flere store lapper overfor en bruker som helt klart er "fersk" innen webutvikling og ønsker å prøve seg litt.

Det finnes utrolig mange gratisprogrammer som både har støtte for fargekoding og meget gode redigeringsmuligheter for øvrig. Notepad++ er ett av disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv bruker jeg et program som heter PsPad, som jeg synest er et VELDIG bra program :)

Annbefaler i allefall det til alle som liker å tukle med vanlige tekst-editorer...genialt verktøy til alt fra

C/C++ programmering,java,html etc. etc. etc....

Programmet funker også til hex-edit'ing....Uten TVIL det beste tekst-editor-programmet jeg har vert borti i allefall :) Og jeg har brukt MANGE :P

Men å si at DreamWeaver er søppel er vel heller litt små-ignorant...en har like full kontroll over koden i DW som i hvilket som helst tekt-editor programm :)

DreamWeaver og PsPad FTW :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

selv bruker jeg notepad ganske mye

ikke til webutvikling, men f.eks til modding av CS:S hvor man må åpne opp config filer.

egentlig syns jeg WYSIWYG programmer er litt noobete.

for å bli en god webutvikler bør du kunne alle html koder ol i huet! mens i WYSIWYGprogrmmer trenger du ikke å kunne noenting!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er litt av den innstillingen jeg mener.

Noobete?

Mener du det seriøst?

Enhver som har gjort LITT mer enn å lage hjemmesider veit at notepad er ubrukelig i det øyeblikk man skal begynne å arbeide med avanserte nettsider. Med notepad har man produktivitet lik null.

Og påstanden om at man ikke trenger å kunne noe html hvis man bruker WYSIWYG faller på sin egen urimelighet. Skal man lage bra sider MÅ man kunne sin html. Ikke for utseende, men funksjonalitet og kompatibilitet.

Jeg har jobbet fulltid med å lage nettsider siden 1999.

Tro meg, kundene mine betaler meg ikke 600 kroner timen for å knote i notepad, og tro det eller ikke, men selv om jeg ikke bruker notepad, men utviklingsverktøyet Expression (Ja tenk, til og Microsoft!) så kan jeg faktisk html.

Forøvrig døde uttrykket noob i 2002 engang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke Notepad-hypen, hvis man kan kalle det det, dødd for ganske lenge siden? Begynner å bli ganske mange år siden jeg har sett websider med buttons som det fullstendig misforstått skrytes av "Made in Notepad", og t.o.m. de hører med til unntakene.

Når man trenger å manuelt skrive HTML så gjør man det i en skikkelig editor som letter arbeidet. Når man ønsker å designe med WYSIWYG så gjør man det i en editor som genererer lett-håndterbar og standardisert kode.

Det å skrive HTML i Notepad "bare for å gjøre det" er i alle fall en misforstått bragd. Det eneste du har oppnådd er å bruke ekstra tid på å verifisere velformet XHTML, og bli sliten i øynene ved å hele tiden måtte skille på markup og innhold uten hjelp ved syntax-highlighting.

Alt som kan automatiseres vil bidra til høyere kvalitet på et sluttprodukt. Så å skryte av "Made in Notepad" er ikke akkurat noe kvalitetsstempel å ha på siden sin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Melding fra moderator:

Flyttet denne tråden til Profesjonell terapi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hater å kode i notepad / leafpad. Har blitt så vant til syntax-highlighting i Notepad++ og Gedit. Eneste jeg bruker notepad til er kjappe notater.

Kan skjønne at de som jobber med å kode avanserte websider bruker noe annet enn notepad. Det er liksom litt for lite og litt for minimalistisk.

Jeg pleier selv som sagt å bruke Notepad++ også har jeg Opera satt til å laste filen hvert 5 sekund.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som egentlig menes med at du burde kunne kode i notepad for å kunne lage skikkelige sider/programmer/whatever er vel egentlig det at med notepad så må man kunne alt som har med de forskjellige funksjonene å gjøre. Her får man ingenting gratis, og overall så får man bedre kjennskap til hvordan ting fungerer, og hva som behøves av koden.

Du nevner f.eks. frontpage. Hvor mange er det ikke som tenker at whoopee frontpage ruler pga. det er kjempe lett å lage sider, men det som er saken er at enhver kompetent progger ser at VELDIG mye av source coden som blir generert her er full av SØPPEL kode.

Notepad 4tw!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle har vel sin favoritt når det gjelder utviklingsverktøy. Her har jeg TextMate som min favoritt når det kommer til det meste av koding. CSSEdit kommer inn i bildet når jeg skal vedlikeholde stilarkene mine. Disse programmene finnes forøvrig kun for mac.

Har også noen prosjekter gående i Dreamweaver. Meget godt verktøy. Veldig for fort gjort å sette opp en side sammen med Photoshop. Men foretrekker uansett å ha det i split-view slikt at jeg kan stikke innom koden når det trengs. Dreamweaver blir vel det ultimate "drag-and-drop" programmet for Notepad-tilhengerne. GALT! Det nok mere enn som så om man behersker verktøyet.

Notepad er vel i grunn bare oppskrytt. Editor uten syntax-highlights og faner er bare "ork". Og grunnen til at jeg liker å kode er at jeg får mer oversikt over det jeg gjør samtidig som min første WYSIWYG i 99 var helt håpløs :P .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel ingene eller ytterst få som faktisk mener notepad når de sier notepad. Man bruker jo ikke faktisk notepad, men et annet og langt bedre redigeringsprogram for ren tekst. Redigeringsprogram for ren tekst er imidlertid rimelig langt og knotete å skrive, derfor bruker mange notepad som samlebegrep. På samme måte brukes virus som samlebegrep for både virus, ormer, trojanere og mange andre former for malware, og Maling brukes om beis, dekkbeis og eventuelle andre ting man smører på treverk for å få farge og beskyttelse mot vær.

Jeg er ikke i tvil om at de teknisk beste sidene er laget i en ren teksteditor av noen som vet hva de driver med, men jeg er heller ikke i tvil om at det går langt fortere å lage sider i WYSIWYG-editorer. Hva man velger å bruke er dermed en prioriteringssak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Av personlig erfaring mener jeg man har mye større kontroll over koden om man skriver den for hånd. Om noen bugs skulle oppstå vet man raskt hvor man skal se, istedefor å måtte dykkened i et rotete helvete fra frontpage e.l. Det blir også mye enklere å følge standarder da du ikke blir nødt til å stole 100% på editoren generer korrekt kode for deg.

Det hele blir enda værre når man blander inn CSS som må tilpasses for hver enkelt browser (selv om man i utgangspunktet følger standarder finnes det browsere som feiltolker koden, *kremt*IE*kremt*).

Selv bruker jeg PHPDesiger, eventuelt Dreamweaver's kodedel. Det fine med PHPDesigner er at jeg får en oversikt over funksjonene jeg bruker, og kan lett hoppe mellom disse (kjedelig å scrolle seg gjennom flere tusen linjer...).

Så, selvskreven kode liker jeg. Om det er med notepad eller frontpage for den del er ikke så nøye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

.bat og .exe filer er jo helt kjempe å lage i Notepad. Det samme med enkle oppstartsscript.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive