Innstallere Win2000 Pro uten floppydisk

16 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Har en gammel (2000) bærbar pc. Denne pc'en har jeg installert Windows 2000 Pro på, men da har jeg brukt de 4 oppstartsdiskettene sammen med Windows 2000 cd'en. Da har jeg fått en ren installasjon pga at jeg med oppstartsdiskettene får opp valgene med å slette partisjoner og opprette nye partisjoner.

Problem nå: Floppydiskstasjonen er ødelagt - den virker ikke.

Hvordan kan jeg nå få en ren installasjon?

Er det mulig å legge de fire oppstartsdiskettene sammen med Windows 2000 cd'en og lage en bootbar cd av alt sammen (steg for steg metode) eller finnes det en annen måte?

Andre operativsystemer er ikke aktuelle på denne maskinen.

Vennlig hilsen

tomtomtom

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg innstallerte win2000 selv, men mener å huske at du bruker CD'en og booter fra den, uten bruk av disketter. Akkurat som på XP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg innstallerte win2000 selv, men mener å huske at du bruker CD'en og booter fra den, uten bruk av disketter. Akkurat som på XP.

Hei!

På min Windows-cd (andre Windows-cd'er kan være annerledes) får jeg ikke de samme valgene som ved å bruke oppstartsdiskettene. Får ikke slettet partisjoner og ikke opprettet nye.

Det jeg får som valg er å:

1. Reparere Windows

2. Skrive over Windows

Dermed får jeg ikke en "ren" installasjon.

Vennlig hilsen

tomtomtom

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

På min Windows-cd (andre Windows-cd'er kan være annerledes) får jeg ikke de samme valgene som ved å bruke oppstartsdiskettene. Får ikke slettet partisjoner og ikke opprettet nye.

Det jeg får som valg er å:

1. Reparere Windows

2. Skrive over Windows

Dermed får jeg ikke en "ren" installasjon.

Vennlig hilsen

tomtomtom

Før det punktet har du vel et valg om plassering, siden den ser at du har Windows fra før.

Da kan du slette partisjonen hvor Windows ligger, for så å opprette ny på samme plass?

Du bør ikke gjøre det punktet dersom disken er større enn 128 GB, da jeg tviler på at cd'en har Service Pack 4 inkludert...

Du kan også bruke annet verktøy til å slette innholdet på disken (formatere)... Til dette kan du bruke Ultimate Boot CD, Emergency Boot CD eller diskverktøy fra produsenten av harddisken din.

Edit: EBCD har forøvrig bootdisk for NT/W2K/XP på cden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan jo eventuelt installere via nettverk og PXE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eller du kan laste ned boot diskettene herfra.

Har ikke testet de, men om de ikke funker kan du jo sjekke google

ygg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

leste du hele spørsmålet til trådstarter før du svarte her? neppe.. han skriver at

sammen med Windows 2000 cd'en

På min Windows-cd

alle originale windows cder av samme os versjon, er akkurat like, og de er bootbare. ..har du prøvd å endre boot sekvensen i biosen og gjøre en helt vanlig install av windows 2000 ? Det er kun om du ikke kan boote fra cd ( eldre bios /ikke bootbar cdrom), at du trenger boot disketter

Du kan både fjerne partisjoner og formatere under dos installasjons fasen

pic4.gif

pic5.gif

http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm

http://www.blackviper.com/Articles/OS/Inst...stall2kpro1.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

leste du hele spørsmålet til trådstarter før du svarte her? neppe.. han skriver at

sammen med Windows 2000 cd'en

w000ps... skal lese bedre siden...

ygg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sålenge du har en gyldig lisensnøkkel så kan du ganske enkelt gå på nett eller en torrent side og laste ned en nyere windows 2000 pro cd som er bootable, og har partisjoneringsverktøyet med. Dette er fullt lovlig ettersom det er lisensen du betaler for, og ikke selve programvaren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gjør din egen 2000 cd bootbar via programmet Nlite http://www.nliteos.com/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om du har lisens på wndows 2000 er det jo ikke ulovelig og laste ned en iso fil av cden og bruke!

Jeg sender deg en link på PM!

Man har ikke lov til å laste ned ISO selv om man har lisensen uten samtykke fra Microsoft.

Reagerer på at du bare sender en link - Dette må da være i strid med retningslinjene for forumet?

Piratkopiering

Direkte lenking til opphavsrettslig beskyttet materiale som bryter med norsk lovverk tillates ikke. Man kan derimot diskutere teknologien, programvaren og alt som omfatter P2P-fildeling.

Endret av kjelle392
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

moderatorillegalaq8.jpg

------------------------

icon13.gifFra Moderator:

Hvorfor kan ikke trådstarter få sine problemer løst via de andre gode svarene i tråden?

Det er mange gode forslag her, som bare trengs å prøves ut.

Å laste ned en torrent er ikke alltid den beste løsningen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En annen mulighet er jo å laste ned ultimatebootcd eller noe slikt og bruke verktøy der for å slette partisjonen først.

Mener å huske at det boot imaget som ligger på 2000 også bruker lokal disk som temp hvis den klarer og da forsvinner valget med å repartisjonere disken.

Så det kan være greit å gjøre den jobben med et annet verktøy først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv om Microsoft benytter et lisenssystem betyr ikke det at man fritt kan laste ned kopier av programvaren. Denne omfattes av lov om opphavsrett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er riktig som nevnt lengre oppe at det er lisensen og ikke mediet som er det viktigste man betaler for.

Det må være helt OK å finne et nyere CD-image og lage seg en bootbar CD med W2K.

Det er når du kommer til det punktet i installasjonen hvor du skal oppgi lisensnøkkel, at det er viktig at nøkkelen din er lovlig.

Trådstarter ønkes lykke til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er riktig som nevnt lengre oppe at det er lisensen og ikke mediet som er det viktigste man betaler for.

Det må være helt OK å finne et nyere CD-image og lage seg en bootbar CD med W2K.

Det er når du kommer til det punktet i installasjonen hvor du skal oppgi lisensnøkkel, at det er viktig at nøkkelen din er lovlig.

Trådstarter ønkes lykke til.

Nei dette er jeg uenig i. Microsoft skriver bl.a. at:

Internet piracy. It is illegal to offer unauthorized copies of software for download over the Internet. If software is available on the Internet, make sure the software publisher has authorized this distribution.

Dette må bety at f.eks. bruk av torrent er ulovlig dersom det lastes ned fra en uautorisert, noe som i 99.9% av tilfellene er faktum.

Siterer videre:

End-user piracy. It is illegal to copy or possess software without licensing for each copy. Individual users and companies alike must acquire enough licenses to cover their software installations.

Dersom jeg som hypotetisk godkjent MS-partner legger ut én Windows-plate i iso-format som torrent, vil det ikke være begrenset til én installasjon. Kanskje vil 100 installere fra samme iso. Jeg vil da måtte defineres som distributør, men har kun én lisens. Selv om mottaker da har sin egen lisens, oppfyller ikke dette MS' End-user piracy.

Hadde vært veldig interessant å fått en juridisk avklaring omkring dette spørsmålet.

Vil f.eks. nedlasting av spill hvor man har originalnøkkelen være likedan? Dersom så IKKE er tilfellet; kan noen vise til den spesifikke juridiske bestemmelsen hos MS som åpner for dette i forhold til åndsverklovgivningen?

Endret av kjelle392
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive