Forskjell på Linjemåling i Vista & XP

24 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har 2 Pc'er , en med Vista og en med XP pro. Begge er i Nettverk via Router og med en fiberlinje på 5 Mbit opp og ned.

Om jeg kjører en linjetest på maskinen med XP innstallert får jeg riktig ned og opphastighet , men i tilfellet jeg kjører linjetesten med maskinen som Vista er inntallert på stemmer nedlastningshastigheten men aldri opphastigheten, den viser i de fleste tilfellene bare halvparten ,ca 2.5 Mbit.

Er det noe i Vista som blokkerer for full opphastighet eller hva.

The Sound of Silence. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mangler du ca 50% av din upload med vista er det neppe vista sin feil.

Sjekk hos flere nettsteder der du kan måle hastighet.

Sjekk om noe sendes ut da du bruker vista eller om prosesser som krever masse minne går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mangler du ca 50% av din upload med vista er det neppe vista sin feil.

Sjekk hos flere nettsteder der du kan måle hastighet.

Sjekk om noe sendes ut da du bruker vista eller om prosesser som krever masse minne går.

Har sjekket linja hos 4-5 forskjellige å med samme resultat, full guffe på XP , halparten ca på Vista, ingen prosesser som krever masse minne som går heller. <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.speedtest.net/

Den er mest nøyaktig synes jeg... Velg selvsagt oslo som server. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.speedtest.net/

Den er mest nøyaktig synes jeg... Velg selvsagt oslo som server. :)

Var etter jeg hadde testet med den jeg skrev innlegget her da , men takk for tipset:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, jeg prøvde dette selv nå. Og hadde ikke opp noen andre programmet enn nettleseren min da jeg kjørde testen.

Med Vista PCen min, fikk jeg 1409 kb/s og med den PCen jeg har xp på, fikk jeg 2988 kb/s.

Merkelig. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har XP og Vista på samme pc. (xp pro - vista ultimate)

Testet med Itavisen Speedometer fikk samme resultat med Vista som med XP. (ingen avik)

Samme resultater med speedtest.net (ingen avik)

Er begge pc'r tilkoplet fra modem til pc med ledning (om ikke så gjør det ved test)

(test med samme ledning om du kan)

Får du ulike resultater etter måling som nevnt over trenger du kanskje ny firmware til router , nyere drivere til nettverkskort osv.

Har du en trådløs router i nettverket ditt bør du også skrive det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har XP og Vista på samme pc. (xp pro - vista ultimate)

Testet med Itavisen Speedometer fikk samme resultat med Vista som med XP. (ingen avik)

Samme resultater med speedtest.net (ingen avik)

Er begge pc'r tilkoplet fra modem til pc med ledning (om ikke så gjør det ved test)

(test med samme ledning om du kan)

Får du ulike resultater etter måling som nevnt over trenger du kanskje ny firmware til router , nyere drivere til nettverkskort osv.

Har du en trådløs router i nettverket ditt bør du også skrive det

JA jeg har Trådløs Router; type D-Link DI-634M med siste Firmware og siste drivere til nettverkskort.

Det er faktisk XP maskinen jeg kjører Trådløs . Maskinen med Vista er koblet med kabel i Router.

Fikk Nedlastingshastighet:

5 118 kbit/s

(4 000 000 bytes på 6,253 sek)

Opplastingshastighet:

1 306 kbit/s

(2 000 000 bytes på 12,247 sek) på Vista PC'n med IT avisens Speedtester;(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vista og XP har forskjellige implementasjoner av Nettverk. Derfor vil de oppføre seg forskjellig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker du samme nettleser i begge OSene da? Sjekket for spyware eller virus på vista-maskinen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av årsakene til at nettet går treigt er det j***a phising filteret i vista. Forsøk og deaktiver dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er enten Vista som reserverer nett trafikk for seg selv, eller så har du samme problem som meg. Man må laste ned en egen firmware til vista for at ruteren skal funke onkli

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker du samme nettleser i begge OSene da? Sjekket for spyware eller virus på vista-maskinen?

Bruker Firefox som standard , men har testet dette med IE også men ingen forskjell, begge maskinene er frie for alt av spyware etc, har tatt samme testenen etter at maskinene hadde blitt lagt inn fra scratch, partisjonert, formatert osv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av årsakene til at nettet går treigt er det j***a phising filteret i vista. Forsøk og deaktiver dette.

Har ingen betydning for denne problemstillingen om det er på eller ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har maskina di en "ekte" Vista nettverksdriver? ikke noe beta eller XP driver som benyttes? Det vil gi vesentlig mindre fart pga emulering av XP versjon av NDIS på Vista.

Det er også dessverre enkelte nettverksbokser som ikke takler Vista's IP Stack default instillinger. Window Scaling benyttes som default, autotuning kalles dette i ipstacken, og er for at vista skal kunne tilpasse seg bedre til nettverksmiljø og få bedre utnyttelse av linjene. Som sagt ikke alle bokser som håndterer det like bra. Du kan forsøke å skru det av med kommandoen:

Fra en elevert CMD boks (run as admin):

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Kortversjonen blir da: netsh int tcp set glo aut=dis

Slå det på igjen:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Kortversjonen blir da: netsh int tcp set glo aut=nor

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har maskina di en "ekte" Vista nettverksdriver? ikke noe beta eller XP driver som benyttes? Det vil gi vesentlig mindre fart pga emulering av XP versjon av NDIS på Vista.

Det er også dessverre enkelte nettverksbokser som ikke takler Vista's IP Stack default instillinger. Window Scaling benyttes som default, autotuning kalles dette i ipstacken, og er for at vista skal kunne tilpasse seg bedre til nettverksmiljø og få bedre utnyttelse av linjene. Som sagt ikke alle bokser som håndterer det like bra. Du kan forsøke å skru det av med kommandoen:

Fra en elevert CMD boks (run as admin):

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Kortversjonen blir da: netsh int tcp set glo aut=dis

Slå det på igjen:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Kortversjonen blir da: netsh int tcp set glo aut=nor

Jeg har en ren Vista med "EKTE" nettverksdriver innstallert,

Jeg forsøkte netsh kommandoen (som admin seff) din og kjørte noen tester men ble samme resultat som tidligere forsøk , så da er jeg like langt desverre :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

da var det tomt for flere smarte forslag da da da <_< :wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilke nettverkskort har du i vista pc?

Se i enhetsbehandling > nettverkskort > egenskaper > hva står speed/duplex serttings på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilke nettverkskort har du i vista pc?

Se i enhetsbehandling > nettverkskort > egenskaper > hva står speed/duplex serttings på.

Hovedkort: ASUS P5B med Nettverksadapter - Realtek RTL8111B - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Vises som dette:

Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Driverversjon: 6.1837.926.2006

Hastighet og Dupleks: Automatisk forhandling

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om det hjelper vet jeg ikke men prøv Full Duplex

(RTL8111B støtter det) ftp://202.65.194.212/cn/nic/spec-8111b(140).pdf

Kople fra den trådløse du har til xp å bare test med ledning som du har til Vista.

Hvor lastet du Vista drivere fra (Asus har vel ikke vista drivere til P5B >RTL8111B om jeg ikke tar feil eller fikk du det med Asus update)

eller brukte du autoinnstalasjon på Realtek

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Finner overhode ikke Driverversjon: 6.1837.926.2006 på nettet ?

Så gammel som 2006 - er du sikker på at det ikke er en xp driver du har lagt inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om det hjelper vet jeg ikke men prøv Full Duplex

(RTL8111B støtter det) ftp://202.65.194.212/cn/nic/spec-8111b(140).pdf

Kople fra den trådløse du har til xp å bare test med ledning som du har til Vista.

Hvor lastet du Vista drivere fra (Asus har vel ikke vista drivere til P5B >RTL8111B om jeg ikke tar feil eller fikk du det med Asus update)

eller brukte du autoinnstalasjon på Realtek

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Finner overhode ikke Driverversjon: 6.1837.926.2006 på nettet ?

Så gammel som 2006 - er du sikker på at det ikke er en xp driver du har lagt inn.

Jeg fikk ned siste drivern fra linken din , takk for den du , men ble ikke noe forskjell da hverken med full, halv , eller automatisk duplex heller.

Jeg søkte drivern opp med Vista (den jeg hadde fra før) så det finns ikke noe XP driver skal du vite :D .

Jeg kobla ut routen bare for å dobbelsjekke med direktetilkobling til Fiberinntak men ble samme resultat , var da som pøkk :angry:

I.o.m. at det er flere som har dette "Fenomenet" må der jo på en eller annen måte ligge noe som bremser ett sted .... :wall: MEN HVOR

MICROSOFT: FYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!! :thumbd:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken brannmur bruker du?

Mange opplever lave måleresultater med ulike firewall innstalert.

Slå den av under test , er firewall årsak til lav hastighet - last ned andre versjoner eller bytt til annen brannmur.

Med 2,5 Mbit/s (ca 315 kB/s ) har du et enormt tap som ikke kan utløses av småting.

Et tap på ca 1100 MB i timen i upload.......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

du kan jo skjekke om det er ruter`n som gjør at det er vista som er treg koble den rett i modemet.. men dette har du vel sikkert prøvd..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken brannmur bruker du?

Mange opplever lave måleresultater med ulike firewall innstalert.

Slå den av under test , er firewall årsak til lav hastighet - last ned andre versjoner eller bytt til annen brannmur.

Med 2,5 Mbit/s (ca 315 kB/s ) har du et enormt tap som ikke kan utløses av småting.

Et tap på ca 1100 MB i timen i upload.......

Kjører ikke med noen brannmur på bortsett fra den i routeren , og da jeg testet rett i Fiberuttak kjørte jeg helt uten noe brannmur overhodet.

Ja som du sier er det ett enormt tap så derfor denne tråden i håp om at noen hadde erfaring/løsning på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive