[LØST] Bruke Automatgir på Mercedes E300+1feil

14 innlegg i emnet

Skrevet

Høy!

Akkurat kjøpt meg bil, pappa har ikke serlig stor peiling, eller jeg tror ikke han har no serlig peiling, på automatir og bil i det heletatt.

Bilen er en 89modell tror jeg. Setter ut noen bilder av den også så kanskje dere finner det ut, hvis det er veldig viktig så kan jeg finne fram vognkortet selfølgelig.

Ok, nok om det. Jeg bare lurer på, det er jo forskjellige trinn.

P (parkering)

R(rygg)

N(fri)

D(drive eller den man mest bruker)

Så er det 3, helt nedest 2.

Har fått besked om å bruke 3 og 2 i bratte bakker, mens jeg alltid skal kjøre på D.

Også er det noe jeg kan stille på, det er en slags skyvebryter. Hvis jeg skyver den ned så kjører jeg på E. Hvis jeg skyver den opp så kjører jeg på S.

Hva er forskjellen,?? Fikk bare besked fra fattern kjør kun på E. Ikke noe hvorfor :P

Jeg syns det er mye greiere å kjøre på begynne på 2 for da kommer bilen lettere og mye mye raskere opp i fart, uten anstrengelser og hakking.

Her er bilder av giirsystemet, det ene bilde er når E er på, og det andre når S er på.

67526.jpeg

67527.jpeg

Her er bilde av bilen: 67528.jpeg

67529.jpeg

Så er det problem nr.2

Vet ikke helt hva som er galt, men det hender ofte når jeg kjører opp en lang oppover bakke, trenger ikke være noe bratt, bare ei vanlig norsk bakke. Og hvis jeg da holder en jevn fart, la oss si 50Km\t så begynner bilen å ''lagge''

Det vil si at den rykker flere ganger, helt til jeg enten gasser mer på eller slipper gassen. rykningene er ganske myke men det er ca 1 rykning i sekunder. Det er akkurat som på at bilspill når du speeder og bilen står stille. Så får du den kikkelige lyden som går opp og ned ganske kjapt(høyt turtall på fri)

Hvis hjulene hadde vært drevet av en reim, og hvis man tenket at det er 10cm der reima er slitt og 10cm der den er ok, hele tiden og annehvert. så får du liksom gass slakk gass slakk gass slagg :P

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men dere får spørre så skal jeg forklare ;)

Det er dessuten ett problem til :P den suger batteri. Men vet ikke om den er ok nå da siden nå starter den helt fint. Men jeg kjøpte hvertfall et nytt batteri og kjørte ikke på 4 dager. Så skulle jeg kjøre også lyste den lampa som viser at batteriet er snart tomt. Så kikket jeg på batteriet som var fra biltema :P og der er det sånn indikator. Grønn, da er den full, grønn pluss svart da må den lades, svart kjøp ny. Det var faktisk litt grønn i mitten mes yttersidene var kålsvarte, altså halvparten. Jeg ladet den ikke, kjøre 10 min. Også var jeg borte i 15 min. Kom tilbake bil ville ikke starte :wall: Jeg fikk startet den ved hjelp av en annen bil. Så kjørte jeg den hjem. Etter det har den startet helt fint. Mens i de 15 minuttene har jeg stillt klokka i bilen. det er sånn digital klokke. Den stod å blinka 0000, hele tiden. Nå er den slått av og viser klokka når jeg trykekr på den.

Kan den ha slukt halve batteriet på 4 dg. ? Bilen har alltid vært pes å få starta, men etter jeg stillte klokke og har kjørt den mer etter det, så fungerer den ganske bra. Men er enda litt nervøs hver gang jeg skal starte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1 - Gir

Når automatgiret står på 3 lar du girkassen veksle mellom første, annet og tredje. gir. Fjerde gir er ikke tilgjengelig.

Når den står på 2 får den bare velge mellom første og annet gir. Tredje og fjerde er ikke tilgjengelig.

2 - E og S:

Economy (Økonomi, dvs drivstoffsparing) og Sport.

3 - Batteri/Lading

Bilen bruker strøm når den står parkert. Sentrallås, alarm, diverse systemovervåking bruker strøm i beredskap.

Ladingen kan være dårlig. Kontroller ladingen på et verksted.

BTW - hvor mye betalte du for bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Batteriet.

Du har mest sansynlig jord feil et sted eller en dynamo som nesten ikke lader noe.

Dette kan måles på et bilverksted, enkelte bensinstasjoner eller om du har bekjente som har slikt utsyr.

Er det dynamoen er det bare å skifte børster(koster lite , enkelt å skifte)

Er det jordfeil er det bare å lete.(første man bør se over er lys , er det et som ikke virker så sjekk hvorfor)

Krypstrøm kan tappe litt men gjør ikke at du får problemer etter så kort tid.

(krypstrøm er feks der møkk, salt osv gjør at + volt tappes hele tiden fra ledninger/kontakter)

Er klemmene du satte på batteriet fine.

Er de irret osv på kontaktflatene du satte mot polene på batteriet bør du pusse dem med feks 100 pappir (sandpappir/smergel) + skru klemmene godt fast.

Foregår starting av motor slik at motor går sakte rundt ,vifte inni bilen blåser kanskje sakte på fullt og lys lyser dårlig) er det noe med strøm å gjøre.

Er det slik at ingenting skjer enkelte ganger når du vrir rundt nøkkelen (vifte,lys virker) men motor er helt stille , er det innslaget i starteren som er utslitt.

Nytt innslag koster under 100 kr og man kan skifte det selv.

I noen få tilfeller kan det være feil med batteriet (cellene) så det må byttes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi, det ser jo ganske billig ut da, bare jeg ikke må ut med 10 000kr og greier så er jeg fornøyd :P

Bilen kostet 80 000kr. For ca. 1 år siden. Jeg kjøpte den fra pappa igjen for 40 000kr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du noe å måle med kan du måle batteri / lading selv.

1 Mål på batteripolene ved ca 1500 o/min uten at du har belastning på (vifte , lys osv)

Du skal da normalt måle 13.8-14,2 V

2 Foreta samme måling med 1500 o/min med masse belastning (lys,vifte,setevarmer,varmetråder osv)

Da bør spenningen over polene ikke være mindre en 0,5 V mindre enn uten belastning.

(Max spenningsfall på ladekrets er 0.5 V)

Lader den ikke som den skal er feil > brudd i rotor eller det mest vanlige > dårlig/slitte børster

Litt avhengig av din spenningsregulator kan du få litt over 14,2 V .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vet noen forresten hvor jeg kan finne ut hvor mye hestekrefter bilen har ?

Jeg deler ut poeng altså :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vet noen forresten hvor jeg kan finne ut hvor mye hestekrefter bilen har ?

Jeg deler ut poeng altså :P

MB 300E har en rekkesekser på 193 hk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den rykkingen du snakker om kan være motoren som fusker, kan høres ut som luftmengdemåleren har fått et lite drypp. Den vil da oppføre seg slik du beskriver, jevn belastning og jevnt gasspådrag ender i rykking. Sjekk dette hos noen med diagnoseutstyr, lmm får du brukt på nermeste hugger.

Rune

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Frank_1: Takker :) Jeg har visst 180hk, tok kW og ganget med 1,36 :)

Tigergutt: hmm, er det dyrt å få reparert da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener bestemt at MB 300E har 193hk, eller ca 144kW. Men det er mulig at det er noe variasjon mellom årsmodellene, men alle MB 300E som jeg har vært borte i har hatt en rekkesekser på 193hk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel ikke så stor forskjell da :) kan jo hende det er litt feil med vognkortet eller regnestykket :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får sende den ut på verksted hvertfall, for å skjekke ut de tingene som er blitt sakt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*offtopic*

har du lakt merke til at når du trykker gassen i bunn så er det en liten "knapp"?

Den knappen er genial i forbikjøringer og når du vil kjøre fort! :D

"dobbelt klikk" fort på knappen, så girer den automatisk ned og du får ganske rå aks :)

vet ikke om de eldre E klassene har det men, 94moden med automat gir har den "knappen" og SKLn og C klassen (begge 99mod) vi har ståenede ute i gårn har den knappen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*offtopic*

har du lakt merke til at når du trykker gassen i bunn så er det en liten "knapp"?

Den knappen er genial i forbikjøringer og når du vil kjøre fort! :D

"dobbelt klikk" fort på knappen, så girer den automatisk ned og du får ganske rå aks :)

vet ikke om de eldre E klassene har det men, 94moden med automat gir har den "knappen" og SKLn og C klassen (begge 99mod) vi har ståenede ute i gårn har den knappen :)

Det heter Kickdown og er vanlig på alle automatgirete biler.

Gassen til bunns og ett gir ned. Litt opp og til bunns igjen - enda et gir ned på mange biler, hvis fart og turtall tillater.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive